[SGW] [HK]SGW freaks starten een nieuw seizoen!(deel 6)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Re: [HK]SGW freaks starten een nieuw seizoen!(deel 6)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:20

Simmie schreef:
Leuke discussie, maar ik ben het niet met je eens marieke. 3 weken op rij, ook al is het B of L, vind ik wel zwaar. Mi denk je er toch iets te licht over.
Vergeet ook niet dat de paarden lange dagen maken, vaak lang op de trailer reizen, wat normaal niet in een wekelijks/dagelijks ritme zit. Ook moet je banden, pezen en spieren toch een hersteltijd geven na spring- terreinwerk.
Maar dat moet ieder voor zichzelf beslissen en er zal altijd een verschil van meningen zijn.

Klopt, maar het ligt natuurlijk wel aan je voorbereiding he, zoals ik al zei. Als ik twee keer in de week galoptraining doe, wordt ie daarbij zwaarder belast dan in een week waarin ik 1 cross rij en de rest licht werk. Je moet de pezen en banden wel hard maken door training. Op springstallen springen ze bijvoorbeeld meerdere keren per week met jonge paarden.

Doseren id idd het sleutelwoord, maar mits ze goed getraind zijn, vind ik dat vooral op het mentale vlak. Gelukkig merk ik meteen aan mijn paarden als ze moe zijn of spierpijn hebben en dan doe ik gewoon een stapje terug.

Push the limit is ook een sleutelwoord Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:23

lijkt me een leuk onderwerp voor een trainingsweekend *LOL*

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:23

Simmie schreef:
Heeft ze het weer voorelkaar. Eerst al boonzaaijers sponsor en nu SHI.......................

Dat klint nogal onaardig Sim. We weten toch helemaal niet wat er is gebeurd?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:24

Lielle schreef:

Hierover kan je eindeloos discussieren!
Volgens mij is het ook wel erg belangrijk om je paard goed te kennen!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:25

Lielle schreef:

Ik verzin het ook niet zelf, maar lees en luister veel naar de groteren op aarde Knipoog

Volgens Eric van Breda mag en moet je behoorlijk veel meer trainen dan ik nu doe.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:28

Dat is waar marieke, onze voedingshulp, Jan Jonas, zegt ook dat we veeeeeeel meer meters moeten maken met de paarden!

Alleen ben ik met 3 crossen achter elkaar ook niet zo bang voor de lichamelijke belasting maar wel voor de geestelijke... Zoals sim zei, lange dagen op de trailer, zenuwen, spanning, etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:28

Ik weet wel dat ik van Rob met Vos niet 4 crossen in 7 weken mocht starten (was ik overigens ook niet van plan), want dat was veel te veel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:46

Simmie schreef:
Heb net gekeken en ik vind 'm hardstikke leuk geworden. Is de 15 euro zeker wel waard. Heb jij al gekeken Lielle?

Ja, ik vind hem echt heel erg leuk! Heb ook voor Rob de DVD met de compilatie gekregen, ook erg leuk!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:47

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:57

Goeiesmorgens Doei!

Er is echt weer extreem veel gekletst Lachen Het ging over 3 crosen in 3 weken? Dat vind ik te veel. Ik doe hooguit 2.... Anders wordt het in mijn ogen te zwaar. Maar zoals gezegd; hier kan je eindeloos over door discusiëren.

Ik stap uit bed, en ja hoor! Ik voel me weer best beroerd. Normaal heb ik eigenlijk nooit ergens last van. Dit is al de 2e keer deze maand. Ga gewoon naar school en zie wel of ik het volhoud.

@ hilde: ga ff je topic bekijken.

edit: een dochtertje Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:03

miss_jumpy schreef:
Dat is waar marieke, onze voedingshulp, Jan Jonas, zegt ook dat we veeeeeeel meer meters moeten maken met de paarden!

Alleen ben ik met 3 crossen achter elkaar ook niet zo bang voor de lichamelijke belasting maar wel voor de geestelijke... Zoals sim zei, lange dagen op de trailer, zenuwen, spanning, etc.

Als de mentale belasting het probleem is van 3 weken achter elkaar cross, dan zie ik daar voor Nickje geen probleem in.
Ze is mentaal sterk, zenuwen valt echt heel erg mee. Tussen dressuur en springen staat ze meestal lekker te slapen.
Pas als ze hindernissen ziet, wordt ze druk... Na de cross is ze meteen weer zichzelf en rustig...

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:07

Goedemorgen Doei!

Net nog even druk geweest voor een opdracht voor Nederlands. Gisteren echt geen tijd meer voor gehad dus de wekker maar even een uurtje eerder gezet Dromen
Maar heb de opdracht alleen nooit gekregen dus heb maar wat geimproviseerd. Nou maar hopen dat het er een beetje op lijkt.

Leuk voor Anky en Sjef Haha!
Vind Ava wel een aparte naam. Ben er nog niet over uit of ik hem mooi/raar vind Knipoog

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:10

Nickeltje schreef:
Als de mentale belasting het probleem is van 3 weken achter elkaar cross, dan zie ik daar voor Nickje geen probleem in.
Ze is mentaal sterk, zenuwen valt echt heel erg mee. Tussen dressuur en springen staat ze meestal lekker te slapen.
Pas als ze hindernissen ziet, wordt ze druk... Na de cross is ze meteen weer zichzelf en rustig...

Nickeltje, dat mentale vind ik het probleem in ieder geval voor mijn paard. Maar jij zal zelf moeten beslissen over jouw situatie! Zoals gezegd kun je hier eindeloos over discussieren, het ene paard is het andere niet en de ene mens heeft er andere ideeen over dan de andere.

Het enige wat ik je aan kan raden is, om het aan je eigen instructeur te vragen. Die kent jou en je paard. Ik kan alleen zeggen wat ik ten algemene vind en hoe ik het bij mijn paard doe.

Lastig he?!! Haha!

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:17

Scum schreef:
Ik sluit me bij Sim aan. 3 weken achter mekaar een cross dat vind ik ook teveel. Een dressuur op niveau vind ik ook een flinke belasting voor de pezen. Ik weet nog toen we Oro weer mochten gaan rijden na zijn (lichte) peesblessure dat we van de DA niet M1 met hem mochten starten omdat de belasting te groot zou zijn.

Met een peesblessure is het natuurlijk anders. Maar kijk eens naar GP paarden die 3 dagen achter elkaar 1.60 parcoursen springen of 3 dagen GP dressuur lopen. Dat moet je op een gegeven moment wel opbouwen in je training.

Als je je niet kunt beheersen en gaat jakkeren voor een prijs, moet je het zeker niet doen. Maar eigenlijk begrijp ik dat niet zo, je maakt een logische trainingsopbouw voor je paard en als daar 2 van de 3 crossen als training bedoeld zijn, ga je toch niet voluit om nog maar een prijsje binnen te slepen? Ik kan prima een cross in een handgalopje rijden. In de lagere klassen ben je juist met opbouw bezig zou ik zeggen.

Wup moet gewoon heel veel zien en doen en dan niet hoog, breed of snel, maar gewoon kilometers maken. Overigens is het niet gezegd dat alle 3 de wedstrijden rijd hoor, ben er nog niet helemaal uit met de planning.

Ik denk trouwens dat lang op de vrachtwagen staan puur een lichamelijk iets is, dat je met veel stappen en loswerken weer weg krijgt. Geloof niet dat een paard het beseft of hij een kwartier of 2 uur op de wagen staat, dus dat het mentaal verschil maakt of je naar een dressuurwedstrijd in de buurt of naar een cross rijdt. Wel er vanuit gaande dat een paard relaxed reist.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:21

nou ja, als je zo´n aanslag doet op het gestel van je paard dan heeft hij ook zeker wel een moment van herstel nodig. En heel goed trainen van te voren. Ik ben nu ook al aan het opbouwen met galoptraining. Ik train altijd voor een niveau hoger dan dat ik de wedstrijd moet rijden. In de training op de goede momenten rust inlasten zodat hij zich weer overcompenseert zodat hij op wedstrijden kan pieken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:25

Wat een discussie Haha! Ik weet van mijn paard dat ie zich toch wel een beetje druk maakt op concours. Voor hem is het mentaal dus wel een belasting. Qua conditie kan ie het makkelijk aan. Als ie de cross uit komt kan ie bij wijze van er zo nog 1 lopen.
Ik moet voor oktober ook nog goed uitstippelen wat ik doe. Aangezien er hier in de buurt dan enorm veel crossen zijn.

Wat doen jullie allemaal aan galoptraining?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:27

Maar als je goed getraind bent, denk ik niet dat een B of L cross een enorme aanslag is op het gestel van je paard. Alsd dat wel zo is, rijd je of veel te hard, of is je paard er fysiek gezien niet klaar voor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:28

Dat ben ik wel met je eens Marieke.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:28

Idd leuke discussie Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:31

Hele morgen is het droog, Mandy moet naar de bus fietsen en jaa hoor het regent weer Boos!

Idd erg leuke discussie. Denk dat je gewoon goed aan moet voelen waar je paard aan toe is en wat hij/zij aan kan. Dat weet jij als ruiter/amazone toch het best.

Ik ga maar eens de jas aan doen en op het fietsje Doei!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:33

Goeiemorgen!!

Ik zag een interesting discussie en dacht... moet ik ook maar even op reageren.

Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met een beetje met SGWuppie eens ben.

Zeker met wat minder ervaren paarden is het wel te doen om vaker een wedstrijd te rijden. Ze moeten toch de kilometers maken en de hindernissen zien. Dat kun je niet trainen. Wat je wel kunt trainen is conditie en spieropbouw dat ze het lichamelijk aankunnen.

En ook als ruiter moet je je anders opstellen richting zo'n wedstrijd en idd niet voor de prijzen rijden, maar voor de ervaring. In mijn beleving scheelt dat ook veel voor het paard.

En op het moment dat je wat vaker een wedstrijd rijdt (B-L niveau) dan weet je ook hoe die reageert. Het is en blijft ... heel goed luisteren naar je paard. Als ie het niet aankan.. stoppen.

Maar dat is voor mij eigenlijk logisch!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:36

Doei!

Ik zit nu op school, we zijn bezig met maatschappijleer met een rechtzitting.
Ik lees vanmiddag alles wel even bij.

Wat leuk voor Anky en Sjef, een dochtertje Haha!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:36

ligt eraan hoe je dagelijks je paard traint. Ik ken mensen die normaal maar eenhalf uurtje rijden en nog niet eens dagelijks. Die moeten vooral niet aan crossen beginnen. (ze zijn er wel, die trekken hun paard van t land en gaan lekker raggen, en pleuren m daarna gewoon t land weer op)
en hoe je paard op zo´n wedstrijd reageert maakt ook wel uit.

Ik doe op dit moment aan galoptraining. Ik galoppeer ±3 km. en een stuk intervaltraining. Ik vind het belangrijk dat mijn paard na de cross op een SGW nog lekker fit is.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:40

Bij mij is een wedstrijd pas helemaal voorbij als ik de dag na de wedstrijd het paard uit de stal heb gehaald, de benen heb gecheckt en haar even heb laten draven op het harde zodat ik zeker weet dat het helemaal goed is!

maar idd, met name hier in de buurt heb je inderdaad mensen die in het najaar alleen crossen (dan zijn er hier wat meer in de buurt). En dan ook alle crossen meepakken (4 achter elkaar of zo) en daar niet voor trainen. Je wilt die dan ook niet door het terrein zien gaan of over de finish zien komen.
(helaas niet alleen in de B of L).

Dat vindt ik wel zeer ernstig moet ik zeggen...

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:46

Goedemorgen allemaal!

Rowo: Da's geen leuk nieuws dat je gisteren kreeg... sterkte er mee! Ach gut

Balen voor Jan dat-ie zijn sponsor kwijt is, het hele verhaal zullen we wel nooit horen ben ik bang...

Jullie zijn een interessante discussie gestart zeg! Ik denk zelf dat als je er geen gewoonte van maakt je paard lichamelijk gezien best 3 B crossjes achter elkaar aan kan. Mits je natuurlijk goed getrained hebt en je dit niet met een al te jong paard doet... Mentaal is iets heel anders. Dat ligt volgens mij per paard verschillend. De een heeft nu eenmaal veel meer stress dan de ander. Wat voor mij ook een heel belangrijk punt is; ze moeten het ook leuk blijven vinden!!! Ik weet in ieder geval dat als ik die van mij week in week uit meesleep dat-ie er op een gegeven moment echt wel minder zin in krijgt. Ik probeer als regel aan te houden om niet twee weken achter elkaar te starten. Ik rij dus HM en Ede, Maarsbergen moet ik dan helaas laten schieten.

SGWuppie: Volgens mij zit er toch niet zo heel veel verschil tussen een trainingsrondje in de B en voor je prijsje rijden. Het tempo ligt toch al niet hoog in de B. Als je dus voor je prijsje moet gaan "jagen" ben je er nog niet helemaal klaar voor denk ik (ik bedoel dus niet jij maar in het algemeen hè Knipoog )... Aangezien ik ook nog maar net kom kijken probeer ik eerlijk gezegd elke cross als een trainingsrondje te zien. Doe ik trouwens met dressuur ook en dat lijkt toch aardig te werken... Haha! Tong uitsteken