[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:08

Moh banee das mij totaal niet opgevallen! Die val kwam ook zo plots uit het niets. Denk dat er wel andere zijn die pas écht ongecontroleerd door parcours gaan. :+

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:09

Katharina: wat een top foto's die je hebt van Grobbendonk! Je smile is geweldig!

Hanne: wat leuk dat de les zo goed ging!
Van je enkel, dat is gewoon k*t dat het voor altijd is. Het zal idd een tijdje duren om dat te accepteren, je mag daar gerust een tijd verdrietig om zijn, zoiets accepteren duurt wel even.

Winnie wat jammer van je jumping!! Vooral omdat ik dit echt een sterk onderdeel vind van jullie! Heb je al paar keer zien springen en bijna altijd foutloos toch? Onbewust toch wat stress/druk?

sofie: ik vind je filmpje wel wat moeilijk te beoordelen vanuit die hoek en vlak voor je val beweegt het beeld nogal veel... Nu, ik heb hier al eens geschreven dat ik crossen zonder vijzen in sowieso gevaarlijk vind. Los van de vijzen, in de snelheid van de bocht zie ik niet zoveel probleem, maar ik rij ze wel iets meer op buitenteugel en binnenbeen en mijn eigen gewicht beetje op buitenstijgbeugel om wat tegendruk te geven. Maar of je dat hiermee had kunnen vermijden is iets anders natuurlijk, in de cross neem je nu eenmaal (berekende) risico's, je had nu dikke pech dat je slecht gevallen bent.

Wie mij op FB heeft, zal het wel al gezien hebben, maar ik heb in Heusden gisteren klein crossje van 60 gereden met mijn 3 jaar en die heeft dat zo maar eventjes foutloos gedaan 2 sec over de ideale tijd terwijl ik geen chrono aan had, want ja, ik ging gewoon om te oefenen en 3e plaats op 99 :D
Ze was wat aarzelend op de 1e sprongen, heb die vanuit draf gesprongen, dan kwamen er wat korte bochtjes dus die ook in draf gedaan en daarna kwamen we op een grote wei en vanaf toen zijn we beginnen galopperen en springen vanuit galop en toen ging het echt vanzelf. Gewoon sturen en ze sprong. In galop door de waterbak, beetje te enthousiast want is daar smalle doorgang :')
Zo nuchter dat dat beest is, braaf op de camion... Vind ze echt zo leuk <3
Nu weer beetje rust en dan paar keer op jumping/dressuur deze winter, maar eigenlijk staat ze al ver dus wil er niet te veel mee doen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:30

Even een vraagje aan de belgische eventers ;)
Gister heb ik meegedaan met de VLP wedstrijd Merkplas.
Uiteindelijk ben ik 4e geworden.
Hoe zit het met prijzengeld? Enig idee hoe lang het duurt eer je het krijgt en hoeveel dit is?
Ik had wel een paar mooie beenbeschermers gekregen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:39

Ah 't was zonder vijzen? Ik zou toch altijd crossen met. :)

Hier ook een enorm nuchter paard op verplaatsing, een zaligheid. :) En omdat hij toch zo ontzettend op zijn gemak was, zot gedaan en mij ingeschreven voor een dressuurwedstrijd. :+ Gewoon voor de ervaring. :P 11 november een E5 proefje.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 12:32

Ik had het al gezien maar toch nog een dikke proficiat Antonius! Dat komt helemaal goed met haar!

Sofie: mensen hebben snel een oordeel klaar. Trek je dat niet zo hard aan. Zonder vijzen en gewoon veel pech zal eerder de oorzaak geweest zijn.

@hanne: slecht nieuws :( Gelukkig kan je wel nog rijden. Maarja tis een magere troost.

Hier een rustig weekendje gehad. Met Iskander op springles gegaan in de Bre*emeersen. Hij deed alles netjes, de eerste sprongen soms wel kijkerig en vertragen maar springt dan wel :) Op 13 november staat zijn eerste jumpingske op de planning. Spannend!

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:00

@antonius: ja jumping is normaal ons sterkste punt, er stonden veel mensen te kijken en ik betrap mezelf er wel op dat ik enorm veel denk aan wat ze ervan zouden vinden, dus denk wel dat doe druk dan meespeelt. Moet me echt veel meer concentreren! Dan zou ik van die achterlijke fouten niet meer maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:43

Het enige wat telt op wedstrijd is jij, je paard, je proef en vooral jullie plezier. Wat een ander denkt is zijn zaak, tenzij je lesgever meekijkt :) Die mening telt wel uiteraard.

Antonius nogmaals proficiat :D Volgend seizoen toch maar met 2 op pad, moeder en dochter?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:54

Evita heeft geen ijzers omdat ze zich niet laat beslaan, ze moet daarvoor verdoofd worden. En al doen we dat, dan nog kan ik geen vijzen draaien zonder tot moes herleid te worden door haar losse benen ;) dus opzich denk ik dat blootsvoets dan toch redelijk veilig is? Bovendien was dat echt in een stuk waar er los zand lag (duidelijk erbij gevoerd om de doorgang modder vrij te houden bij eventuele regen). T lag kurkdroog dus ja,... denk niet dat vijzen daar dan beter houvast in geven, in gewoon los zand?

Trouwens net terug van de foto, moet deze namiddag toch geopereerd worden. Breuk is echt niet mooi en steekt uit dus straks nog penetratie van mijn huid ofzo... dus beter korte pijn en operatie.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 13:56

Afbeelding
Hier mooi fototje ;)

Antonius, super van uw 3 jaartje! Wat een prachtbeest ook! K vind dat wel goed dat ge die zo jong eens meeneemt, de hoogte is echt niets en dan hebben ze dat toch al eens gezien ;) maar die van u heeft dat blijkbaar niet nodig :P

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 17:04

Hey Sofie ik heb je filmpje speciaal nog eens opnieuw bekeken. Ze loopt inderdaad wel wat uit mekaar voor de wending, maar daarna neem je haar wel nog terug dus ik denk niet dat je het had kunnen voorkomen. Het is echt het losse zand dat haar nekt, gok dat je op gras met dezelfde bocht gewoon rechtgebleven was. Iets meer buitenteugel insturen had misschien wat verschil gemaakt maar tja das ook nadien gezegd. Denk ook niet dat tappen je in dit specifieke geval veel hadden kunnen helpen. Moest ze iets mooier op de achterhand gebleven zijn had ze door de hogere druk op haar achterbenen misschien wel iets vaster op haar benen gestaan, maar hoeveel mensen hebben er hun paard echt goed op het achterbeen midden in de cross. Tis iets om in gedachten te houden maar zou het niet aan mijn hart laten komen hoor, de beste stuurlui staan aan wal :Y)

Hier ook een nukkig exemplaar Varekaj de laatste twee weken, maar ik denk door de eerste koude nachten :(:) staat nu terug onder een deken want helaas is het hier of buiten met deken en dus beweging of stal. Voor hem zou een uitloopstal ideaal zijn maarja :)

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 19:54

oei SH, dat zijn geen prettige foto's veels succes met herstel. Hopelijk is de operatie goed gelukt!
en nee, ik vond je ook niet overdreven zonder controle gaan. je bent aan het werk in de wending, en mijn inzien ben je gewoon gefocust op je hindernis, en in een keer pats!

Antonius, echt goed hè dat puppy paardje van je, pas wel op, nu niet in de valkuil trappen om te veel te gaan doen :)

varekaj, het is toch van de zotte hè, zomaar een dressuurwedstrijdje inschrijven _O- :D := +:)+

katharina, ik wenste dat ik zo kon lachen ind e cross, maar op de een of andere manier heb ik altijd een te serieus concentratie gezicht... := 8)7
super foto's in ieder geval.

winnie dat was balen! ik heb nog gekeken of ik je zag, maar helaas, anders had ik je zeker aangemoedigd.

Ik heb heel fijn gereden, fijne dressuur (helaas zag de jury dat anders 18de)
foutloos gesprongen, met een beetje geluk, want bij H6 verloor ik een teugel en ben toen met de teugels onder mijn oksels over H7 en H8 gesprongen _O- . Boxser pakte fijn aan.
de cross goed van start, fijne controle, gretig, geen dwaas of dolle stier.
Maar helaas bij het water 2 weigeringen ;( . In Varseveld waar we kopje onder zijn gegaan heeft hij toch de schrik te pakken gehad. de 3de keer dat ik aanreed ging hij ook trillend in zijn lijf over de boom heen schoorvoetend het water in. uiteindelijk over de finish met maar 20 seconden over de tijd.
Kun je nagaan hoe heerlijk we hebben kunnen galopperen! <3
Dus komende dagen veel in het water spelen met hem, en dan weer het vertrouwen terug zien te winnen. >;) :j

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 20:43

CalvinenGino schreef:
Even een vraagje aan de belgische eventers ;)
Gister heb ik meegedaan met de VLP wedstrijd Merkplas.
Uiteindelijk ben ik 4e geworden.
Hoe zit het met prijzengeld? Enig idee hoe lang het duurt eer je het krijgt en hoeveel dit is?
Ik had wel een paar mooie beenbeschermers gekregen.

Proficiat :D in het reglement staat hoeveel geld je krijgt, anders moet je eens kijken op equibel.be, dan bij eventing > reglementen.
Kan wel tot 2 weken duren eer het op je rekening staat, alhoewel het wedstrijdseizoen nu gedaan is, dus het werk op het secretariaat wellicht minder is, en dus mss sneller kan gaan.

Florence waar ga je naartoe met iskander voor de 1e jumping? Bree*meersen?

Winnie: ik heb ook snel last van druk door mensen die staan te kijken, alleen in mijn jumping maar net omdat dat mijn minste onderdeel is... En tja, het is dan makkelijk gezegd om je dat niet aan te trekken, maar zo makkelijk is dat niet. Zeker nu in jouw geval zal er wel veel volk staan kijken hebben, je had een goeie uitgangspositie... Had je laatst gestaan na dress en cross, je zou wellicht veel relaxter gereden hebben! Veel kilometers maken, ervaring blijven opdoen en je realiseren dat van de 100 mensen die langs de kant staan, nog geen 5 mensen echt kijken naar wat je doet en er wellicht niemand is die zich na een uur nog herinnert hoe je gereden hebt :+

Varekaj: ja volgend jaar met beide op wedstrijd maar zal maar zelden samen zijn. Mijn plan voor nyona zijn enkele occ's rijden en wellicht de nationale in Genk en dan BK, terwijl ik met Fi terug M wil starten maar in Genk net niet want daar durf ik denk ik nooit meer M starten :+ . Maar op zich vind ik het goed dat ze niet dikwijls samen gaan, want ik wil dat ze op wedstrijd niet teveel aan elkaar hangen. Plus het kost ook veel geld op wedstrijd gaan, dus beetje spreiden...

Sofie: blootsvoets is beter dan met ijzers zonder vijzen, maar toch verre van ideaal. Pas op, ik beweer zeker niet dat je val nu had kunnen vermeden worden met ijzers en vijzen, maar blootsvoets had ik die bocht toch wat rustiger gereden. nu heb je wel een beetje vertraagd, maar je hebt wel de 'binnenbocht genomen en voor zover ik kan zien weinig tegendruk op buitenkant en ja, los zand is wel glad, ik weet zelfs binnenpistes waar ze uitglijden in jumpings omdat het zand te los is... Maar ja, dat is allemaal gepraat achteraf en van de 100 keer zo rijden zal er 99 keer niets gebeuren en nu 1x wel... T was een ongeluk, en tis gebeurd, hopelijk ben je snel terug mobiel na je operatie en fit voor de voorjaarscrossen!

lene schreef:
Het is echt het losse zand dat haar nekt, gok dat je op gras met dezelfde bocht gewoon rechtgebleven was.

Gewoon efkens dit stukje eruit gehaald, want ik vind dit wel iets om op voorhand over na te denken. In je verkenning kijk je niet alleen naar je sprongen en je route maar kijk je ook naar de staat van het terrein en dan zeker in de bochten, kijk je waar de best te rijden plaatsen zijn en bepaal je op voorhand hoe je iets rijdt. veel mensen zijn verbaasd als ik zeg dat ik een cross bij voorkeur 3x verken maar dat is net om mijn aandacht telkens heel specifiek op 1 onderdeel te focussen. De 1e keer verken ik om de route en de sprongen te weten, de 2e keer voor de afstand te meten en minutenpunten te bepalen en een 3e keer voor de exacte route, waar ik binnen of buitenkant wil rijden, hoe de grond is in de bochten...
Je kan dat niet overal doen natuurlijk, zeker op eendaagse is dat onmogelijk, maar als het kan, is het zeker aangeraden om meermaals te verkennen.

Madelene: idd zaak om nu wat voorzichtig te zijn met mijn puppy, net omdat ze zo makkelijk aanpakt, moet ik ze beetje tegen zichzelf beschermen...

Wel grappig, jouw dressuur wordt in België ondergewaardeerd, ik heb net hetzelfde in Ndl :+
Ocharme boxser, toch wat schrik van water nu... Heb je een plaats in de buurt om water te trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 21:14

Ik ben even de motivatie kwijt -O- zaterdag zo fijn gesprongen en gereden, vandaag dubbel zo dwaas en achterlijke knol. Reed zonder zweep om te kijken of het verschil gaf. In lossigheid in de rug: ja. Die spanning is weggebleven. Lossigheid in aanleuning en medewerking daarentegen was catastrofaal. Aan een lange contactteugel doet hij alles prima, lekker vlot. Vanaf het moment dat ik ze op maat neem is het vechten van de eerste tot laatste seconde. Tegen het been, tegen de hand, scheef zetten, opkroppen, fout aanspringen in galop, voorruit denken, alles is de revue gepasseerd vandaag. En ondanks dat zaten er erg mooie stukken in de les als hij meewerkt, maar oh wee als ik iets vraag wat hem niet aanstaat.
Ik zie het voor de wedstrijd zaterdag niet zitten.

@ florence: de startlijsten staan online. Onze proeven starten pas na 18u MAAR er staat geen exact uur per ruiter bij. Heel bizar. We rijden wel niet echt lang na elkaar dus met wat geluk kan je meegenieten van mijn draak. Ik hoop dat er nog exacte uren online komen, ik haat gokken/tellen om Hoe laat je in de ring moet zijn.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 23:11

In Gaverranch staan er ook geen exact uren. Enkel beginuur. Maar idd niet makkelijk met gokken terwijl bij de WVUR makkelijker te zien is. :P

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 05:32

Even kort berichtje dat alles vlot verlopen is.
Zeer tevreden van het ziekenhuis!
Straks naar huis! En dan gaat snel herstellen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:38

Aaaah tof Sofie! Ik heb het filmpje nog niet gezien, ben echt geen held in zo'n dingen bekijken als ik weet dat er letsel uit voortgekomen is.
Zijn hoefschoenen met vijzen geen optie? De vijzen eerst indraaien en dan schoen aandoen? Veel beterschap alvast :)

@Hanne: al de voorgaande jaren kreeg iedereen een exact startuur. Inderdaad heel handig. Ik weet nu dat ik ergens tussen 18 en 20u moet rijden, zit over de helft ergens. Maar voorzien ze pauze halfweg de proef? Volgen ze het schema strak of voorzien ze weer minuutje extra per combi om de piste al eens rond te stappen? Als ze voor iedereen een minuut extra voorzien is dat na 10 ruiters wel 10min verschil, en ik hou nogal van duidelijkheid als ik moet inrijden :o
Zeker nu hij zo de clown uithangt en als een blad kan omslaan in humeur. Rij die te lang in en ik kan me verzekeren van een pak miserie.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 07:50

Antonius: daar ben ik volledig mee eens. wij gaan ook minimum 3 keer verkennen. Zelfde principe zoals jij eigenlijk eerst keer route en hindernissen, 2de keer afstanden en minuutpunten en 3de keer welke lijnen er best zijn. Dan gaat stijn vaak zelf nog met zijn fiets ook eens verkennen.

Sofiehavan: snel hersel toegewenst. Het ziet er voor mij ook niet overdreven snel uit maar zoals hier al gezegt mss idd meer op de achterhand terug zetten. hoe dan ook het is en blijft een stomme val :s

gisteren met mijn merrie op baby controle geweest :) had blijkbaar heel veel geluk want ik kon duidelijk het hart en zelf de hartkleppen zien kloppen volgens hem zie je dat niet zoveel :) maar alles ziet er prima uit :) gisteren heeft ze ook haar inenting voor rhino gehad. Eerst keer dat ze dat krijgt. Verder blijft ze eigenlijk wel fijn lopen hopelijk blijft het zo :)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 08:37

@mila: ooh wat fijn! Hoelang blijf je ze rijden?

@varekaj: ik heb me ingeschreven als backup plan voor als het teveel regent en ik zondag niet naar Zo*nnebeke kan gaan crossen. Aangezien ik nooit start met Ferro als het slecht ligt wordt het nog even afwachten wat het zal worden dit weekend. De beide wedstrijden ga ik sowieso niet doen :) dat is een beetje te zot!

@winnie: zonde van je jumping! Op die momenten kan je jezelf vervloeken he. Maar ach deze winter lekker verder trainen.

@antonius: ik ga hem meenemen naar een lrv jumping in Ll*ydia stables, de 4 jaarse proef. De jumping in de br*eemeersen valt samen met het dressuurcriterium van het lrv. Jammer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 16:40

Florence, moest je eerder dan zaterdag weten of je de A6 niet start, kan je dan een seintje geven? Dan kan ik bij de organisatie polsen of ik jouw uur kan starten (18u36 ipv mijn 19u). Het is 20min verschil, maar dan kan ik wel nog te voet naar de proef. Als ik om 19u start niet, dan kom ik pas in het donker weer aan op stal.

En ik kan echt geen peil trekken op die knol van mij. Gisteren zo dwaas, dus vandaag opgestapt met het idee dat ie verdorie zou plooien met zijn onnozel gedoe.
Ik zadel op, stap op, direct lange contactteugel ipv instappen en losse teugel en... meneer heeft alles van de 1e keer direct prima gedaan. Geen wringen, geen nukken, geen kuren. Fijn aan het been, fijne aanleuning en oortjes er op. Zelfs achteruit heb ik er weer op kunnen zetten.
Altijd uitgebreid beloont en na 1x goed de oefening niet meer gevraagd. Stond er op 25min weer naast haha.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 08:10

@florence: ik hoop toch nog een tijdje :) maar ik zie wel als ik ondervindt dat ze ongemakken heeft dan stop ik :)

@varekaj: paarden he. mss had hij het al door bij het instappen dat het serieus werk was ;)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 09:32

Sofie: hoe gaat het intussen met jou? Ben je al thuis?

Varekaj: Als ik bij Fiona opstap, stap ik 5 minuutjes met lange contactteugel, maar van zodra ik begin te draven, zijn mijn teugels op maat. Ik rij ze maar zelden lang en laag los, want als ik dat doe, dan kan ik ze nadien niet meer oppakken zonder gevecht. Dan wil ze heel de tijd lang blijven lopen en komt ze nooit fijn in de hand. Als ik ze meteen oppak, hand stil en been eraan, ontspant ze normaal gezien vrij snel.
Alleen als ik toch niet van plan ben om haar op te pakken, rij ik haar lang en laag, vb daags na een cross. Misschien is dat bij Icaro ook zo, dat je hem beter meteen aan het werk zet?

Seg Mila, konden ze eigenlijk iets van het geslacht zien? Blijkbaar zou je op bepaalde momenten in de dracht dat kunnen zien, ik dacht rond dag 100 maar weet niet of dat ook nog later te zien is... Heb je zelf een voorkeur?

Florence: denk dat je Zonn*ebeke op je buik kan schrijven |( Wat een weer seg gisteren! En vandaag laat ik ze binnenstaan, zit intussen op mijn werk, en nu schijnt de zon volop natuurlijk :')

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:32

Geslacht was niet te zien. wel de ribbetjes en hart en hartkleppen kon je zien slaan maar verder niks. ze is ook al ver over de 100 dagen :) morgen is ze 5 maand :)

Graag zou ik een hengstje hebben en liefst van al nog een zwart :D haha maar denk dat dat mss te veel van het goede zal gevraagd zijn :) zolang het geen vos is is het voor mij oke :p

ik zit eigenlijk nog met een dilemma. Volgens wat ik ervan begrepen heb kan ik mijn veulen inschrijven in zowel bwp als zangersheide. Nu vertelde mijn vriendin als ik in BWP wil inschrijven en de hengst is niet BWP gekeurd dat het mij dan 150 euro extra zal kosten omdat ze een dna staal van de hengst nodig hebben. Als je bij zangersheide inschrijft zit alles in de prijs inbegrepen. Op zich maakt het voor mij niks uit. mijn merrie heeft zelf geen papier dus ik kan alle kanten uit.
ik weet niet goed in welk een stamboek ik dan best inschrijf :) het is ook een verschil als ik een naam moet kiezen :)

iemand ervaring met beide stamboeken?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 10:43

Bij BWP moet je dan in ieder geval een aanvullend formulier invullen maar zou eens goed moeten zoeken of je daar extra kosten bij hebt. Ik heb altijd BWP ingeschreven, behalve ene SBS omdat die van een AES gekeurde hengst was in de tijd dat BWP het AES nog niet erkende...
Nyona is BWP ingeschreven van een niet BWP hengst. Anders eens mailen naar BWP? Ze antwoorden wel vrij snel.
Los van de prijs maakt het stamboek weinig uit, alleen als je van plan bent om keuringen mee te doen, zou ik er wel rekening mee houden. Je mag altijd deelnemen, ongeacht in welk stamboek je veulen ingeschreven is, maar ze zullen zelden een Z veulen laten winnen op een BWP keuring, en andersom ;)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:23

ik neig ook meer naar bwp omdat het toch het meest gebruikelijke stamboek is.

Ik heb inderdaad al geinformeerd bij beide stamboeken :) de prijs is afhankelijk van waar de hengst gekeurd is :) bwp of niet.
Ik heb niet echt de bedoeling om aan keuringen mee te doen :) dus voor mij maakt het in principe weinig uit :)
bij bwp is het nu met de R voor een naam. Bij zangersheide zal het met de F zijn :) Nu heb ik al enkele namen gevonden en de mooiste vindt ik met de F maar ja :)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 11:52

heb nog eens gemaild naar bwp en de hengst is erkend door bwp :) dus is er eigenlijk geen probleem kan ik vooral kosteloos inschrijven bij bwp :)