[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:51

Die Ed heeft toch maar geluk dat hij bij jullie terecht is gekomen.
Ik heb inderdaad wel eens vaker gehoord dat paarden met ataxie hoog in de sport kunnen komen maar ik heb me er nooit zo in verdiept omdat ik er nooit direct mee te maken heb gehad.

Ik heb hoogtevrees en als de hindernissen hoog stonden kreeg ik daar al last van. Neem daarbij een overbezorgde moeder die altijd alleen maar de gevaren zag en dan kan je de pech hebben dat je lef als sneeuw voor de zon verdwijnt. Durfde verder wel alles met de paarden maar hoger dan 1.10m. vond ik helemaal niets. Heb het wel gedaan maar als je er geen lol in hebt heeft dat geen enkele zin.

Doe heel erg mijn best om voor [naam] geen overbezorgde moeder te zijn maar als die zo hoog springt moet ik bekennen dat ik bijna niet durf te kijken. Tot nu lacht ze me daar alleen maar mee uit gelukkig.

madelein

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:57

Haha ja ed heeft niks te klagen ;). Ach weet je, dat paard is mijn alles. Ook al zou ik niet met hem kunnen springen en de sport in kunnen zou hij nog niet weg gaan. Dan gingen we gewoon lekker het bos in en andere leuke dingen doen.

Nee idd, als de lol eraf is dan is het gauw klaar. Ach weet je, als jij maar lekker kan rijden is het toch prima? Het gaat toch ook niet om hoe hoog je springt of zo? Moet geen wedstrijd worden hoor!

Haha herkenbaar! Zowel mijn moeder als mijn man zijn 'not amused' dat ik springen zo leuk vind. Vorige week kreeg mijn man het ook wel even warm tijdens de cross training. Hij vind het niks! Maar nu hij ziet hoe leuk ik het vind kan hij zich er wel overheen zetten gelukkig.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:14

Mijn moeder zit ook altijd naast de ring te hopen dat alles goed afloopt hahahaha, zij vindt het ook niks
Ik ga zo naar het 1.50 springen ofzo bij Bathmen te paard, wel leuk om te zien :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:45

Al die moeders zijn toch hetzelfde :D

Ik kan al jaren niet of nauwelijks meer paardrijden dus heb ik mijn activiteiten verlegd naar het groomen en verzorgen. Ik vind het ook wel leuk om er nu voor mijn dochter te zijn. We hebben nog een tijd menwedstrijden gereden maar het is geen doen om die twee te combineren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:22

O das balen percy! Kan me voorstellen dat mennen en rijden niet samen gaat. Ik heb ooit paarden die Z dressuur in het mennen liepen bijgereden. Had ik altijd een hele kluif aan om die beesten weer los te werken!

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:45

Percy schreef:
Doe heel erg mijn best om voor Caressa geen overbezorgde moeder te zijn maar als die zo hoog springt moet ik bekennen dat ik bijna niet durf te kijken. Tot nu lacht ze me daar alleen maar mee uit gelukkig.

Haha, net mijn moeder. Sinds dat ik moeder ben, begrijp ik wel haar gevoel. Ik denk dat ik het zelfde zou hebben bij mijn kind.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:57

@mette wat goed! 80 dat durven wij nog niet...
@madelein, hoe is het voor Ed om de wissel te doen? Hoe ben je er achter gekomen?
@Percy, jammer dat het mennen niet samen gaat. Lijkt mij ook leuk om te doen, omdat mijn partner niets met paarden heeft. Maar zo'n ritje met de kar lijkt hem wel wat. Dan zou ik mijn passie kunnen delen :o

Nou wij zijn met springen ook nog maar op de 50/60. Het gekke is wel als ik naast de hindernis sta denk ik: "dat valt allemaal wel mee". Maar op paard vind ik het wel spannender. Daarom spring ik graag met een instructeur. Dan durf ik alles... Zelfs de laste keer bij Alice Naber hebben we onze grenzen verlegt, en negens heb ik over gepiekerd. Maar ik ben ook wel zo een dat ik mijn grenzen verleg, door thuis wel alleen te springen. Maar wel laag hihi

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:07

@Neesa: bedoel je galopwissels? Dat gaat lastig, maar wisselen op de sprong zijn we nu aan het trainen en gaat goed ( als ik de goede kant op kijk ;))
Ik ben er achter gekomen doordat hij regelmatig door zijn heup/knie zakte achter, met name bij een korte draai. Toen de da erbij gehaald want hij is ook osteopaat, dacht dat er misschien een spier klem zat of zo. Die zag het, en hij vermoedde ataxie. Hij is toen een half uur bezig geweest met allerlei onderzoeken en testen, en zo kwam dit er uit.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:31

madelein schreef:
@Neesa: bedoel je galopwissels? Dat gaat lastig, maar wisselen op de sprong zijn we nu aan het trainen en gaat goed ( als ik de goede kant op kijk ;))
Ik ben er achter gekomen doordat hij regelmatig door zijn heup/knie zakte achter, met name bij een korte draai. Toen de da erbij gehaald want hij is ook osteopaat, dacht dat er misschien een spier klem zat of zo. Die zag het, en hij vermoedde ataxie. Hij is toen een half uur bezig geweest met allerlei onderzoeken en testen, en zo kwam dit er uit.

Ja klopt ik bedoelde de galopwissels. fijn dat je door goeie deskundige er achter gekomen bent. Als Ed heel moe is na trainen, gaat hij dan meteen in rust stand met zijn achterbeen?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:25

Ja klopt. Als ik hem te hard aan het werk gezet heb gaat ie gelijk op rust rechts achter. Dat blijft dan een tijd zo. Als ik hem echt overvraagd heb verzuurd ie, en krampt ie ook met stappen. Dat is gelukkig pas 1 of 2 keer gebeurd. Kan het nu aardig inschatten door tijdens het rijden goed te voelen wat er gebeurd.
Maar inmiddels wordt hij ook wel sterker. Merk nu wel dat spieren de zwakheid ondersteunen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:47

Oplettende osteopaat/dierenarts is dat geweest. Osteopaat zou hier gisteren komen maar die ging het niet redden met de tijd en komt nu donderdag over een week.
Ik ben heel benieuwd of hij de problemen die [naam] ervaart ook zo ziet. Als ik dat paard zo jolig door de wei zie gaan lijkt het mij sterk dat er veel aan de hand is. Deze osteopaat werkt wel samen met een dierenartspraktijk.

Het is niet zozeer dat rijden en mennen met hetzelfde paard lastig is maar dat het geen doen is om menwedstrijden te rijden en naar alle wedstrijden die [naam] wil rijden te gaan. En dan gaat kind voor. Wij hebben jarenlang onze gang kunnen gaan en [naam] heeft heel wat menwedstrijden in de tent op het wedstrijdterrein doorgebracht toen ze nog klein was :D

Niet dat het erg is, we mennen nu recreatief. Als je ment met zachte hand zijn de paarden ook fijn dressuurmatig te rijden onder het zadel. Heb daar nooit problemen mee ondervonden met mijn paard. Wel met een ander paard maar dat kwam omdat een ander familielid daar mee door het bos scheurde met de menwagen. Paard zat zo vast in de rug dat daar niet fatsoenlijk mee te rijden viel.

We hebben nu mijn paard om mee te mennen en een kleine pony. Daarnaast wordt de andere kleine pony dit jaar 3 en hopen we dat we daar een tweespan van kunnen maken. Ik had die pony deze winter verkeersmak willen maken door veel te gaan wandelen maar mijn knie heeft roet in het eten gegooid. Denk niet dat het een probleem gaat geven want die pony heeft de enkele wandeling die ik heb gemaakt nergens naar gekeken.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:54

Daar zeg je inderdaad wel de clue Percy. Helaas mennen de meeste menners niet met zachte hand. Maar ach nu ik er zo over nadenk veel ruiters ook niet ;)

We hebben een hele goede dierenarts hier, erg fijn.
Spannend dan volgende week! Ben benieuwd of hij wat vind.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:13

Nee, precies. Krijg soms spontaan pijn in mijn mond als ik sommigen zie rondsturen.

Mijn paard had ik leuk voor elkaar onder het zadel, kon hem op twee pinken rijden en had hem op M2 niveau. Toen ging hij beleerd worden voor de wagen. Die man die hem zou beleren zei dat hij geen mond had :? Paard stond gewoon licht aan de hulpen en daar kon deze man niet mee omgaan. Ik kreeg mijn paard verpest terug. Het heeft heel wat tijd gekost om hem weer vertrouwen te geven. Deze man stond in de regio bekend als iemand met verstand van zaken. Ik heb toch spijt gehad dat ik hem daar had laten brengen maar ik was indertijd niet bekend met deze man. Maar goed, dat heeft niets met crossen te maken :o

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 11:42

Weer even niet kunnen posten...

@ Neesa: goh: geen idee last vaan haar buik... Waar herken je dat aan? Ik heb niet het gevoel dat ze verder gevoelig is ofzo... Ze krijgt gewoon sportkorrel en mengeling + bietenpulp, wat mais en veel hooi. Zou niet goed weten waar ik dan naar zou moeten switchen om te proberen..
Ik heb juist het omgekeerde voor: als ik aan het verkennen ben denk ik: pfieuw staat toch hoog, en eenmaal ik erop zit valt het allemaal wel mee ;-)

@ Percy, heel net rondje voor zo'n jonkie met de hengst!! En top van Daimler he, dat hij alles zo simpel aanpakt... Dat snap ik wel dat je niet durft kijken... Als mijn vriend in de M (Z in NL) start in de cross heb ik toch ook altijd wat stress... Mennen geen ervaring mee!

@ Mette, goed van je 'overwinningen', altijd een stapje hoger en dan komen jullie er wel! Tripatlon lijkt leeeeeeeeuk!!

@ Madelein: goed dat je met Ed dan toch veel kan werken met zijn atactie... Ik heb er verder geen enkele ervaring mee. Succes zondag met je oefenparcours!!!!

Hier paard terug laten beslaan en we denken dat ze er misschien last van had... Het was al een keer of 7 echt goed gegaan met rijden (dus niet bokken, niet stom doen op mijn been) en nu begon ze terug... Eerst een beetje en altijd maar meer en meer en op den duur kon ik gewoon niets meer zeggen. Echt moeilijk te beslissen of het dwaasheid is of ze gewoon pijn heeft, bij het ene zou ik zo vaak mogelijk willen rijden, bij het andere geef ik haar beter wat tijd. Heb nu voor de veiligste oplossing gekozen (tijd) maar har hoeven groeien echt ENORM traag, dus weet niet of het dan over moet zijn... Haar voet zelf was de dagen erna ook een beetje warm als ze op stal gestaan had, maar kan ook in mijn hoofd zitten.... Echt dilemma's, ik wou juist eens gaan springen!!!

Ik wil graag wat meer spelenderwijs met haar werken, ben snel te serieus en dan vraag ik denk ik ook teveel als het goed gaat... Leg daarom mijn focus nu op twee andere paarden die ik wat kan doorrijden, maar buiten dat moet ik met Kat ook aan de gang geraken hé. Iemand ideeën hoe ik dat best aanpak? Op wandeling heb ik trouwens geen problemen, is alleen in de piste...

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:33

Wat gaan jullie hard! Heb af en toe wel bijgelezen maar ben het meeste al weer vergeten :o Sluit me dus aan bij de bijlees van Oliefanter.

Oliefanter, probeer anders voor jezelf een schema te maken, hoevaak wil je rijden per week en wat wil je doen? Ik wissel het ook altijd veel af. Je kunt keer springen, longeren, dressuren, buitenritjes, balkjes/cavaletti's. Kun je ook weer combineren in het longeren door wat balkjes op de volte te leggen.

Hier weer aan het rijden. Ben beetje aan het kijken voor een crosstraining voor markelo. Ga de 22e oefenrondje doen in diepenheim en wil eigenlijk voor die tijd nog keer ergens trainen. Ga miss met vriendin samen naar Hernen en anders zoek ik wat anders. Had al zitten kijken naar Ede, training van W.endela S.chlimmer. Iemand ervaring met haar en haar terrein? Volgens mij geeft ze wel veel les.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:39

Geen ervaringen Rianne! Kan je dus niet helpen...

Schema heb ik al, aangevuld met met mijn gevoel... Ik doe nu 1x pw longeren (doet ze echt super fijn, heb het gevoel zelfs dat het stilaan te makkelijk wordt) ; 1x piste werk ohz, 1 of twee keer wandelen, soms eens aan de hand en elke dag bijna borstelen... Het is vooral voor het pistewerk ohz, dat ik graag wat afwisseling zou willen. Iets in de aard van een 'spel' ofzo, dat ik me niet moet focussen op het echte dressuurwerk... Laatste keren was ze trouwens daar ook top in, ze heeft echt een makkelijk mondje... Echt springen heb ik het gevoel dat het te vroeg is, weet ook niet goed waarom. Waarschijnlijk omdat ik ze niet voldoende aan het been heb naar mijn gevoel...

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 16:31

Ken ik ook niet rianne! Ik ga volgende week zondag een clinic volgen in moordrecht, van R(om). Heb er zin in! Hoor goede verhalen over hen!

@hier: vandaag een lekkere strandrit gemaakt met Eddy's. Heerlijk stuk gedraafd en galopwerk gedaan. Conditietraining op zijn best :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:54

Vanochtend concours gehad, bodem was erg nat dus hij gleed soms wat weg maar alsnog een 7 voor wijze van rijden, 7 voor houding en zit en een 9 voor uitstraling! 74 stijlpunten en een 1e prijs!
Een cadeaubon voor de Hypo haha! Super blij dat het nu weer goed gaat, hij gaat voorlopig niet weg. :D
Zal straks als het lukt een filmpje plaatsen, op hinedrnis 9 raakte ik de balk heel hard aan maar die bleef gelukkig liggen hahah!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:40

@ mette gefeliciteerd

Ik zal vanmiddag eens bijlezen. Vanmorgen een half uur illegaal op vos gereden. Opzadelen, opstappen en wegrijden. Ging goed. Arm houdt het ook goed alleen tijdens het schudden en pullen is het wat minder maar dan steek ik gewoon mijn hand naar voren. Was echt weer heerlijk :D

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 13:46

Tof Caro! Als het goed gaat... Ik zou me ook niet kunnen houden :-D

Proficiat net je eerste prijs mette!!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 14:00

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:09

Goed zo Mette

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:13

@Oliefanter, ik merkte het ook tijdens het poetsen als ik bij haar buik drukte. Jou verhaal heeft wel wat weg op die van ons. Emy heeft zich weer mis dragen vandaag tijden de les. Mijn been... nou die is niet welkom, ook oren naar achter en weer op de rechte hand in de volte er tussen uit willen, door naar links te keren met steigeren. Mijn instructrice wil toch dat ik haar laat na kijken, zo dat we medische uit kunnen sluiten. Als daar niets uit komt, denk ik dat ze een loopje met me neemt (puber gedrag) @olifanter, ik begrijp wel waar je mee worstel...
@Rianne, altijd leuk om wat rond te snuffelen naar crosstrainingen. Ik heb geen ervaringen met W.endela S.chlimmer.
@madelein, heerlijk strandrit {:}
@Mette gefeliciteerd, jammer kan je filmpje niet bekijken.
@Caro wat fijn, dat je hebt gereden!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:15

Van w.endela kun je prima les hebben hoor. Heb zelf wel een positieve ervaring met haar.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:19

caro29 schreef:
@ mette gefeliciteerd

Ik zal vanmiddag eens bijlezen. Vanmorgen een half uur illegaal op vos gereden. Opzadelen, opstappen en wegrijden. Ging goed. Arm houdt het ook goed alleen tijdens het schudden en pullen is het wat minder maar dan steek ik gewoon mijn hand naar voren. Was echt weer heerlijk :D

Haha ik kan dat ook niet hoor! Heb ooit m'n pols gebroken, maar rijden met gips gaat prima hoor ;)