[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:40

Prikkeldraad kan idd echt niet als omheining van een paardenwei. Maar stroomlint / draad kan ook hele nare wonden geven als de paarden er in verstikt komen. De 'draadbenen' zijn geen prikkeldraadbenen maar juist wonden die onstaan zijn door stroondraad. In het brede lint zitten allemaal hele dunne ijzerdraadjes je echt gegantisch in de benen gaan snijden en verschrikkelijke wonden veroorzaken als een paard er in verstrikt raarkt.
Naar mijn idee is de beste omheining of een natuurlijke omheining met hierbij een dun stroomkoordje die breekt zodra er teveel spanning op komt (ja deze zijn er! en ik koop veel liever nieuw stroom lint dan dat ik mijn paard naar de kliniek moet brengen)
Of zoals wij bij ons vorige huis hadden BEO-band dat rekt wat mee maar gaat niet snijden en breekt ook niet kapot wanneer er een paard in vast komt te zitten, met daarover weer zo'n dun stroomdraadje.
Nu hebben wij de wei afgerasterd met kunststof hekken (ze zijn niet mooi want ze zijn wit) erg functioneel! We hebben er niet eens stroom omheen, de paarden blijven er prima achter. Wanneer ze er een keer tegenaan slaan is de omheining niet gelijk kapot, het veer namelijk een beetje mee. Om de paddock hebben we vorig jaar een nieuwe houten Schuurman omheining gezet, drie lagen hout en daarboven een dun stalen stroomdraadje. De paarden blijven er super goed achter.
Om de bak hebben we een oude houten omheining, dit hout is duidelijk minder van kawliteit waardoor de paarden er aan gaan eten :( Deze omheining hebben we nu ook aangevuld met breed stroomdraad zodat de paarden er niet meer aan kunnen eten en wij de omheining heel houden zodat het geen wonden kan veroorzaken.

Helaas heb ik nog geen omheining gevonden die 100% kan garanderen dat er geen verwondingen door kunnen ontstaan. Wanneer je je eigen paarden goed kent weet je welke omheining het best bij jou beesten past. Sommige moeten achter een behoorlijk laag stroom terwijl ik ook een merrie heb die nog niet over een draadje dat op de grond ligt heen gaat.

mistid

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:00

Goeiemorgen!
Dat BEOband hebben wij vroeger bij het oude huis gehad. Ideaal.
Voor Ultra hebben we een olifanthok van 1.60m hoog, dan hebben we boven dik koord, midden lint, en onder zo'n dun touwtje. Daar heeft hij eindelijk respect voor.

Prikkeldraad gaat vast en striemt dan niet meer, als ze in lint terecht komen dan ben je pas mooi klaar.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:02

Goeiemorgen :wave:

Hier hebben we dus wel wit koord.. T is erg verschillend of het snijdt of niet. Het 'oudere' koord is echt raar spul, het nieuwe is meer touw en knapt direct. Gelukkig heb ik het nog niet mee hoeven maken. Voor de komst van het veulen volgend jaar wil ik iig de bovenste draad vervangen door goed zichtbaar wit lint. Daar blijven ze toch wat makkelijker achter.

@ billy; helemaal met je eens van dat hout en BEO-band, maar dat is voor bijna niemand te betalen :n Als wij hier alles in het hout zouden zetten zijn we echt duizenden euro's kwijt.

Net met Zetje voor de 3 maanden scan geweest en gelukkig was alles goed en zag het er goed uit :D Dat is toch weer een opluchting!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:02

Ben benieuwd naar je recept PB!
Ik had van onze bramen laatst een bramentaart met munt gemaakt en hier kan er ook nog wel een tweede gebakken worden :D

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:03

Zo, het grootste gedeelte van het stro is binnen. Vlak voordat het begon te regenen. Binnenkort nog een keer 200pak en dan mag de winter beginnen. :D

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:03

viefdepief schreef:
Ben benieuwd naar je recept PB!
Ik had van onze bramen laatst een bramentaart met munt gemaakt en hier kan er ook nog wel een tweede gebakken worden :D

Die mag je ook wel voor mij maken. :) Geen probleem. :D

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:04

Geen winter!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:06

mistid schreef:
Geen winter!

:)) ;)

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:08

Goedemorgen :D

Bij ons hebben we boven en onder stroomkoord wat redelijk snel knapt. met in het midden een zwarte rubberen band. Ik vind wel dat prikkeldraad beter is dan die staaldraad die ook wel vaker ziet.

Gisteren hebben we Gracia nog gelongeerd, de eerste keer van haar veulen af, ze was wat vlug maar wel heel braaf, waarop mijn moeder zei: kruip er maar op! :+ Maar behalve wat spanning ging het boven verwachting! :D

Als de taart lekker smaakt mag ik het recept :P

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:20

Goeiemorgen!
@BB: Fijn dat de nieuwe pony het zo gemakkelijk oppakt!
@Sue_: Jipje heeft een behoorlijk gevoelig bekkie inderdaad en op dit soort dingen reageert hij dan ook best wel heftig :o Hij blokkeerde gewoon helemaal, gelukkig lijkt het weer wat beter te gaan.

En van mij mag het ook wel weer winter worden, dan kan ik tenminste weer op wintersport :P

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:29

Ik haat de winter..... vind dat echt vreselijk!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:31

rowo schreef:

Helemaal mee eens!!!!!
Wintersport is wel leuk, maar daarvoor moet je toch een eind rijden dus van mijn mag het in NL gewoon 20 graden blijven :D

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:32

Ik vind dat alle seizoenen wel iets moois hebben. Alleen de herfst vind ik het minste, onze bak kan niet zoveel water hebben, die staat meteen blank!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:34

Ik haat de winter, die koude natte prutzooi. Gets

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:34

billy1 schreef:
rowo schreef:

Helemaal mee eens!!!!!
Wintersport is wel leuk, maar daarvoor moet je toch een eind rijden dus van mijn mag het in NL gewoon 20 graden blijven :D

Ik zou nooit voor wintersport kiezen :n Ik ben echt een warmte mens, heb een hekel aan kou.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:36

Ben nog nooie op wintersport geweest :n

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:38

Wintersport vind ik ook leuk, maar ik heb nog maar 2 keer geskied. Schaatsen is ook een hobby van mij. Misschien dat ik aankomend seizoen wel op les wil :D
Maar ik vind winter ook niet leuk als het regent en 10 graden is. Daar is niks aan. Laat het dan lekker vriezen (en de zon kan ook schijnen in de winter hoor, vergeet dat niet :P )

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:41

Ik heb ook een hekel aan winter :=. Veel te koud en zo lang en vroeg donker. Dan word ik altijd zo moe :\ . Zodra het grauw of donker word kun je mij wel op bed neerleggen in de winter :=.

Net een bosrit met Sofie gemaakt. Ze vond het echt heel leuk. Lekkere stukken op brede zandpaden gegaloppeerd. Ze had er echt zin in. Op naar Gorssel :D!

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:44

De startlijsten van de 5 jarige competitie staan op internet! Ik ga er zeker heen om te kijken, er lopen wel een aantal interessante beestje tussen!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:47

Haha ja dat heb ik ook Kim!

We hebben gelukkig wel sterke lampen bij de bak, ze schijnen de hele 20x60 mooi over.
Wij houden het weerbericht goed in de gaten en proberen de bak zo vlak mogelijk te houden, dan kan je ondanks dat het vriest nog gewoon in de bak rijden.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:53

Ik heb het ook niet zo op winter :\ Al is wintersporten wel erg leuk (mits lekker zonnig weer!) :D
En de regen van nu is ook niks... Blegh. Daar ook zulk stom weer? Gaat hier best wel hard :=

Ga maar eens een boterhammetje eten :)
En me eens verdiepen in een eigen website voor mijn rijjasjes :D

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:54

Het is hier droog, best wel warm buiten, alleen geen zon ;).

Ik ga even omkleden broodjes eten en dan naar het werk.

:evaw:

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:36

Hier regent het de hele morgen al erg hard helaas, daar wordt ik ook niet erg vrolijk van. Had ook gehoopt dat ik door het slechte weer meer motivatie zou hebben om mijn verslagen af te maken, maar helaas :o
Ik vind wintersport echt geweldig, kan me nu alweer helemaal verheugen erop. Ga gelukkig weer 2 keer deze winter als het goed is, 1 keer met een vriendin en 1 keer met ouders, zusje en haar vriendje.
En ik hoop zaterdag de 17e ook nog even naar Ermelo te kunnen gaan voor het kampioensschap jonge paarden, ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen. Nog meer mensen die plannen hebben om te gaan?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:39

Winter is ook niet mijn seizoen.
Vief zal straks het recept eens opschrijven. Had het zelf verzonnen en maar door elkaar heen gegooid, maar kreeg erg goede en positieve reacties hier thuis :P

Alesco (kroonjuweel x pres Apollonios xx x keur pref Pretendent x keur pref pres Vesins xx x kroon pref pres v. Commandant)
Afbeelding

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 11:43

jipje_niekje schreef:
En ik hoop zaterdag de 17e ook nog even naar Ermelo te kunnen gaan voor het kampioensschap jonge paarden, ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen. Nog meer mensen die plannen hebben om te gaan?

De 17e valt op een maandag ;) Ik ben er zeker weten!!!