[SGW] [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Noor

Re: [HK] SGW #18: kijk ons gaan, het nieuwe seizoen komt er aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:41

Klinkt leuk, Evie! Ben benieuwd naar de filmpjes.

Vriendje ligt op de bank. Nu in dubio: ernaast gaan liggen of toch hardlopen........

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:42

Noor, ik zeg hardlopen! Ik ga morgenochtend weer. Heb ontdekt dat ik smorgens beter loop dan 's avonds.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:50

Noor: vriendje ligt er straks ook nog wel, dus eerst hardlopen, dan douchen en ernaast(op, onder, boven) wat jij wil.
Suikermeisje: groot voordeel van een BB cross is dat je niet na 4 weigeringen de cross uit hoeft maar door mag rijden. En ook dat je niet bij een 3e ongehoorzaamheid eruit moet, maar door mag gaan.
Vaak is het zo dat op het moment dat je in een B cross eruit zou moeten, je in de BB iedere hindernis nog 2x mag proberen.

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:54

Texelse: dat voordeel wilde ik ook net noemen!
Verder kwam ik tegen: een zieke hon, een uitgedroogd peutertje (heel akelig), een buitenrittende Vies, een lekker getrainde Eef en nog wat hardlopers :+ .
Oh ja: Sannn en een swirl (wist ook niet wat dat was) en Sanurie met goede cijfers en diplomadingen.

Vanmiddag gewerkt, was wel gezellig en interessant om bij de vergadering te zitten. En nu verder weer lekker vrij!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:54

Annetje schreef:
Ik denk dat het voordeel bij een BB is dat je helemaal niet op tijd hoeft te rijden en dat je soms hebt dat ze de baan korter en de sprongen minder hoog maken. Volgens mij zijn er wel heel weinig BB's. Ik geloof dat je voor een BB-cross ook niet een winstpunt in het springen hoeft te hebben, maar ik weet het niet zeker.

Een van de anderen kan hier vast iets heel intelligents over zeggen :j

Maar ik zou dan toch niet op tijd rijden, deed ik met de pony ook niet maar was wel gewoon binnen de tijd omdat hij in een goed tempo liep.
In het springen heb ik al meerder keren winst gehad dus daar hoef ik ook niet over in te zitten. Wat texelse zegt is wel echt een voordeel dan al weigert hij helemaal niet tot nu toe, enkele keer zou hij er langs schieten maar de pony doet het veel sneller dan hij, bij hem heb ik tijd om te corrigeren. Dus zal nog even erover nadenken en overleggen hier thuis en spring instructie tegen die tijd :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:59

In neede reden de BB paarden ongeveer de B pony cross.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:04

texelse, volgens mij mag dat dus juist niet meer sinds vorig jaar. Ik geloof dat het op BB's officieel ook zo is dat je na 3 weigeringen bij dezelfde hindernis of 4 weigeringen in totaal het parcours moet verlaten. Ik probeer het regelement te vinden op de site van de knhs, maar kan nog even niets vinden wat over BB's gaat.

[edit]
Artikel 328 – BB Eventing
1. Een wedstrijdgevende organisatie kan rubrieken uitschrijven onder het reguliere B-niveau. Deze rubrieken worden uitgeschreven als BB-rubriek. De wedstrijd bestaat uit één of meer onderdelen waar de cross-country altijd een vast onderdeel van uitmaakt.
2. Een BB-rubriek wordt verreden over een eenvoudig parcours. De hindernissen moeten altijd lager staan en het traject moet altijd korter zijn dan de laagste wedstrijdklassen voor de desbetreffende categorie pony‟s of paarden.
3. De wedstrijdgevende organisatie bepaalt de hoogte van het parcours en kan een doelgroep definiëren.
4. De BB-rubriek is geen promotieklasse, dat wil zeggen dat er geen prestatiepunten worden geregistreerd. Een ruiter mag ongeacht zijn klassering aan de BB-rubrieken blijven deelnemen. Beoordeling vindt plaats op dezelfde wijze als in de klasse B.
5. BB-rubrieken worden als wedstrijd uitgeschreven, inclusief toekenning van prijzen; ze dienen via een vraagprogramma bij de KNHS te worden aangevraagd.
6. Een bevoegde TA of cross-country parcoursbouwer assisteert de organisatie en is verantwoordelijk voor de cross-country voor de klasse BB.
7. Voor BB-rubrieken gelden dezelfde reglementaire bepalingen als voor de reguliere wedstrijdklassen met uitzondering van de volgende bepalingen:
a. Een startkaart met het desbetreffende paard is niet verplicht.
b. Er bestaat geen verplichting tot het dragen van wedstrijdkleding.
c. Een winstpunt in de klasse B springen is niet verplicht voor deelname.
8. Verplicht voor deelname aan de klasse BB zijn de volgende zaken:
a. Deelnemers dienen lid te zijn van de KNHS.
b. Het is verplicht een veiligheidscap, die voldoent aan de norm EN 1384, een bodyprotector (vanaf 1 maart 2010 dient deze te voldoen aan level 3) en rijlaarzen/combinatie jodhpurschoenen met gladleren chaps te dragen.
c. Het paard waarmee wordt deelgenomen moet geregistreerd (paardenpaspoort) en ingeënt zijn zoals bepaald in het Algemeen Wedstrijdreglement.

Dikgedrukt is waarvan ik denk dat het van toepassing is op je vraag. Ik denk dat verder gewoon dit geldt, omdat er staat dat de gewone wedstrijdreglementen van kracht zijn:

Artikel 319 - Uitslagberekening cross-country
1. Fouten op een hindernis in de cross-country worden, ter beoordeling van de hinderniscontroleur, volgens onderstaande tabel bestraft.
Ongehoorzaamheid (weigering, uitbreken, volte) in alle klassen:
Weigering, uitbreken, volte 20 strafpunten
2e weigering op dezelfde hindernis 40 strafpunten
3e weigering op dezelfde hindernis Uitsluiting
4 weigeringen totaal Uitsluiting 11 - 21 Discipline reglement Eventing vastgesteld op door de Ledenraad - inwerkingtreding op 01 maart 2009 (met wijzigingen 2010 en 2012 verwerkt)
Vallen in alle klassen:
Val van het paard Uitsluiting
Val van ruiter Uitsluiting
Laatst bijgewerkt door Annetje op 27-03-12 20:14, in het totaal 2 keer bewerkt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:12

Voor de BB cross gelden dezelfde regels als voor de B cross, dat geldt ook voor de weigeringen en de beoordeling; alleen kun je geen winstpunten halen en mag je net zolang in deze klasse blijven rijden als je wilt: Knhs, impulsklasse.

Goedenavond allemaal, 't was weer een mooie dag. Slaap lekker voor straks.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:18

Texelse, nu spreek je echt onzin :') Alle BB rubrieken die ik ken volgen exact de reglementen van de officiele klassen.... Dat BB gedoe vind ik daardoor echt jammer!
Noor, Lopen :D

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:22

Nou ja gedoe Mootje, je zou het ook kunnen zien als een opstapje om te proberen. Sommigen vinden het heel leuk om te crossen maar hoeven niet per se voor de punten te gaan, dan is zo'n klasse toch best aardig? Als je maar plezier, oftewel lol met je knol.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:25

Nou nee... Wat heb je aan een oefenklasse als je niet kunt oefenen?
Ik was dan ook heel blij dat 5 minuten voor aanvang van de jonge paardenrubriek in MB alsnog werd besloten om de regels aan te passen na meerdere betogen van ruiters!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:27

Ik volg je niet helemaal, als iemand nou alleen een BB cross wil rijden maar verder geen ambities heeft om hoger te rijden, wat is dan het probleem?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:27

Mootje schreef:
Nou nee... Wat heb je aan een oefenklasse als je niet kunt oefenen?

Mwah, er zijn genoeg andere oefenmogelijkheden zoals de oefencrossen bij Alice, in BN en Putten etc.
De BB is juist vanwege het wedstrijdelement interessant voor degene die nog niet meteen B willen starten, maar toch een soort van officieel willen rijden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:28

Jullie mening nr. 1, ik mening nr. 2 :+

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:29

Ik vind de BB in de huidige vorm ook niks. Het systeem waarbij je na 3 weigeringen erlangs moet en door mag vind ik veel beter. En dan wel dat je uitgesloten wordt als je na die drie keer nog langer doorgaat met proberen, zodat je niemand kan hinderen. Ik heb met Vorstin best wel in de clinch gezeten met die BB, want ik kon nog steeds uitgebeld worden. Echt oefenen op een manier van een officiële cross kun je zo niet. Oefencrossen als bij Alice en dergelijke hielp toen ook niet, het ging echt om de wedstrijdsetting.
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 27-03-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:29

Maar je kunt bij een BB cross toch ook dressuren en springen, of vergis ik me daarin?
Edit: dat zou beter zijn Snoek, erlangs en door.
Laatst bijgewerkt door MargreetW op 27-03-12 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:30

Ik vind de BB-regeling ook wel fijn. Ik vind het alleen raar dat het zo 'officieel' is, maar je dan geen springparcours van te voren hoeft te rijden (staat in elk geval niet in het regelement dat dit verplicht is) Lijkt mij toch voor de veiligheid soms wel gewenst om er een bepaald soort parcoursje aan vooraf te laten gaan zodat je al wat kamikaze-piloten uit kunt sluiten.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:32

Haha, als je de kamikaze-piloten eruit haalt, dan gaan er een heleboel uit denk ik, vooral bij de pony's.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:36

Excuus, reglementair zat ik er dus naast vwb de BB.
Toch scheelt het wel per organisatie. Op Texel wordt er vooraf wel gesprongen, ook een BB parcours en idd om de reden die Annetje aanhaalt. In Vlietlanden spring je volgens mij ook vooraf. Dressuur heb ik nog nergens gezien bij een BB.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:38

Van springen weet ik niet of het verplicht is, maar volgens mij wel. In Vrouwenpolder en de Vlietlanden moet het iig wel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:45

Ik vind de BB in de huidige officiële vorm weinig toevoegen, ik zou het beter vinden als je na 3 weigeringen gewoon mag doorrijden. Maar nu is het gewoon B maar dan nog iets verder ingegraven en zonder dressuur.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:02

Klinkt goed van je training Evie! Lau zei dat gisteren ook al met losse teugels aan rijden op die 3 smalletjes. Veel geleerd zeker?
Las dat ik nog niet op jou vraag gereageerd had Annetje. Ik deed het altijd spelenderwijs en dan kwam haar hoofd vanzelf naar beneden. Had vaak gewoon halster om en dan deed ik zeg maar lichte kneedjes in het halstertouw en dan volgde d'r hoofd/ hals vanzelf. Dan even extra als je tikje bij geeft om achterhand te activeren.
Ik vind de BB leuk voor mensen die B cross te eng vinden, zo kunnen ze toch crossen. Ermelo had volgens mij dressuur bij de BB cross.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:20

Nou heb gelopen hoor. Dacht dat ik wel lekker ging, maar had maar 7,24 km in 50 min.. TRAAG!
Sim, ik loop ook veel liever 's ochtends :j

Nu lekker douchen en op de bank. Vriendje heeft mijn plek inmiddels verlaten :-)
Sim, luguber boekje heb je me gegeven aan de flaptekst te lezen ?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:22

Noor, goed bezig al was je wat traag vanavond. Je had ook naast vriend op de bank kunnen ploffen.
Het boek is idd aan de lugubere kant, maar ook zeer fascinerend (zeker het verhaal achter de lugubere kant).

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:23

Ben benieuwd. Had nog een ander goed boek van vriendje, ben op de helft en daarna die van jou!