[SGW] SGW Maarsbergen (28/29 juni) - Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miky0

Re: SGW Maarsbergen (28/29 juni) - Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:13

Scum schreef:
Volgens mij staat in de reglementen dat bij de waterbak en bij een afsprong het paard even mag twijfelen.
Daarom had ik in BW's geval ook gehoopt dat ze het niet als weigering zouden aantellen. Maarja, helaas pindakaas.

interpretatie ligt aan de opvatting he. Het is met net of er iemand zit die t snapt of niet, of streng is of niet.. tjah. Je kan maar beter niet stilstaan Clown

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:14

Citaat:
Men spreekt van weigeren, wanneer het paard halthoudt voor de hindernis welke het moet springen. Het stilstaan, onmiddellijk gevolgd door het springen vanuit stand zonder achterwaarts te gaan wordt eveneens als een weigering gestraft.
Bij waterinlopen mag een kleine aarzeling nooit een weigering tot gevolg hebben als het totaal beeld voorwaarts blijft. Deze beoordeling vraagt ook een grote deskundigheid van de hinderniscontroleur.
Bij afsprongen mag een paard/pony even aarzelen om zijn landing te taxeren. Dit is in overeenstemming met de africhting van paard/pony en deze kleine aarzeling moet derhalve niet als een weigering worden aangerekend. Deze beoordeling vraagt een grote deskundigheid van de hinderniscontroleur.

Idd is een kleine weigering toegestaan.

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:16

Hoor ik nou plastic eenden.... goh heb ik niet eens foto's gezien, wordt ik al zenuwachtig van 'woorden' alleen Clown

Miriam

Bij een afsprong (ook het water in) mag een paard even stoppen, de sprong taxeren en weer doorspringen. Het is pas een weigering als dit langer dan 3 seconden duurt of als het paard een pas achteruit zet.

Volgens mij geldt deze regel niet in België, vandaar dat het bij BW in Overpelt wel een weigering was Scum. Ik heb het ook eens gehad op de waterbak in Minderhout...

Amber_

Poeh.. maar dan moet idd de hindernis jury heel goed weten hoe of wat.
En niet van die jonge pubers zeg maar Tong uitsteken.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:22

ja inderdaad..

ik heb het vorige week nog op de almelose ruiterdagen. t was 15 min voor mn start in de dressuur. staat daar zo'n kind van 16 mij te commanderen dat ik de ring in moet gaan. ik heb haar even duidelijk gemeld dat ze de reglementen maar eens door moest lezen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:23

Amber_ schreef:
Poeh.. maar dan moet idd de hindernis jury heel goed weten hoe of wat.
En niet van die jonge pubers zeg maar Tong uitsteken.

De meeste organisaties houden hier rekening mee en zetten dan ook een ervaren poster op dit soort hindernissen...

Edit: En drie seconden is best lang als je boven een afsprong staat hoor, meestal weet je zelf wel of je er te lang stond of niet.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:25

Vooral bij een cross is dat ook zeker nodig. Ook wanneer er wat gebeurd kun je beter een volwassene in de buurt hebben Lachen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:33

Toch heb ik liever een jongere poster die zelf crosst, dan een volwassene die totaal geen feeling heeft met crossen Knipoog

Amber, ik snap niet dat je je "druk" maakt om de tijd. Als Fjordie moeilijk is op het water kan je beter dravend/ stappend erin en het vertrouwen niet beschamen als galloperend met het risico van een weigering.
Mijn paard draaft nog steeds in het water, al het opspattende water kan het zicht van een paard belemmeren en daardoor kunnen er problemen ontstaan met het water uitspringen. Soms galoppeerd ze zelf aan, maar dan heeft ze wel al gezien hoe ze het water uit moet.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:38

vera_pino schreef:
was mischien wel dom van me maar was helemaal overstuur ook al niet bij de dierenarts geweest na het springen...
Ik had mijn pony door de springring geschreeuwd (kom op jongen ja goed zo ga door nog één enz.)
1 tik gegeven bij de dubbel omdat hij dicht kwam, kreeg ik een waarschuwing toen ik de ring uitkwam...
zo diende je niet om te gaan blabla, nou ja ik heb wel ergere meegemaakt maargoed ik mocht nog wel starten
maar als ze me ooit nog zo bezig zag zou ze me van me pony rukken

Vervolgens reed er een jongen de ring in met sporen van 3.5 cm en wielen eraan en dezelfde official laat hem gewoon rijden terwijl bij de pony's alleen stompe sporen van max 1.5 cm zijn toegestaan en zo waren er wel meer dingen...

Ik heb jou gezien en begrijp me niet verkeerd het verdiende echt geen schoonheidsprijs. De mensen in Maarsbergen konden het absoluut niet waarderen omdat je ook vloekte.

Dit jaar gaat het vast beter!

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:41

GvdT schreef:
Toch heb ik liever een jongere poster die zelf crosst, dan een volwassene die totaal geen feeling heeft met crossen Knipoog

Amber, ik snap niet dat je je "druk" maakt om de tijd. Als Fjordie moeilijk is op het water kan je beter dravend/ stappend erin en het vertrouwen niet beschamen als galloperend met het risico van een weigering.
Mijn paard draaft nog steeds in het water, al het opspattende water kan het zicht van een paard belemmeren en daardoor kunnen er problemen ontstaan met het water uitspringen. Soms galoppeerd ze zelf aan, maar dan heeft ze wel al gezien hoe ze het water uit moet.

GvdT heb geleijk, waarom moet je galloperen in het water? draven staat netjes, kan je ook even wat meer genieten van het moment.

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:43

jenga_8 schreef:
Citaat:
Voor L- paarden en M pony's

1.Heg
2.Schans
3.Bloembak
4.Picknick
5.Sloot met hek
6.Race-auto
7.Water
8.Waaier
9.Fazantenvoerplaats
10.Water
11.Hoogzit
12.Dubbele punt
13.Dikke boom
14.Voerplaats
15.Coffin
16.Stormbaan
17.Einde

Issie toch anders dan vorig jaar heb ik het idee, 2x water in de L???
Dat hok onder die toren het bos in??? welke is dat??
Ik wordt nu toch wel benieuwd???

was vorig jaar ook twee keer water, de hoogzit is wat velen noemen het konijnenhok na het water, want dat is nl een hoge uitkijk toren....ZIT toren ?? race auto is nieuw. De rest kan ik alweer voor me zien.. Haha!

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:44

Simmie schreef:
MIjn volbloed toendertijd niet. Het is ook wel een moreelsprong voor de ruiter. Knipoog
Het witte zand is wel tricky.....

Ik heb in 2007 een M pony ruiter in die hindernis zien klappen, ik vond dat ding mega onlogisch en breed (gevaarlijk) Zij werd afgevoerd in de ambu.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:45

Miky0 schreef:
GvdT schreef:

GvdT heb geleijk, waarom moet je galloperen in het water? draven staat netjes, kan je ook even wat meer genieten van het moment.

Het viel mij ook al een beetje op dat je je zo onwijs druk maakt om het water. Als ik dan foto's van je zie in het water, cross je er onwijs doorheen. Dan vraag ik me af waarom? Als ie nog niet zo vertrouwd is op het water, laat um er dan desnoods doorheen stappen. Dat geeft pas vertrouwen...

Amber_

GvdT schreef:

Tijd ? Water ?
Ik zie dat los van elkaar hoor Ja. Ik ga ook dravend erin want dat heb ik dus ook bij vlietland gedaan.

Iemand zei dat de tijd krap was, aangezien Fjordy en ik bij Vlietland flink hebben gegallopeerd en toch over de tijd zaten bedoelde ik meer van.. Nou dat wordt weer flink door rijden Haha!, aangezien hij kleine pasjes heeft.

Ik hou heus wel rekening hoor met Fjordy Ja.
Maar

Irene2

Bloos! heftig zeg!

Ik heb nog nooit op de tijd gelet bij het crossen, eerst zien dat nescio en ik lekker een cross kunnen rijden zonder al te veel moeilijkheden, daarna kijk ik wel naar de tijd.
vorge seizoen trouwens alleen maar zonder klokje gereden omdat ik er geen had. maarsbergen nu wel!
(al denk ik niet dat ik er veel op ga kijken)
Laatst bijgewerkt door Irene2 op 26-06-08 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:47

@ amber: t is pas 1 van je eerste crossen, ik zou me dus ook echt totaal NIET druk gaan maken om de tijd. Je hebt niks aan roekeloos rond crossen om maar de tijd te halen.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:48

Ik ga jullie allemaal aanmoedigen!

Als het goed is ga je idd 2x door het water, je rijd dan een rondje en dan ga je er nog een x in. Niet zo heel spannend Knipoog.

De hindernis met water er bovenop (vorig jaar 13 ofzo) die was pas spannend! Die heb ik van heel dichtbij bekeken haha.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:49

rowo schreef:
@ amber: t is pas 1 van je eerste crossen, ik zou me dus ook echt totaal NIET druk gaan maken om de tijd. Je hebt niks aan roekeloos rond crossen om maar de tijd te halen.

Omdat ik gewoon graag bij de ideale tijd wil bijven, wil niet gelijk zeggen dat ik roekeloos cross hoor ?! Koe

Ik denk heus wel na over Fjordy en mij, hoop dat ik dat nu wel bewezen heb gewoon.. Bedoel in Vlietland was mijn 1e cross, en ja ik heb flink doorgereden maar heb wel gewoon het alternatief genomen op de punt, omdat ik die niet ken en het water gedraaft.

Dus snap niet dat dit nu zo aan mij verteld word.. ?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:50

Dat is de voederplaats inderdaad........worden ze kijkerig op.....maar ook op de coffin vliegen ze raaks opzij...net als de mijne, maar ze sprong de bomen wel. Tong uitsteken

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:50

rowo schreef:

Precies, en al helemaal omdat je met een fjord crosst weet je dat de tijd gewoon lastig/niet te halen is.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:51

Amber, weet zeker dat Mandy het niet negatief bedoeld Lachen

Gewoon lekker rijden zoals jij vind dat nodig is, jij kent je paard het best Lachen

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:52

Nee dat weet ik ook wel Ja. Maar idd ik ken Fjordy gewoon door en door en daarom weet ik gewoon dat ik met hem ook gewoon door kan galoperen.
Maar vind het nu allemaal beetje vervelend over komen.

andrea16 schreef:
rowo schreef:

Precies, en al helemaal omdat je met een fjord crosst weet je dat de tijd gewoon lastig/niet te halen is.

Dat is dus on zin.. Fjordy gaat flink hoor voor een 'fjord'.
En in Vlietland zat ik er dus ook maar 7 sec over, met alternatief

Dus het is niet lastig en ook te halen. Beetje onzin
Laatst bijgewerkt door Amber_ op 26-06-08 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:52

Trakhener viel mij 100% mee in MB en ik ben nu niet echt een fan van die hindernissen.

Amber, ik bedoelde het niet kwaad voor er weer een topic gestart wordt waarin mensen hun gelijk willen halen Lips are sealed , maar ik dacht dat je persé de tijd wilde halen.
Persoonlijk vind ik vertrouwen en heel de cross uitkomen belangrijker dan de tijd halen Knipoog

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:53

Amber_ schreef:
rowo schreef:

Omdat ik gewoon graag bij de ideale tijd wil bijven, wil niet gelijk zeggen dat ik roekeloos cross hoor ?! Koe

Ik denk heus wel na over Fjordy en mij, hoop dat ik dat nu wel bewezen heb gewoon.. Bedoel in Vlietland was mijn 1e cross, en ja ik heb flink doorgereden maar heb wel gewoon het alternatief genomen op de punt, omdat ik die niet ken en het water gedraaft.

Dus snap niet dat dit nu zo aan mij verteld word.. ?

Zo moet je het denk ik ook niet opvatten, maar je komt wel fanatiek over op het tpoic over de tijd, dus wellicht dat mensen daar een beeld uit halen. Ik zou me ook niet druk maken om je tijd, rij gewoon je eigen galop !!!. Je start wel met een pony tussen de paarden !!!!!!! daar moet je extra rekening mee houden kwa snelheid, net als ik.