[SGW] Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:01

Proficiat met de proeven varekaj en Hanne!

Jammer Laurie van de rit met Twenty, maar zo gaat het helaas soms met jonge beesten zeker?

Ik had voor het eerst springles van j.ordy, heel tevreden van, ben echt blij. Hele rustige vriendelijke gast, vol uur lesgegeven, veel praktische tips, rustig opbouwen, en zeker veel aandacht voor feit dat het een jong paard is. Hij vindt ze ook heel voorzichtig en al goed geschoold voor die leeftijd, helemaal happy *\o/*
Afspreken zal niet evident worden, die gast rijdt veel internationaal, maar eens om de 2 weken moet wel lukken.

Laurievc

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:11

Zeker en vast, het kan niet altijd goed gaan!
Fijn dat je les beviel, Antonius! Heb hem vorig weekend in de beker zien rijden en vind hem een hele fijne ruiter :)

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:52

daaph, jij was toch vorig jaar naar orp-le-grand geweest?
Hoe was dat? was die goed te doen om er weer in te komen na een lange tijd geen wedstrijden te hebben gereden?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 19:46

Dat is een hele mooie cross! Niet te moeilijk, ik denk wel een goede!

Ik ben in Marchin geweest vandaag. 4 de na dressuur, morgen nog springen en crossen ben benieuwd. Afbeelding

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 20:22

Succes Daphne!
Hier Genesis een mooi rondje voor het vertrouwen :) Nu heeft iedereen rust ivm examens haha

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:53

hoe is het vandaag in marchin gegaan daaph?
ik baaaaaaal als een stekker, vind dat zo'n fijne wedstrijd

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:55

Foutloos gesprongen,
Maar de cross _-:( Gaat ge lager omdat hem
Gene jumping springt, gaat hem stoppen in de cross _-:(

Anders waren we gewonnen

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:52

Aahhhgggr :/, wat liep er lis in de cross?

Ik heb vandaag jumping gereden, terug twee fouten, op de laatste 2 hindernissen, kon niet echt zeggen waarvoor, dus vindt het wel beetje jammer, mr het gevoel is wel weer goed! Ik weet dat het geen super voorzichtigen is, mr vorige week op training drie keer parcours gesprongen en blijft alles liggen en nu toch twee gewoon stomme fouten :P. Nuja. Tgoeie gevoel blijft! Volgende week hopelijk weer ! Kreeg toch veel complimentjes dat het netjes gereden was :)!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:39

oh niet fijn daaph! waar ging het mis?

jij rijd naar mijn mening altijd netjes pp :)

Hier niks speciaal :) Onze vos is ingeschreven voor Tongeren daarna zal hij beslissen wat hij met arville gaat doen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 08:42

Ohnee Daaph! Waar stopte hij op?

PP: lastig he als ze anders nooit een balk nemen en dan enkel in het parcours :) Maar toch fijn dat je goed hebt rondgesprongen.

Hier dubbel 0 gisteren met Iskander :) Ik was vooral blij met zijn gedrag, in het inrijden rustig maar vlot, in het parcours niet kijkerig en vlot. (De vorige keer in Lly*da stables was het inrijden verschrikkelijk, kijken en wegspringen, waarschijnlijk puberde hij toen). Nu terug de oude flinke Iskander :D
Ik zie filmpjes passeren van de 5 jarigen lrv, dan piekt het wel een beetje. Maar ik weet dat die parcoursen voor Iskander nog wat te zwaar zijn (1m15). Beter wat meer vertrouwen opdoen dan te snel gaan.

Ondanks dat ik iedereen hier altijd 0 rondjes gun, doet het soms ook deugd om hier te lezen dat het ook wel eens minder gaat bij iemand anders. Dat andere paarden ook wel eens ambetant zijn en dat het niet (altijd) aan mij ligt :o

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:34

gadverdarrie daaph... :(:)

florence...ik kan je helemaal begrijpen :o

PP jammer van je balken..misschien toch net wat meer spanning als het voor het echt gaat?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:55

Verdorie Daaphh, je kon hem in de worsten draaien zeker? Waar heeft hij op gestopt?

PP, jij rijdt altijd heel netjes rond :D Misschien die laatste 2 balkjes uit wat nonchalance bij hem? Ga vanavond het filmpje proberen bekijken.

Florence, ik begrijp je ook hoor :o Soms lijkt het alsof alles bij iedereen altijd vanzelf en supervlot gaat terwijl je zelf met de ene domper na de andere te maken krijgt. Horen dat het bij anderen dan ook wel eens tegenslaat... dat lucht ergens stiekem toch een beetje op.

Hier is het eventjes "rustig" qua rijden. Icaro heeft 2 losse ijzers dus dinsdag les maar twijfel nog voor clubles woensdag... Hij mankt er niet op, is geen pas onregelmatig maar njah, is rijden met losse ijzers wel zo gezond? Zaterdag komt de smid om hem rondom nieuwe schoenen te bezorgen.
Voor de rest gaat veel tijd nu naar voorbereiding van de tussenwedstrijd dressuur en het pony- en ruitertornooi van de club. Het meeste en belangrijkste werk is nu echter het afwerken van de nieuwe schuilstal die we aan het plaatsen zijn (is een tikje groter uitgevallen dan origineel voorzien :+ ) en de volledige omheining opknappen/vernieuwen.
Al die oude prikkeldraad weghalen is echter toch echt wel een rotklus...

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 18:04

ik wil me dus inschrijven voor orp...maar wat denken jullie...klasse lager om erin te komen, of is de L klasse (100) ook vriendelijk genoeg om te starten na zo'n lange periode?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 23:00

Ik heb geen idee, blits pakte gewoon niet aan.. hij wou al niet naar de startbox...
Mja in Tongeren hopelijk beter!

Ik heb een filmpje van Orp le grand, wel de 90, maar geeft toch een beeld

https://youtu.be/7vXWXoptEQw

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:06

Daapph, echt zonde dat Blits niet wou aanpakken. En dan vooral zo mottig omdat het niet op een bepaalde 'enge' sprong is dat je zou kunnen oefenen. Hopelijk omdat hij tongeren kent, dat het beter gaat!!

Maddy: hoe is het intussen met je knie? Heb je nog wat kunnen springen?

PP: ik vond je parcours ook heel netjes, jij zit er idd altijd wel proper op :j
Ik vond hem in de wending naar die laatste 2 iets teveel naar voor drammen en wat van het achterbeen aflopen. Zeker met ene die niet voorzichtig is, zou ik proberen hem iets meer onder jou te houden ipv voorwaarts te laten gaan.

Varekaj: Icaro heeft wel regelmatig losse ijzers als ik mij goed herinner, niet? Hoeveel weken laat je tussen het beslaan? Ligt de wei nog nat/zompig dat hij ze aftrekt mss?

Florence: proficiat met je nulrondje voor Iskander! Hoe hoog rijd je hem nu? 1.15 is idd wel hoog voor de 5 jaarse.

Ik heb afgelopen zondag in zwijn.aarde met de vos gereden, zijn 2e keer dat hij crosshindernissen zag :+ maar hij vindt het precies wel leuk. Foutloos en op de sprongen zelf (ook diegene die hij niet kende) niet aarzelen, wel nog loeren en gapen tussen de sprongen door. Hindernisrechters, tractors, auto's... allemaal nog eng :') Hij is 1 april naar huis gegaan, was nu de 2e keer dat ik er terug mee reed, maar hij blijft soepel aanvoelen en los in de mond, dus ben blij dat ze hem nu toch goed kunnen blijven rijden. Komende zaterdag train ik hem eens in T.ielt, ik zal hem nog wel eens nationaal starten dit jaar, beetje kijken waar we dit kunnen doen. Genk vind ik wel een mooie voor een onervaren paard, maar meteen wel duur door de stal, dus moet het eens voorleggen wat de eigenaar wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:25

In de winter zitten er meestal 10 tot 12 weken tussen een beslag, in de zomer is het gemiddeld genomen 7-8 weken. De weide ligt kurkdroog en relatief vlak.
In de zomer groeien de hoeven iets sneller maar dat is niet noodzakelijk de reden dat hij nieuw beslag moet maar inderdaad eerder ofwel slijtage van de ijzers (ivm buitenritten) en voornamelijk omdat ze loskomen. Hij heeft nog nooit schade gehad aan de hoef. Het zijn altijd nagels die loskomen of eruit vallen en het ijzer valt er dan gewoon letterlijk af. Of zoals nu het geval is, alle nagels zijn nog aanwezig maar je hoort duidelijk de ijzers "klepperen" als hij stapt en voelt het ook als je de hoeven uitkrabt.
Ook zoiets typisch: beide losse ijzers zitten aan dezelfde kant, als er nagels verdwijnen is dat zowat standaard aan binnenzijde hoef en met regelmaat een achterijzer.

Ik heb nu al verschillende smeden gehad en het is en blijft een wederkerend probleem. De enige bij wie ze het vaak iets langer uithielden was mijn vorige smid maar die was dus slecht bereikbaar en is intussen naar regio Namen verhuisd :+

Volgens mij komt het puur omdat hij lomp is.

Ik ga straks bellen naar de zadelmaker, of ik er eventueel vandaag of morgen mee mag langskomen. Gisteren was het weer bijna kermis, het wordt alleen maar slechter. Ik kan niet meer gaan doorzitten in draf, ik krijg hem geen pas meer bergopwaarts in galop, hij wil ook heel slecht vwnw gaan de laatste week en bovenal viel me gisteren op dat ik mijzelf dus niet meer in het diepste punt van mijn zadel kan zetten. Ik voel dat ik meer naar achter op de lepel wordt gedrukt als ik mijn zit goed wil gebruiken + ik heb dus sedert 2 weken regelmatig een stekende rugpijn tussen mijn schouders/nek en lage onderrug.

Voor de rest is hij vergeten dat hij gecastreerd is :roll:

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:27

Even tussendoor: Varekaj, heb je zin om eventueel te filmen zondag? ik moet om 14u36 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 12:10

Dressuur in Zele?
Ga eerst even mijn eigen startuur dan checken :P Als het past wil ik dat heel graag doen :)

Op ons tornooi deze zomer wordt er fotografie voorzien trouwens, zowel van dressuur als springen! 1 fotograaf ligt al vast, nu nog eentje extra zien te scoren :)) Foto's zullen ter plekke aangekocht kunnen worden.
Als diegene toezegt die ik nu net heb gecontacteerd zijn het 2 eventingfotografen die van de partij zijn.

Edit: Ik moet om 13u54 starten zie ik. Tenzij ze met veel achterstand zitten moet dat wel lukken, zoveel werk heb ik niet met afzadelen en alles ligt daar relatief kort bijeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 17:52

Check-up gehad bij de zadelmaker. Boom moet idd stukje breder gemaakt worden en achteraan goed bijvullen.
Zadelmaker legt zadel erop, werd direct bijna onderuit gemaaid.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:33

Hopelijk hierna terug in stijgende lijn Varekaj!

Ik ben net thuis van een suuuuupertoffe springles, ben echt zo happy, die gast is een godsgeschenk :+ *\o/*
Bij hem thuis geweest, ja hallo, ik heb nog nooit zo een hof en stallen gezien, echt abnormaal, mijn ogen uitgekeken. Hij besteedt veel tijd aan het losrijden en Ny heeft dat ook wel nodig. Ken niet veel springruiters die hier zoveel aandacht aan geven, verruimen, verkorten, zijgangen, voltes verkleinen en vergroten, stelling afwisselen... dan heel veel lage technische dingetjes gesprongen, lijntjes, op de volte, parcours opbouwen en zelfs de muur gesprongen die niet lager kan als 1m10 :P

Roze wolkje <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:50

Is hij ook zo gek op Ny als de rest van haar fanclub of moet ze hem nog rond haar hoeven draaien :P

Ja ik hoop het! Ben verschoten dat hij gericht ging maaien met zijn achterbeen naar de zadelmaker tijdens het passen en voelen. Zij vonden het dan bijzonder dat hij zo expressief is, meestal zien ze dit pas qua gedrag als er al sprake is van atrofie en/of drukplekken en een zeer gevoelige rug. Voor mezelf is het wel opluchting dat het weldegelijk gedrag was met een goede reden. Aan de andere kant vind ik toch dat ik sneller had moeten zijn met deze controle.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:22

Goh ja, dat heeft Icaro ook beetje aan zichzelf te danken hé dat je niet meteen hebt laten controleren... hij hangt ook de aap uit zonder de reden, dus logisch dat je niet meteen aan een probleem denkt :P :+
Nee zonder zever, je kan ook niet alles meteen opmerken toch?

Hij vindt het een voorzichtig paard met een zeer goed hoofd en zeker een toffe voor mij. Maar verder... je merkt wel aan alles dat hij iets heel anders gewend is. Hij rijdt bv zelf geen jonge paarden, onder de 6 stapt hij zelden op. Hij verkoopt geen 'amateurpaarden' meer, lees voor hem zijn dat paarden tot 50.000€, want dat zijn veelal ruiters die een goed paard willen en kunnen kopen, maar niet genoeg kunnen rijden en dan weer bij hem als verkoper komen dat het paard niet voldoet... hij wil nu 1 tot 2 toppaarden per jaar verkopen en zelf 145-150 meedraaien. Heeft vorig jaar een 8 jarige die al 150 liep naar B.eerbaum verkocht. Dus ja, hij vindt mijn ny'ke zeker sympathiek, maar hij zal er geen natte dromen van krijgen :+ :P maar net daarom valt het mij zo positief op hoeveel moeite hij toch in mijn les steekt, want de meeste betere jumpingruiters trekken hun neus toch wat op voor eventers.
En hij is absoluut niet uit de hoogte ofzo, tis meer zo, hij weet wat hij wil bereiken en zet hier alles op in. Heel ambitieus, das nog jong hé :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:11

Icaro heeft inderdaad zichzelf ook wel wat in de nesten gewerkt door nogal op de dames te reageren ja :j
Het staken, proberen bokken en overal tegenin gaan hangt wel samen met het zadel. Zoals het lag heeft dat echt flinke druk op de foute plekken gegeven waardoor hij zijn lichaam niet meer deftig kon gebruiken tijdens het werk. De focus en aandacht erbij houden is dan weer de aard van het beestje.

Ik vind 50.000 al lang geen amateurpaard meer :') Ben eerlijk gezegd ook absoluut niet thuis in de wereld van kopen en verkopen en nog minder in die van de "grote" bedragen. Laat staan in de (sub)top. Ik zou niet eens weten wat de mijne waard is. Een appel en een ei gok ik.
Een ambitieuze lesgever die wel met de voeten op de grond blijft is de beste leermeester nee? Daar leer je waarschijnlijk enorm veel van omdat ze juist voor die basis ook ruim de tijd nemen en dat die zeker goed moet zitten.
Jou kennende past dat perfect aangezien je toch ook graag met een doel voor ogen werkt :D

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:55

fijn Antonius dat hij zo super les geeft!! Ik kan me voorstellen dat je inderdaad op een roze wolk zit. :D

amai varekaj, dat is toch wel een actie van je paardje. Wel goed dat hij het zo duidelijk aangeeft, maar toch.. := >;) Hopelijk kun je nu echt goed vooruit zonder al te veel problemen.
ik zou wel even zijn rug de tijd geven om te bekomen van de drukpunten.