[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:16

Mila, da's inderdaad echt vervelend dat er geen DA aanwezig was. Ik weet niet hoe dat precies geregeld is, maar als die moet aanwezig zijn moet die aanwezig zijn, daarmee uit. Of op zijn minst stand by en bereikbaar.
Ik zou in uw plek wel gewoon een andere DA gevraagd hebben, als de eerste niet kwam. Er zullen toch nog wel DA's geweest zijn in Brugge & omstreken? Ik duim voor uw paardje dat het niets ernstig is, maar er zal sowieso wél iets aan de hand zijn zo te horen.

Varekaj, succes met het bereiken van een smid.

Ik begrijp ergens wel dat die op zondag/feestdagen geen telefoons opnemen. Op den duur moeten die mensen 24/24 bereikbaar zijn en uiteindelijk hebben die ook vaak een gezin die van hen zaken verwacht, natuurlijk. Ik ben DA-dochter natuurlijk, mijn papa stond vroeger 24/7 ter beschikking van zijn cliënteel. Geloof mij de vakanties of uitjes met het hele gezin, die zijn eigenlijk op 1 hand te tellen. Natuurlijk was dat goed, en iedereen wil een DA waar die kan op rekenen, maar toch...
Nu doet die het veel rustiger aan en in de weekends zal hij ook al snel eens passen. Maar voor DA's is er natuurlijk een "wachtdienst". Eigenlijk zou dat voor een smid ook zo moeten zijn vind ik. Want als een ijzer ineens op een rare manier in de hoef komt vast te zitten, vind ik dat werk voor een smid en niet voor een DA. Ik bel trouwens (vroeger) standaard mijn smid als ik mijn paard verdacht van een hoefzweer. Als de DA kwam, trok die in 1 ruk dat ijzer van die hoef met als gevolg dat die hele hoef geschonden was en we nog verder van huis waren. Nu ja, die smeden, er zijn er gewoon "te weinig" dat is gewoon ook echt een zware job natuurlijk. Ik ben van plan om na mijn studie een opleiding te volgen om te leren bekappen. Niet alleen omdat ik mijn eigen paarden wil kunnen doen, maar ook omdat ik vind dat DA's echt te weinig kennen van hoeven/hoefmechnisme etc. Dus dan is dat een mooie combi. Meer en meer zie ik in hoe belangrijk de voet is van het paard.
Wij hebben voor mijn dochter een shetter staan, die staat echt "kaarsrecht" op zijn voeten, 't arme beest beweegt dus echt moeizaam en is enorm beperkt. We proberen om die voeten in orde te krijgen, maar dat is al jaren (hij is 19) dus echt veel gaan we niet kunnen doen. K vind dat echt triestig.

Feestdag :') morgen examen, dus veel feest is dat hier niet :P

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:26

Ik probeer ook niet te bellen in het weekend of op feestdagen naar de smid. De DA enkel in een uiterste noodgeval.

Hier is het ook Leerdag ipv feestdag. Mijn broer zijn vriendin is vandaag toe gekomen en blijft 2w... This een Dominicaanse. Net die 2w dat ik examens heb... Vind wel straf dat een meisje van 21 speciaal naar Belgie reist voor haar vriend can 19... Nu ja mijn broer is ook wel al eens daargeweest. Maar ik zou persoonlijk liever naar de Dominicaanse reizen dan naar BE

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:32

Daaphh schreef:
Maar ik zou persoonlijk liever naar de Dominicaanse reizen dan naar BE

Haha :D wat je zegt! Zon, zee, strand, palmbomen... :):)

Succes met studeren, ik snap het gevoel :=

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:35

Jij ook veel succes! -:)

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:46

Nja op die moment hebben we onmiddellijk onze eigen dierenarts gebeld. Ze zouden ter plaatse ook niet veel kunnen zien gezien ze nu toch foto's en echo moeten nemen.

Veel sucaesar met de herexamens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:49

Daaphh, het is zeker geen optie dat jij naar daar reist en via de pc uw examens kunt doen? Iets met het nuttige aan het aangename koppelen 8-)

Ik bel eigenlijk nooit op een zondag of feestdag, maar vandaag is uitzondering. Tibor heeft verticale scheuren in de hoeven, Icaro heeft zijn ene hoef bijna weggeschraapt aan de teen en Wolk krijgt sinds gisteren aan de achterbenen net boven de kogels heel miniem vochtophopingen. Daarnaast lopen Icaro en Wolk beide niet meer 100%. Ik heb de mijne zaterdag nog proberen bellen maar zonder reactie en op sms evenmin respons. Na 2 weken is mijn geduld wel op. Voor mij moet die smid vandaag niet komen, maar als het kan wel zo snel mogelijk. Het laatste waar ik op zit te wachten is dat er eentje peesproblemen krijgt door zo ongelijk te staan.
Op zich bel ik nooit na 18u of dus zondag/feestdag tenzij er iets dringend is. Bijvoorbeeld toen mijn tuiger indertijd op straat een ijzer aftrapte en recht op de nagel ging staan. Godzijdank waren we niet ver, op 3 benen naar huis en gelijk DA en smid gebeld ivm vernagelen met mogelijks schade aan het hoefbeen. Voorts bekijk ik altijd wanneer ze op 7-8 weken zitten en stuur dan een smsje voor de week nadien, met de momenten die passen voor mij in de eerstkomende 2 weken.
Normaal kwam hij 3/8 maar door de regen is het verzet. 6/8 laten weten dat het dringend werd ivm afgetrapt ijzer en brokkelhoeven van de 2e. We zijn nu 10 dagen verder en nog altijd geen respons gehad na meermaals bellen. Sorry, drukke agenda of niet, verhuis of niet, iets laten weten kost geen halve dag werk...

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:51

Dinsdag kom er een smid, maar geen traditionele. Ene die probleemvoeten kan oplossen zonder ijzers. Want Luxor heeft vooraan platvoeten omdat zijn hoeven niet goed werden onderhouden door de fokker. Traditionele smeden leggen daar al gauw een ijzer op. Maar 'k wil Luxor zo lang mogelijk zonder ijzers. En van die andere smid weet ik dat hij dat kan oplossen. Dus ben benieuwd! :)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:02

Blits heeft ook vrij platte voeten! Heb je een foto van die v luxor Hanne? Ben wel benieuwd voor en na!

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:12

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:45

Mila: dikke tegenslag voor vos |( hopelijk valt de schade mee, maar klinkt niet zo bemoedigend.
Meisje haar paard die ik ken heeft in Brugge tijdens het losrijden voor de jumping een ijzer afgetrapt, ze heeft 3 kwartier moeten wachten op de smid en dit terwijl het bloed eruit liep... Lijkt mij dus eerder slechte organisatie dan 'slechte' wil van smid of DA. Het zou niet mogen hé maar ik ben daar ook allemaal niet zo over te spreken bij ons in België. Wordt ook veel te weinig nadruk op gelegd vanuit vlp zelf.

Succes met de examens dames? Blij dat ik dat stadium al lang voorbij ben :P

Ik heb intussen al 3x gewoon hindernissen met mijn 3 jaar gesprongen, zal straks eens filmpje posten en gisteren voor het eerst een klein boomstammetje. Opleiding tot eventer is officieel begonnen :D

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:57

Misschien nog in het najaar een lrv A crossje starten?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 14:51

Ondertussen foto's en echo genomen. Wss een klein barstje in de knieerste en een gekneusde pees aan de plooi van de knie. Onmiddellijk 6 weken stal rust. Dus einde seizoen maar alles zou wel goed komen. Ik wijt niks aan de organisatie. De veearts was niet bereikbaar. Ze hebben ze op haar gsm enkele keren gebeld en ze nam zelf niet op ondanks de ettelijke keren dat ze via het interne communicatie systeem ook geprobeerde hadden haar op te roepen. We zullen een stal voor mankeen paarden oprichten bijna :-(

Leuk van je 3 jaar antonius.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 15:02

Antonius, klinkt super van de 3 jaar :D veel belovend voor de toekomst! K ben benieuwd naar het filmpje!

Mila, 't is dan achteraan dat ie mank is thv de knie? Is die dan zo hoog blijven hangen? Of bedoel je vooraan de carpus? Zwaar verdict in elk geval :( Gelukkig met de mogelijkheid op volledig herstel... Maar toch echt niet fijn :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:15

Gelukkig is er volledig herstel mogelijk en is het al eerder richting het einde van het seizoen. Maar desondanks dikke streep door de rekening. Iemand moet toch geweten hebben waar die DA zat? Ik acht de kans klein dat ze 40min met krampen op de pot heeft gekampeerd :+

@ Antonius: uw jonge lijkt echt een gemakkelijke! Wie weet kom ik u volgend jaar ofzo ergens tegen op een cross, al zal het bij mij waarschijnlijk wel lrv blijven :D

@ Hanne: platvoeten vragen niet noodzakelijk ijzers hoor. Had mijn merrie ook vooraan, en daar werden enkel ijzers onder gezet wanneer ik echt veel kilometers over straat ging doen, omdat dan de randen onregelmatig durfden brokkelen. Haar hoeven waren echter zo hard dat bijvijlen altijd veel gevloek opleverde, dus die periode ijzertje er onder en voor de rest zonder. Gewoon op tijd laten bijwerken en dat was prima te doen. Mijn shetlandertje Henk heeft ook platvoetjes, als de smid dat netjes aanpakt staat die even proper als een ander paard.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:29

Als m'n traditionele smid al zei van volgende keer wss ijzertje onder hé vooraan en m'n DA zei ook dat ie nogal platvoeten had en wss ijzertje nodig had. Maar 'k wil geen ijzers nu. :P Genoeg miserie gehad daarmee. En Luxor is dat nu toch gewoon zonder ijzers. Maar omdat ie zo plat is, komt dr rapper een stukske los ofzo. Nuja 'k zal 't wel horen morgen. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:46

Da's gewoon kwestie van stevige hoeven kweken, maar dat gaat bij de ene makkelijker dan bij de andere. Die vos die nu bij mij staat, die moet echt wel ijzers vooraan. Maar op zich kan het perfect zonder. Zou me daar niet zo'n zorgen in maken.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:47

Blits moet ook wel ijzers hebben. Hij staat ook zo plat. Als hij geen ijzers heeft, is hij mega gevoelig op alles. Zelfs gewoon in de wei lopen doet hem dan pijn. Zijn hoeven moeten ook om de 5/6w max gedaan worden, anders staat hij te plat. Hij heeft echt zo eendenvoetjes vind ik :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:53

Eendevoetjes :')

Ja je hebt echt platter dan plat, zoals de vos, en die heeft idd ook supergevoelige voeten. De mijne stond plat, maar op zich nog redelijk goed. Ze ging pas echt plat staan als de hoeven te lang werden, en dan gingen ze ook barsten/brokkelen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:53

Zelfde bij Shuddy hoor, enorm gevoelig zonder ijzers. Maar bij Luxor wil ik het zonder houden als het kan, scheelt ook in centjes en heb toch geen vijsgaten meer nodig. :P

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 16:54

Luxor loopt ook niet gevoelig, gewoon keer raar stapje als ie op een dikke kiezel stapt ofzo. Maar bij stal is daar al kiezels vooraan, en ie loopt daar niet gevoelig op. :) Shuddy zou op eieren lopen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:14

Icaro is te zien, als ik veel de baan op moet is het sowieso ijzers want ze slijten sneller dan ze groeien. Het is dat hij zo vaak staat te schrapen, ook in de winter in de piste en in de weide in de zomer, dat hij aan 1 voet volledig de teen eraf haalt. Minste dat hij ziet, huppa schrapen maar.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 17:18

Blits staat in de winter wel zonder ijzers. Maar dan ben ik ook nooit op het harde, of toch bijna nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:21

Ik heb het geprobeerd. En opgegeven. Hij staat te schrapen op de poetsplek, op stal als hij zijn krachtvoer krijgt en aan het eten is, op transport, hij schraapt met die voet voor hij gaat rollen. Het is zo erg dat hij de teen wegschraapt en de hoefwand krijgt de tijd niet om te herstellen, en die verdund dan zodanig dat er na een tijd zelfs geen ijzer meer onder kan, want er is niks meer over om nog een nagel in te slaan.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 17:35

Amai die wisselt al vlot tussen de hindernissen! Kan mijn krabbelaar nog wat van leren :o