[SGW] Ermelo 20/21 juli - Voorbespreking: AFGELAST! Upd. p18

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:53

Ibonn ik heb je een pb'tje gestuurd omdat ik het niet netjes vind om dit verder op een openbaar forum te zetten. Ik snap jouw punt, heel goed zelfs, maar sta wat dit betreft helemaal achter de mening van FE :)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:56

@Ibon, het ging hier niet om het plaatje. Zelf mag ik ook wel zo een 5/6 kilo kwijt. Maar als je goed in conditie bent en je paard kan het hebben, dan zullen die paar kg niet uitmaken. Maar zoals ik al aangaf, konden deze ruiters de verlichte zit niet aannemen, wat het voor zowel ruiter als paard erg oncomfortabel maakte. Zelf was ik na deze cross veel vermoeider dan normaal, kwam vast door de warmte. Idd is dat voor zwaardere mensen nog pittiger. Ik heb hier nooit beweerd dat ze iets kunnen doen aan hun gewicht, maar zoals eerder gemeld: het paard ook niet! Natuurlijk zijn er ook mensen met wat kilo's te zwaar die een paard hebben die daarbij past en die verder in goede conditie zijn en goed mee kunnen met hun paard zonder ze te hinderen. Super toch als het zo kan? Maar dat was helaas vrijdag niet het geval. Dus nogmaals, het was niet de bedoeling om een discussie los te maken over wat wel en niet kan qua gewicht, daar loopt al een topic over. Ik wil ook niemand aanvallen of beledigen. Het ging mij over wat ik vrijdag gezien heb wat mij verbaasd heeft.

Zo zonder dressuur was wel lekker dat een sgw je geen hele dag kost. Maar toch vind ik het raar. Liever gewoon met dressuur wat mij betreft, ookal is het niet mijn favo onderdeel.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:16

Ik vond het met deze temperatuur wel fijn om niet te hoeven dressuren. Maar verder voelde het nu meer als een oefencros dan als een SGW. Wat mij betreft mag de dressuur er weer bij hoor!

Wat betreft de omvang van de ruiter. Ik denk dat ik weet over wie het ging. Waar ik me bij deze vrouw nog het meest aan stoorde was dat ze nogal onverantwoord rond ragde. Ze was volgens mij wel een klein uurtje aan het inrijden voor het springen, is ongeveer 30x over hoge oxers heen gegaan (of doorheen). Het was wat mij betreft hier dus meer het totaalplaatje van het rijden. Ik heb haar niet zien crossen.
En wat betreft gewicht zelf, vind ik 15% van het gewicht van een paard het maximum voor de ruiter. Ik heb ook net mijn best gedaan om 3 kilo af te vallen voor mijn 4-jarige van 1.60m. Omdat ik 65 kilo genoeg voor hem vind :)
Ik zie wel liever iemand met wat kilootjes meer die soepel rijdt, dan iemand die licht is, maar het paard in de weg zit.
Ik veroordeel niemand hoor, niemand moet zich persoonlijk aangesproken voelen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:57

Ik vond het heerlijk om niet te hoeven dressuren met dit weer! Maarja, ik heb nog nooit een SGW gereden hiervoor dus weet ook niet hoe het anders is!~ :D

Dit is een filmpje van ons, springparcours en cross. Echter, het springparcours was redelijk, afstanden niet zoals we gewend zijn.. maargoed was wel weer even wennen! Normaal springen we L, dus moest hem er wel echt even bij houden..

Eindconclusie, foutloos gesprongen en gecrosst! Super tevreden en enorm trots op mn kleintje :+

pol013

Re: Ermelo 20/21 juli - Voorbespreking: AFGELAST! Upd. p18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:05

Ik moet ik die context (zwaardere ruiters) denken aan dit onderzoek;
http://horses.nl/sport/overige-discipli ... eyhouding/
Ergens in het uitgebreide artikel zegt ze dat bij galop tot wel 3 x je eigen kg aan krachten op de rug van je paard terecht komen. Zoiets is mij iig bijgebleven: Iedere kg is voor het paard 3kg aan druk erbij.
Ik mag in ieder geval hopen dat iedere ruiter die dit artikel gelezen heeft in het vervolg de cross in verlichte zit rijdt van begin tot eind?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:58

pol013 schreef:
Ik moet ik die context (zwaardere ruiters) denken aan dit onderzoek;
http://horses.nl/sport/overige-discipli ... eyhouding/
Ergens in het uitgebreide artikel zegt ze dat bij galop tot wel 3 x je eigen kg aan krachten op de rug van je paard terecht komen. Zoiets is mij iig bijgebleven: Iedere kg is voor het paard 3kg aan druk erbij.
Ik mag in ieder geval hopen dat iedere ruiter die dit artikel gelezen heeft in het vervolg de cross in verlichte zit rijdt van begin tot eind?

Ik vind het artikel een beeeeeetje een open deur. Die conclusie kan ik zonder 6,5 jaar onderzoek ook wel trekken... Het heet niet voor niets verlichte zit en lichtrijden :o?
Het hele kilogrammen-verhaal vind ik verder lastig... Zeker omdat een vrouw van 80 kilo vaak als te zwaar gerekend wordt, maar een man van 80 kilo niet, omdat het anders oogt. ;)

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:02

Heb er nog eens goed over nagedacht en pb van Vief beantwoord en wil alleen nog opmerken dat het wrs zo binnenkwam omdat het voor die personen heel herkenbaar gaat zijn als ze hier mee zouden lezen... Vind het iets teveel op de man gespeeld en te weinig over de kwaliteit van rijden... Waarom dan niet die persoon erop aanspreken maar wel hier uitgebreid bespreken terwijl iedereen meteen weet over wie het gaat.... Maar dit is het laatste wat ik erover wil zeggen anders ontaardt dit topic in iets wat hier niet thuishoort :D

Heleen: ik snap je redenering en tot op bepaalde hoogte ga ik volledig met je mee maar ik denk dat puur gewicht niet de enige waarde is. Ik weet zeker dat je paardje een zwaarder iemand met gemak zou kunnen dragen in stap, draf en galop maar wanneer er andere dingen mee spelen zoals zijwaartse beweging ed wordt het anders agv de middelpuntsvliedende krachten etc. Dan speelt de lengte en breedte van de ruiter ook mee. Dus ik zou iemand van 1m78 en 95 kg ook niet op een paardje van 1m60 zetten maar niet owv het gewicht maar de totale "weerstand" in beweging. Een lange ruiter is topzwaar en dus veel moeilijker mee te nemen dan een korte ruiter, daarbij zit het zwaartepunte hoger en is het dus moeilijker voor het paard om onder het zwaartepunt van de ruiter te blijven...

Pol: dit onderzoek ken ik en ben het er helemaal mee eens, ook wb de verlichte zit maar heb 1 kleine nuancering wb dit soort onderzoeken. De momenten waar je naar verwijst zijn piekmomenten in een lange reeks. Te vergelijken met één foto uit een serie tijdens een sprong. Wij zien een mooite vloeiende sprong maar op die ene foto lijkt het alsof de ruiter heel hard in de mond trekt. zo moet je dit onderzoek imo ook interpreteren, tijdens de beweging komen er pieken voor maar die worden door eht paard neit als echt piek ervaren anders zou hij op dat moment of meteen erna een reactie geven zoals rug wegdrukken, pas missen... Begrijp met niet verkeerd, ik vind het onderzoek heel waardvol en gebruik het vaak maar je moet het niet te lettelijk nemen ...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:27

Als de mensen die we hier besproken hebben dit zouden lezen, dus niet alleen degene met overgewicht die niet met het paard mee kunnen komen in de cross (want zoals eerder te lezen is ging het helemaal niet alleen om het gewicht), maar ook de kamikazepiloten, dan hoop ik dat ze er wat aan hebben, ookal is het niet leuk om te lezen. Maar al helemaal niet leuk om op een druk wedstrijdterrein aangesproken te worden door een wildvreemde die zich met andermans zaken wil bemoeien. Ik blijf het raar vinden dat we het dus wel kunnen hebben over stuntelige ruiters die om wat voor reden dan ook niet in de cross thuis horen, maar zodra het gewicht erbij genoemd wordt is het hommeles, dat was echt niet mijn bedoeling. En mocht iemand zich aangesproken voelen:Sorry hiervoor!

CaKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:25

Carley: Gelukkig heb je alleen spierpijn en blauwe plekken overgehouden.. van een afstandje zag het er namelijk behoorlijk had uit! Hoop dat je je snel weer makkelijk kunt bewegen en succes met de volgende cross!

Lautje1996: geen dank !!! Jammer dat je uiteindelijk alsnog uitgesloten bent!

Amber_: Ja, Fjordy heb ik inderdaad ook onthouden, nou en of! En die omroeper, geweldig! Vind ik zowieso leuk aan de cross van Ermelo, dat hij zo overzichtelijk is, dat de oproeper heel veel kan zien en leuk commentaar geeft! Je foto’s heb ik naar je mail gestuurd!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:35

Ik moest direct voor Amber en Fjordy starten, nr 67. Dat viel zeker ook tijdens jullie eetpauze of staan we ook nog op de foto?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:53

Eventing foto heeft foto's van H4a online!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:16

Mn paardje staat er lekker fanatiek op. Ff wachten op de fotos van foto&zo en dan even kijken welke ik ga bestellen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 06:50

Ik had daar helemaal geen mooie foto verwacht omdat Ferrose nogal bang was van die hindernis maar ook mijn foto over de hindernis is erg stoer

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 09:53

CaKa schreef:
Amber_: Ja, Fjordy heb ik inderdaad ook onthouden, nou en of! En die omroeper, geweldig! Vind ik zowieso leuk aan de cross van Ermelo, dat hij zo overzichtelijk is, dat de oproeper heel veel kan zien en leuk commentaar geeft! Je foto’s heb ik naar je mail gestuurd!

Ja hij was zo ontzettend enthousiast! Toen ik aan het losrijden was al, was echt super leuk :j.
Ik ben super blij met je foto's ! *\o/*

CaKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:09

Graag gedaan Amber_ +:)+ !

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:08

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:15

Nu alleen nog de foto's van leukopdefoto.nl! Vind tot nu toe die van eventingfoto het mooist!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:42

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:46

Gianti schreef:
De foto's staan online http://www.gianti-fotografie.weebly.com

Is niet mijn normale kwaliteit, lens is een beetje kaduk :=

al moet ik zeggen dat ze me qua onscherpte nog meevallen
op je camera leek het erger, maar je kan het helaas wel zien!
weet je al wanneer je naar urk gaat?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:49

gaan ff kijken of we woensdag langs kunnen )': Is gewoon stuk minder dan de rest, maar wil niet mijn lens lang kwijt zijn ):

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:58

Gianti schreef:
gaan ff kijken of we woensdag langs kunnen )': Is gewoon stuk minder dan de rest, maar wil niet mijn lens lang kwijt zijn ):

Ja echt balen! Gelukkig heb je je kitlens nog alleen snap wel dat je deze niet te lang wilt missen! Weet je hoeveel jaar garantie je op je lens hebt?
Ben trouwens wel echt benieuwd naar de service!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:07

Gianti schreef:
De foto's staan online http://www.gianti-fotografie.weebly.com

Is niet mijn normale kwaliteit, lens is een beetje kaduk :=

Je stond zeker naast celine14? Jullie hebben 2 precies dezelfde fotos van mij :P

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:08

klopt _O- en daarnaast een meisje van foto en zo. Stonden lekker in de schaduw :P

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:13

Gianti schreef:
klopt _O- en daarnaast een meisje van foto en zo. Stonden lekker in de schaduw :P

Dat meisje van foto&zo heeft wel andere fotos van mij ;) Maar ik ga denk ik toch voor de foto van celine, want jij hebt me precies recht voor de luidspreker te pakken :+ ! Heeeeeerlijk zoveel keus!! *-:)
Toch fijn dat jullie er telkens weer zijn om in onze eeuwige honger naar fotos te voorzien!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:16

hahaha, welke ben jij?