[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:24

Ik zal foto's maken op Brugge en waarschijnlijk ook Heusden :)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:32

Proficiat Aldislamp!! Ik vind Nokere ook altijd één van de mooiste en zeker meest technische crossen op L niveau, dus met een vrij onervaren paard, zeker knappe prestatie!

Daaphn: jammer zeg! Ik vind het trouwens wel een zeer aansprekend paard toen ik hem bij het losrijden zag! Wij stonden bij het water tijdens BK 6-jarigen, zijn toch veel fouten gemaakt hé. Denk dat je paard met een correcte cross zeker plaatsen zal hebben goedgemaakt!

Ik ben mijn dressuurprotocols vergeten ophalen -O- Heb even een berichtje via FB verzonden naar de organisatie maar vrees dat ik er niet meer zal aan geraken.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:44

Kan iemand me vertellen wanneer er nog een cross op hoog niveau is? Is er niet eentje in september?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:02

Eind september in waregem, dit weekend in merksplas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:35

Ik zag dat er in Heusden blijkbaar 2x/jaar een cross wordt georganiseerd. Eentje in maart en eentje in augustus. Deze in augustus wil ik graag naartoe als toeschouwer, dan wil ik ook wel foto's maken :)

Mocht de eventing stage meevallen, dan denk ik wel dat ik verder wil gaan richting cross. Alleen goede begeleiding vinden wordt dan nog een aardige opdracht.

Wat me wel verbaasde, is dat ik op een site over cross heusden van maart 2013 foto's zag waarop hindernissen gefixeerd worden met strotouw. Dat het vaste hindernissen zijn is logisch, maar op deze manier? Ik dacht om eventueel volgend voorjaar die initiatiecross mee te doen mocht ik mijn paard daar klaar voor krijgen, maar bij dat zicht kreeg ik toch wel twijfels over de manier van organiseren...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:18

Nog nooit on Heusden geweest maar voor dat er gecrosst mag worden is er altijd een TD die alles gaat controleren. Sprongen die te hoog zijn , gevaarlijk , te moeilijk , ... Dus daar moet je niet echt zorgen om maken.

Net les gehad bij W.illy S.neyers, die man blijft me toch verbazen. Weer zo leuk les gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:25

Aan de gezichten van heel wat ruiters te zien op de foto's waren ze ook niet bepaald ervaren crossers. Wel grappige grimassen gezien, maar ook dingen waar ik me vragen bij stel. Zoals een dame in de grote cross (90cm) waarbij het paard achteraan bandages om heeft en aan beide benen zakken ze af. Het zijn ook niet echt wedstrijduniformen, op 1 foto lijkt het alsof een ruiter net een straatje over gestoken heeft waar een auto wegrijdt. Kan gewoon foute momentopname zijn uiteraard, maar ik vond het beetje raar :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:59

Ik kan het niet zeggen, ik ben er nog nooit geweest. Maar denk dat andere dat wel kunnen

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:01

@Varekaj: cross Heusden wordt inderdaad 2x per jaar georganiseerd, die in maart is een vrije cross die valt voor het wedstrijdseizoen en waar iedereen aan mag deelnemen. Wordt georganiseerd door crosscomite Heusden en zij beschikken over 3 locaties waartussen afgewisseld wordt, alledrie in Heusden. De cross in augustus gaat uit van manege Artevelde en dus steeds op die plaats. Dit is een vrije cross voor ruiters zonder licentie en een Occ voor ruiters met licentie. Aangezien dus op 1 dag Occ en vrij georganiseerd wordt, komt er idd een TD van het VLP de cross controleren. Hindernissen die niet veilig zijn conform de voorschriften of die een te hoge moeilijkheidsgraad bevatten, worden eruit gehaald, wat overigens in Heusden nog nooit gebeurd is.
De cross in maart is enkel vrij, dus geen controle vanuit vlp, maar het zijn dezelfde mensen die bouwen en die doen dat altijd op dezelfde manier, ongeacht of ze controle verwachten of niet. In maart komen veel ruiters een 1e cross rijden na de winter, ook gevestigde namen, sedert jaren, dus mocht het zo onveilig zin, zouden die niet elk jaar terug komen denk ik. Maar uiteraard heb je ook veel ruiters die niet echt competitief bezig zijn en die gewoon graag jaarlijks een cross komen rijden, dat zal dan niet met de grootst mogelijke flair zijn, maar dat hoeft toch niet? Ik heb ook veel foto's met rare gezichten van mezelf en rij nochtans al jaren niet zonder succes cross mag ik wel zeggen. En tja, niet iedereen heeft de beste crossbeschermers of is zich terdege bewust van wat de beste bescherming biedt. Ook hier weer misschien niet altijd te verwachten van dit type ruiters.
En er zijn wegovergangen ja, waar zand over straat ligt en seingevers staan die auto's niet doorlaten, tenzij per uitzondering bv auto van organisatie.
Je bericht komt toch wat vreemd over op mij, je trekt precies de hele organisatie in twijfel wat ik niet echt nodig vind als je er zelfs nog nooit geweest bent.
Cross Heusden is uiteraard geen organisatie zoals de grote nationale wedstrijden, maar dit kan je toch ook niet verwachten? Het feit dat in Heusden steeds rond de 250 inschrijvingen zijn, zegt toch al iets. Er zijn genoeg nationale wedstrijden waar dit aantal zelfs niet gehaald wordt.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:17

Varekaj schreef:
Aan de gezichten van heel wat ruiters te zien op de foto's waren ze ook niet bepaald ervaren crossers. Wel grappige grimassen gezien, maar ook dingen waar ik me vragen bij stel. Zoals een dame in de grote cross (90cm) waarbij het paard achteraan bandages om heeft en aan beide benen zakken ze af. Het zijn ook niet echt wedstrijduniformen, op 1 foto lijkt het alsof een ruiter net een straatje over gestoken heeft waar een auto wegrijdt. Kan gewoon foute momentopname zijn uiteraard, maar ik vond het beetje raar :P

Haha hoe kan je aan de gezicht zien of het ervaren crossers zijn :Y)? Op het hoogste niveau zie je de raarste gezichten hoor :+.

Ik ben in maart naar Heusden geweest en kvind het leuk rijden en had nergens het idee dat er onveilig gebouwd was. Je kan natuurlijk nie verwachten dat de cross is gebouwd als bv nu in Nokere geweest maar daarom niet onveilig :).
En tja er zijn mensen die liever bandages aan doen voor de show zeker en die dan geen verstand hebben van cross en de bijhorend (been)bescherming.

Er is idd en wegovergangmaar dat is niet raar ofzo, er staan altijd mensen die het verkeer dan tegenhouden, in maart was het verkeer trouwens afgesloten, twas mss een bewoner die net weg reed of thuis kwam, die mag wel door als het veilig is :)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:19

Ach oeps jij had al uitgebreid geantwoord Antonius :D. Kwist niet dar ze nog andere locaties hadden'. Hebben ze dan op drie plekken een waterbak ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:41

Ik vind sprongen vastzetten met strotouwtjes vastzetten gewoon raar. Dat er over de wegen zand ligt weet ik. Je ziet nergens iemand in beeld om dat stukje weg af te sluiten en dan die auto, geeft vreemde indruk dat het niet afgesloten is.
voor een vrije cross die toch al vaak georganiseerd is en waar mensen kunnen kennismaken had ik inderdaad iets anders verwacht. Geen strotouwtjes iig. Eerder paar fikse nagels in de balken of vastgetimmerd met plankjes. En mensen langs het parcours die kunnen ingrijpen afzakkende bandages.

Het ziet er wel een fijne cross uit met veel afwisseling en goeie sfeer, maar het beeld is nogal rommelig voor iets wat al jaren meedraait.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:47

De straat was echt wel afgesloten hoor, maar in het begin van de straat, dat is niet zichtbaar op de foto's.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:50

PP: op Artevelde is een waterbak en ook nog op 1 van de 2 andere locaties. Op de 3e locatie geen waterbak, maar dat is daar een stille dood aan het sterven, is ook op een manege maar de eigenaar is oud en staat er zo wat alleen voor, zijn kinderen interesseren zich niet voor de manege en willen zo snel mogelijk de boel verkopen (bouwgrond). Normaal gesproken was de cross afgelopen maart op die locatie, maar de eigenaar zag het niet zitten en heeft Artevelde laten doen. De overige leden van het crosscomité hopen dat die eigenaar van die locatie het nooit meer wil organiseren, de grond is daar ook heel nat, dus het jaar dat ginder doorgaat zijn de inschrijvingen steeds veel minder.

Varekaj: Ik ga er niet verder op in gaan. Als jij jouw mening wil geven op basis van foto's is dat jouw goed recht, maar in mijn ogen niet correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:56

Ben van plan om deze maand te gaan kijken, want het lijkt me wel nog steeds heel leuk om te doen en nee, ondanks de kritiek zou ik me nog steeds durven inschrijven in maart. Maar ik ga dus wel eerst even ter plekke een kijkje nemen.

Ik had gewoon meer verwacht van iets wat minstens jaarlijks georganiseerd wordt.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 16:53

Uren merksplas staan erop.
Heb wel fijne uren, alleen wel heeeel vroeg vertrekken. Mijn proef met Castor is al op 8.10 en zit er liefst toch min 30min op voorhand op... + ik heb nergens anders tijd om te gaan verkennen

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:38

Phoe dat is vroeg en idd als je parcours wil verkennen weinig tijd!

Veel succes igg! Wij komen niet dus tzullen geen foto's zijn van Jeff ;) maar tzullen vast wel andere fotograven zijn ;).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:08

Weten jullie waarom in het BK van dit weekend de ruiters meerdere paarden mogen starten en in het BK van komend weekend ze maar 1 paard mogen starten?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:18

Omdat bk 6-7 eigenlijk om het paard gaat dus als je meerdere 6 en 7 jaars hebt mag da dus. Maar YR gaat eigenlijk over de ruiter en mag je maar één paard kiezen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:19

Voor mij ook vroeg genoeg :( thuis om 7u vertrekken. Heb anderhalf uur tussen dressuur en de rest, dus zal met de fiets verkennen worden en hopen dat het niet moeilijk te onthouden is, want geen tijd voor een 2e verkenning...
Welk BK is er in Merksplas? Ik denk dat je als ruiter meerdere paarden mag starten als het effectief een BK voor jonge paarden is, maar als het bv BK juniors, YR of dergelijke is, dat je dan maar 1 paard mag starten.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:28

YR in de Z

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 10:44

Ohh oke, dat begrijp ik. Zo had ik er niet over na gedacht.
Ik heb een filmke van de lrv cross van merksplas gezien. This vaak een veld uit en dan via een klein weggetje terug in en weer uit.

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:50

Het zijn inderdaad lussen in Merksplas op weiden. Het is niet de moeilijkste cross om te onthouden.

xPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 14:26

Zooo ik kom ook weer eens tevoorschijn. Start ook in Merksplas, dressuur om 11u en dan 50min later de jumping. Heb er zin in, paardje liep in Genk een superfijne cross en keek nergens naar (wat eerder altijd een probleem was). :) Na de jumping nog eens een paar hindernissen genomen van de cross en had er een topgevoel bij, dus hopelijk blijft het zo. :D In Brugge zijn we er ook.

Hier zijn er ook nog foto's van Nokere: https://www.facebook.com/eventingshot

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 15:33

Leuke reeks foto's!
Welke reeks start je in Merksplas?