[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 12:52

Ook tof eh! :+

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:00

Oh zo jammer dat er geen nationale Tongeren is!! heb die cross nog nooit gereden omdat hij ofwel nog te moeilijk was of niet in de planning paste, dus had hem volgend jaar zo graag gereden! Ik kijk ook al uit naar de planning voor volgend jaar. Ik heb al weer enorm veel heimwee!
Ondertussen is Aruba haar rust voorbij, dus is de winterplanning opgesteld en gaan we binnenkort weer wat jumping rijden! Zou graag tegen einde van de winter 1m20 rijden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 20:30

Je kan de internationale nog rijden hè. Die jumping zal je wel lukken!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:16

Nokere is volgend jaar 5-6 augustus:-)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:15

Zooo wat is het hier stilletjes! Is iedereen in stilte aan het verder trainen?

Ik ben vandaag met Iskander (3jr) op jumping geweest voor de eerste keer. Wat was dat leuk! Wel nog veel uit draf gesprongen maar nergens getwijfeld, direct erover. Dat beest heeft nog geen stap verkeerd gezet <3

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:47

Super! Hoh dat doet mij zin krijgen door de jonkies van jullie die beginnen op jumpings gaan. :P Normaal volgende week of de week erna eerste 'spring'les met Luxor!

Vrijdag op dressuurwedstrijd geweest, halve ramp. :+ Superbang van de buxusplanten bij de pisteletters. Vooral de korte zijde bij C moeilijk... Uitgesloten maar onterecht, want pas na 3 fouten uitsluiting, terwijl ik maar 2 fouten had. (2 keer extra cirkel gereden om toch ietwat deftig de korte zijde bij C te kunnen bereiken) Maar ga niet verder uitwijden over die jury, want frustraties heb ik genoeg gehad. :P Binnen 3 weken ondernemen we een nieuwe poging en hopelijk is hij dan veel kalmer. Normaal wel, want meestal moet hij maar 1 keer bang zijn van iets. Direct vlot aangaloperen is moeilijkste. En het was al helemaal een ramp eergisteren omdat hij zichzelf afremde omdat hij bang was. Nuja bij het inrijden ging het nog cava. :) Toen hij in piste kwam, enorm onder de indruk van al die paarden bijeen. In het begin wou hij beginnen aanzetten omdat hij bang was van paarden die achter hem kwamen. Nuja ging uiteindelijk wel over. :) 't Was een goeie leerervaring alleszins!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 15:58

Elke ervaring is een goede les voor de toekomst Hanne. Wat je nu hebt geleerd is je voordeel voor de volgende keer. Gewoon gaan en de pret niet laten bederven door een zuurpruim :)

Waar ben je op jumping geweest Florence?

Hier is het rustig. Tandarts is bij Wolk geweest en bloed getrokken omdat die echt moeilijk bespiering bij krijgt. Zekere voor het onzereke, misschien heeft hij ergens een tekort zitten. Ik pak hem zelf weer meer op ipv de bijrijder, dat vlot niet zo goed. Iets met andere visie en prioriteiten :)
Icaro is zus en zo. Les gisteren was even vechten omdat hij weer probeert overal tussen uit te knijpen. Uiteindelijk plooit hij wel en werkt dan heel goed mee, maar altijd weer die "discussie" om hem wakker te krijgen, het begint tegen te steken.

Voor de rest niks bijzonders. Vriend vertrekt maandag voor 6 weken naar Canada, dus weer meer tijd om te trainen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-16 16:13

Fijn om met de jonkies bezig te zijn!
Had het al op fb gezien Hanne! Wel jammer vd uitsluiting.

Hier ook heel rustig, morgen terug op controle met blits en dan hopelijk groen ligt voor te springen. Want zo alleen maar dressuur rijden en dan nog voorwaarts neerwaarts is ma saai...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 07:42

Haha daaph welcome to my world . Ik zit nu aan week 10 van de 12 weken durende revalidatie enkel stap en draf . En tot nu heb ik me er al iedere keer aangehouden. De laatste zondag van november ben ik ingeschreven voor een dressuur wedstrijd en dan zal ze wel moeten galopperen. Ik denk dat het tegen dan wel geen kwaad zal kunnen om een een toertje te galopperen.dat zou dan de voorlaatste week van haar revalidatie zijn.

Hanne ik weet niet wie je had van jury. Maar ik vond de A7 ook heel erg raar en niet echt correct gejureerd maar ja he

Leuk dat de jonkies het zo goed doen. Klinkt veel belovende

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 09:52

Heb de datum van Nokere ook zien passeren, dan zou de kalender toch moeten vastliggen? Ik hoop het snel te zien verschijnen op vlp! Hoe sneller ik verlof kan aanvragen hoe beter :D .

Florence: ik was 2 weken geleden voor het eerst op jumping geweest met Nyona en dat was ook nog veel in draf, terwijl we 'thuis' al hele mooie parcours'kes in galop kunnen rijden, maar ja, andere omgeving, toch beetje kijkerig... Komt vanzelf wel goed zeker :j

Hanne: jammer dat je onterecht was uitgesloten. Had je geen 2 proeven ingeschreven? Volgende keer mss beter 2x inschrijven, of desnoods 2x dezelfde proef maar 1x buiten wedstrijd?

Varekaj: afscheid kunnen nemen vandaag? :P Soms wou ik dat mijn vent ook in het buitenland werkt... Ik zou gelijk veel meer tijd hebben :+

Mila: waar ga je op dressuur eind november?
Ik had gekeken voor dressuur in Waregem maar die M6 is te hoog gegrepen.
Ga dan toch maar in december naar Oudenaarde gaan denk ik...

Hier beetje dilemma, of ja, eigenlijk niet maar spookt toch door mijn hoofd... Had zaterdag springles met Nyona en ze ging echt goed. Lesgever vroeg aan het eind wat mijn plannen ermee waren, want hij heeft klanten die zoiets zoeken dus mocht ik ze willen verkopen, kan hij daar altijd iemand voor vinden voor een hele mooie prijs.
Nja, het was altijd mijn bedoeling haar te houden, ik rij er echt graag mee en het is een merrie dus kan er later nog mee fokken. Langs de andere kant, over anderhalf jaar heb ik ook Play die dan 3 is en gereden moet worden, heb nog steeds Fiona en 3 paarden is sowieso van het goeie teveel. En ik droom nog steeds van een bonte merrie...
Heb nu met mijn man afgesproken sowieso nog een half jaartje te wachten, kijken hoe ze het in de cross doet en dan nog eens over nadenken. Een besluit waar ik zeker achter sta, maar ja, blijft toch ergens in mijn achterhoofd hangen...

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 10:32

ik kijk ook uit naar de kalender om ook zo snel mogelijk al onze planning te maken en verlof te regelen :D

Ik ga naar de gaverranch. Is op 27/11 en 4/12 daar dressuur. vrijdag is de L daar om 17u30 begonnen mss is dat haalbaar voor jou?

hoh ik zou denk ik te veel sentimentele waarde eraan hechten. Is ze je eerste zelf gekweekte veulen? Als het zo zou zijn dan zou ik het waarschijnlijk niet kunnen. Aan de andere kant moet je zelf beslissen hoeveel je er kan rijden, hoeveel tijd je er voor hebt. Ik zou inderdaad nog even afwachten wat ze in de cross doet. Er is nu toch waarschijnlijk nog geen haast bij? Het nog even voor je de andere kan rijden.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:03

Nee, we hebben er al verschillende gefokt, maar uit andere merries. Ze zijn tot hiertoe allemaal al verkocht (goeie jumpingpaarden maar geen eventers), maar Nyona is wel de 1e uit Fiona, dus heb er wel een andere band mee dan die ik met de andere had.
Play is ook uit een andere merrie gefokt, die heb ik nog, daar zou ik zelfs niet moeten nadenken als ik hetzelfde krijg als wat ze nu bieden. Strikje en :wave: :D

Staan er startlijsten online van afgelopen weekend van de gaverranch om eens te kijken hoeveel deelnemers er waren? Zou dan wel 2 dagen moeten gaan, ene dag voor Nyona en andere dag voor Fi, maar op zich niet onmogelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:25

Antonius: zijn wekker liep om 5u af, ik heb me nog eens omgedraaid na een slaperige "goeie reis" :') Hij moest om 10.30 vliegen dus 8.30 op Zaventem zijn. Echt een verschrikkelijk uur omdat hij met de auto moest gaan.

Nyona pakt cross zo te horen goed op, ik zou persoonlijk afwachten hoe ze evolueert. Ik weet niet hoe lang Fi nog mee kan en je bedoeling was toch een goeie opvolger? Eens Play onder het zadel is kan je altijd nog beslissen. Stel dat je Nyona verkoopt en Play voldoet niet aan je verwachtingen, ga je dan geen spijt hebben? Als je twijfelt, niet doen. Tenzij ze echt een onmogelijk goed bod doen...
Anderzijds kan jij alleen bepalen of je de tijd, energie en mogelijkheden hebt om tot dan 3 paarden aan te houden en te rijden.

Op dat vlak ben ik blij dat mijn vent idd tijdje weg is, kan eindelijk weer deftig aan de slag. Het blijft toch een gevoelig punt, die paarden hobby van me.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:27

Oh je hebt al wat ervaring en bagage in het fokken :) Waarom is het met nyona nu anders dan met de andere veulens als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Ik zou me denk ik te veel hechten. Zeker als je weet dat ze bij jou op stal geboren zijn :) maar ik begrijp dat niet iedereen zo is :)

alles wordt terug op 1 dag gereden. ze leggen alleen een maximum aantal op de proeven. E5 en E7 elk max 25 deelnemers A7 jammer genoeg max 50 deelnemers. Nu waren er ook rond de 20 deelnemers in de L.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 11:59

Varekaj: ja, Nyona was/is bedoeld als opvolger voor Fi. Ik denk wel mocht ik Nyona nu verkopen, dat ik voor dat geld ofwel een bonte merrie zoek met veel kwaliteit (wat dus ook wel wat kost) ofwel een paard in de leeftijd van Fi erbij maar die al ervaring heeft op 2* zodat ik ervan kan leren.

Mila: de andere veulens waren allemaal jumpinggericht gefokt, moeder was een Clinton en daar heb ik een Vigo, Bamako, Jah's diamant uit gefokt. Toen reed ik ook nog jumping en begon ik net met eventing, B. Die Jah heb ik als veulen verkocht, maar de Bamako heb ik verkocht als 3 jaar en de Vigo op haar 5. Toen ze die leeftijd hadden, lagen mijn ambities al niet meer in het springen en voor eventing hebben ze te weinig bloed. Wel heel goed springen, die Vigo staat bij recreatieruiter maar wou daar veel geld voor geven, die Bamako liep al correct 1m20 op zijn 5 jaar...
Voor die merrie hebben we er 2 gefokt uit een merrie van mijn man, maar beide werden dood geboren. Heb daar toen heel erg vanaf gezien, en sindsdien kijk ik wel anders uit naar een veulen en zie ik dat niet als 'huisdier' om het zo te zeggen.
En dan Play is uit een merrie die we 2 jaar gehad hebben, maar zowel met die merrie als Play zelf heb ik eigenlijk geen band.

Aan Nyona ben ik gehecht, omdat ik aan Fi gehecht ben, maar ik ben wel zo eerlijk naar mezelf toe dat ik nog veel meer gehecht ben aan goeie resultaten :o Ik verwacht van Nyona wel dat ze een goeie eventer wordt, mocht blijken dat het niet zo is, dan verkoop ik die zonder enige twijfel want ik wil op wedstrijd gaan en ik wil niet in de middenmoot zitten...

Hmmm op 1 dag is dan voor mij niet zo interessant, Nyona zou de E proeven zijn, en Fi L en M, dus dat betekent ganse dag weg... Wordt dus oudenaarde in minder accommodatie maar minder tijdverlies :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:31

'k Heb mij al ingeschreven voor de 4e december. 1 proef, omdat ik toch wel verwacht dat Luxor minder bang is. Vaak moet hij maar 1 iets meemaken om de keer erna er veel minder op reageren. :j En gewoon een redelijke jury scheelt ook. :+ 'k Heb maar enkele resultaten gezien (degene voor mij) en amai zó streng! Bijna allemaal minder dan 60%.

Vertel eens M_F van de A? Wat was er allemaal raar aan?

Moeilijk Antonius! Ik zou ook moeilijk afstand kunnen nemen, maar als je dan ziet wat je ervoor in de plaats kan overwegen... :)

Ik hoop ook dat Luxor later het goed doet op de jumpings. Want met die papieren verwacht ik niet dat ik blijf hangen in de lagere proeven. Zeker als ik weet op welk niveau zijn halfbroers lopen. Een benadering van dat niveau is meer dan genoeg. :+ Geen ambities om 1m40 of 1m50 te rijden. :+ Maar vooral een goeie instelling op jumping vind ik belangrijk, dat we er plezier in blijven hebben en niet onvoorspelbaar is zoals de ene keer top lopen en de andere keer niets willen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 12:48

Das een halfbroer van Luxor, een Cento uit zelfde moeder.

Het enigste dat ik weet van die halfbroers dat die verkocht zijn naar het buitenland. Ene 1m40 en andere 1m50. Eentje naar China. Maar 'k weet niet hoe resultaten van in 't buitenland op te zoeken. :P

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 13:39

ahzo Antonius. ja mss dat ik er ook dan ook wel anders zou naar op kijken. Ik geef ook wel eerlijk toe als ik later met het veulen geen klik heb en mijn vriend ook niet moet het ook de deur uit. De mama daar en tegen zou ik nooit kunnen en willen weg doen :) maar ik begrijp wel als je eerst al 2 veulens kwijt geraakt bent dat je er anders oversta :)

hanne: ja ik vond het niet echt correct gejureerd. Eerste reed een mooi proef maar heel flets en braafjes en de persoon die 2 was paard schrok een paar keer. liep vaak in buiten stellen vaak ook niet op de letter gereden. filmpje staat op you tube moest je het eens willen zien wat voor haar een 2de plaats waardig was. Terwijl ik ander heb zien rijden die heel netjes, vlot en gedurfd, alle oefening uitvoerde die dan maar 11 de was :s nja ik was niet echt akkoord maar ja.
wie had je van jury in de E?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 13:45

Als je echt op dit moment zo een mooi bod krijgt dat je een 2* paard kunt kopen, of een bonte met veel kwaliteit die al gereden is, zou ik er nog goed over nadenken..
Met een 3j zijt ge de komende 3 jaar beperkt in het niveau wat je kan rijden. Stel dat fi uitvalt, dan kan je enkel de B rijden... een paard met ervaring kan je veel sneller wisselen in niveau en kost ook minder tijd voor erin te steken.. het is maar net wat je graag doet..

Ik vind het super leuk om met jonge paarden te werken en die op het gemakje rond te rijden niet echt prestatie gericht. Maar als je graag vooraan staat.. met een jong paard kan dat soms moeilijker zijn..

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:00

Ik had De Vree. Punten konden me niet zoveel schelen. Ma uitsluiting? Als jury moet je toch weten hoeveel fouten je maximum mag hebben? :p en zeker alst gwn al letterlijk op protocol staat...
'k Ga thuis kijken, is van een fries zeker? Was vorige keer voorlaatste. :P dus keert snel per wedstrijd de klassementen...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:03

't Is altijd mijn droom geweest om een jong paard op te leiden en volledig naar mijn hand zetten. En kmag boffen met Luxor! Braaf, goeie papieren, ... Voor heel mooie prijs omdat hij snel weg moest. Als veulentje was hij slechts 400 euro goedkoper. Kheb chance gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:09

Het probleem is alleen dat dat nu nog groene paard wel potentie kan hebben om op vlot tempo te evolueren naar eentje die ook constant in de prijzen loopt. Dat weet je alleen als je die gok neemt. En dat goeie paard, wie weet blijkt achteraf de klik toch minder en lukt het daarmee niet. Wat dan? Op dat vlak zou een glazen bol toch iets handig zijn. Uiteraard is het dubbel fijn als je met dat eigen gefokte en opgeleerde paard zelf in de top van de wedstrijden kan meedraaien, eventueel zelfs tot 2*. Dat is een pluim en verdienste die niemand u kan afnemen. Plus ook zéér interessant als je met Fi nu nog gaat fokken en ze blijken allemaal zo'n veelbelovende exemplaren. Dan heb je 2 goede stammerries bij wijze van spreken om verder mee de fokkerij in te gaan, of ben ik daar mis?

Soms ben ik stiekem jaloers als ik merk hoeveel tijd anderen in hun paarden kunnen steken. Ik zou zo graag meer wedstrijden willen doen, ook meer prestatiegericht willen werken maar helaas lukt dat niet. De periode dat mijn vriend weg is kan ik rijden zoveel ik wil natuurlijk, maar als hij thuis is... dan is dat een heel ander verhaal. Is hij weg, dan kan ik dagelijks gaan en kan ik in principe Wolk en Icaro om de dag werken. Is hij thuis, dan kan ik max. 4x/week gaan, wedstrijd inclusief en ik kan dan hooguit 1 paard/keer doen. Bijgevolg werken ze een stuk minder in die periode (meestal 6 weken). Al bij al frustreer ik me regelmatig te pletter dat ik met Icaro nu zo'n 4 jaar bezig ben, hij is nu 8, en dat we nog steeds amper een parcours van 70 kunnen rondkomen en rondmodderen in de E/B-klasses, met een zielige poging om de A onder de knie te krijgen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:48

@M_F: Filmpje die ik op youtube zie van een zwart paard, die is niet 2e in de A, dat is nog iemand anders. ;)

Edit: heb 't filmpje gezien op fb van de 2e plaats. Kon vaak niet zien vanuit het standpunt of het buitenstelling was of niet. Maar ik heb de rest van de deelnemers ook niet gezien. :P Maar idd voor een 2e plaats op 50 zou 't wel 'perfecter' mogen. Nuja die combinatie komt ook van ver, vroeger was 't al helemaal minder. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:06

'k Heb ook filmpje trouwens maar 'k ga die niet online plaatsen. :') :') Oh man man! :+ Als iemand wilt zien, stuur maar pb. ;)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:39

Een filmpje van jou Hanne? Ik ben wel nieuwsgierig.

@Antonius: ik zou ze nog even houden. Het is niet evident om een braaf jong paard te vinden dat echt wil werken en meedenkt zonder gekke kuren enz. Stel dat die andere tegenvalt dan ga je er enorm spijt van hebben. En ene die 2* loopt kan je wel overnemen en veel van leren als het klikt. Maar dat is nooit een garantie. Bovendien heeft die vaak al een bepaalde leeftijd waardoor je er minder lang genot van hebt. Als ze 5 is en tegenvalt op vlak van crossen kan je er nog altijd een goed bod voor krijgen als ze goed springt.

Varekaj: dat snap ik! Je hebt wss het gevoel dat je vriend je paardenambitie wat hindert? Kan je niet eens bij een andere lesgever gaan? Ik volg nu sinds 2 jaar les bij M*ichele G. En ik heb zoveel bijgeleerd sindsdien! Zonder haar zou ik nu wss nog in de L2 zitten modderen.

Overigens ben ik blij om te vertellen dat ik ben geselecteerd voor het BK studentenruiters in jumping Mechelen. *\o/* 1 klein detail: het zal 1.20 staan en wij hebben enkel parcourservaring tot 1.15. Ik heb snel nog wat springlesjes vastgelegd en al enkele jumpings op de planning gezet zodat we dat onder de knie krijgen.