[SGW] [HK] Bij de crossers in Deel 15,is geen orgaanvlees te zien!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muts_marijke

Re: [HK] Bij de crossers in Deel 15,is geen orgaanvlees te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 22:52

Dat hoop ik ook Sann

Weltrusten, mijn kantje is warm :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:15

@Caro: waar zit jij dan? nu weer ver weg, want ik ben weer thuis
@Kim: Bobo hebben we ook gezien hoor Kim ;) maar nog iets boven het budget.... We zijn wel door Oosterwolde gekomen vanmiddag.
@Vief: geweldig gevonden die naam. En nu zie ik dat "Geweldig Gevonden" ook dubbel G is. :+ En wat is het een droppie!! Kan me voorstellen dat je helemaal in love bent.
@ Sim: :(:) rugpijn doet zo zeeeeeer....
@Noor en Roos: lekker getraind en allebei een beetje gehavend, maar wel met een goed gevoel naar huis!
@AntheaV: Foei!! ;)
@Lau: waarom denk je dat het een schimmel kan worden? Wat zie je waaruit je dat afleidt? gewone nieuwsgierigheid hoor

@Evony: ken je de afzender wel van dat vage pb-tje? O, lees nou dat het van ene enge mark afkomt. Rare vogel dus.
@Marijke: hier komt de ouwe zeur weer...... onderschat een hersenschudding niet meiske!!! Je houdt er zo lang last van als je nu niet je gemak houdt tot het echt over is. Maar ja, ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is hoor. Maar doe voorzichtig!!

Weer thuis op een zonnig eilandje, terwijl we in het prachtige Drenthe alleen maar bewolking gehad hebben. Maar dat is niet zo erg. Het was even heerlijk om helemaal niets te moeten. Even geen gasten, geen eten koken, niet wassen, geen beesten, en nee, ook geen paarden, hoewel ik altijd graag om me heen kijk in een leuk paardenlandje natuurlijk. Het was kiezen, of vanavond naar huis, of morgenochtend om 7 uur gaan rijden. Morgen wisselt hier nog wat, en dan ben ik graag thuis. Dus we zijn achter middag gaan rijden en onderweg lekker gegeten en boot half 9 weer thuis. Hondje helemaal blij. En paardjes ook, maar dat kwam ook wel omdat ik kwam voeren denk ik ;) . En dan morgen weer in het gareel tot eind oktober. Maar dat gaat lukken.
Zo en voor degenen die allemaal nog een leuk paard in de aanbieding hebben: zodra we "echt" op pad kunnen voor een paard ga ik hier een oproep plaatsen, en volgens mij zijn we dan snel geslaagd! :D

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:18

Vosisvolgensmij geen dominant gen en schimmel dacht ik wel. Daarnaast kan het vos weleens langer duren voordat die verkleuren.
Onze prinses Elisabeth was een vos bij geboorte, nu heeft ze alle kleuren die mogelijk zijn ongeveer al gehad :Y)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:22

O, oke, ik begrijp het, ik dacht dat je al iets gezien had ofzo, dus ik zat met m'n neus bijna op het beeldscherm op zoek naar een spoortje dat naar schimmel zou verwijzen. ;)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:42

_lautje_ schreef:
Vosisvolgensmij geen dominant gen en schimmel dacht ik wel. Daarnaast kan het vos weleens langer duren voordat die verkleuren.
Onze prinses Elisabeth was een vos bij geboorte, nu heeft ze alle kleuren die mogelijk zijn ongeveer al gehad :Y)

Uit mijn pws :D

De kleur vos is recessief en heeft als genetische code ‘ee’. Dat betekend dat vos homozygoot recessief is en dat een voskleurig moederdier en een voskleurig vaderdier altijd een voskleurige nakomeling zullen geven

Onder invloed van het schimmel gen verliezen de haren van het paard hun pigment. Meestal is dit in de eerste week na de geboorte al te zien aan het grijze brilletje om de ogen van het veulen. Hoe ouder het paard wordt, hoe lichter het wordt. Uiteindelijk worden bijna alle schimmels helemaal wit. De snelheid van het verkleurings proces verschilt per paard, ook heeft de basiskleur die het paard als veulen had erg veel invloed. een lichte basiskleur als palomino wordt sneller wit dan een donkere kleur als zwart.
Schimmel is op alle kleuren, verdunningen en andere factoren mogelijk. Schimmel komt het meest voor op vossen, bruinen en zwarten.

Wel een beetje Jip&Janneke taal :)

Texelse, vaak duiden witte haartjes bij de oogleden erop dat het een schimmel gaat worden. Alleen die haartjes zijn lang niet altijd even goed zichtbaar. Maar het valt dus wel te zien :)

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:48

Mistid dank je wel voor je uitleg. Maar ik ben een vreselijk mens, van zulke dingen begrijp ik helemaal niets!!!!
Wij wilden een 2-spannetje fokken voor manlief. Nou wat is dan eenvoudiger dan de merrie 2x door dezelfde hengst te laten dekken. Maar zo werkt het niet. De 1e was een vosmerrie, de 2e was een zwarte hengst en de 3e was weer een vosmerrie maar veel groter dan de 1e.
Ook wel onnozel om te denken dat je op die manier 2 vrijwel gelijke beestjes kan fokken natuurlijk.
Hier thuis hebben we 3 kinderen, en echt waar, allemaal van dezelfde vader, en de 1e is donkerblond, de 2e heel lichtblond, en de 3e een beetje roodblond...... toverballen :+

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 07:18

Morgen :wave:

Zo maar eens aan mijn nieuwe ritme beginnen met zelf naar stal om te mesten. Zag dat hij net al weer flink stond te drinken, wel fijn hoor die cam :)

Texelse: Leuk dat je het zo fijn gehad hebt, gaat vast helemaal lukken nu :)
Qua kleur maakt het ook nog uit hoe je schimmel geboren is.. Woll is bruin geboren ipv vos en daardoor zijn er weer nog wat meer kleurtjes mogelijk dan alleen een vos of schimmelveulen (tenminste dat is wat ik begrepen heb :) )

Mistid: Haha wat leuk dat je het zo'n mooi jasje vindt!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 08:31

Moggel!
Lekker geshopt gister. Een bloesje, vestje en jasje van Cavalaro (daar ging een deel van mijn vakantiegeld...), zwarte pumps en een nieuw luchtje.
Zal zo eens richting werk voor de OR-vergadering :Z

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:36

Goedemorgen!

Lekker geshopt dus Noor.

Ik krijg waarschijnlijk een nieuw shoftshell jasje van de fabriek. Mijne was heel lelijk geworden na het wassen. Opgestuurd en gerepareerd, maar na 2x rijden begint het alweer. Gelukkig is de winkel heel meewerkend. Denk dat ik Dan gelijk om een rode vraag. Is toch voor springen en vind ik wel mooi.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:48

Noor heeft lekker gewinkeld
Caro heeft moeder en veulen kunnen scheiden en wil misschien met haar ruin starten
MM wil ook weer beginnen met werken en rijden en heeft een nieuw jasje gekocht
Lau wel fijn als je een nieuw jasje krijgt

Voor Ferrose heb ik gister maar de osteopaat gesmst (bellen is een ramp). Ik was het al een tijdje geleden van plan maar toen ging de reden over, maar nu is ze rechtsachter voor mij opvallend traag. Ik start zondag wel gewoon mijn proefjes want als ik het niet te hard corrigeer zie je er niks aan. Maar ik heb haar liever in optimale vorm dus moet ze weer even goed in elkaar gezet worden :+ Nu hoop ik wel dat ze een beetje snel kan komen, maar meestal zit ze erg vol

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 08:49

Goedemorgen. Net wakker dus eerst even bijkomen met een verse cappucino.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 09:15

Een mooi begin van de dag Sim!
Even kraken zo af en toe is niet slecht, Joki!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 09:31

Goedemorgen :D

Texelse: echt van de zelfde vader :Y)? Ik ben volgens mij ook van de melkboer, mijn moeder heeft donker bruin haar mijn vader ook en ik ben echt blond :+
Noor: lekker geshopt dus mag ook wel eens :D
Joki: dat is dan wel slim idd!

Had gister les met ruby, ze was wel echt op de merrie toer maar liep zoooo fijn verder *\o/*

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:17

wb vos en schimmel is het simpel te onthouden:
- een vos (recessief) kan geboren worden uit twee anders gekleurde ouders
- een schimmel (dominant) heeft altijd tenminste een schimmelouder

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:21

Lielle, hoe heet dat spul wat jij gebruikt om je paarden mee af te wassen na de cross? Zit ook spul in om de spieren soepel te houden toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:22

cavalor easywash geloof ik. Een grote fles iig.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:22

Oja, easywash was het. Dank je.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:30

vief ik ben ook helemaal verliefd op dat blauwe jasje, helaas heb ik lange armen ;(

nu we het toch over kleuren genetica hebben, heeft iemand enig idee hoe het met het sabino gen zit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:32

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:33

Bianca, wat wil je precies weten?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:49

Goeiemoggel

Heb vanmorgen ma weer een keer me jasje aangetrokken.. hij is zo mooi :D
Een boel geklets hier over kleurtjes van paardjes... heb het allemaal exact geweten ''vroeger'' maar nu is het voor mij abrakadabra.
BVW ik heb ook lange armen maar het kan wel met het Catago jasje. Langer had ook gekund maar het staat zeker niet raar.
Wij gebruiken ook altijd Cavalor Cooling Wash na het rijden. Paarden vinden het vreselijk maar het werkt wel heel goed. Zo gauw ik het aan meng met water en de lucht door de wasplaats trekt worden de paarden heeeel boos en onrustig. Als het er maar een maal op zit gaat het wel.

@ Texelse ik doe ook wel kalm aan maar de arbo dienst zei dat ik dingen weer moest proberen. Heb ik ma di en wo gedaan voelde me ook echt wel goed die dagen maar gister middag en avond flinke hoofdpijn gehad. Nu gaat het wel. Doe vandaag weer kalm aan. Maar wel heel lief dat je het er neer zet. :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:52

Lielle schreef:
wb vos en schimmel is het simpel te onthouden:
- een vos (recessief) kan geboren worden uit twee anders gekleurde ouders
- een schimmel (dominant) heeft altijd tenminste een schimmelouder

Dat ga ik onthouden! Dat moet ik kunnen. :D

Marijke, ik heb het al een paar keer gezegd, en dat is al te veel, dus mij hoor je niet meer... ik hoop dat je snel weer helemaal toppie bent. :j
Laatst bijgewerkt door texelse op 20-05-11 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:53

Goeiemiddag!
Ik heb een hoop gemist zie ik alweer! Gisteren twee schoonmaakadressen afgewerkt, toen gauw naar Vorstin en daarna gelijk door naar Soldaat. Zo weer naar Vorstin en daarna door naar stal.
Zag een berichtje in het Oudkarspeltopic dat ze in de BB ook een dressuurproef gaan doen, en dat de gewone regels gelden wat betreft uitsluiting. Beetje jammer, weet niet of het nu wel zin heeft om te gaan. Als ze de regels echt gaan hanteren, ben ik alsnog uitgebeld als Vorstin gaat klooien. En eerlijk gezegd heb ik weinig zin om voor de BB te gaan vlechten :o Als VP dit weekend nou vlekkeloos gaat, kan ik nog zien of ik me om laat zetten naar B HC of L, maar het is allemaal niet ideaal.

Gefeliciteerd met je veulie Vief :D Wat een leuke naam heeft ie!
Balen van je rug Sim :(:)

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:00

uhm wel jammer at ze voor BB ook alles hetzelfde tellen.
Maar is dit met BB springen ook niet het geval met 3 weig de ring verlaten? want het is geen groen meer maar opgenomen als een klasse

Weet iemand al iets van sgw gorssel? welke dag welke klasse wordt verreden en wanneer inschrijven etc. (is nog 4mnd maar goed wil beetje planning maken welke dag wie wat en welke klasse)
zo maar eens richting werk

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:07

Goedemiddag!
Vanmorgen de overdracht van ons huis gehad, dus kan nu echt beginnen aan mijn nieuwe leven.
Vannacht heeft mijn ex merrie (hoezo dubbelzinnig, mijn ex paard en nu in eigendom van mijn ex) ook een hengstveulen van Roven gekregen. Ik ga er zo maar eens kijken maar wat ik heb gehoord lijkt het goed!