[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:24

Ik heb bij het inrijden wat staan luisteren, ze was de week voordien een M10 gaan starten elders "om eens te proberen".
Het is een trend die ik zelf ook wel meer en meer tegenkom. Vroeger had ik in mijn proefjes wel goede ruiters maar met jonge, groene paarden tussen minder ervaren ruiters. Dat trok de lat gelijk. Nu zit ik in de A en ik moet rijden tegen ruiters die dit jaar kampioen gereden hebben in die klasse.... Zij gebruiken de A als opwarmen en verkennen van de piste voor de L nadien. Op zich hun goed recht. Het maakt helaas wel dat ik op voorhand al weet dat ik nooit hoger dan middenmoot ga eindigen. En dan zijn er een paar die vlak zeggen "dit is gewoon makkelijk en snel verdienen". Tjah. Wat doe je er aan, het blijft een onderlinge.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 11:32

Antonius: zag er een fijne proef uit die ik op Fb gezien heb. Zo rustig.
Enig idee waarom fi zo deed? Wie had de proef gewonnen trouwens in de L? Ik ken daar vrij veel mensen die daar rijden :d
Droom ik al jaren van :p maar ja miss furrie is wel een kijker en aansteller. Al dat ze nu met zwanger te zijn heel wat minder kijkerig is en zich veel minder aanstelt. Das wel leuker rijden zo :)

Hier verloopt alles rustig aan :) ik ben officieel uit mijn 3 maand durende revalidatie en ga nu ze rustig verder blijven rijden zo lang ik kan :) al kan ik enkel maar stappen gewoon dat ze in beweging blijft. Iedereen vind ze al een mooi buikje op hebben maar ik zie ze niet snel veranderen. Haar vormen zijn inderdaad al wat veranderd maar als je je ze elke dag ziet valt het minder op vind ik :)

zaterdag op controle met onze vos.

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:02

Ik ben echt een hele grote van van je jonkie antonius :+: Ik zou direct verkocht zijn, het zag er echt netjes uit op het filmje, al is het raar om je op een bruin paard te zien :D. Jammer van Fi! Is ze binnen kijkeriger dan buiten?

Ik ben in Boca.ge gaan oefenen! Dat is het dichts voor binnen. In Zingem ook, maar dat is enkel de vrijdag.

Vakekaj, ja idd merk dat ook wel die trend, maar idd niets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:07

Beide dames hebben wel aangetoond dat ze eventers zijn. Allebei het afstapje (lees: 10cm hoog) naar de binnenpiste in stijl "gesprongen" ipv gewoon afwandelen _O-
PP, pas maar op als je ze dan eens ziet op wedstrijd. Ben je direct helemaal verliefd. Het is echt een aansprekende merrie, heb er toch aardig wat complimentjes over gehoord tijdens het inrijden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:14

Mila: isa.bel de s.met

Vond Nyona idd al een vrij stabiel beeld geven. Alleen stond er enkele keren op mijn protocol dat het te snel was, heb nu al enkele keren naar mijn proef gekeken en ik vind dat nu niet echt zo... Ze heeft nog wel beetje 'stekke-draf' omdat ze nog wat op de voorhand loopt maar het voelt ook zeker niet snel aan.

Fi is van nature een vrij stijf paard en de laatste weken kan ik maar 2-3 keer per week rijden, wat voor haar te weinig is om soepel te worden. Ze vindt het sowieso moeilijk om in 'dressuurhouding' wissels te springen, in parcours waarbij ze iets ronder mag lopen is dat geen probleem. Tot de L liep ze goed en toen ik enkele wissels gesprongen had, voelde ik haar zo veranderen en stug worden... Tis geen echte dressuurknol hé :+
Maar wel exact de reden dat ik dus geen M op 'betere' locaties wil rijden, dat heeft geen zin met haar.

Hopelijk positief nieuws voor vos!

PP: Nyona is echt leuk hé, ben er ook verliefd op <3
Fi heeft in de L met die contra exact dezelfde fout gemaakt als deze zomer, dus binnen/buiten speelt geen rol denk ik ;)
iK ga vrijdag ook eens naar Bo.cage!

Varekaj: vooral Nyona haar hupsje naar beneden was wel schattig, in haar ogen echt een hindernis :D
Ben blij dat ik zo een nuchter paard heb kunnen fokken uit zo een pruim :')

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:26

Nyona is echt te cute! En heb ook hetzelfde probleem met wissels, in jumpinggalop een eitje maar vanaf dat we ze meer dressuurgericht proberen spant ze haar op en is haar rug ook direct weg. Wil er ook nog niet teveel op oefenen want anders krijg ik het soms moeilijk in haar contra omdat ze al stress krijgt dat ze een wissel moet maken. Dus ik blijf eerst nog wat oefenen op een ontspannen lichte contra, das al moeilijk genoeg :P

Ik ben dus inderdaad voor het allereerst 1m20 gestart dit weekend! Heb me eerst ingeschreven in de 1m10 en ging pas starten in 1m20 als ik goed gevoel had! 1m10 ging echt heel goed en haar tempo zat echt goed waardoor ze beter op haar gat kwam en daardoor me afstanden vanzelf kwamen, 1 keer was er een gebroken lijn waar ze dus in contra bleef waardoor ze wat langer werd en ik haar niet genoeg omhoog kreeg, dus slechte afstand en we springen echt van ver waardoor ze serieus heeft moeten strekken om de oxer te halen, wel een balkje maar ik neem het haar zeker niet kwalijk!
Daarna 1m20 gestart en dat ging eig echt wel goed! Voelde van mezelf dat ik wel weer beetje zenuwen had, waardoor ik toch wel beetje te veel gefocust was op goede afstanden ipv m'n juiste tempo aanhouden, dus klein beetje terughoudender gereden. Ze sprong echt goed en deed echt mega haar best waardoor de foutloos basisparcour kregen en dan moest ik boven alle verwachtingen barrage rijden en bij de voorlaatste hindernis had ik weer een afstand die ik van ver wou halen maar eig was het echt wel té ver en gelukkig was Aruba verstandig genoeg om te stoppen waardoor ik een soort van val/afgestapt ben. Een 'winnietje' doen noem ik dat :p beetje balen maar stiekem ben ik toch wel echt heel trots op Arubatje!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:37

Antonius: das de enigste die ik net niet ken van de lijst voor die proef :p typisch.

winnie: amai toch een puik prestatie toch? Das ook ervaring natuurlijk he. Volgende keer zal het al beter gaan. zal je wel zien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:47

Het "te snel" zal waarschijnlijk zijn omdat ze wel vlot is maar inderdaad te snelle en wat vlakkere passen pakt, dan ziet het er loperig uit. Voor een jong paard dat voor het eerst tussen de witte hekjes loopt is dat een heel normale opmerking, dat hebben ze allemaal wel eens.
Tegelijk ben ik ergens wel gerustgesteld over mijn eigen knol. Ik heb mensen fouten zien maken en dingen zien gebeuren waar ik zelf ook tegenaan loop. Mijn kerel is dus niet de enige die zich blijkbaar graag lang maakt. De merrie van de winnares had ook op een moment kuren met het springen van de wissels bij het inrijden. Hier dacht de merrie mee en sprong ze voordat ze de hulp kreeg.

Winnie, toch leuk als je met zo'n zalig en tevreden gevoel naar huis kan :D

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:27

Goed gedaan Winnie! Zag het al passeren. Die afstanden heb ik ook, door de stress begin ik me erop te focussen ipv gewoon vlot rond te bollen. Echt vervelend maar dat komt wel goed met de ervaring !

Dat filmpje ziet er al goed uit Antonius. Dat 'pikkelen' in draf is herkenbaar. Iskander loopt ook nog zo, maar dat komt wel goed met vele uurtjes training. Had jij het niet moeilijk om haar correcte stelling te houden? Bij mij was dat de eerste keer tussen de hekjes lastig. Wanneer neem je haar mee op jumping?

Pp: ik duim voor je dat het goed gaat! Gewoon genieten en niet meer denken aan haar kuren. Dat komt zeker goed.

Hoe ver is ze al Mila Furrie? Ik duim dat de vos terug inorde is.

Hier bleven ook Colo en Iskander foutloos. Het jonge paarden parcours vond ik wel al een pak moeilijker dan in november (het wordt elke maand hoger). Ik hoop dat we nog meekunnen in januari staat het al 80/90cm. Ben ik nu de enige die dat hoog vind voor een 3 jaarse?

Nu 6 foutloze rondjes op 2 weekends. Hopelijk kunnen we dit geluk nog 2 keer vasthouden. Dit weekend opnieuw jumping met ferro en dressuur met colo en dan jumping Mechelen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:39

Op zich vind ik het hoog voor een 3-jaar, maar als het de norm is kan je er niks aan veranderen. Het is door het tempo en verschil zo te presenteren aan de deelnemers dat je kan zien "wie kan mee en wie niet". Persoonlijk ben ik daar geen voorstander van, ik heb eerder de mening "langzaam gaat ook". Zeker met Icaro, die laatbloeier is in alles, was dat nooit haalbaar geweest. Als ze bestemt zijn om hogerop te komen, dan zullen ze dat op iets latere leeftijd waarschijnlijk ook nog wel doen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:43

Ja zeker, ik heb ook niet als doel om alle jonge paarden reeksen mee te doen. Tegen dat ze 7 jaar zijn, hebben ze al 100 jumpings in hun benen. iskander is zeker geen laatbloeier, maar dat kan ook gevaarlijk zijn. Te snel willen gaan en dan opeens krijg je een terugval.

Ik krijg net een mailtje dat ze de studentenruiters gaan filmen en interviewen tijdens jumping Mechelen. Alsof ik nog geen stress genoeg ga hebben. Haha 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 23:23

Oh dat interview/filmpje wil ik dan wel zien :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 07:39

Florence: ze is bijna 7 maand.

Leuke dat alle jonge paarden goed aanpakken.
Ik vind persoonlijk ook dat veel goede paarden al verbrand worden omdat ze de wedstrijden van de jonge paarden mee lopen. Het maakt inderdaad een onderscheidt tussen "goeie" paarden en de minder goeie paard3n vallen af. Maar wat als je idd een laat bloeien hebt. Veel grote paarden zijn maar sterk op hun 7-8 jaar. Maar ja.mijn vriendin had een paard in de finale van de nationale cyclus en die moet al 1m35 springen op 6 jarige leeftijd .

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:56

Dat is idd wel veel voor een 6 jaar amai...
Nuja 'k ben niet zo heel erg voor de cyclus jonge paarden. Maar ieder zijn/haar eigen keus natuurlijk! ;) 'k Ben wel blij dat Luxor pas zadelmak was toen hij 4 was. Nu is hij 5 en moet ik mij niet inhouden qua 'hij is nog niet volgroeid'.

Bij mij op protocol vooral impuls(verlies) en doorlaten (in galop), ... Maar bij gangen en regelmaat heb ik wel een 6,5. :P Vond da beetje raar haha. Voor 2 drafstukken een 7 dus ben wel content. :) Meeste was 6jes. Slechtste een 4 voor gehoorzaamheid. :') Maar klopt wel in geval van de galop. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:21

Ik heb al hoogtevrees voor 90cm momenteel, laat staan 1m35. Hoe meer ik springles heb en mijn paard kan inschatten hoe beter het wordt en rust ik zelf ook terugkrijg. Die stress had ik vroeger ook op dressuurwedstrijd, nu ben ik daar vanaf. Enige waar ik op flip is onduidelijke organisatie en mensen die constant in de weg rijden :o

Het is verdomd koud om te wachten op de smid...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:36

Ik ben ook niet aan hoge sprongen maarja Luxor heeft al over een denkbeeldige hoge sprong gesprongen. :+

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:36

Die mensen rijden enkel maar de cyclus mee met hun jonge paarden. Veel andere rijden nog tussen wedstrijden maar zij niet. Das meestal dan 1 wedstrijd per maand of om de 2-3 weken. Wat op zich wel mee valt. Maar ik vindt de hoogte er toch wel over.

voor mij is 90 cm mijn comfort zone :D maar ik probeer me er over te zetten en zou toch graag naar de meter gaan. Vroeger sprong ik hogere parcours omdat ik daarin mee groeide met het paard ( laag begonnen en ons opgewerkt tot 1m10) maar door dat mijn paard dan gestorven is en dan enkel nog jonge paarden gereden heb is 90 cm mijn comfort zone geworden. Eigenlijk heb ik nu ook niet meer de behoefte om veel hoger dan 1m te springen :) als ik wat overschot heb om een B cross te rijden ben ik tevreden :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:42

Pfff vanmorgen opgestaan met helse pijn in mijn linkerheup. Mijn man heeft mij direct naar de dokter gevoerd, hopelijk enkel een ontsteking in ligament, inspuiting met cortisone gekregen en ontstekingsremmers. De pijn zou donderdag weg moeten zijn, anders zal het ernstiger zijn dan een ontsteking en moeten er foto's genomen worden :(

Wat betreft de cyclus, ik vind dit heel afhankelijk van het paard en de ruiter. Voor een goede ruiter die het paard steeds goed voor de sprong brengt en een paard dat talent heeft zie ik daar geen probleem in, integendeel zelfs. Die parcoursen staan mooi gebouwd specifiek voor jonge paarden, vb afstanden die wat ruimer staan omdat die jonge paarden nog niet kunnen sluiten zoals oudere.
Het gaat in mijn ogen maar fout als je als ruiter geregeld fouten maakt wat een paard moet oplossen die daar nog niet aan toe is, of simpelweg een paard dat weinig talent heeft; die moet teveel moeite doen om mee te kunnen op die leeftijd.

Kijk eens naar de paarden die de 6 en 7 jaarse meelopen, veel uitval is er nadien niet meer, het gros loopt nadien mooie grote proeven mee. Meeste uitval is na de 4 en 5 jaarse, omdat hier nog de 'amateurs' rijden om paarden die simpelweg niet meer meekunnnen met de 6 jaarse.

In januari rekenen ze dat paarden 'al' 4 zijn, de grotere fokkers hebben hun meeste veulens ook al februari, maart, april, dus die zijn ook al een stuk langer in het werk dan bv ik met Nyona die maar eind juli geboren was... Op zich 80/90 lijkt mij nog niet nodig, de cyclus die in april start, begint op 80 denk ik, dus in januari die hoogte springen hoeft niet. Maar langs de andere kant, als je paard goed voor mekaar is, zie ik ook weinig verschil of je nu 80 of 90 springt. Zou dan wel kiezen voor een grote piste waar je plaats hebt om wat rond te galopperen en geen korte wendingen moet rijden.

Florence: ik heb je filmpje met iskander zien passeren, ziet er ook al simpel te rijden uit!
In de 1e proef de eerste 2 rondjes liep ze nog in buitenstelling, maar daarna liep ze echt wel zoals thuis. Eens ze iets gezien heeft, ontspant ze wel snel.
Ze heeft 1 jumpingske in aalter gelopen, volgende keer zal pas na nieuwjaar zijn. Wil nu nog paar keer op verschillende pistes trainen, omdat ik vind dat ze daar nu nog meer van leert dan dat 1 parcours waar je niets kan herhalen als iets niet vlot ging.
Alvast veel succes in Mechelen!!! Zal een heel gaaf gevoel zijn :D

winnie: ik herken ook hélemaal je jumping-gevoel! Hoe hoger, hoe meer ik ze wil verzamelen en dicht bij de sprong wil brengen, waardoor het net veel moeilijker word... En ik weet het hé, maar op het moment zelf... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 21:15

Ai, nog altijd sinds de wedstrijd zondag? Toch nergens niks geforceerd? Cortisone is direct al flink qua pijnstilling. Zeker rustig aan doen tot donderdag maar compleet stilzitten zou ik toch ook vermijden, dan wordt je alleen maar strammer.

De proeven voor jonge paarden zijn hier nooit een optie geweest. Ten eerste is de mijne nog later geboren dan Nyona (eind augustus pas), ten tweede was dat toen nog een duts van een hengst. Hij is echt lang vér achter gebleven op leeftijdsgenoten. Niet zozeer mentaal maar vooral fysiek. In het kopje was hij op 4 jaar hengst maar fysiek was dat nog 1 en al slungel. Wel de hoogte in maar bespiering liet op zich wachten. En ten derde was en ben ik daar geen goede ruiter voor.

En goh ja, op zich zijn we nog altijd amateurs. Laat zoiets maar aan de (semi)profs over. Ik kan genieten van wedstrijdsport op hoog niveau, maar zelf zie ik het me niet doen. Heb nog niet de helft van het talent wat zij in hun kleine teen hebben trouwens. Persoonlijk vind ik het al een wonder dat ik de mijne tot A-niveau heb kunnen opleren :+

Heb zonet mijn startuur gezien voor zaterdag voor mijn B2-debuut: 8u42. Dat wil zeggen, tussen 6u15 en 6u30 ten laatste hier vertrekken. Auw -O-

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 21:51

Oei Anthonius hopelijk niet te erg!

Hier doen we ook niet mee aan de jonge paarden proeven voor te springen... Maar bij ons in de buurt ligt zangersheide, als ik zie wat die paarden daar springen in de jonge paarden proeven... amai!

Vandaag in de springles een parcours gesprongen! En hij heeft geen enkele keer gestopt! Dat is echt een groot verschil met het laatste parcours toen hem niet meer over 30cm wou. Vandaag was het toch "al" terug 85.. Iedere week weer een beetje meer hopelijk

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:28

Ik heb onlangs nog gelezen dat grote stallen ook zo beetje afstappen van de cyclussen jonge paarden. Bijvoorbeeld, T&L 4-jarige (hengsten bvb) vinden ze niet interessant meer. Is ook een gevolg van de digitalisering van de wereld. :j Klinkt wel logisch. Nu kan je op internet filmpjes zien etcetera terwijl je dat vroeger niet had en men naar dergelijke competities gingen om te kijken welke kwaliteiten de paarden hadden. En nog iemand (phillipaerts? kweetniet tis een grote naam alleszins) laat zo jonge paarden tot 5 jaar in het buitenland in opfok en haalt ze dan terug.

Luxor ook een augustuspaardje. :)

Veel beterschap Antonius! Wat is er gebeurd? Heb er mss over gelezen... Cortisone idd al direct stevig als pijnstilling! Hopelijk valt 't allemaal mee! Ik duim in ieder geval!

Ik ben slecht in afstanden voorlopig, dus veel oefenen en lessen volgen. :+ Met Shuddy reed ik gewoon naar de sprong. :P Die deed dat wel allemaal. Maarja 80cm en max. 90 valt nog mee. Vanaf 1m heb 'k wel zoiets van ok ja dees is 'écht' hoger! Enkele sprong cava maar voor een heel parcours was Shuddy daar niet sterk genoeg voor. Was ook wel wat een lompe met momenten. Luxor doet normaal op balken en spring die al heel netjes voor zo weinig gesprongen te hebben, geen rare toestanden ofzo. Juist nog oefenen op vreemde objecten onder/als sprong. :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:40

Hanne: nee niets speciaal gedaan, zondag die dressuurwedstrijd en voelde direct nadien wel al dat ik heel stijf zou zijn wat maandag ook zo bleek te zijn, terwijl ik altijd de 2 paarden na elkaar rij, dus ben dat wel gewend. Ineens s avonds immens pijn en niet meer kunnen staan. In bed gekropen in de hoop dat het dag nadien beter zou zijn, maar was nog net hetzelfde. Direct naar de dokter geweest en dan die spuit gekregen.
Nu gaat het wel beter, nog gevoelig en kan er niet op liggen, en na 5 min stappen moet ik zitten, maar de ergste pijn is weg. Morgen werken en hopelijk lukt het vrijdag om te springen.

Daaph: goed nieuws voor blits dat je terug kan springen!
Gaat D.irk het ek proberen meedoen trouwens met Icarus?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 13:20

Ja denk het wel. Hij gaat toch naar de trainingen dus..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:33

Klinkt bizar Antonius! Hopelijk snel genezen. :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:38

Kalender van de WVUR jumping en dressuur staan ook online! Ze zien er goed uit! 'k Ga wss eens naar Waregem en/of Zilveren Spoor gaan. Jumping voornamelijk wvrf wss, begint laag en je moet maar ten plaatste inschrijven. Zo voor de eerste klasse(s) vind ik dan nog makkelijk.