[SGW] [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:35

dat is hier heel gebruikelijk, en ik vind het erg prettig. Ik trek me ook over het geheel niets aan van welke jury er zit, op 1 uitzondering na. Precies wat Sim zegt, dus.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:38

Bij ons komt het zelden voor dat je bij 2 jury's rijdt. Soms wel bij de grote buitenconcoursen en bij de kampioenschappen, maar verder niet hoor. Vind dat niet zo storend. Net als Lielle heb ik maar 1 uitzondering waar ik liever niet bij rijd, maar als ze er zit, ga ik gewoon lekker rijden hoor.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:39

Ik zou er niet anders om rijden. Maar als je toevallig een jury treft waar je niet bij kan rijden, heb je wel de pech dat je er direct 2x bij moet.

2x dezelfde jury heb je bij ons echt nergens :n

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:42

Aangezien ik toch voor mezelf op wedstrijd ga en niet voor de jury, kan ik me er niet druk over maken. En zoals zondag was het wel leuk om te zien dat het verschil dat ik voelde tussen de proeven er ook duidelijk uitkwam in de punten.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:44

Ik zou niet op wedstrijd gaan als ik wist dat ik in de middenmoot of onderaan zou eindigen (bij voorbaat dus, omdat het paard er niet klaar voor is). Ik rijd (en train) echt voor dikke wiinstpunten en prijzen en niet voor steeds net 180pnt en een plek in de middenmoot. Dus wat dat betreft rijd ik dus wel voor een jury :j

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:47

Wiso train ik alleen nog voor het M, wacht nog tot na het cross seizoen met starten!

twee keer bij dezelfde jury zegt ook niet alles. Vriendin had dat eens dat ze na de eerste proef bij hem werd geroepen en hij haar ronduit vertelde dat het "heel slecht was en ze 163 punten had". Als je tien min erna weer bij hem moet rijden weet je eigenlijk al zeker dat het niks wordt. Na de proef werd ze weer bij hem geroepen en toen vertelde hij haar "wat een verbetering 184 punten!" Ik heb nooit verschil tussen de proeven gezien en ze vond er zelf ook geen verschil in zitten }:0

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:47

Mogge,

@ TG knap paard. Jammer dat het een kleintje is. Lekkere tijden om te starten. Heb ik hier ook wel eens. Ben in de Z wel eens na 0.00 uur gestart op zaterdag. Doe ik echt niet meer. Wedstrijd liep gewoon 2u uit. 2 proeven bij dezelfde jury vind ik waardeloos.
@ lautje lijkt mij heel heftig
@ evelien mooi maatje al. Mijn oude merrie was met 9 maanden al 1.50m helaas maar 154,5m geworden. Dat was erg balen. gaaf jasje!

Mijn drachtige merrie gedraagt zich als een hengst. Brult als er een ander aan komt. Wordt echt al dik en moet nog tot april...
Zou dit weekend M2 starten. Sta ik op de wachtlijst. Ik zag de jury staan en heb mij mooi van de wachtlijst laten halen :D . Normaal boeit het mij niet maar dit zou M2 debuut zijn en heb geen zin om mij de grond in te laten boren. Heb in de 17 jaar dat ik in het noorden woon nog nooit een wp bij hem gereden of ben ik erbij in de buurt geweest.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:48

Toch wel apart dat de opzet van wedstrijden zo verschillend is in elke regio. Hier zie je idd wat Rowo zegt echt nooit dat je twee proeven kan rijden bij dezelfde jury. Bij ons in de buurt zijn het allemaal wedstijden voor 1 proef. Ook twee keer springen kan hier bijna nooit. Wij zitten in een vreselijk grote regio en dus ook heel veel ruiters, nu zitten alle wedstrijden (en dat zijn er veel!!!) al elke keer bomvol!
Het lijkt mij wel lekker om twee keer voor punten te kunnen springen, ik kan door alle SGW's al zo weinig gewone wedstrijden rijden dus dan zou dat wel een uitkomst zijn om wat eerder de nodige punten te halen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:48

ja, dat weet ik, dat jij er zo over denkt. Ik ben geen prijzenrijder, ik heb een heel ander doel, ik wil een paard opleiden voor de zwaardere sgw klasses en ga dus over het geheel genomen op wedstrijd om ze iets te leren of om aan een specifiek iets te werken. En dan zijn prijzen mooi meegenomen, maar niet mijn primaire doel. Winstpunten met dressuur al helemaal niet, ik mag toch wel promoveren.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-11-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:49

rowo schreef:
Maar als je toevallig een jury treft waar je niet bij kan rijden,

Wat bedoel je hier dan precies mee?
Verder sluit ik me aan bij Lielle's bovenstaande post; dat is ook hoe ik tegen het wedstrijd rijden aan kijk.
Laatst bijgewerkt door Sim op 09-11-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:49

welke jury is dat caro?
mag via pb

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:50

Wat dat betreft zit je hier wel goed, ja! :j
Maar jullie hebben mooiere parcoursen en accomodaties heb ik me laten vertellen!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:51

Lielle schreef:
ja, dat weet ik, dat jij er zo over denkt. Ik ben geen prijzenrijder, ik heb een heel ander doel, ik wil een paard opleiden voor de zwaardere sgw klasses en ga dus over het geheel genomen op wedstrijd om ze iets te leren of om aan een specifiek iets te werken. En dan zijn prijzen mooi meegenomen, maar niet mijn primaire doel. Winstpunten met dressuur al helemaal niet, ik mag toch wel promoveren.

Dat is dus precies mijn insteek, al kan ik me ook wel in Rowo vinden, je kan er toch een lekker zakcentje mee verdienen! Zoals ik het nu doe kost het alleen maar geld..... Maar goed paarden opleiden is voor mij toch echt belangrijker!!

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:52

ik heb zelf niet zo veel talent dat ik het van mezelf mag verlangen altijd bovenaan te eindigen.
Ik ga meer voor het niet onderaan eindigen...

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:52

_Noor schreef:
Wat dat betreft zit je hier wel goed, ja! :j
Maar jullie hebben mooiere parcoursen en accomodaties heb ik me laten vertellen!

Ja hier zijn overal hele goede accomodaties en doordat de meeste grote springstallen in het oosten zitten zijn de parcoursen ook gewoon goed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:54

Billy, daar ben ik het helemaal mee eens.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:56

billy1 schreef:
Lielle schreef:

Dat is dus precies mijn insteek, al kan ik me ook wel in Rowo vinden, je kan er toch een lekker zakcentje mee verdienen! Zoals ik het nu doe kost het alleen maar geld..... Maar goed paarden opleiden is voor mij toch echt belangrijker!!

Helemaal mee eens! En als het langer duurt om een paard in een hogere klasse uit te brengen, ook geen probleem. Dan wacht ik toch wat langer? Ik heb gelukkig niet het "moeten" of de drang om maar perse hogerop te komen en al te promoveren terwijl je daar (als combi) nog niet aan toe bent. Sommige mensen hebben zo'n drang om snel snel snel maar door de klassen heen te gaan zowel dr, spr als cross. Ik vraag me echt af waarom? Het lijkt wel of sommige mensen zich schamen als ze B of L rijden.

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:23

Ik wil dus wel snel door :o
De zwarte heb ik nu een jaar en kende nog niks qua crossen, die loopt zondag haar eerste Z cross, maar ik denk echt dat ze er WEL aan toe is. Doordat ik zo weinig gewone wedstrijden kan rijden heb ik nog niet de punten om in het M te gaan springen al denk ik dat we dat best kunnen en eigenlijk ook moeten. Dus deze winter veel springen en wp proberen te halen (al zal dat indoor een stuk lastiger zijn met zo'n reus...) Met dresuur maakt het me niks uit, ik heb toch de wp niet nodig om te kunnen promoveren ;)

Een paar jaar geleden was ik wel precies zoals Rowo, ik wilde ook altijd in de prijzen rijden, met jonge paarden is dat ook leuk en veel makkelijker in die lagere klasses. Door mijn volbloed die met een super foutloze proef nog lage punten scoorde heb ik dat gelukkig achter me kunnen laten en kan ik het relativeren, ik rij voor mijn eigen gevoel en als de jury het er mee eens is is dat fijn.

Toch wil ik niet weer zo'n paard die niet gewardeerd wordt in de dresuuur, ondanks dat je het bij voorbaat al weet is het toch elke keer wel weer een kleine teleurstelling.

Prijzen rijden is erg leuk, maar ik ga mijn paarden echt niet in een lagere klasse houden om zo wat prijzen te halen wanneer ik het gevoel heb dat ze gemakkelijk toe zijn aan een of twee stapjes hoger. Toch kan ik me echt goed voorstellen dat der veel mensen zijn die het wel zo doen!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:24

Ik heb mijn paarden nooit voor hun 7e/8e jaar in het Z lopen. Crossen doe ik ook pas vanaf 5 jaar. Als ik net een nieuwe klasse start dan maken mij de punten niet zoveel uit want dan is het puur leren maar na zo'n 4/5 keer dan heb ik geen zin meer om programmavulling te zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:31

Ik kan me 100% vinden in wat jij zegt Billy, alleen zit het verschil er voor mij in, dat jij al veel ervaring op hoger niveau hebt en dus makkelijker kunt inschatten of je paard toe is aan een Z cross.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:34

als ik in een klasse veel wp en prijzen rijdt ben ik ook wel toe aan iets "nieuws" en promoveer ik veel sneller na een andere klasse.
Met Helvetia werd ik in het B-spr elke wedstrijd eerste, heel leuk maar ging toen heel snel naar de L!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:38

billy1 schreef:
Lielle schreef:

Zakcentje?!
Nog een verschil dus. Hier krijgen we bonnen van ruitersportwinkels (voor de eerste prijs € 7,50 ofzo) bij de dressuurwedstrijden en bij het springen heb net je startgeld terug als je mazzel hebt. Bij de grote concoursen is dat uiteraard wel anders :j .

Ik kan me deels wel vinden in Rowo's post. Ik eindig ook graag vooraan, maar liever laatste met een fijne proef en een winstpunt dan bovenaan na een K-proef... Jer is mijn eerste jonge beest en het opleiden vind ik het echt het leukste wat er maar is. SGW zijn we allebei nog aan het ontdekken! :)

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:46

Echt Noor??? Dat krijgen de ponyruiters hier!! Bij een SGW in het prijzengeld in verhouding tot het inschrijfgeld laag.
Als je hier in de B en L twee keer in de prijzen rijd heb je echt wel leuk geld! Hier krijg je al snel 30 euro voor een eerste prijs en dan is het maar een heel gewoon concoursje ;)

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:46

Dat is wel heel laag qua prijzengeld. Hier heb je nog een paar wedstrijden waar je bekers krijgt maar verder is het vaak minimaal 20/25 euro 1e prijs in de dressuur afhankelijk van de klasse. Bij een aantal springwedstrijden heb je gebruiksartikelen maar die zijn meestal doordeweeks. Overige wedstrijden is 1e prijs in het B spr meestal minimaal 30/40 euro. Ik kijk wel naar het startgeld. Ik probeer de wedstrijden met inschrijfgeld 10 euro of meer te ontwijken maar dat wordt steeds moeilijker vanaf het M

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 12:52

het hangt hier van de wedstrijden af, lang niet alle wedstrijden hebben prijzengeld. Bedragen kunnen ook sterk varieren, hangt ook van de grootte van de wedstrijd af.