[SGW] Belgische eventers op bokt II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 21:24

Spijtig van Icaro zijn kuren! Osteopaat kan inderdaad nooit eens kwaad.

Jammer van de balkjes Florence, maar leuk dat je zijn crosshartje even weer naar boven haalde! :D

Ben min of meer volledig van 'hersteld' van de val eergisteren. Was nogal stijf.
Da paard is toch boven mijn niveau ze. :') Maar zal idd blijven springen, Luxor krijgt er meer en meer zin in. :) Voor zelfvertrouwen een klein stapje terug. Maar goed ja hij kan er nog steeds 1m20 van maken. :=
Ondanks de val was 't wel leuk om te merken welk vermogen hij heeft. :) Toch wel trots op Luxor. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:10

Eens je dat gewend bent ga je dat nog leuk vinden Hanne, wacht maar :)) in't begin is dat altijd verschieten als ze ineens zo een wip pakken.

Ik ben vandaag op buitenrit geweest, morgen springles en zondag weer naar buiten. Ken de omgeving hier niet dus elke keer nieuwe stukken gaan verkennen. De omgeving is hier veel meer heuvelachtig, ideaal om zijn achterhand te trainen ~~}>

madelene

Re: Belgische eventers op bokt II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:52

hanne, heerlijk toch dat je weet dat luxor het zo aankan.

Ik ben afgelopen woensdagavond gaan buitenrijden, mijn god, wat een machine is het.
Als mijn vriendinnen erop buiten rijden is hij poeplief, maar als ik erop zit...bam...gaan!!
relax een stukje stappen is snelwandelen, draven is continue optrekken, en galopperen is een gevecht...pfffff _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:07

Icaro is ook vlotter op buitenrit en kan echt genieten van een goed stuk (stevige) galop, maar ik heb wel altijd nog controle.

Gisteren nog telefoon gehad van mijn lesgeefster om ons volgende lesmoment te plannen. Ze wil toch dat ik het zadel eens goed in het oog hou, hij is qua bespiering wel uitgezet de laatste maanden + hij probeert gericht te happen als ik de singel nog maar gewoon aan 1 kant al vastmaak. Of hij bijt in het eerste het beste wat hij op dat ogenblik kan vastpakken. Maagzweer durf ik uitsluiten, hij heeft winter en zomer 24/7 ruwvoer of gras.
Vandaag nog met mijn D-trens testen en vanaf dinsdag terug de baucher. Ik rij nu al enige tijd op een rotary D-trens ipv mijn baucher (ook Rotary-principe). Zelfde idee maar zonder hefboom. De D-trens is iets beweeglijker in de mond waar de baucher eigenlijk compleet ongebroken is en toch stiller ligt. Ook al pakt hij de D-trens algemeen goed aan, het zou alsnog kunnen dat het soms toch te beweeglijk en dus storend is.
En voorlopig dressuur op een lager pitje zetten. Enkel nog 1x/week half uurtje de clubles, de rest wordt springles/cavaletti en buiten ritten.

Haar redenering: Icaro is tot nu toe nog nooit het type paard geweest om "zomaar" tegendraads te doen. De voorgaande keren van (veel milder) protest zijn altijd opgelost geraakt door zadel te laten nakijken, afwisseling in het werk te brengen en meer uitdating en op de baucher heeft hij nooit echt problemen gemaakt itt de hele reutemeteut die ik al geprobeerd heb. Dus toch eerst eens even alles grondig nalopen.

Zadel en trens zou kunnen verklaren waarom hij zich altijd "blokkeert" op hals en de schouder + hij geeft nooit protest bij lichtrijden, altijd als ik in het zadel neerzit (stap, doorzitten of galop en altijd voorwaartse overgangen, nooit om terug te komen).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:12

Wij zijn op peelbergen op wedstrijd, wat een gave locatie zeg! Echt een aanrader! Ook niet ver, maar 100km voor ons.
Ze hebben 4 binnenpistes, ook zo iets buiten, echt heel gaaf!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 21:53

Logische beredenering, Varekaj. Hopelijk komen jullie tot een oplossing!

Genesis heeft zich vandaag gekwalificeerd voor de finale van de beker van Oost-Vlaanderen. 3de keer 1m25 en ZO APETROTS <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:35

Proficiat Laurie! Wanneer is de Beker?

Gisteren dus springles. Was vooral afstanden leren kijken, houding en controle. Hoger dan 30cm ben ik niet gegaan, had dat niet uit kunnen zitten op mijn dressuurzadel. Mijn knieën hebben blauwe plek waar ze tegen de wrongen geperst zaten en lage rugpijn vanochtend, amai. Ikkie vond het heel erg lollig, werd fanatiek en had soms echt pak werk om controle te houden. Die mag morgen weer mee op buitenrit.

Ik heb nooit stil gestaan bij de afstanden die ik doe voor les. Gisteren had ik net getankt voor ik hem ging opladen en dus teller op 0. De afstand thuis - weide - les -weide - thuis is verdorie 50km! Nooit verwacht, en dat doe ik dan 2-3x/week met nog wedstrijddag bij soms.
En dan vragen ze aan mij waarom ik een stevige diesel trekauto nodig heb en er zoveel tijd in kruipt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 10:42

Zondag om 14u start de finale :)

Ja gek he! Wij doen met de camion 10 000 km op een jaar. Oeps :+ Wel fijn dat hij zo fanatiek was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:48

Met alle verkeer deed ik wel zowat een uur van de weide naar ons oefenterrein. Zonder verkeer is dat 20-30min.
Fanatiek zijn is goed. Proberen om mits kracht zijn zin door te drijven was wat minder.

Het motiveert mij vooral om toch echt werk te maken van een springzadel. Gewoon al de lol die hij erin heeft is onbetaalbaar.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 23:23

Ik las dat Gennie niet zoveel zin had bij nummer 7? Maar dat je wel het goede gevoel hebt onthouden? :)

Luxor vrijdag vaccinatie gekregen tegen een allergische reactie (heeft ie altijd eens deze periode van het jaar). Het was een waar monster. := Het brave paardje werd een echte draak. Steigeren, wegspringen, lopen, pletten, ... Voor een spuitje... We konden hem langs geen kanten kalmeren en de DA heeft 'm maar kort gehouden en terwijl dat Luxor rond haar liep, heeft ze de inspuiting gegeven. En ze heeft dat wel knap gedaan. Geen bloedverlies, en dag erna Luxor totaal geen stijve nek ofzo. Hij was zelfs onwijs soepel! :D Eén van de betere ritjes zelfs. :P
Maar helaas lijkt het wel erop dat de sarcoïd op zijn been terug is. Is nog beetje afwachten wat we ermee doen. Ik denk wss nog 1 keer kans geven om het te laten wegsnijden. Maar daarna niet meer want je kan niet blijven opereren. 't Is/was een kwaadaardige tumor maar wel van een soort die niet snel groeit en uitzaait. Gelukkig.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:36

Ja helaas haha! We waren allebei nogal onder de indruk van het parcours denk ik, stond uitgeschreven op 1m25 finale maar mijn papa heeft alles gemeten en alles stond tussen 1m28-1m35 :') . Was écht een dikke proef amai :+ Eerste 6 sprongen was ze geweldig en voor ons heeft ze echt bewezen dat ze een paard voor de toekomst is. Nu samen mentaal en fysiek sterker worden en leren op deze hoogte :D

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:00

jammer laurie :( maar die finales staan inderdaad altijd dik aan de maat! Maar je hebt er duidelijk wel een paard voor de toekomst staan! Leuk dat jullie samen daarin kunnen groeien :)
Ik was gisteren in ghlin voor een 1m40 proef en kmoet zeggen het was ook echt een dikke proef. slecht 4 van 70 ruiters waren foutloos en slecht 2 reden een foutloze barage!

hanne: onze vos heeft ook zo een plek gehad op zijn neus waar de sperriem ligt. onze dierenarts wou of kon niet opereren. Wij moesten rond de plek op de goede huid vaseline doen en de plek zelf moesten we een zalk op doen die alles zeg maar maar weg vrete, echt straf spul. Maar nu is de plek wel weg en voorlopig niet terug gekomen. mss is dit nog een oplossing?

ik ben zaterdag naar de dierenarts geweest en zoals gedacht heeft ze een klein scheurtje in de aanhechting tussen het littekenweefsel van haar vorige blessure en het peesweefsel. De opties waren of er een wandelpaard - grasmaaier - fokmerrie van te maken en het zo laten of een soort hormoon inspuiten met kans dat ze nog dressuur/ springpaard kan zijn. Ik was eigenlijk van plan om er niks meer aan te doen maar zelf ben ik te veel competitie ruiter om enkel te wandelen zeg maar. Dus heb ik ze nog eens laten behandelen weliswaar nu de echt de laatste keer. In de hoop dat het product aanslaat en ik toch nog wat dressuur kan rijden en eventueel af en toe eens op jumping kan gaan.
Positief was wel dat ze met 3 stonden te kijken en ze zowel op harde ondergrond als zachte ondergrond geen enkele pas onregelmatig of mank was. Hij zou zelf geen opmerking kunnen geven voor mocht ze gekeurd moeten zijn. sterke madam ze dat :) Dat maakt het voor mij alleen nog maar moeilijker eigenlijk. Als je weet dat ze mank of kreupel zijn zou ik me er makkelijker kunnen bij neerleggen.
Over haar hoeven had hij 1 voetje die op het randje was maar die zeker de voordeel van de twijfel kreeg. Nu goed de voeten onderhouden en proberen de rotstraal onder controle te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:03

Wow, dan is 1.25 klein beetje "zacht uitgedrukt" als je dan je parcours te zien krijgt tijdens het verkennen. Ik zou spontaan hoogtevrees gekregen hebben. Je weet iig wel wat je aan Gennie hebt voor de toekomst.

Ai Hanne, brave Luxor was even een opdonder. Reageert hij op de spuiten of op de geur van de ontsmettingsalcohol? Ik rij nooit de dag na een enting.
Is het een optie om te wachten met de sarcoid weghalen zolang hij niet storend is?

Gisteren weer op buitenrit geweest, weer wat andere paden gaan verkennen. Het was prachtig om te ontdekken in welke schitterende omgeving de paarden eigenlijk staan! Echt divers ook, zowel stukken bos als veld, hellend en vlak, hoofdzakelijk rustige straten tussendoor. Ik kan de route van gisteren aan die van donderdag koppelen en zo een rondje van pakweg 16km maken of paar variaties erop. Ideaal!

Dan in de namiddag aan het opknappen van mijn weiland gewerkt. Er komt een nieuwe schuilstal van 4x7,5 waarvan 4x5 schuilhok en dan stukje ernaast waar hooi in kan of de trailer. Het skelet staat al grotendeels. Vandaag draad halen en aantal palen proberen bestellen om de gesneuvelde te vervangen. Stiefpa wil dat we tegen eind volgend weekend de boel af hebben. Wordt nog pittig werkje met 2 man. Dinsdagavond had ik al les voorzien, donderdag wedstrijd en zondag gaan eten met schoonfamilie voor moederdag.

Balen Mila! Hoe lang moet ze op rust nu? Het zit altijd wel in een klein hoekje hè.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 08:24

Ik had het al gehoord van PP MF. :( Echt stom zeg... Ik duim!

@Varekaj: Luxor reageerde op alles. In begin op niets maar vanaf hij wist dat hij een spuit zou krijgen, was het hek van de dam. Dan was iedere aanraking er teveel aan.
Heb gevraagd aan DA of ik mocht rijden hoor. ;) Hij stond al paar dagen op rust door zijn tetanusspuit.
Sarcoïd kan ik niet zomaar niets aan doen. Het blijft weliswaar zeer langzaam groeien. Maar hoe groter, hoe lastiger weg te halen. Gelukkig geen storende plek waar materiaal op drukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:23

Maar het kan wel dat je dan keuze hebt tussen nu weghalen of misschien wachten tot de winter er weer is als het echt traag groeit. Dan staan ze toch weer vaker binnen, kouder weer en minder vliegen... Niet dat je 10 jaar moet wachten ofzo.

Ik ken nog mensen die wel gewoon blijven rijden na vaccinaties, hier geeft de DA altijd aan dagje (of 2 indien nodig) wachten. Is nog maar 1x nodig geweest, maar ik calculeer het gewoon standaard in.

Zit in dubio ivm de nieuwe omheining. Metalen draad spannen met wimpels aan of toch weer koord. De houten palen staan er al/nog met de isolatoren. Doordat alles in een redelijk open vlak staat is zelfs koord redelijk onderhevig aan de wind en pfft... ik heb daar meer (herstel)werk aan en gedoe dan dat ik er plezier van heb. Beoband ook al gehad, dat is na 5 jaar dus gewoon rotversleten. Draad/lint heb ik tot nu toe ook bijna elk jaar wel stukken die ik moet vervangen. Het wordt doorgeknipt, de geleiders erin gaan kapot ivm uitrekken. Houten omheining durf ik niet ivm 1 van de boeren die echt tot pal tegen de omheining altijd maïs komt zetten, als die dan eens iets meeheeft is de hele boel om zeep. Alu draad geleid fiks beter, gaat veel langer mee en is niet onderhevig aan wind + wie dat wil doorkrijgen moet al een goeie tang bij hebben...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:58

Ik vind het heel erg voor u MF :(, na alle goede zorgen en een goede start... Hopelijk haalt het nog wat uit!

Hier hebben we linten, daar kunnen ze zich niet aan bezeren, met die staaldraden kunde toch lelijke dingen mee voorhebben.

Mensen naar marchin geweest?

Vandaag de zus van Canch naar de kraamkliniek gebracht, met mijn vanne. In die 20 minuten durende rit heeft ze deel van mijn van stuk gemaakt. Op twee plekken gaten in de polyester en de rubberwand eraf. Zijn er mensen die ervaring hebben met herstellingen met smeerbare polyester?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:06

Hangt er van af wat de schade is, met wat pech moet de hele plaat eruit en vervangen worden. Da's dan vaak geen goedkoop grapje. Kan je de rubberwand er terug op laten plaatsen of moet die ook vernieuwd?

Ik zou zeker je verzekering aanspreken, normaal zal dat onder familiale vallen. Al moet je dan opletten dat je er geen vergoeding voor gehad hebt en dat niemand daar melding van maakt, anders kan je nog problemen krijgen voor bezoldigd vervoer...

Ik heb jaren lint en koord gehad, op verschillende weides. Lint komt er niet meer in nadat mijn tuiger in wapperend lint verstrikt is geraakt en echt hele vieze snijwondes had in haar kootholtes. Koord blijkt echter evenzeer flink af te zien van felle wind. Vanaf het moment dat de geleiding ook maar een klein beetje daalt omdat het wat wappert of wat dan ook heb ik er 2 die de kans grijpen om zich er letterlijk in te laten hangen en doorheen te drammen. Dan maakt het niet uit of dat een armtierig batterijtje is wat er aanhangt of netstroom, zodra de schok vermindert is't prijs.
Met alu draad heb ik dat probleem niet, omdat de winden slecht weer er veel minder/geen invloed op heeft + de algemene geleiding is beter.

't is ook niet mijn eerste keus, dat geef ik toe. Maar 't lijkt uiteindelijk wel het enige wat effectief genoeg gaat zijn om die 2 apen binnen te houden. En ongenodigde bezoekers buiten.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 07:58

Ik ga even meelezen want wij zijn er ook nog niet uit wat we rond de weides gaan spannen haha!
Hopelijk krijgt toch alles een positieve draai MF!
Julie toonde gisteren het begin van hengstigheid dus we gaan haar donderdagochtend wegbrengen naar De brabander :D
Dat het een dikke proef stond zondag...
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:01

Dat ze nog veel over heeft joh!

Ja omheining, tis iets. Keuze is reuze, het prijskaartje vaak iets minder. Zolang je geen Houdini hebt staan kan je echt veel kanten op. Helaas voor mij heb ik er dus 2 :+

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:02

Ik heb er gelukkig geen dus dat houdt wel wat opties open hihi

Ja zot he... verschoot er echt zelf van hoe ze het aanpakte. Niet het resultaat wat ik gehoopt had maar toch zo trots... en dan te denken dat we anderhalf jaar geleden 90cm sprongen!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 08:21

Ik zie mij niet over anderhalf jaar 1m30 springen. :+ Dressuurmiepje hahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:32

Je groeit daar vanzelf wel in zeker, in die hoogtes? Nu ik een tijdje niet gesprongen heb vind ik het ook weer spannend, maar ik weet even goed, als ik terug in die routine zit, dat de hoogtes al snel makkelijker lijken en dat ik zelf ook meer durf.

Ik kies ook alu draad om ongewenst bezoek buiten te houden en niet alleen mijn paarden binnen. Kapot is kapot en dat zie je. Bij lint of koord lijkt het soms nog prima maar is de interne geleiding wel stuk of beschadigd en dan zit je soms met (flink) verlies zonder dat je het direct doorhebt. Dat is echt een kakwerk om constant alles na te lopen en te checken of er overal nog evenveel klap hebt.
Er blijft wel 1 baan koord tussen zitten ivm zichtbaarheid, dat wel.
Ik had heel graag hout gezet of betafence. Spijtig genoeg is er een loonwerker die echt elk jaar de maïs tot pal tegen de palen zet, ik zit op 0,5m van de erfgrens en eigenlijk moet hij dat ook aanhouden. Als hij er dan eens in hangt heb ik liever dat er 1 gewone standaardpaal kapot is en wat draad dan dat je een heel hekwerk moet laten herstellen. Want ja, die vent komt het niet zeggen als hij schade rijdt.
Vorig jaar heeft hij zo de stroomdraad van de koeienweide achter mijn weiland meegehad. 't Is dat een passant de draad slap heeft zien liggen en bij de boerderij is gaan aanbellen voor de koeien de grote steenweg op gelopen waren.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:45

Groei je inderdaad in! Ik voel me met Genesis heel comfortabel op 1m20, de rest is nog groeien. Met Twenty vind ik het bv nog spannend om 1m binnen te rijden terwijl ik dat echt met twee vingers in de neus doe :P

Mama zegt dat ze al erg lelijke wonden heeft gezien door draad en wil daarom voor lint gaan... Waar ik nu sta hebben ze ook lint en moet zeggen dat ik dat wel handig vind. Maar daar zijn we dus nog niet uit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:25

Ik heb juist weer hele lelijke wondes gezien door lint.
Uiteindelijk kan het allemaal miserie opleveren zodra ze er in verstrikt raken. Of dat nu lint is, koord, metaaldraad, prikkeldraad of desnoods breiwol. Het enige wat misschien minder makkelijk oprolt rondom benen is van die equifence maar die is dus aardig duur. Dat is een soort alu draad van 2,5mm dik met daar een kunststof behuizen omheen waar weer 3 banen koolstof doorheen lopen voor optimale geleiding. Dat is relatief dik, ziet eruit als koord en zou enorm goed geleiden. Helaas moet je dat professioneel laten plaatsen (tenzij je zelf veel ervaring hebt) en het kost een fiks pak geld. (250m = €286 volgens de brochure naast mij) Die is te stroef om rond een paardenbeen te wikkelen. Betwijfel of dat makkelijk te herstellen is als het zou stukgaan of breken.

Hout is ook niet zaligmakend als ze daar doorheen willen of overheen en blijven haperen. Daar moet ook stroom bij te pas komen om te vermijden dat ze ertegen gaan schuren of aan bijten. Betafence en gaas is gevaarlijk om met voeten doorheen te raken.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:53

Niets is veilig opzich, ken twee paarden die verongelukt zijn door over houten omheining te springen, laatst was vorige zomer... Was het lint geweest dan was er wss niets gebeurd en draad wellicht hele lelijke wonde . Maar ja lint kan idd opzich ook wel, maar tot nu toe hier niet, en er sneuvelt regelmatig lint en nog nooit enen verwond.