[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:53

Ja maar ik weet het al lang dat hij duurder is dan anderen :). Mr kijk tis nu zo, ik ben content, ze heeft geen makelijke voeten. Maar ie moet niet gaan opslaan :0).

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:30

ik betaal 85 zonder gaten en 90.00 met gaten
maar als hij tussendoor een reparatie moet uitvoeren, en ook al ik vind het ijzer niet meer in de wei hoef ik daar niks voor te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:39

Als ik eentje vind zoals mijn vorige en die levert even mooi werk dan kan de prijs me in principe niet schelen. No feet no horse. Er zit hier een de buurt die zelfs €20 aanrekent als ze een ijzer aftrappen. Binnen de week, na een maand, ijzer gevonden of niet, hij rekent aan dat hij moet terugkomen. Is de enige die het doet, maar die komt hier niet op het erf.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:03

Voor kleine dingen/accidentjes rekende mijn smid me ook niets aan. :)
Nu betaal ik voor GS om de 6 weken 35 euro. Spaart al wat centjes uit! :D

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:20

Bij mij varieert het een beetje tussen de 90 en 110 euro (vierkant beslaan, break over beslag), afhankelijk van extra's zoals tapgaten of als hij het ijzer van de vorige keer kan herleggen als ik weinig baan gedaan heb. Hier ook "gezegend" met een lastige voetjes beest. Vroeger werd hij extreem onregelmatig beslagen bij de vorige eigenaars, en dat heeft toch echt jaren gesleutel gekost om dat een beetje "stabiel" te krijgen. Niet goed geweest voor zijn gewrichten ook, helaas :(:) Net als PP stel ik er mij ook niet te veel vragen bij. Toen mijn hoefsmid een keer een liesbreuk had en hij door iemand anders beslagen moest worden was het echt maanden werk het weer een beetje ok te krijgen. Grappig detail: ook hier vooraan tweelips ijzers… Af en toe doen we nog eens een poging met éénlips maar elke keer toch moeten terugkeren dus nu laat ik het maar zo. Hij laat ook wel vrij veel "garniering" aan de voeten (enkele mm speling van het ijzer buiten de voet, zodat de voet toch kan uitzetten bij bvb de sprong en om te groeien). Pony loopt er goed op dus ik blijf er maar af. Vorige paardje liep haar hele leven op blote voeten, zowel cross als wandeling en die had nooit problemen. Ik zou het ook liever zo zien maar tja :o accidentjes rekent hij ook niet aan maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik dat met deze smid zelden of nooit heb. Ik laat hem ook wel regelmatig beslaan (7, max 8 weken).

En proficiat trouwens Winnie, wat een resultaat direct al! :-)

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:11

Amai super Winnie!
Pff paard mank hier, gisteren beslaan en vandaag mank :(. Smid geweest, maar vond niet direct van wat het was. Mss ijzer dat te hard spande of ergens duwde, opnieuw gezet. Maar ze liep nog altijd even mank derna.. Afwachten tot maandag nu. Hopelijk niets erg want this al zo een gevoelige aan haar hoeven
Prijs hier is 85 met vijsgaten, maar gelijk vandaag niets moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:09

Wolk had zijn ijzer scheef getrapt donderdag. Zelf kunnen weghalen, gisteren ontlaste hij wat als hij stilstond maar niks bijzonder, huppelde vrolijk rond. Smid zou vandaag komen om het er weer op te zetten. Ideaal, dan kunnen ze morgen naar de nieuwe weide. Dacht ik.
Wolk bleek vandaag mank in draf op de voet waar het ijzer af is en de kans dat de smid komt is zowat onbestaande, die is zelf op wedstrijd -O-
dus plannen alweer om zeep. Mag en keer ophouden.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:15

Oei! Misschien een blein door het ijzer.

Ik ga stilletjes aan opzoek gaan naar een nieuw paard. Dus als iemand iets weet staan, 2/3 jarige voor de cross. Niet zadelmak. Maar ik heb nog veel tijd, dus het dringt niet :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:44

Oei balen van de mankende paarden... Laatst was er een bacterie in voet van Shuddy die ontstoken was ofzo. En hop naar de kliniek ermee. :/ Maar 't zou al moeten lukken moet het hetzelfde zijn. ;)

Oooh leuk Daaphh! Luxor zou nog goed zijn voor de cross maar ouder en van mij! :D Hehe. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:58

Het ijzer is er af maar de lip heeft wel in de wand gezeten. Geen bloed, niet warm, geen pulsatie dus ik hoop echt dat het daar niet van komt. Ik snap niet dat ik zoveel jaren transportloos relax ben doorgekomen. Voel me echt kaal zonder vervoer voor de paarden.

Waarom nieuwe aan het zoeken Daaph? Zo oud is blits toch nog niet? Weet niet direct iets staan maar hou mijn ogen en oren open :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 23:04

Ik heb altijd 2 of meer paarden gehad om te rijden. Normaal ging ik volgende jaar naar het buitenland maar denk dat ik het niet ga doen.
Wil dan nog ene bij. Als er iets aan blits moest komen dan heb ik nog altijd ene. En beetje afwisseling is leuk.
Blits is idd niet zo oud, 6jaar, dus due gaat nog even mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 10:52

Zal mijn ogen en oren open houden :)
Niet dat ik hier veel paarden weet in de regio voor eventing... maar je weet nooit.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 14:30

Khad hier beter gezwegen, hoefsmid mag hier ook terug komen al, ijzer ligt scheef en ene kant nagels er uit. Gisteren is er een paard terug dusja kmoe al nie ver zoeken waarvan het komt. Grmpff :/.

Kzal ook mijn ogen en oren bijhouden! Mss keer informeren bij hoeve Terlinden in Kruishoutem, hebben vaak 2-3 jarige en bontjes ook!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:05

Al die pech met ijzers hier!

@daaph: ik weet wel een goede handelstal, je hebt PB.

Hier een foutloos rondje met Ferro op tornooi vandaag! In de barrage wel zeker 4x weggeschoven in de bocht, arm dier :(
Dressuur was wat minder vandaag, maar ach kan het hun niet kwadelijk nemen. Ringen lagen scheef en ik heb net in een mooie regenbui moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:11

In het begin van de week had de club een mail gestuurd voor juryleden voor vandaag. Ik had gezegd ik kan/mag niet jureren, hooguit schrijven. Niks meer gehoord, vriend kwam onverwacht gisteravond tot deze avond naar huis. Wij dagje bij vrienden gepland, iets gaan eten en hem dan afzetten aan het schip. Gisteravond 21u30 een sms van de commandant "morgen 12.30 mag je mee als schrijver" -O- Heb beleefd laten weten dat ik intussen andere plannen had. Kon er niet echt mee lachen, zoiets weet je toch eerder?

Verder nog steeds geen smid gezien of gehoord. Zucht. Het mag gaan ophouden met die soep verdorie.

Florence, heb paar serieuze vlagen zien langskomen, zat toen op de autostrade. Zag geen hand meer voor ogen, wat een hoosbui!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:39

wij hebben ook wel een fijne smid. Hij komt hooguit 30 min te laat. paarden zijn altijd heel fijn gedaan. Ons vos heeft trouwens ook 2 lippen vooraan :) hij heeft ook platvoeten en onze smid werkt nou samen met onze veearts. Dus ik denk ook wel dat het geen prutser is. Hij heeft onze vos toch al wat beter gekregen. Meer hiel. Hele fijne mens ook :)
ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met een hoefsmid. Die kwamen altijd max 30 min te laat. Heb wel 1 hoefsmid gehad die ze vaak te kort zetten waardoor ze toch een paar dagen dan onregelmatig waren en zo ben ik dan wel veranderd van hoefsmid. Nu is het een zeer toffe en vriendelijke smid :)

oei ja dat is niet zo fijn eh. maar ik hoor het wel vaker van LRV dat het een beetje op het laatste vaak geregeld wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 07:44

Was mijn vriend niet onverwacht thuis geweest had ik dat met veel plezier gedaan, daar niet van. Vind alleen dat ze wel zelf kunnen bedenken dat op zo een laat tijdstip mensen alsnog iets anders voorzien hebben als ze niks laten horen.

Ik hoop voor de smid dat hij vandaag of morgen komt. Ijzer is er af sinds donderdag, hij ging zaterdag proberen want zelf wedstrijd. Ook hier geen bericht gehad van "ik geraak er niet, ik kom dan of dan". Als er iets is waar ik dus een pesthekel aan heb is het nutteloos zitten wachten.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:09

nou ik heb ondertussen luzerne gehaald, en ik maak nu een natte combinatie van bietenpulp, luzerne brokjes en slobber voor een extra ochtend en avond maaltijd.

ik had wel een stomme actie gedaan |o >;) :oo ik heb dus de luzerne in brokjes gehaald, omdat we meer dan voldoende hooi hebben. Droog hooi en kuil bijna droog hooi.
Maar ik had dus een zak van Havens luzerne, gewoon een witte zak met alleen maar een sticker erop van havens luzerne, geen gebruiksaanwijzing of productinfo.
Dus ik denk 's avonds, geef hem 2 handjes van de brokjes en dan kijk ik binnen op internet hoe en wat.
Blijkt dus dat ik de brokjes moet opweken %) %) %) aaaarrrghhh...ik snel naar de stal toe en ja hoor daar stond meneer al te verkrampen van de obstructie in zijn slokdarm.
Ik helemaal in paniek!!! de DA gebeld en eerst maar eens zijn hals voorzichtig gemasseerd met de DA aan de telefoon, want het was ondertussen bijna 22.00 en als hij natuurlijk niet hoeft te komen (45min rijden) dan hoeft het niet. Want hij dacht dat de kleine hoeveelheid wat ik had gegeven dat hij dat nog wel kon verwerken.
Gelukkig na 10 minuten kalmeerder hij en keek hij weer wat blijer.
Gaat hij verdorie naar zijn voerbak want er lag nog een dikke handvol brokjes in, wilt hij dat ook weer opeten!!! ik snel eruit gehaald, uiteraard. Dus uiteindelijk heeft hij maar een dikke handvol brokjes opgegeten.
Maar ik had echt even paniek!! :oo
gelukkig gaat alles goed met hem, en nu dan maar een combinatie gemaakt met lekker water erop en dat krijgt hij nu verdeeld dan.
Afwachten wat het wordt, of dit gaat helpen om hem dikker te krijgen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:42

Oh jeetje das schrikken!

6 jaar geleden ofzo, mijn paard was eens ontsnapt en had bietenpulpbrokken gegeten, ook efkes paniek! Gelukkig geen koliek of obstructie gehad, 'k had dr wel schrik voor.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:44

Bij noodgevallen kwam mijn smid echt snel. Max. 2 dagen wachten. Bij scheef ijzer (en manken) was smid uit restaurant gegaan voor het eten geserveerd werd. :P Hij kwam dan ijzer goed leggen en hij ging dan terug. Topservice! Hij hield ook rekening met wedstrijden enzo, was sympathiek :) Want dag erna moest ik op dressuur. Hij wist da toevallig en kwam dan nog speciaal. :P

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 11:57

@Madelene: ja dat is gevaarlijk he!
Wij hebben dat ook nog een tijdje gegeven en we moeten altijd opletten dat onze pony niet ontsnapt en aan de brokken kan.

@Varekaj: slechte communicatie dan van de commandant. De jury's worden normaal 2 weken op voorhand bepaald.

Woensdag heb ik springles en ja hoor, 30 graden! het is ook weer overdreven

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 11:59

Gefeliciteerd nog met je foutloos rondje! Florence, en thanks voor de PB!

Das gevaarlijk he Madelene. Dat hebben we hier gelukkig nog nooit aan de hand gehad *klopt hout*. Maar ik geef zoiets ook niet echt. Enkel wat zemelen, maar denk niet dat ze dat daarvan kunnen krijgen.

Jaa tgaat weer zweten worden de komende dagen! Denk dat ik maar extra vroeg uit bed kruip voor te rijden ipv in de avond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:37

Ai geluk dat hij er niks aan heeft overgehouden madelene! Ik geef de luzerne van hartog, die is gehakseld zoals de pavo daily plus. Om bietenpulp enzo snel te weken gebruik ik warm water, dan is dat ik een kwartier klaar ongeveer. Koud moeten ze dat hier niet hebben.

Zolang de smid niet komt kan ik ze niet verhuizen van weide. Mijn nieuw stuk is klaar maar ligt 200m van straat waar je niet door kan tenzij met jeep, traktor of te voet. Wolk durft soms hangen of trekken aan een halster en ik wil niet dat die losraakt op straat. Echter is het huidige weiland echt op en top kaal en moet ik dus fiks hooi voeren. Vind dat zo zonde van het geld terwijl ik dus nog 50 are propvol gras heb. Nu kunnen ze er nog op, als het te nat begint te worden is het gedaar voor dit jaar.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 12:50

Kun je ze niet gewoon samen verplaatsen? Dan zijn ze toch vaak veel rustiger. Doen wij ook met de 2j. Die durft soms wel vervelend te doen aan het touw, in de wei vind ik dat niet erg als ik eens moet terug trekken en effe tonen wie de baas is, maar als ik ze op het stuk wat los van de andere wei wil zetten, pak ik blits altijd mee. Dan is hem super braaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:18

Dat maakt niet echt uit. De ene keer krijgt hij het in zijn ster en sloopt alles wat hem tegen houdt, de andere keer staat hij te slapen als een marmot. Hij doet het even goed als Icaro ernaast staat en dat is de rust zelve. Op de weide staat hij nog het makkelijkste los met het touw voor hem of over zijn hals maar aan een straat is dat niet echt een veilige optie :P