[SGW] SGWayers deeltje 10; wie niet weg is is gezien!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: SGWayers deeltje 10; wie niet weg is is gezien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:45

Goeiemorgen Doei!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:44

Goeiemorgen Slapen
Ik heb me een uur verslapen, ik ga gauw naar school!

Ingridje16 schreef:
Zaagsel schep je alleen de drollen eruit.
Met stro gaat het wat lastiger omdat de viezigheid al in het stro zit.
En dan moet je dus stro eruit gaan halen en dat is wat ze niet willen.
Ik snap het ook niet, maar ga morge even overleggen wat hun voor mogelijkheden zien.
Of wat voor oplossing ze hebben want dit gaat niet meer werken zo.

Als je zaagsel gebruikt moet je er ook zaagsel uithalen. Je kunt wel de drollen eruit halen, maar die natte plekken moeten er ook uit. Ik haal dus iedere dag de natte plekken en de drollen eruit, en er komt gem. 1 a 2 kruiwagens per dag uit. Je moet er ook af en toe zaagsel bijgooien, anders houd je een kale box over. Waarom vraag je niet aan de staleigenaar of je vlas mag kopen, en dat je dan zelf voor je box zorgt? Betaal je misschien nog minder ook

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:04

goeiemorgen Lachen
Ik heb het bitje bij Marengo's outfit gekocht.. Crosskip hier op bokt, pbde me erover Lachen.. Het is een bitje van Rodrigo Pessoa volgens mij Lachen.. Het was iig wel hetzelfde bitje van van het weekend. Heb het idee dat hij er iets anders uit ziet dan die vief liet zien..
Wij hebben onze paarden trouwens ook op zaagsel staan. Bevalt super!

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:08

Goeiemorgen!
@Ingridje: Gelukkig dat het niets ernstigs is met PD.
@Corien: Hopelijk gaat het lukken met een nieuw paardje! Wat naar om te zien trouwens van dat paard in de sloot, zo heeft 1 van onze jonge paarden toen ook in de sloot gelegen. Gelukkig heeft die er nooit wat van over gehouden.

Wij hebben de paarden thuis allemaal op vlas staan, maar wil je het echt goed schoon houden zal je wel elke dag/om de dag de natte plekken eruit moeten halen. Ik doe ze elke dag de drollen eruit halen en meestal 1 keer per week al het natte eruit en dan nieuw vlas erbij. Eerder hebben wij ze op stro gehad, maar veel paarden gebruikten het stro toen meer als eten in plaats van bodembedekking Clown Toen dus maar overgestapt op vlas.
Een drangerbitje heb ik ook een tijdje geprobeerd bij Nika, maar daar was ze het toch niet helemaal mee eens. Dus toen maar weer een gewoon dubbelgebroken bitje gepakt.

Nat1503

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:16

Goedemorgen,
Bij ons staan de paarden op stro, regelmatig haal ik de drollen eruit en 1x per week worden ze helemaal schoongemaakt. Nooit geen problemen.
zo'n bitje lijkt me ook wel wat in de toekomst ook wel wat.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:25

Ik heb de paarden nu op stro met elke dag de natte plekken en drollen eruit. Een keer in de week schep ik de hokken helemaal leeg.

Als ik straks verhuisd ben wil ik Os op rubberen staltegels zetten die doorlatend zijn en dan op afschot liggen zodat de urine gelijk weg kan. Volgens mij is dat nog het allerbeste, maar goed dat werkt ook alleen op afschot en met afvoervoor de urine.
Daar strooi ik dan misschien een beetje stro op in het midden tegen het spetteren maar verder niet.

Ingridje, ik heb Hoof and Sole Hardener, ooit bij hypoplaza gekocht. Dat is volgens mij echt smerige chemische troep maar het werkt wel super bij rotstraal, de hoef wordt en echt droog en hard van!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:57

Je kan ook Egyptische zalf proberen. Moet je de geulen die ze vaak krijgen eerst uitspuiten met water (rotstraal is namelijk een anarobe bacterie en die kan niet tegen water of zuurstof) en dan die zalf erin spuiten. Is het binnen enkele dagen weg.

TeZzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:05

Goeiemorgen!

Ingrid: fijn dat het geen peesblessure is!
PB: balen dat ze je gehacket hadden, gelukkig kon je je ww snel veranderen Ach gut
Bij Mirjam staan de paarden ook op stro, bevalt ook nog steeds heel erg goed Lachen

Springles gister ging opzich wel goed Lachen
Strakjes naar school van 1 tot half 5, lekker relaxt dagje Lachen

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:21

Ja yep, hier nog steeds stro, en als het even kan dan blijft dat zo. Wel gaan elke dag de drollen er uit en twee keer per week al het vuil. Ze staan hier dus nooit heel nat. Bovendien staan ze altijd een groot gedeelte van de dag buiten.
Ik vind het fijn dat de paarden altijd wat te knabbelen hebben. Bovendien kunnen ze er fijn op liggen en het ziet er ook nog eens prettig uit (minst belangrijke, maar toch Clown)

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:31

Grrr, mijn eerte bus stond in de fille, daardoor miste ik mijn aansluiting, en moest ik 15 min wachten. Dus 30 minunten later op school. Mag ik de les niet meer in Verward Heb ik nog nooit meegemaakt dat je hier de les niet meer in mag. Al kom je 5 min voor het einde van de les mag je er nog in en zeggen ze er niks van. En nu ineens mogt ik er niet in Verward Boos! Dus ik ga zo als de les afgelopen is mooi even naar haar toe Vork Vind het een beetje onozel. De vorige lessen liet zij ook gewoon mensen binnen die laat waren.

En ik moet nog tot 17.15 en ben nu al sjacho Tong uitsteken haha. Normaal kan het me niks schelen, maar voor deze lessen krijg je punten, en die heb je nodig.

Vanavond springles met Sofie, hoef gelukkig niet zo veel te doen voor morgen dat scheeld Lachen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:43

@ MJ: ik heb die tegels thuis ook, ideaal Ja Alleen heb ik er gewoon strooisel op liggen en een dikke laag ook. K vind altijd sneu en niet echt paardvriendelijk staan, zonder strooisel.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:57

Goedemorgen!
Hier is het echt flut weer.
Moet de hond nog uitlaten, arm ding.
Maja heb geen zin om in de regen te gaan. Ga nu toch maar even anders is het een beetje zielig.

Citaat:
Waarom vraag je niet aan de staleigenaar of je vlas mag kopen, en dat je dan zelf voor je box zorgt? Betaal je misschien nog minder ook

Dit ga ik idd ook even overleggen, hoor er namelijk veel goede verhalen over.
Als ze op het land staan mag hij best op stro, want dan staan ze overdag toch de hele dag buiten.
Dus het is alleen voor de maanden dat hij binnen staat.

Citaat:
Ingridje, ik heb Hoof and Sole Hardener, ooit bij hypoplaza gekocht. Dat is volgens mij echt smerige chemische troep maar het werkt wel super bij rotstraal, de hoef wordt en echt droog en hard van!

Citaat:
Je kan ook Egyptische zalf proberen. Moet je de geulen die ze vaak krijgen eerst uitspuiten met water (rotstraal is namelijk een anarobe bacterie en die kan niet tegen water of zuurstof) en dan die zalf erin spuiten. Is het binnen enkele dagen weg.

Oke bedankt, ga binnenkort maar even op zoek of dat hier ergens te koop is.
Want van dat teer word ik ook niet goed.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 11:57

Bij ons staan ze in principe ook op rubberen matten. Maar inderdaad wat rowo zegt, ik gooi er regelmatig wat stro op.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:09

Mijne staat nu op zaagsel, elke dag wordt de mest en het natte eruit gehaald.
Toen ie nog op de andere stal stond (en ik zelf uitmestte) stond ie eerst op zaagsel, later op vlas. Toen deed ik elke dag de mest en 1 keer de week het natte. Bleef de stal veel schoner, want al het natte zakte in die plakaat midden in de stal.
Scheelt natuurlijk wel dat T een ruin is en heel schoon op stal. Lachen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:17

Mylerbit die heb ik gehad is wel wat scherp.

Ing ik vind persoonlijk, dat vlas beter is dan zaagsel. zaagsel kan heel erg smerig worden, en vlas neemt meer op, heb op me vorige stal wel eens bij de eigenaren paarden gereden en werden elke dag uit gemest maar de vlas bleef een vieze kleur krijgen/houden. Mits je dus heel goed uit mest ( al is je paard een vies peuk word het echt snel smerig)

Die paarden bij mij op stal staan allemaal op stroo, je moet zelf uit mesten, en stroo pakken zo veel je wilt.

Kim lekker vaag verhaal dus Boos!

Ik ga even richting de huisarts Doei!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:33

Ook lekker consequent die docent Kim Verward

@ PB ... tsss, hebben sommige mensen niets beters te doen Gestoord
@ Ingrid ... fijn dat PB geen blessure heeft!

Ik heb over het algemeen goede wedstrijdresultaten voorbij zien komen Lachen

@ Wolin .. hoest met Wol/jij?
@ Tezzz ... welke rijd je de lessen op?

Ik ben afgelopen zondag ook op wedstrijd geweest met de Band, weer eens geprobeerd om direct B te starten ipv 1e pc BB. Ging wel redelijk .. hij loopt op vreemd terrein gewoon met een ongelovelijke handrem erop .. thuis moet ik hem juist houden No Cheer Tja, en dan zijn vooral sommige oxers best wel hoog ... maar het ging wel redelijk. Ben zonder weigeringen rondgekomen Go jij! Go jij! Hij kreeg wel een balk tussen z'n voorbenen, weet nog steeds niet hoe dat gebeurde eigenlijk .. daardoor beide half vallen waardoor ik de daaropvolgende hindernis niet meer kon halen, dus volte gedraaid. Heb geen 2e rondje meer gedaan, vond het best genoeg. Nog 2 weekenden een dressuurproefje lopen en dan heeft ie een maand helemaal vakantie, is ie ook wel aan toe Lachen

Wij hebben thuis alle paarden op rubbermatten staan en een hoekje achterin een laagje houtkrullen waar ze hun behoeften kunnen doen en we mesten alle 23 elke dag Lachen De meeste zijn ook netjes en doen hun behoeftes achterin, lopen het wel iets naar voren en liggen in het schone. De smeerkezen sjouwen het de hele box door, maar die poepen en plassen ook gewoon overal neer. Toch beteren sommige zich wel na een paar maand, maar sommigen blijven altijd een smeerboel ervan maken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:35

Vlas ziet er idd best vies uit. Mijne kreeg echt superdroge hoeven van vlas, nu op zaagsel gaat het beter.

LL: super toch! Komt vast wel goed!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:46

Hey Karen, terug uit de zonnige Caribieën Cool
Alles ok met TG?

Banditje komt er wel, hij heeft alleen blijkbaar wat meer tijd nodig ... 't kleutertje int koppie.
Denken jullie dat met gewoon regelmatig op vreemd terrein springen dat handremprobleem wat opgelost kan worden? Hij wordt gewoon dood voor m'n hulpen en trekt niet meer op de hindernissen aan, daar heb ik thuis helemaal geen last van. Tis natuurlijk ook een stuk spanning, in een dressuurproefje rijd ik hem ook niet voor niets met sporen. Die heb ik thuis niet nodig.

Ik vind paarden van vlas altijd zo stoffig worden, komt zo'n apart laagje op hun liggen Tong uitsteken
Wij mesten ze elke dag uit, het een week laten liggen is vooral in de zomer verschrikkelijk. Direct al die vliegen en de stal ruikt er ook niet frisser van. We hadden een pensiongast die meende dat haar paard plekken kreeg van het liggen op de matten (ipv dat ie dat doet terwijl die in rust tegen de muur hangt) en die heeft een tijdje dus laag vlas in z'n box gehad, maar wat een verschil in hoeveelheid vliegen en geur.
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 09-12-08 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:47

LL: netjes hoor!
Kim: kan me voorstellen dat je humeur wat minder ervan wordt!

Bij ons staan alle paarden gewoon op stro en er wordt elke dag uitgemest. Heel zelden halen wij de hele stal leeg. Het echt vieze stro gaat er elke dag uit, wat nog redelijk schoon is verspreiden we over de grond en daarover een laagje nieuw stro.

Ik zit op school, net een mini presentatie gehad. Ging wel goed, dikke voldoende, maar het stelde dan ook weinig voor. Volgende week om deze tijd moet ik afrijden...!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:51

JLL: ja, woensdag terug gekomen Haha! was heerlijk! TG gaat ook goed, heeft ook een paar daagjes vakantie gehad. Vrijdag moet ie weer aan de dressuur, voor de kring Lachen

Denk dat km maken in jou geval zeker helpt! Is ie ook kijkerig dan? En een keer een ander spoortje of een zweepje? Als dan het kwartje is gevallen dan heb je dat ook niet meer nodig.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:57

Hij is niet kijkerig, loerd wel een beetje op de 1e .. maar dat vind ik niet zo erg op z'n jonge leeftijd. Hij is gewoon helemaal terughoudend, met inrijden al ... mss vliegt het hem wel allemaal wat aan. Met z'n allen op dat kleine stukje inrijden, steeds erom denken dat je niet van de sokken wordt gereden en anderen niet in de weg zit ... ik rijd hem thuis vaak los in mooi lange lijnen en veel van hand veranderen, dat kan op indoor iig niet.
Ik rijd hem op wedstrijd met zweepje en spoortje ... thuis alleen met zweepje. Dan heb ik geen sporen nodig, ook met dressuur niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:27

rowo schreef:
@ MJ: ik heb die tegels thuis ook, ideaal Ja Alleen heb ik er gewoon strooisel op liggen en een dikke laag ook. K vind altijd sneu en niet echt paardvriendelijk staan, zonder strooisel.

Toch is dat volgens mij niet helemaal terecht, even een stukje van internet:

Paarden zullen nooit lang achtereen liggen. Vaak maar 5 tot 10 minuten. Een paard dat liggend slaapt, verbruikt meer energie dan een paard dat staande slaapt. Dit komt door de druk van het zware lichaam op de grond waardoor het paard meer moeite moet doen om te ademen en er meer energie nodig is voor een normale bloedsomloop..

Voor die hele korte periodes is het mijn insziens niet echt nodig om een ontzettend dik stromatras te gebruiken, beter is het als er gewoon een vlakke, droge vloer is. Net zoals in de natuur, waar paarden ook gewoon op hard zand of wat dan ook liggen, als het maar droog is. Stro gebruik je volgens mij voor een droge plek, niet omdat een paard zo nodig een dik bed nodig heeft voor die paar minuten.

Maar goed, zo heeft ieder daar zijn mening over, ik wil al heel lang naar vocht doorlatende rubbertegels alleen die werken pas goed als je een aflopende vloer hebt, anders is het alsnog nat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:35

Ja klopt MJ, maar dat zit meer bij mij tussen de oren. Zetje ligt echt heel vaak. Als ik s avonds laat hooi kom voeren ligt ze vaak en s morgens weer.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:36

Hier sneeuw sneeuw sneeuw Haha!

Vanochtend al braaf gewerkt, boodschappies gedaan en zo richting de UT met het vooruitzicht daar tot half 6 te zitten Dromen

Net naar mijn nieuwe provider gebeld en het begint steeds vervelender te worden Boos! Er scheen een storing te zijn geweest toen ik mijn aanvraag had verstuurd waardoor die sowieso pas volgende week verwerkt wordt. Mijn oude nummer is al netjes afgesloten en omdat het met nummerbehoud opeens een maand gaat duren Verward lukt het niet om mijn nummer te behouden omdat deze al afgesloten is. Kwam er op neer dat ik of 52 euro moest gaan betalen om mijn nummer als het ware te redden of toch maar een ander nummer moest nemen. 52 euro ga ik niet betalen. Kon eind van de week weer bellen. Ben benieuwd hoe lang ik nog zonder telefoon moet rondlopen Scheve mond

Om het leed iets te verzachten wel een heel lief jurkje gekocht Clown
http://img.auctiva.com/imgdata/6/5/8/3/ ... 6916_o.jpg & http://img.auctiva.com/imgdata/6/5/8/3/ ... 7087_o.jpg

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:45

Gaaf jurkje Vief!

Sprak net meisje die bij mij op stal staat en die gaf ook de oplossing dat ik me paard in de buiten boxen kon zetten.
Dat zijn de oude boxen en die staan gewoon buiten.
Moet je ook zelf uitmesten.
Zou eventueel wel kunnen, alleen betaal ik daar evenveel voor als voor de mooie box waar ik nu sta.
En moet ik ook zelf uitmesten, en is niet overdekt, alleen de box.
Vind dat allemaal niet erg maar wel als je er hetzelfde voor moet betalen.
Maar als dat een oplossing is, is dat wel een mogelijkheid.
Kan ik gewoon elke dag zelf mesten.
Regen ik wel nat als het regent maja dat moet dan maar Clown
Van regen ga je niet dood, heb liever dat me paard in een schone stal staat.

Is nog een voordeel dat hij naar buiten kan kijken.
De stal die ik nu heb heeft ook wel een luik, maar zodra ik die open doe gaat het gelijk tochten omdat tegen over hem ook luiken open staan.
En die buiten stallen zijn verder helemaal dicht, kan die alleen naar de buren kijken door het buiten luik.