[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:08

Lielle schreef:
AntheaV schreef:
in groningen liep een E pony rond van 1.63
Ik vind dat de KNHS daar beter op moet letten want het is toch heel erg gemeen dat een pony die 13 cm groter is dan die van mij over de zelfde hindernissen heen moet

dit bedoelde ik

Overigens vind ik het echt heel erg raar dat er zo 'slordig' gemeten wordt, ik snap ook niet dat daar niet veel strenger op wordt gecontroleerd.

Wat dacht je dan van twee pony's die op het oog even groot zijn, (en qua bouw op elkaar lijken) de ene wordt gemeten op 137.5 (dus D) en de andere op 136.9 (dus C), dan moet de eerste ook meteen 10 cm hoger beginnen met springen. Het blijft een probleem met meten zolang er pony's bewust "in" gemeten worden. Ik heb ook wel eens op een poywedstrijd gelopen waar ik naast een E-pony stond en dacht: mijn paard is kleiner

Iemand trouwens een idee van welke singel een paard de minste "druk" ondervind als je normaal aansingelt?

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:10

MissM, ik zou zeggen een neopreen singel?

reeskees

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:15

Voordat het E-ponytijdperk was uitgevonden, had ik ook een d-pony van 1.39... en moest in het M springen tegen d-pony's van 1.53, waarvan de eigenaren beweerden dat ze 1,48 waren...
De ponymeter was in die tijd ook nog niet uitgevonden

Later (na mijn tijd, in het officiele ponymetertijdperk) is die pony teruggemeten naar de C-tjes

MissM: een singel met buikflap

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:18

ik vind het grote onzin om te zeggen dat je dan maar geen E-pony moet nemen als je internationaal wilt starten ik denk uberhaupt dat mensen veel te veel ebzig zijn om te top te bereiken
het gaat toch om de lol, en de plezier die je aan je hobby beleeft, en of dat nu een D of E pony is moet geen hond uitmaken..

RK: van een buikflap?

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:21

BT, je weet wel, zo eentje die je bij het springen gebruikt, normaal gebruik je die dat het paard zich niet met de stiften zn buik verwondt.
maar de singeldruk wordt hierdoor ook beter verdeeld, denk ik en volgens mij vindt Kees dat ook

zoiets:

Afbeelding

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:33

Absoluut gelijk Biertabje. Alles is alleen nog maar gefixeerd op een EK rijden. En dat wordt steeds erger. Ik heb gnoeg vriendinnne die 3 oud EK pony's hebben gehad. En iedere keer kwam daar weer een teleurstelling. Ik vraag me af hoeveel plezier die daadwerkelijk hebben gehad.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:36

andrea16 schreef:
Inderdaad leuk shirt Vief! Doe je hem over je BP of eronder?

Ik doe hem erover. M'n moeder is bang dat ik anders een keer ergens achter kan blijven haken omdat er zo'n band omheen zit. Heeft m'n moeder er zelf opgemaakt omdat het klittenband soms los ging. Met m'n C-pony heb ik wel een keer vastgezeten. Hij was het bos ingerend en toen zat er een tak door m'n rugnummerhouder
Zat ik daar
Beestje kon erg goed crossen, maar het was nou niet bepaald een held. Vooral als ie uit het bos het open veld op kwam was ie erg bang

Net 20 minuten met een vriendin aan de telefoon gehangen. We zijn tot de conclusie gekomen dat we eigenlijk al een heleboel weten van Geschiedenis en dat het eigenlijk een beetje overbodig is om te leren, omdat het zulke stomme informatie is dat je er moeilijk vragen over kan stellen
Nou maar hopen dat het echt zo'n makkelijk proefwerk wordt

Bij ons op de club zat ook zo'n dom mokkel. Had inmiddels al een Z pony versleten, ja hij deed het opeens niet meer
Dus toen moest er een nieuwe pony komen. Want het kind moest en zou in "Het Team" komen, kwamen ze met een E-pony aanzetten... Oeew wat hebben wij een lol gehad op de ponyclub

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:42

BT: Als je internationaal wil starten moet je geen E-pony kopen. Dat is toch gewoon zo? ik zeg niet dat je geen E-pony moet kopen...

MissM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:51

Scum schreef:
MissM, ik zou zeggen een neopreen singel?

Heb ik ook aan gedacht, maar hij moet ook makkelijk schoon te houden zijn, en dan moet ik hem iedere keer na het rijden wassen omdat Marple heel erg zweet...
Ik heb nu een leren singel (niet heel dik, maar ook niet dun) met elastiek, die is het makkelijkst schoon te houden.

Ik dacht dat Marple last had van het zadel omdat ze zo narrig werd met opzadelen. Haar rug was prima, maar ze blijkt last van de singel te hebben. Ze krijgt er geen plekjes van, maar meer van binnen dus...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:55

Ik was ze meestal 1x/week uit, tenzij ze heel erg vies zijn.
En zijn er ook niet zo'n bontjes voor om de singel te doen?

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 15:59

Bontjes zou inderdaad een oplossing zijn, als ik er dan meerdere gebruik kan er elke dag een schone om!

Ik kan natuurlijk ook zonder zadel gaan rijden, dan heb ik geen singel nodig (alleen rij ik zelf dan zo snel stuk en ik vind het zo leuk!)

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:01

Nou ik zie teveel dingen om te quoten en merkte dat je er maar 2 per bericht mag opnemen Ik ben te lui om terug te zoeken wie wat zei maar denk dat iedereen weet wie zich aangesproken moet voelen

Om verder te gaan. Het feit dat wij E ponies hebben is het feit dat nederlandse kinderen gemiddeld veel groter zijn en niet op een D passen. Het ligt dus niet aan de paardjes, we moeten onze kinderen gewoon wat anders te eten geven of ze op de kop slaan ipv schoppen onder de kont zodat ze klein blijven.

Dat er anders veel kleine paardjes blijven staan als er geen E ponies zijn ben ik niet met je eens. In b.v. Engeland en Frankrijk zie je ook veel kleine paardjes rond de 1.60 mee lopen in de wedstrijd sport. (gemiddelde bevolking is ook kleiner ) Dus als je een goed klein paardje hebt pakken ze deze er heus wel uit. Je hoeft niet bang te zijn dat hij in de wei blijft staan omdat ie te klein is. zou toch zo zielig zijn anders

Terug op het Rabo talenten plan. Het is van oorsprong ooit begonnen om de ruiter te bevorderen en niet om de combinatie te vorderen. Zo was het bv een talentvolle ruiter opbouwen naar een goede ruiter die in de toekomst nog veel zou kunnen behalen (meer jaren plan dus). Het principe is alleen uit zijn contekst getrokken en word er tegenwoordig mee omgesprongen als een training om op "kort termijn" prestatie te kunnen leveren (dus net als het kader) Men wil resultaten zien, je sponsord het immers toch niet voor piet snot.

Vanuit het huidig oogpunt is het dus heel logisch dat je vaak dezelfde mensen in het kader ziet als in het talentenplan. Ze pakken mensen die al veel behaald hebben (en dus talent hebben, kun je niet ontkennen) eruit om ze op en relatief kort termijn nog beter te laten presteren. Wat ze dus in feite zouden moeten doen is. Talentvolle beginnende ruitertjes eruit vissen en die ondersteunen naar de top.

Het probleem is daarbij dat ze niet iemand willen sponsoren die naar 2 jaartjes weer stopt omdat ze toch niet echt de paarden in willen. Daarom zie je vaak talenten die al met paps en mams een springstal ofzo hebben. Je kunt je natuurlijk nu afvragen wat de toegevoegde waarde van het Rabo Talentenplan nu is daarmee? Deze mensen hebben vaak al genoeg begeleiding en hebben het extra steuntje in de rug niet echt nodig.

Kortom, Het Rabobank Talentenplan is van talentbevorderingsplan naar promotieplan bevorderd. Via de sponoring en publiciteit kan de paarden sport zich positief in de media brengen. Dit is natuurlijk wel positief. Maar het blijft frustrerend voor onze "casual ruiters" die de kans niet krijgen om ook eens ergens "speciaals" mee te trainen.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:03

MissM: Je kan ook met zadel rijden en geen singel erom doen. Kun je meteen testen of je goed in balans zit

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:05

Ik vind dat je dat wel heel mooi verwoord MikyO

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:07

Zo ben ik weer, helemaal bijgelezen en op de hoogte van de mening over E pony's! Arme Spirit loopt met haar 1,60m ook tegen heel veel grotere paarden
Mijn kind zou gewoon een E krijgen kunnen ze lekker op doorgroeien!
Met mijn trouwe Salty gaat het weer beter, ze heeft nog wel last van der darmen maar is weer vrolijk en eet weer.
Spirit gaat gelukkig ook weer beter, ontsteking gaat open dus was Heel erg aggresief. In Castenray is ze weer van de partij
Ik kom zondag wel even kijken in Etten Leur.

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:12

Scum: dat kan ik je zo wel vertellen: nee, ik zit scheef naar rechts, daar ben ik ook al heel hard op aan het oefenen

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:16

MissM: ik gebruik vaak een echt schapenvachtje om de singel, werkt tegen veel singelproblemen is mijn ervaring.

Miky0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:16

tip: minder naar links kijken, of naar rechtskijken! ga je namelijk tegeovergestelde richting ophangen. Moet je niet altijd blijven doen.. want staat zo raar he

Over singels. Zelf had ik bij me E altijd een singel met elastiek. Die geeft al niet zoveel druk. Je zadel is wel wat meer "bewegelijk" maar dat went wel + t' is goed voor je balans. Je moet gewoon even kijken wat werkt. Leen een keer een aantal mogelijkheden van kennisen

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:19

Help hoe kopieer je zo'n link naar een ander topic???

MissM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:46

Miki0: ik kijk idd altijd scheef naar links (met mijn hoofd dus naar rechts gekanteld) en dan zelf altijd roepen als ik lesgeef: "kijk voor je uit, je kunt hem toch niet aan de teugel kijken"

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:51

Haha niet MissM?
Ik dacht dat dat wel lukte

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:22

mikyO: waarom verkopen mensen de te kleine paarden nu dan als e-pony? omdat er nog steeds veel mensen zijn die geen klein paard willen!! haha maargoed ik heb er zelf ook een in de wei staan (1.62m) en ben er super gelukkig mee hoor. Maar een groot deel van de bevolking vond onze prodeo al te klein en die was maarliefst 168m!!!!Wel volbloed type maargoed.

Verder ben ik van mening dat een ruiter zijn tallent pas naar voren kan komen mits hij een fijn paard heeft. Dus vandaar het trainen als combinatie !!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:42

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:50

paar foto's

viewtopic.php?f=10&t=563033&hilit=

van mij stoere dressurvos

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:50