[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oliefanter

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:44

Goh, beetje op beide... Als andere paarden naar haar draaien doet ze het heel fel, naar mijn hulpen soms en vooral bij het aanspringen.. Hopelijk betert het als ze minder moet 'nadenken' over de hulpen en wat vaker tussen de andere paarden loopt (probeer ik zo vaak mogelijk...)

Oei Madelein, niet leuk met je knie. Ik heb panische angst voor skieen, daarom dus oa :-). Hopelijk is je o tsteking snel weg en kan je weer aan de gang. Niet te pijnlijk ook niet hoop ik?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:10

hmm lastig! Ik zou zo ook niet weten wat je daar aan kunt doen.

Haha had ik maar wat meer angst, dan was dit ongelukje niet gebeurd vorig jaar ;). Dan was ik niet vol gas naar beneden gegaan hihi!
Is wel pijnlijk ja. Kan moeilijk lopen, en dus even niet springen. Zondag gaan we ons eerste oefen parcours springen dus dan maar even pijnstillers erin. Ga niet nog langer wachten!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:48

Het gaat hier inderdaad opeens hard zeg.

Het is inderdaad een mooi schoolsysteem Neesa. In Nederland is het allemaal heel anders geregeld maar ik vind dit systeem eigenlijk veel fijner. Fijn dat die trainingsrit zo goed ging!

De knie is nog vervelend maar ik ben helaas niet meer de enige met een pijnlijke knie lees ik. Wat balen Madelein. Hoop dat jij er wat sneller van af geraakt dan ik.

Vervelend Caro. [naam] had anderhalf jaar geleden ook een breuk in haar schouder en heeft daar nog weken mee rondgelopen zonder het te weten. Is niet echt bevordelijk voor de genezing. Het zit jou zo niet mee. Ze kunnen dat inderdaad niet gipsen. Heb je wel een mitella?

Mooi dat het parcours toch beter ging dan de training Mette. Dat geeft weer moed. De eerste keer dat [naam] progressief reed zat de vaart er ook nog niet echt in, nu gaat ze voor alles of niets en de vorige keer was het alles. Progressief parcours is toch risico nemen. Volgende keer is het misschien weer niets.
Maar zo komt het vertrouwen tenminste weer mooi terug. Weet om eerlijk te zijn niet eens wat een tripalon is, de paardvariatie van de triatlon, zover was ik al maar wat je dan moet doen?

Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt wat betreft keuze. Wist niet dat er een aparte stewardess opleiding bestond.

Gaaf zo'n training Yvetjes, klinkt leuk. Ik heb nog nooit een crosstraining van Alice gezien, ze zit voor ons een beetje uit de buurt maar ik hoor er alleen maar positieve verhalen over. Knap dat je puppy het zo goed deed. Daimler wordt trouwens dit jaar zes dus die mag af en toe wel de hoogte in.

Gefeliciteerd met je winst Madelein, er zullen dan toch wel goede stukken tussen gezeten hebben.

Daimler houdt niet zo van paarden vlakbij hem dus die oren gaan bij het losrijden regelmatig naar achteren. Als hij weer op school staat wordt dat wel minder want dan went hij er weer aan maar thuis loopt hij natuurlijk alleen en dan is hij er opeens niet meer zo blij mee.

[naam] heeft vrijdag haar eerste oefenjumping gehad met Shetan. School organiseert dat regelmatig. Overdag voor de leerlingen en in de avond voor mensen van buiten. Ze is begonnen met 80 cm. Hoog zat voor zo'n puppy. Een hindernis zat ze zelf even niet mee en de laatste kwamen ze niet lekker uit en pakte hij een balkje mee maar ze was super tevreden. De leerkrachten waren ook verbaasd hoe snel hij alles oppakt. Twee maanden geleden was hij alleen maar zadelmak. Een klasgenoot heeft het gefilmd zodat ik het toch kon zien.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:45

@ mette leuk die school heb ik gedaan vroeger
@ Percy nee geen mitella. Mag ik niet ivm reuma. Kan er best veel mee. Morgen ga ik paard met links longeren. Leuk filmpje. Paard met hersens :D

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:30

Echt? Weet jij toevallig hoe het zit met de stalling van je paard en het rijden enz?

Ik ga stage lopen bij een paardencentrum in Eibergen, mag er ook rijden en ze houden zich ook bezig met film studio's en reclames met paarden etc. mag daar dan een weekje helpen! Super blij :)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:31

@ Percy : Een tripalon is: Dressuurproef, springparcours en een cross van 10 km met zo'n 14 hindernissen!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:32

Geen idee ik ben daar in 1998 van school gegaan..

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:34

Oh, dat is een lange tijd geleden hihi! Niemand kan mij dat precies vertellen en wil toch wel graag weten of ik mn pony daar kan zetten want ik kan niet steeds met mama naar zwolle rijden met de trailer, daar is het toch echt te ver voor.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:36

Mooi rondje Percy! Superbraaf! Leuk als ze zo groeien in het werk. Als hij dan zo weer even vakantie krijgt pak je het straks zo weer op.

Hoeveel doen jullie gemiddeld met jullie jonkies (qua rijden)?
Ooit gehoord, en sindsdien een beetje mijn houvast:
3 jaar = 3 dagen werk
4 jaar = 4 dagen werk
5 jaar = 5 dagen werk.
Ik longeer dan tussendoor wel een keer nog 15-20 minuutjes niet zo intensief. Ik probeer minimaal 1 bosrit te maken per week. De andere 2 a 3 keer dat ik rij is het dressuur of springen in de bak of op de club (of wedstrijd, maar na een wedstrijd doe ik meestal een aantal dagen rustig aan).

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:38

Je heb manege wilten vlakbij de mc donalds zitten misschien kun je daar stallen

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:43

Lees net dat je les krijgt in Raalte bij de Haerst ofzoiets dus misschien kan IK HEM daar stallen maar dat is 300 per maand, want weet niet of de stal etc bij het lesgeld inzit.. Maar dat horen we in het gesprek :)

Mijne is sinds dit jaar 5.. Ik rijd 5 keer per week waarvan 1 keer dressuurles en ik spring thuis 1 keer. Dan op zaterdag of zondag meestal concours, niet altijd.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:02

yvetjes schreef:
Mooi rondje Percy! Superbraaf! Leuk als ze zo groeien in het werk. Als hij dan zo weer even vakantie krijgt pak je het straks zo weer op.

Hoeveel doen jullie gemiddeld met jullie jonkies (qua rijden)?
Ooit gehoord, en sindsdien een beetje mijn houvast:
3 jaar = 3 dagen werk
4 jaar = 4 dagen werk
5 jaar = 5 dagen werk.
Ik longeer dan tussendoor wel een keer nog 15-20 minuutjes niet zo intensief. Ik probeer minimaal 1 bosrit te maken per week. De andere 2 a 3 keer dat ik rij is het dressuur of springen in de bak of op de club (of wedstrijd, maar na een wedstrijd doe ik meestal een aantal dagen rustig aan).

Ik doe echt totaal niet aan dat soort schema's. Ik kijk wat ik denk dat edje aankan, en aan moet kunnen. Hij werkt momenteel 6 dagen, maar dan wissel ik wel veel tussen rijden ( dressuur/springen), longeren en grondwerk, en wedstrijden of trainingen.
Als ik mijn 3 jarige 3 dagen had getraind had ik er nu nog niet op gezeten gok ik }> !

Ik denk dat het belangrijker is dat je naar de duur kijkt in plaats van het aantal dagen in de week. Een paard denkt niet als een mens. Een dag vrij is voor ons anders als voor een paard. Je kan best iedere dag met je paardje bezig zijn, alleen dan niet te lang.
Ik ben nu bezig met conditie training en daarom werk ik echt bijna iedere dag met hem. Hij vind het prima, en is enorm werklustig. Als ik merk dat hij een mindere dag heeft laat ik hem de dag erna staan.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:59

Netjes van caressa

ik hou dat schema ook aan yvetjes. Ze is dan soms wel druk, maar wil haar heel houden. Probeer ook af te wisselen, doe om de week longeren en 1 x in de maand springen. Die van mij is wel groot. Als ik drie dagen achter elkaar wat doe merk ik dat ze moeier is.

ze staat elke dag buiten, nu nog halve dag. Straks weer hele dagen wei

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:57

Misschien interessant voor jullie. 24 april geeft Carolien munsters wederom een presentatie (rondje educatie bij de KNHS) over optimaal trainen met je paard (evt. Met gebruik van een hartslag meter). Ze gaat ook diep in op het spiergebruik en hoe dat allemaal precies in elkaar steekt tijdens trainingen. Ik vond het een zeer interessante en goede presentatie en erg verrassend hoe vooral jonge paarden reageren op het werk en sneller overvraagd zijn dan je zou denken misschien.

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:00

@Oliefanter: heeft ze misschien wat last van haar buik? Emy had dit in begin ook wat toen kk haar had, zij is wat gevoelig aan haar buik. Nu ik er achter ben welke voeding, het beste bij haar past vertroont ze het bijna niet meer.
@madelein, wat balen zeg. Knieën lastig als je daar blessures aan hebt. Hoop dat het gauw herstelt!
@Pecy, zo wat knap en nog zo jong. Netjes hoor.
@Mette, de haerst is inderdaad de manege waar de leerlingen lessen in Zwolle. Daar is de stalling duur. Zou jij daar de opleiding volgen, dan geef ik je wel wat tips voor stalling die goed koper zijn daar in de buurt. Wat een leuke stage plek heb je gevonden. leuk die tripalon!
@Caro, ik hoop dat het longeren met links lukt.
@sim, dag klinkt interessant. Bedankt voor de mededeling!

Wij trainen, 4 tot 5 dagen in de week. Ik probeer 5 dagen aan te houden, dan merk ik dat ze haar energie het best kwijt kan. Dan kunnen ze haar op stal haar met rust naar de wei brengen, anders is ze toch wat huppelig. Ze lopen wel van 10 tot 16 uur buiten. Hoe langer de dagen worden, hoe langer ze buiten staan.
Ik probeer wel afwisseling te geven in de training tussen: dressuur, springen, balkjes werk, grondwerk, longeren en een keer in de week buitenrit. Na flinke buitenrit met tempo krijg ze dag rust. Dit alles doe ik wel door te kijken naar haar, hoe ze er bij staat. Soms merk ik dat ze wat rust en verwerking nodig heeft dan krijgt ze extra vrij.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 15:40

Dat klinkt leuk zo'n tripalon, mag je dan zelf de hoogte kiezen of gaat dat net als bij het gewone springen?

Ik heb nooit echt een schema aangehouden. Vroeger maakte ik ze meestal met 3 zadelmak, even doorrijden en dan een paar maanden terug op de wei. Daarna pakte ik ze weer op. Jonge paarden reed ik meestal wat korter, maximaal een half uur en niet dagelijks maar meestal toch wel zo'n vijf keer in de week. Het hangt ook heel erg van het paard af, ene paard is veel sneller aan het werk toe dan het andere paard. Paarden tegenwoordig worden ook nog eens heel erg groot in vergelijking met vroeger en zijn daardoor vaak later rijp. Ik weet nog dat de stalhouder een paard had van 1.80m. Niemand had ooit zo'n groot paard gezien :D

Met springen begon ik pas echt met vijf jaar maar inmiddels ben ik daar wel weer van afgestapt alhoewel ik wel vind dat het met mate moet gebeuren en niet te gek hoog.

Bij de paarden van mijn dochter kijken we echt naar het paard zelf. Shetan is nu duidelijk moe en krijgt daarom even rust.
Hij heeft de vier vaste lessen meegelopen maar minder intensief, niet het volle uur en ze heeft de andere dagen gebruikt om andere dingen met hem te doen zoals longeren, grondwerk en losgooien.

Daimler doet nu te weinig en dat is niet goed voor zijn humeur dus die is er wel weer aan toe om straks mee naar school te gaan. Ik vind die afwisseling wel prettig. Zou het voor één jong paard veel te zwaar vinden om het hele schooljaar rond op school mee te moeten draaien.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:21

Je kan meestal kiezen van 40 cm tot 1 meter! Ik doe de 60 cm en de 10 km.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:38

Oké, zal eens kijken of er eens een keer een in de buurt is. Wel een leuke ervaring maar met twee paarden die in twee landen wedstrijden lopen is het al steeds afwegen wat wel en niet kan. Wedstrijden rijden is nu niet bepaald een goedkoop gebeuren.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:18

@neesa: dank je! Hoop het ook!

Wij trainen trouwens ook vaak omdat Ed licht atactisch is. Als hij te weinig doet neemt de spanning op de spieren rondom zijn knieen achter af, waardoor hij er snel doorheen zakt. Dus kan hem beter laten bewegen.
Hij staat trouwens ook van 9.00 tot 17.00 buiten met vriendjes waar hij heel veel mee speelt :)

Wij gaan zondag ons eerste oefenparcours springen! De duizelingwekkende hoogte van 60 cm ;).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:52

Oei, ga je dat wel durven :D Beter laag beginnen en vertrouwen kweken inderdaad.

Ik wist niet dat Ed licht atactisch is. Maar dat geeft bij het rijden en springen geen problemen als je hem goed in training hebt?

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 20:55

Spannend! Dat ga je inderdaad wel durven! :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:15

Percy schreef:
Oei, ga je dat wel durven :D Beter laag beginnen en vertrouwen kweken inderdaad.

Ik wist niet dat Ed licht atactisch is. Maar dat geeft bij het rijden en springen geen problemen als je hem goed in training hebt?

Nou weet het niet, lig nu al wakker :P! Hihi nee grapje natuurlijk! Ik heb voor zo laag gekozen omdat Edje kroketje nogal kijkerig is. Wil hem nu regelmatig meenemen naar oefen parcoursjes zodat hij vast aan alle vormen en kleuren van hindernissen kan wennen. Hopelijk gaat ie dan normaal rond als ik het voorjaar de b ga starten! Gaat me dus niet om de hoogte, die haalt ie wel ;)

Nee geeft in principe geen problemen. We hebben daardoor wel heel veel moeite gehad met de galop, en met name rechter galop. De coördinatie van zijn rechter achterbeen is gewoon minder. Op zich gaat springen goed maar als hij moe wordt zal hij sneller fouten maken dan het gemiddelde paard. Daarom doe ik veel oefeningen met hem om de achterbenen te versterken. Zoals longeerwerk in de pessoa en veel galopwerk met rijden.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:48

Mijn barrage stond 80, schrok echt hahaha maar ik dacht oke gewoon rijden en hij sprong echt met zoveel ruimte ertussen dus ben gelukkig nu ook niet meer bang om iets hoger te oefenen. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:41

Ai, Mette, weer een hoogte bedwongen :D
Ik was vroeger een enorme angsthaas als het hoger werd. Ik vond springen superleuk maar het ontbrak mij echt aan lef. Het ontbreekt mij nog steeds aan dat lef want als [naam] de hoogte in gaat vind ik dat ook eng :o

Madelein: super dat Ed het zo goed doet. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de gevolgen van ataxie maar je leest (hier op bokt) vaak van die negatieve verhalen. Mooi dat zo'n paard het met de juiste begeleiding zo goed doet en gewoon kan meedraaien.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 07:02

Percy schreef:
Ai, Mette, weer een hoogte bedwongen :D
Ik was vroeger een enorme angsthaas als het hoger werd. Ik vond springen superleuk maar het ontbrak mij echt aan lef. Het ontbreekt mij nog steeds aan dat lef want als Caressa de hoogte in gaat vind ik dat ook eng :o

Madelein: super dat Ed het zo goed doet. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de gevolgen van ataxie maar je leest (hier op bokt) vaak van die negatieve verhalen. Mooi dat zo'n paard het met de juiste begeleiding zo goed doet en gewoon kan meedraaien.

Die angst heb ik gelukkig niet meer! Wel een tijd gehad doordat ik toen ik 16 was een nare val heb gemaakt met springen, waarbij m'n nek dubbelklapte. Onwijze mazzel gehad toen dat er niks ernstig kapot was.

Ataxie bestaat in verschillende vormen. Van wat lichte tact fouten tot aan omvallen. Dat laatste is ernstig en zorgt er vaak voor dat het gevaarlijk is om een paard te houden. Het hangt er ook vanaf hoe het veroorzaakt wordt. Het kan door Rhino veroorzaakt worden, dan wordt het steeds erger. Bij ed is het waarschijnlijk aangeboren. Een aanlegfoutje. Hij heeft ook een doof stukje bij zijn staart op z'n rechter bil. Daar voelt ie niks.
Zoals het er nu uitziet kunnen we gewoon alles doen. Alleen hij maakt soms kleine tactfoutjes in de draf, met name middendraf. En hij sleept wat met z'n rechterbeen in draf. En af en toe is ie z'n been even 'kwijt' dan zet hij hem te laat bij waardoor ie erdoor zakt als het ware.
Als je bereid bent geduld te hebben en hard te werken kan zo'n paard met lichte ataxie een prima rijpaard zijn! Volgens de dierenarts zelfs een goed paard voor de sport doordat ze net wat extra moeten geven om rond te komen en daardoor beter tonen!
Eddy krijgt alle tijd van de wereld. Hij gaat nooit meer bij ons weg!