[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:33

zal eens foto maken van haar staart...

Tja, omver duwen is toch teken dat hij weinig respect heeft... Ik ben daar wel heel kordaat mee moet ik zeggen, luid roepen, eens met armen zwaaien, en als hij echt niet reageert een snokske van mijn hand :P

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:41

Haha zelfde hier Antonius. :P Als hij weet wat hij moet doen en hij doet het niet dan kan ik mij wel goed kwaad maken. Anders is 't idd mr profiteren. Zeker met Shuddy vroeger moest ik enorm kordaat zijn. En met jong paard is dat ook maar goed voor de opvoeding.

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:22

Wat ook wel helpt is gesloten en "licht" halthouden vanuit een actieve stap of draf. Als je bvb al net te lang stilstaat slaat die van mij "op slot" en gaat hij ook echt niet meer achteruit :Y) dus vrij vlot omschakelen van halt naar achteruit met de voorwaartse energie er nog in, echt aan je been houden. Wel opletten dat ze wel ook nog correct blijven stilstaan als het wél moet. Mijnen gebruikt dit al snel tegen mij, achteruit gaan ;) Daarnaast zou ik vooral in draf ook goed blijven oefenen op het sluiten en dus kantelen van zijn bekken. Hoe beter hij dit beheerst hoe makkelijker achteruit gaan wordt. En als ze toch door je hand lopen eventjes streng inkomen. Doet hij het wel vlot aan de hand? Anders kan je eerst terug wat meer oefenen aan de hand tot het daar goed bevestigd is, en die hulpen dan later meenemen onder het zadel, met iemand ernaast.

Ik was trouwens ook in Mer*ksplas met ponylief. De cross was voor ons eigenlijk te simpel. Had ik per ongeluk wel mijn eigen uitdaging gecreerd door niet te merken dat ik al mocht starten, mocht ik nog 30s goedmaken :D Leuke was dat ik desondanks perfect op tijd binnen was dus eerste stond na springen en cross. Ging eignelijk mijn dressuur niet rijden maar tjaaa dus toch maar wel gedaan. Onze eerste plaats konden we wel niet vasthouden denk ik maar bon :') Heb Sofie haar schuiver ook nog zien/horen gebeuren. Echt zonde… Wel fijn je eens in het echt gesproken te hebben! Jouw paard Katharina heb ik van ver zien staken (ik was toen aan het inrijden voor het springen). Zag idd dat er iemand hem er nogal letterlijk over geduwd heeft :P Bizar dat hij erna wel gewoon "goed" rondging. Misschien toch het feit dat het lang geleden was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:19

Op de grond is 1 blik bij wijze van spreken al genoeg :)
Hij kent beide prima, het is alleen zo een droogkloot dat hij het vertikt om allebei goed uit te voeren. Op zijn donder geven leidt bij hem alleen maar tot meer spanning en tegenwerken. Hij kan slecht om met druk.
Ik zoek dus een nogal speelse, "drukloze" manier om de knop om te krijgen. Zoals mijn lesgeefster zegt, hij moet het zelf willen doen. Met dwang kom ik bij hem alleen verder van huis.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:00

Ik weet niet Varekaj, maar een beetje druk of spanning is toch af en toe nodig? Je zegt dat hij het kan, maar gewoon niet wil doen. Lijkt me anders dan dat hij het niet snapt en daardoor gespannen wordt. Spanning is soms handig, als hij het dan doet en je laat direct de druk en spanning vallen, is dat een supergoede beloning om het volgende keer met minder spanning te kunnen doen.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe erg die spanning bij hem wordt. Als je er dan helemaal niets meer mee kan aanvangen, zal het jullie ook niet vooruit (of in dit geval achteruit) helpen.
Als 'speelse' manier denk ik dat je toch best het op de grond heel goed moet bevestigen. En dan iemand erop die in t begin geen hulpen geeft, zodat hij enkel naar de hulpen van de persoon die er naast staat luistert. En zo geleidelijk de hulpen van de ruiter vermeerderen en die van de grondpersoon verminderen. Misschien iemand anders erop en jij de grondhulpen geven, als hij best naar jou luistert?

Lene leuk dat je een goed rondje hebt gehad in Merksplas. Ik vind die aspiranten daar inderdaad ook heel simpel. Allemaal van t zelfde, gewone Houten balkjes of banken, maar 1 afsprongetje.
Bij aspiranten hoef je helemaal niet op tijd binnen te komen. Je krijgt enkel strafpunten als je te snel bent of als je na het dubbele van de ideale tijd binnen komt. Dus je had op je gemakje kunnen doen ;) .

Ik hoop inderdaad dat het was omdat het al zo lang geleden was. We zullen zondag zien :o .

Ik zag foto's van jou op facebook, bij Anouk M Photographie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:15

Ben aan het bedenken hoe ik het kan uitleggen, maar da's eigenlijk nog niet zo simpel.
Op de grond reageert hij super, kost me zelden meer moeite dan een vingerknip om hem te laten doen wat ik vraag.

Hij kent de dingen die ik vraag 100% zeker, als hij een goeie dag heeft gaat alles met 2 vingers in de neus. Nu zit hij echter weer in zo'n periode "ikwilnie" en dat is zo frustrerend... Wat versta ik onder geen druk accepteren? Heel simpel: elk contact dat meer is dan gestrekte hals/lange teugel. Gewone contactteugel met de teugels op maat, dat wil meneer niet. Beenhulpen? Bij voorkeur blaast meneer zichzelf op en negeert de boel zo veel mogelijk. Ook als ik er keihard mijn sporen in ram. Zweep? Een fikse tik zal wel opleveren dat hij heel even dat ene pasje bij zet, maar dat is het dan ook. Elke pas bijtikken levert niks op behalve de negeerstand. Een stevige mep onderhands heeft alleen een spurtscenario als gevolg, meestal met de neus kaarsrecht omhoog. Hoe meer "druk" ik zet om hem te laten meewerken, hoe slechter het wordt. Hij blaast zichzelf dus op, wringt op alle vlakken tegen, pakt geen teugelcontact aan, loopt zo krom als een banaan, vliegt ofwel rond ofwel is hij amper vooruit te krijgen en dat is dan 1 opgefokt bommetje frustratie omdat hij zijn zin niet krijgt. Hij zal niet bokken, niet stijgeren, maar wel volledig dichtklappen en in zijn eigen bubbel blijven.

Achterwaarts ging vrijdag prima met lesfeegster ernaast en klein tikje van de zweep op de borstkas, dat werd uitvoerig beloond. Maandag ging hij daar volledig tegenin, liep haar omver, probeerde de teugels los te trekken (neus omhoog) en liep zijwaarts weg over de schouder. Hoe meer druk, hoe meer tegendraads.
Wat de ene keer garantie was op succes, is dat niet voor de keer nadien.

Gelukkig heeft hij veel vaker goeie momenten dan slechte en krijg ik hem er algemeen gezien wel doorheen. Alleen voor dat achterwaarts zitten we nu dus even strop.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 09:07

rustig hier....
morgen naar Merksplas, heb er zin in. Wie gaat er nog?
Ik heb nummer 166. redelijke tijden, wel vroeg weg maar niet overdreven. en ook weer normale tijd terug.
Ik heb net nog eens op google maps gekeken, maar de wedstrijd is toch niet bij een gevangenis in de buurt? toch?
ik dacht altijd dat er een soort van steenfabriek stond waar we langs lopen.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 12:06

Ohh gelukkig is het alleen maar de staart Antonius!

Ik zou toch ook onder het zadel wat meer respect eisen Varekaj! Als hij het vanop de grond kan doen , dan kan hij het ook wel vanaf het zadel, zeker als er iemand bij staat..

Veel plezier in Merksplas allemaal!
Ik duim voor veel overwinningen!

Hier een beetje rustig met de paarden. Ik rij de paarden van Sarah en das wel leuk. Met blits mag ik nu terug dressuur rijden om den dag.
Op school is het mega druk, effe tandenbijten en dan vakantie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:18

Vandaag staat er cavaletti/"springles" op de planning. Is eens wat anders en het zou best kunnen dat hij dressuur even beu is. Het is wel eentje die je bezig moet houden. Tijdens springles krijg ik hem meestal veel makkelijker gemotiveerd.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 12:43

Varekaj: onze vos is ook zo. Als hij te veel dressuur rijd merk je dat echt dat hij het beu wordt. Wij wisselen veel af met hem. Dressuur springen wandelen bos training.

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 13:42

Ik ga ook naar Merksplas morgen! Mijn uren zijn snel achter elkaar! Tgaat rap gepasseerd zijn :( ik moet dressuur om 12u44, jumping 14u54, cross 15u14.

Zo jammer dat het seizoen alweer gepasseerd gaat zijn!!

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:08

wordt dit je laatste winnie? ik ga 28/29 oktober nog naar het NK Bathmen en dan zit het er voor mij ook weer op.
Maar dan heb ik 12 wedstrijden gereden :oo :oo moet zeggen, dat is ook meer dan genoeg!!
Hoe graag ik ook ga...maar momenteel zou ik het niet erg vinden als morgen mijn laatste zou zijn. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 15:24

Dressuurmatig was hij eerst weer dwaas, veel wringen en doen. Tot we overgingen tot balkjes en uiteindelijk wat springen. Ineens was het vastpakken foetsie, ritme en sprong houden in galop ging super, overgangen en schakelen was een eitje en oortjes erop. Laat ons zeggen iets teveel zelfs. Een gladde nieuwe rijbroek, een springzadel zonder steun en een over enthousiaste jump maakten dat ik net niet in het zand heb gehapt :))

Had een heel ander paard tijdens en na het springen, dus we gaan die draad weer oppikken. Achteruit lijkt erop dat hij fysiek ergens beperkt zit. Hij zet de achtervoeten wijd en schuin weg, recht naar achter lukt hem gewoon niet.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:08

Veel succes aan de wedstrijdruiters. In het speciaam het BK Winnie doe dat goe é! Podiumplaats hé komaan! ;)

Meesten zullen het wel gezien hebben op fb maar mijn leven is voor een stuk erg veranderd maar 'k ga mijn best doen om t beste van te maken. Niet altijd gemakkelijk maarja...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-16 23:40

Ik heb het gelezen Hanne! Zo jammer, maar hopelijk maak je er idd het beste van! Even kopje laten hangen mag, maar daarna wel terug op he!
En je kan toch nog paardrijden toch? Ook al kan het misschien niet zo heel intensief, maar genieten van de dingen die wel nog kunnen!

Veel succes Winnie! Wel een sterk deelnemersveld zo te zien!

Hoe gaat het met het sleutelbeen, Sofie? Niet te veel last van hoop ik?

Fijn dat je springles wat verandering bracht in het gedrag onder het zadel. Ik denk ook wel dat paarden die afwisseling nodig hebbe. Zo moet ik met blits 6w dressuur rijden, maar ik ga dat afwisselen met op het veld te gaan, in het bos wat dressuur te rijden.. het koppeke moet nog goed blijven zitten vind ik.

Ik heb vandaag nog eens gesprongen met ito en bru. De 2 schimmels van Sarah, super leuk. Zeker met ito! Wat een kracht heeft dat beest joh! Ik ben natuurlijk niet de beste jumpingruiter, maar vind het wel leuk dat ik het mag doen!
Afbeelding

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:18

Kop op he hanne! Inderdaad genieten van de dingen die wel nog kunnen! Bijvoorbeeld rustig ritje met luxor!

Idd sterk deelnemersveld! Ik maak niet echt kans haha maar ik ga niet teveel aan dat BK denken, vooral genieten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 08:48

Veel succes voor wie vandaag op wedstrijd is en geniet van het prachtige herfstweer!

@Hanne: het is een domper, dat is waar. Maar het is niet omdat je die beperking hebt, dat je geen mogelijkheden meer hebt. Uiteindelijk sla jij je overal doorheen :) Je hebt Luxor, je kan nog altijd rijden en nee, misschien niet meer zo intensief als je zou willen. Maar je weet niet wat de toekomst nog brengt, dromen zijn er om na te jagen.
Laat gerust even je hoofd hangen als je daar nood aan hebt, dat is geen schande. Zolang je nadien maar weer je vrolijke zelf wordt die zich niet uit het lood laat slaan.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:10

Hanne, ik veronderstel dat het over je enkel gaat? Gaat hij nooit meer beter worden?

Varekaj wat raar dat hij ineens omsloeg toen je ging springen. Maar inderdaad, merk bij de mijne ook dat hij echt wel afwisseling nodig heeft.

Winnie, ben benieuwd hoe het gegaan is! En Madelene hopelijk ook goed!

Daphne hoe lang blijf je deze paarden rijden?

Ik heb een superleuke dag gehad op de cross in Grobbendonk. Jammer genoeg 1 weigering op een moeilijke combinatie. 10 - 11 stonden in een schuine lijn met maar 1 galoppas tussen. Je kon dus ook volte rijden, maar had het in 1 keer geprobeerd en was niet gelukt. Hij keek op de 10 al en aan de 11 stonden we stil. Verder ging hij super en heb er volop van genoten.

Hindernis 10 en 11 Afbeelding

Foto's spreken boekdelen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:26

Inderdaad over mijn enkel. Zal nooit meer verbeteren. De pijn en stijfheid blijft of zal verergeren maar nooit meer verbeteren. Dus ik zal ook nooit meer kunnen lopen of springen of andere sporten. Enkel sporten waar er geen volledig gewicht op mijn enkel terecht komt. Dus paardrijden, fietsen, fitness,...
En zonder die sporten kan ik gewoon stappen, niet meer en niet minder.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:30

Maar wel een ongelofelijk zalige les gehad vandaag in Hoeve Ter Linden! Eerste keer transport met de vanne, ervoor camion en laatste keer kwam hij er kletsnat van. (toen hij naar mij werd gebracht) Nu met vriendje erbij geen spatje zweet en stond mooi stil tijdens het rijden! Ook altijd heel flink bij op- en afladen. Juist nog onzeker achteruit gaan maar hij doet het wel en stormt er niet van ofzo. :) Ter plaatse was hij alsof hij al jaren op verplaatsing ging, zo ontzettend braaf! Uitstappen zelfs van de paarden weg op een wegelingetje, hij deed 't zonder verpinken. :) Ik bof echt zo ontzettend met zo'n topkarakter! <3
Instructrice vond het ook een heel fijn paard die goed in elkaar zit van bouw. Ze zegt ook dat ik ver kan geraken met hem wat wel een mooi compliment is! Aangezien hij nog niet veel kan. :P

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:06

Ik ben de dag begonnen met een superdressuur!! 47 strafpunten heb nog nooit zo'n mooie score gehad!!! Stond 5de van de 12 met 4 punten van de eersten. Ik ben geëindigd met een super foutloze cross binnen de tijd! Voelde echt mega goed en heb er echt van genoten!! Jammergenoeg echt een vreselijke jumping gereden: 26 strafpunten door 1 balk op de 4 dan hindernis 6 vergeten dus cirkel, dan helemaal mijn kluts kwijt dus dan nog 2 balken in m'n triple... Ik kan mezelf soms zo hard vervloeken! Ik kon eerste geworden zijn met 1 balk en 3de met 2 balken pffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:28

Heb je geen voordeel bij stijgbeugels die meeveren Hanne? Dat ze meer schokken opvangen voor je enkel?
Jullie gaan dat ook ver schoppen met jullie 2 ;)

@winnie: jammer van de jumping! In een cross kan je nog kijken, in een springparcours staat het toch een pak sneller na elkaar. Je hebt wel een heerlijk seizoen gehad en dat pakt niemand je meer af.

@katharina: ja was echt ineens heel ander paard. Zal niet anders kunnen dan heel veel variatie verzinnen als ik hem vrolijk in het werk wil houden. Ga wel proberen om hem weer scherper aan het been te krijgen en de zweep achterwege te laten.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:06

Ik heb de compositi reflex nu. Zou de Sprenger Bow Balance of die brede schockemohle beugels graag willen proberen maar is duur in aankoop dat ik dat eerst wil testen lijk... Sebiet ben ik er toch niet goed mee gevaren en was het dat geld voor niets...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 21:13

Ik heb zwarte in kunststof, ook de compositi denk ik? Daar kan ik je niet verder mee helpen helaas.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:04

Hanne, ik heb het idd gelezen op je Facebook en ook gereageerd. T is waar, je moet de moed erin houden en er zijn zeker nog dingen die je wél kan doen,... maar ik begrijp je reactie 100% en geef je dan ook de tip om daar over verdrietig te zijn en te rouwen. Er zijn inderdaad ook gewoon een pak dingen die nu niét meer mogelijk zijn en je bent ook piepjong dus dat is wel degelijk een beperking in je leven. Ik heb een auto-immuunziekte waardoor ik bloedverdunners moet slikken (ik heb al 2 trombosen gehad) en dat was voor mij ook echt een klap... en uiteindelijk is dat minder beperkend dan jouw verdikt.. Sterkte!
En super van de brave Luxor op de verplaatsing in Hoeve Ter Linden! :D Geniet maar van die brave knappe poown!

Varekaj, vervelend hé, paardrijden... stap voorwaarts en enkele achterwaarts... :\ Komt vast wel goed!

Katharinaa, mooie foto's :D super leuke, blije combi! Grobbendonk is ook super mooi hé! :D

Ooh nee, Winnie, zo vervelend van de jumping, kan me voorstellen dat je jezelf wel kan slaan op zo'n momenten! Echt niet fijn!

Daaphh, leuk dat je met die paarden mag rijden! :D

Sleutelbeen is kak hé, allé, da's echt een beperking. Morgen terug op de foto en dan eventueel morgennamiddag een operatie, afhankelijk van hoe de foto is. Ik twijfel enorm. Ik voel dat de breuk nog steeds verschoven/over elkaar zit en dus als dat zo gaat aan elkaar groeien, krijg ik garantie en verkorting van mijn sleutelbeen dus dan ga ik volgens mij vroeg of laat wel last hebben van mijn schouder. En ik ambieer een job in het slachthuis waar je de keuring moet doen, dus veel opwaartse bewegingen met mijn arm/schouder dus allé, die moet gewoon goed zijn en niet "een beetje goed" dus als een operatie meer kans geeft dan ga ik daar voor gaan,... maar we zien dus wel...

Trouwens ik wou jullie iets vragen, 't filmpje van mijn val staat hier wel een bladzijde terug, maar nu hoorde ik via via dat een clubgenoot (die overigens niéts van crossen kent) zei dat ik die val louter en alleen aan mezelf te danken had. Dat, ik citeer: "het niet moeilijk is dat mijn paard valt, op dat filmpje loopt die ongecontroleerd, volledig uit elkaar op haren kop". #) Nu ik ben daar eigenlijk echt van aangedaan van zo'n opmerking. Persoonlijk vind ik dat niet, bedoel 't is een cross, paard liep in een vlot tempo, ik had controle... de lijn naar die punt was gewoon behoorlijk scherp in dat losse zand en misschien had ik wat teveel tempo, maar ik herinner mij dat het een korte lijn was bocht-hindernis, dus dat ik haar daar zeker in een trager tempo was en haar terug genomen had om die lijn te kunnen maken aangezien ik die hindernis niet makkelijk vond, dus echt extra op mijn hoede was. Maar bon, dat is mijn idee, dus please als jullie ook vinden dat ik gelijk een gek met een oncontroleerbaar paard die volledig op haar kop liep naar de hindernis sjeesde, dan hoor ik dat eigenlijk wel graag... Misschien rij ik verkeerd hé, kan altijd en dan heb'k dat graag te weten vooraleer ik op deze manier verder rij en mijn nek breek... Maar in mijn opinie gaat een paard "dat op zijn kop loopt" eerder vooraan wegglijden of overkop gaan ipv achteraan wegslieren... Maar dat kan mijn idee zijn. Dus opmerkingen, adviezen etc shoot, maar dan IN mijn gezicht ;) da's aangenamer dan via via ;) (ter verduidelijking, t was niemand van hier hoor die dat zei ;) )