[SGW] [HK]SGW freaks starten een nieuw seizoen!(deel 6)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MJ_

Re: [HK]SGW freaks starten een nieuw seizoen!(deel 6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:51

jenga_8 schreef:
volgends mij is dit ook het meest voorkomende probleem bij de meeste ruiters. Alleen de meeste willen het niet toegeven, of niet aan werken, anderen hebben niet door dat het probleem dat ze hebben daar aan ligt. Ik denk dat de meeste paarden die aan één kant het bit vasthouden gerelateerd is aan de scheve zit van de ruiter.

Ja
Het heeft bij mij ook even geduurd voor ik begreep hoe groot het verband is tussen de problemen die ik tegenkwam en mijn manier van rijden. Maar ook hoe grof je kan zijn met je handen. Zonder lomp te rukken kan je toch al grof inwerken, heb ik me ook heel lang niet zo gerealiseerd....
Ik probeer nu echt zachter in te komen en met een stillere hand te rijden. Maar je moet je daar wel echt eerst bewust van worden.
En een stukje film terugkijken kan ook helpen!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:55

Lielle schreef:
ik ben bang dat er geen trucje voor is, gewoon beter leren rijden Knipoog

MJ, ben jij zo zenuwachtig met springen? Is me nooit zo opgevallen.

het is ook heel wisselend. De ene keer ben ik heel zenuwachtig, de andere keer sla ik juist helemaal af...
Ik ben eerst heel erg mijn vertrouwen kwijt geweest, dus toen raakte Os dat ook kwijt en ging stoppen. Nu heb ik mijn vertrouwen wel terug (iig dat ik niet meer bezig ben met vallen ofzo) maar nu ben ik heel "bang" voor een stop dus ik ga zitten "jagen". In de les rij ik wel normaal tussen de hindernissen maar zodra ik in het parcours kom....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Dat vertrouwen kan ik me nog wel herinneren, was toch rond Chaam 2 jaar terug? En verder heel veel parcoursen springen dan, kilometers maken voor jou en je paard zodat het vanzelf gaat. Hebben jullie oefenspringen in de buurt?

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:58

Ja, maar het is ook echt wel een openbaring als je eindelijk heb gevoeld hoe het ook kan, en dan pas begrijp je het pas!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:02

Lielle schreef:
Dat vertrouwen kan ik me nog wel herinneren, was toch rond Chaam 2 jaar terug? En verder heel veel parcoursen springen dan, kilometers maken voor jou en je paard zodat het vanzelf gaat. Hebben jullie oefenspringen in de buurt?

jep toen had ik wel mijn dieptepunt!
Er is hier af en toe wel oefenspringen. Dat gaat vaak een stuk beter, maar als het een "echte" wedstrijd is zit ik toch meer in over een weigering.
Maar goed, ik heb Os meer voor mezelf dit jaar en wil die tijd ook aan het springen besteden, niet extra crossen maar moet eerst het parcoursspingen maar eens aanpakken.
(ga gelijk nieuwe springcoupons bestellen!)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:02

Alleen moet je het dan nog EVEN zelf nadoen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:04

miss_jumpy schreef:
Er is hier af en toe wel oefenspringen. Dat gaat vaak een stuk beter, maar als het een "echte" wedstrijd is zit ik toch meer in over een weigering.

Kijk, en dat moet je zien kwijt te raken Knipoog Makkelijk gezegd hoor, maar daar begint het wel mee. Mag je niet meer thuis komen als je een weigering hebt? Wordt je paard verkocht?

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:04

Jitske: gefeliciteerd!

Hier ook een heleboel herkenning! Ik knik ook links in en ga, als het even lastig wordt toch weer teveel met mijn binnenteugel doen. Heel erg was dat zelfs de mensen die bezig zijn hun basisinstructeursdiploma te halen (waar ik vorige week voor moest rijden) opmerkingen maken over mijn linkerhand... Bloos Ik denk dat het veel te maken heeft met de manier waarop we als kind hebben leren rijden. Mijn kinderen in de les bij Jan krijgen het er nu al ingestampt om van die binnenteugel af te blijven. Ik hoop er zo een beetje op tijd bij te zijn. Verder ben ik het met Lielle eens, het is een wisselwerking tussen scheve paarden en scheve mensen..... Plus dat de meeste mensen toch minder controle hebben over hun linkerkant (als ze rechts schrijven dan hè). Ach, we zijn het stadium "onbewust onbekwaam" in ieder geval voorbij, we zijn nu "bewust onbekwaam" en wie weet worden we ooit nog eens "bewust bekwaam".. Haha!

Heb overigens belabberd geslapen en nu heb ik hoofdpijn..... Ziek

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:06

Er zijn maar weinig instructeurs die je kunnen uitleggen hoe je dat evenwicht verkrijgt.

En met vertouwen in het springen en de senuwen, dat is echt veeeeeel parcoursen springen en niet te snel promoveren naar hogere klasse.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:08

Volgens mij rijden nog vrij veel mensen af en toe op hun binnenteugel.. Laatst kwam ik een vrouw hier uit de buurt tegen, die is ook jurylid. En die begon heel verontwaardigd tegen mij: 'WAAROM DOE JE DAT?' (umm nee ik doe het express ofzo Boos!)

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:08

Lielle schreef:
miss_jumpy schreef:

Kijk, en dat moet je zien kwijt te raken Knipoog Makkelijk gezegd hoor, maar daar begint het wel mee. Mag je niet meer thuis komen als je een weigering hebt? Wordt je paard verkocht?

Je hebt helemaal gelijk, het zit voornamelijk tussen mijn oren. Ik wil het zo graag goed doen dat ik mezelf in de weg zit. Maar ja, ik denk toch overal teveel over na en zit alles altijd maar uit te analyseren... Nu ook weer Haha!

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:09

miss_jumpy schreef:
Lielle schreef:

MJ, ben jij zo zenuwachtig met springen? Is me nooit zo opgevallen.

het is ook heel wisselend. De ene keer ben ik heel zenuwachtig, de andere keer sla ik juist helemaal af...
Ik ben eerst heel erg mijn vertrouwen kwijt geweest, dus toen raakte Os dat ook kwijt en ging stoppen. Nu heb ik mijn vertrouwen wel terug (iig dat ik niet meer bezig ben met vallen ofzo) maar nu ben ik heel "bang" voor een stop dus ik ga zitten "jagen". In de les rij ik wel normaal tussen de hindernissen maar zodra ik in het parcours kom....

Ook hier herkenning... Nadat Ollie in het M begon te stoppen omdat ik het vaak niet zag en er ook nog eens zo'n gruwelijke sloot Lips are sealed in de parcoursen ging zitten was mijn dip ook compleet. Ik heb gewoon een pauze ingelast van twee of drie jaar (en mezelf wijsgemaakt dat ik alleen moest springen als ik daar heel veel zin in had). Door het crossen dat ik sinds vorig jaar weer doe ben ik er een heel eind vanaf. Maar inderdaad, thuis kan ik een redelijk net parcours rijden en op wedstrijd gaat er een knopje om waardoor ik ook ga "jagen"....

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:10

miss_jumpy schreef:
Lielle schreef:

Je hebt helemaal gelijk, het zit voornamelijk tussen mijn oren. Ik wil het zo graag goed doen dat ik mezelf in de weg zit. Maar ja, ik denk toch overal teveel over na en zit alles altijd maar uit te analyseren... Nu ook weer Haha!

Haha! Hihi, Frank zegt altijd tegen mij dat ik eens meer met mijn kont en minder met mijn kop moet gaan rijden.... Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:16

Ach gut Wollie. Zijn onze dokters in de zaal voor een medisch advies?

Wollie, zat me af te vragen of ik vergeten was dat jij kinderen had Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:18

Lielle schreef:

ja, ik ook!
Wel leuk dat ze bij Jan lessen Haha!
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 09-03-07 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:18

miss_jumpy schreef:

Datzelfde had ik laatst ook ff een poosje, wilde te graag foutloos, daardoor te passend rijden, daardoor te weinig ritme en galopade...daardoor geen afstanden en dus gekke sprongen of stops... en dus vertrouwen even in een dip. Gelukkig zag m'n instructeur dat ook en hebben we er weer goed aan gewerkt waardoor het nu gelukkig weer in de lift zit.
Het vertrouwen in het springen is zo kwetsbaar. Vandaag voel je je top en door een banketstaaf foutje kan het zijn dat je morgen niet eens meer over 80 cm durft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:19

Ik probeer juist wel met mijn kop te rijden, omdat daar ook mijn kracht zit. Ik kan snel analyseren, en dat probeer ik ook bewust te doen en dan ook toe te passen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:20

SGWOllie schreef:
Haha! Hihi, Frank zegt altijd tegen mij dat ik eens meer met mijn kont en minder met mijn kop moet gaan rijden.... Haha!

Nou, dat geldt voor mij dus ook echt!
Komt een man van mijn vereniging, die trekt zijn knol uit de klei en denkt, ik ga weer eens een cross rijden. Die rijdt zo simpel rond, sta ik daar met al mijn voorbereidingen (vooral die in mijn hoofd) te prutsen....

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:21

Jitske gefeliciteerd! Go jij! Go jij!

Hilde alvast succes voor morgen!

MJ_

Lielle schreef:
Ik probeer juist wel met mijn kop te rijden, omdat daar ook mijn kracht zit. Ik kan snel analyseren, en dat probeer ik ook bewust te doen en dan ook toe te passen.

thuis kan ik ook op die manier ook fijn rijden, maar op wedstrijd heb ik dan toch een soort van kortsluiting...

floor01

MJ: ik herken je probleem wel.. Alleen heb ik hier geen last van bij het springen maar bij de dressuur. Dan wil ik alles zo pietleuterig precies doen dat het mislukt. Hercules voelt dat ook en wordt de helft van de tijd een grote brok spanning. Tijdens inrijden moet ik dan ook alleen maar denken: ontspan, ontspan, ontspan...

In het parcours was ik eerst heel erg 'bang'. Het laatste jaar heb ik gelukkig heel veel vertrouwen gekregen en tegenwoordig raak ik niet meer zo onder de indruk van die sateprikkers. Ik moet wel vooral rustig blijven zitten en niet zitten frunniken. Hercules regelt zijn eigen tempo wel en springt toch wel Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:22

Lielle schreef:

Hmm, ik ben ook zo'n binnenteugelhanger. Wat mij helpt is toch een "truukje". Maak van je binnenhand een "pistooltje", dwz dat je je teugel alleen tussen je ringvinger en pinkt hebt en je middelvinger houd je ook gesloten om de teugel. Je wijsvinger naar voren steken en je duim omhoog. Het zal je verbazen hoeveel minder druk je opeens hebt.
Oke, het staat een beetje stom, maar een paard wat hardnekkig tegen de druk van je binnenhand loopt staat nog stommer.
Bij mij werkt het echt heel goed.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:22

reeskees schreef:
miss_jumpy schreef:

Datzelfde had ik laatst ook ff een poosje, wilde te graag foutloos, daardoor te passend rijden, daardoor te weinig ritme en galopade...daardoor geen afstanden en dus gekke sprongen of stops... en dus vertrouwen even in een dip. Gelukkig zag m'n instructeur dat ook en hebben we er weer goed aan gewerkt waardoor het nu gelukkig weer in de lift zit.
Het vertrouwen in het springen is zo kwetsbaar. Vandaag voel je je top en door een banketstaaf foutje kan het zijn dat je morgen niet eens meer over 80 cm durft.

ja, dat klopt helemaal!
Wel knap dat jij je vertrouwen dan zo snel weer hebt gevonden!
Een goede instructeur helpt natuurlijk!
Ik ben blij dat de mijne me nu een keer in het parcours heeft gezien en daar ook gelijk wat mee wil doen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:23

Ik heb op de wedstrijd juist dat ik te weinig analyseer, en te snel handel Boos! Bewust bekwaam rijden zit er dan niet echt in, ik ga ineens weer terug naar onbewust onbekwaam Bloos!

Overigens kan ik met springen thuis wel heel erg op mijn gevoel rijden, afstanden en ritme moet ik gewoon zien en doen, en niet over nadenken.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:24

miss_jumpy schreef:
Lielle schreef:

ja, ik ook!
Wel leuk dat ze bij Jan lessen Haha!

Sorry... Bloos Ik noem dat altijd mijn kindjes... Bloos Omdat ik ze al zo lang les geef.... bij Jan Haha!
Ik mag hopen dat ik er niet uitzie alsof ik zes kinderen in de leeftijd tussen 13 en 17 heb...... Tong uitsteken