Ja ik dacht ook dat ze misschien verwisseld waren. Ben nog bij de jury geweest maar die kon mij niet meer herinneren. Dressuur blijft verder natuurlijk een jurysport, maar dit was echt wel heel erg vreemd. Normaal trek ik me niet zoveel aan als punten mij wat tegen vallen, maar 168 voor een proef waar je zelf wel een dikke wp verwacht is natuurlijk wel vreemd. Maar goed, mijn gevoel was heel goed en dat is het belangrijkst Punten komen de volgende keer wel.
Snoekiej: Veel plezier bij Vorstin PB: Studeerse nog even!
@ snoekiej ik heb hetzelfde probleem met mijn ruin en de pelham. Hij loopt er ook doorheen en gaat heerlijk pullen. Ik train nu met gewone watertrens en met CC gebruik ik de pelham. Die van mij is supersterk en gaat met zijn hoofd/halshouding op borsthoogte lopen. |Dan is hij heerlijk onstuurbaar. Erg moeilijk om een oplossing te vinden. Misschien heeft die van jou opstartproblemen. Kun je niet voor oude karspel naar een oefencross bij bijv alice?
WolinLotte
Geplaatst: 24-05-10 15:06
Middag
Mooi verslag PB .. Een geslaagd weekend voor jou dus ..
Hier zit ik aan de studie, deze week is laatste schoolweek, dus nog even flink er aan trekken . Vanavond even een flinke rit met Wolin maken, moeders mee op de fiets ..
Ben gister op de Voorsjaarsfair op landgoed Olmenhorst geweest, suuuuperlekker weer, ben alleen ongelooflijk verbrand en nu jeukt het ontzettend (moet opletten, heb zonne-allergie en krijg heel snel blaasjes )...
Pb: Dat klinkt als een geslaagd weekend, de paarden hebben veel geleerd zo te lezen. Caroline: Door het raam naar binnen is wel heel heftig zeg . Corien: Jeetje zeg, sterkte . Anthea: Wat raar gejureerd dan zeg , daar ben je ook mooi klaar mee . WL: Vervelend zo'n laatste week, maar volgende week ben je er gelukkig van af. Heb jij nog afslanktips, mijn daar-je-alles-in-gooien-en-die-komt-nog-niet-aan, is sinds hij op de wei staat echt vadsig geworden, Speknek begint zijn bijnaam iets te veel eer aan te doen . Over Pelhammen e.d.: ik denk dat ze zeker goed kunnen werken voor erg sterke paarden, maar ik ben daar zelf niet zo'n fan van en hou zoiets dan ook als laatste hulpmiddel.
Vanmiddag langs Bam geweest om hem van de wei te halen zodat hij kon eten, arme beest stond zo te zweten dat ik hem eerst heb afgespoten voor ik hem weer terug op de wei zette. Rijden wilde ik hem echt niet aandoen, ik heb alle klusjes als water vullen en mesten al gedaan, en ga vanavond nog terug om te rijden. Ik moet nu mijn dressuurzadel poetsen en invetten, is echt ontzettend nodig maar ik heb daar zo geen zin in .
WolinLotte
Geplaatst: 24-05-10 16:52
Over afvallen bij je paard Evie: Het heeft geen zin om je paard plotseling heel hard aan het werk te zetten, allereerst overbelast je dan opeens pezen en spieren en dan spreken ze wel hun vetvoorraad aan, maar dan meer omdat het een stress-situatie is voor het lichaam, niet omdat ze energie moeten gaan verbruiken voor de spieren, dus dat zit er dan ook zo weer aan.. Je kan dus beter elke dag je paard laten lopen, al is het maar voor een halfuurtje aan de longe, zo raken de spieren gewend aan training(sduur) en is er geen 'stress-situatie' voor het lichaam.. De duur is met name belangrijk en de dosering van de arbeid, dus in eerste instantie is dagelijks lichte arbeid over een langere tijdsduur met regelmatig pauze tussendoor belangrijk, lichaam heeft tijd nodig om te acclimatiseren. Beter voor het metabolisme in een paardenlichaam en dus de stofwisseling ..
En kijk kritisch naar je voerbeleid .. Bij ons in de buurt zijn best veel dikke paarden, sommige krijgen anderhalve kilo biks per keer en doen niet meer als een uurtje in de bak hobbelen.. Veel mensen weten niet eens wat rond is van de bespiering of wat rond is van de vetzucht ...
Wolin maakt 2 keer per week een rit van 2 uur, één keer van een uur, één keer van 40 minuten en krijgt 's ochtends en 's avonds een 1/4 Marstall Champion, 1/4 biks, halve cup Equilin Motion, halve Pavo koek (+siliceapilletje voor de hoeven en All Septicum druppels voor haar pollen-allergie)
Hooi is erg belangrijk, deze houdt vocht vast in de darmen, je hoort mensen die zeggen; minder ruwvoer want hij wordt zo dik... kwaliteit van je kuil bepaald hoeveel je er van kan geven, (hooi is armer, kunnen ze meer van eten) en door de ruwe celstof houden ze veel vocht vast in de darmen, erg goed voor de darmwerking, maar ook voor de vochthuishouding van het paard .
Poffertje is nog niet zo ver dat ze haar bijnaam kwijt is , maar ze wordt wel al wat slanker .... Een week niks doen en op de vette wei is echt funest voor haar.. vind ze ook weinig aan, want ze wordt er strontvervelend van. Regelmaat vind ze erg prettig , zijn we lekker aan de slag gegaan.. (na een week verliezen ze niet veel conditie natuurlijk, maar ze was wel aardig vet geworden).
Nog niet Lotte. Maar ze worden vadsiger en vadsiger Pelham moet je ook echt zien als laatste redmiddel denk ik. Je lost een probleem er niet mee op maar verschuift die.
Pelham heb ik Uk ook een tijdje op gereden. Rijd hem nu weer op een gewoon dubbelgebroken kneveltrensje. Had later in het cross seizoen vorig jaar, niet zo heel veel te vertellen onderweg. Nu hij weer makkelijk te rijden is, ben ik terug gestapt op een kneveltrensje. ( beetje zonde van de dure K&K pelham in volledig aurigan a 130 euro)
Duur zijn die hè Heb hem liggen in de dynamic variant. Moet wel zeggen rijd Het in de cross nu met een ophaal, maar dat is echt een verademing voor mij. Hij is nu op twee vingers te rijden en heel licht in de hand. En omdat ik hem alleen met crossen gebruik en er zo min mogelijk aankom stompt hij ook niet af erop.
Pfff net weer te lang in de zon gezeten. Heb behoorlijk koppijn nu. Afgelopen weekend waren er overigens nog 2 jonge heren die dachten mij wel 'even' in de waterbak te kunnen gooien tijdens het lopen. Die kwamen van een koude kermis thuis Volgens Rob wordt ik niet zomaar aangerand of verkracht
Ja die zijn nogal prijzig! en nu ligt hij maar in de kast te verstoffen. Nu mag ik wel blij zijn dat Uk weer zo fijn te rijden is op een simpel bitje. Dat was voor een tijd terug wel anders.
Heb zin aan morgen.... trainen bij Rob!
caro29
Geplaatst: 24-05-10 17:43
Ik had mijn pelham voor 15 euro gekocht en zonder gebruikssporen. Was een mazzeltje . Ik heb zowiezo een bittenprobleem met mijn ruin. Hij accepteert weinig en dit is al vanaf dat hij zadelmak is. Had hem naar een prof gebracht die een goede naam zou hebben en kreeg paard terug met tong uit de mond en mondhoeken kapt. Heb nu een dunne D trens in. Heb zelfs een watertrens liggen die hol was van binnen en die is platgebeten. Ik had toen een instructeur die beweerde dat het paard niet sterk was en het bit niet vast pakte. Toen hij het bit zag piepte hij wel anders. Hij loopt nu op training wel goed op trens. Het is zo moeilijk om wat te vinden. Tijd een myler ingehad en dat is nu ook over. Heb al zoveel geprobeerd. Tandarts zegt ook dat er niks aan de hand is en fysio idem. Het is en blijft een uitdaging dit paard maar dat is ook het leuke
Gewone pelhams zijn inderdaad een stuk goedkoper. Ik wilde er toen perse 1 van K&K
Snoekiej
Geplaatst: 24-05-10 18:04
Ik weet ook nog niet of ik op de pelham verder ga rijden hoor. De eerste keer was ze echt heel fijn, maar nu liep ze gewoon net zo als op die ongebroken trens. Van de week ga ik er nog een keertje mee naar buiten en dan haal ik het rubbertje eraf. Helpt het dan niet, dan kan ik voorlopig misschien beter weer ff terug op die ongebroken trens. Alhoewel dat ook gewoon gevaarlijk begint te worden hoe ze daarop loopt. Je kan haar echt niet ff een keer terugzetten, want daar reageert ze niet op. Dat is ook de reden dat ik tijdelijk voor de pelham ga. Ik weet dat het rijtechnisch op te lossen is, maar door het volle programma heb ik even geen tijd om flink te gaan lessen. Dat kan over een maandje weer. Maar het blijft toch vreemd dat ze de eerste keer gewoon fijn te rijden is, en de tweede keer ineens erdoorheen loopt?
Vorstin vandaag lekker gelongeerd en uitgebreid gepoetst. Vond ze wel weer lekker, en ze staat weer te glimmen (al glimt ze van zichzelf al enorm). Lilian vond dat ik over twee weken in Oudkarspel gewoon de cross kon rijden, als ik nu weer iedere keer na het rijden ook weer naar buiten over de weg ga stappen. Dan kan zij me daar ook weer bij helpen. De training in Lunteren doen we toch niet. Voor de oefencross bij Alice ga ik wel mijn vader heeeel lief aankijken
@ Caroline, Simmie attendeerde me er inderdaad op dat die oefencross van de week is! Ik ga kijken of er heen kan!
mistid
Geplaatst: 24-05-10 18:12
Ik heb mijn pelham incl riempjes nieuw voor nog geen 20 euro gekocht. Is dan wel niet de allerbeste, maar hoop hem toch maar bij 1 paard nodig te hebben. Zag laatst een myler pelham, lijkt me dat ze daar gruwelijk goed naar willen luisteren. Ook flink aan de prijs .
Een bittenprobleem is echt lastig. Gelukkig zijn die van mij -tot Ul- altijd makkelijk geweest met bitten. Kino was echter niet makkelijk meer toen ze een keer een nieuw hoofdstel kreeg, die is toen ook gauw naar Yoeri gegaan. Volgens mij heb ik nu met Ul ook de oplossing gevonden, alleen nu is hij dressuurmatig weer zo hangerig op mijn dubbelgebroken watertrens. Vanochtend was hij dus ook niet fijn, wil hem zo eigenlijk nog even een half uurtje rijden. Moet ook gauw weer gaan lessen, heb al een poosje geen fatsoenlijke les gehad, laatste keer in december van het HTC. Ook al erg lang geen clublessen gevolgd. Leer je jezelf toch snel foute dingen aan, gelukkig heb ik ze nu zelf door.
Over de oefencross bij Alice: In de sticky op SGW staat dat er aankomende woensdag en donderdag oefencross is, maar op haar website staan die data er niet tussen. Heeft iemand een idee hoe het zit?
Eef_Bam
Geplaatst: 24-05-10 18:46
Mistid: Dat is wel lang zonder les, lijkt me niet fijn rijden. Shanouk: Hoezo ga je niet naar Lunteren, vanwege het terrein? Pb: Een beetje dame komt goed voor zichzelf op he . Gelukkig ben je er niet ingegooid, die waterbakken zijn zo smerig altijd . Wl: Ik ben niet van plan hem meer aan het werk te zetten, hij loopt al 6 dagen in de week waarvan 5 intensief (lees: gewoon een vol uur aan het werk in dressuur of springen, of een buitenrit van 1,5 uur, ik ben niet zo van het halve werk ), op zijn rustdag mag hij lekker los rauzen in de longeerbak en krijgt hij ook wel beweging. Qwa voer ben ik er nog niet helmaal uit, hij kreeg 4 kilo voer over 3 beurten nu geminderd naar 3 kg, 0,5 tot 1 kilo slobber met een scheut zonnebloemolie. Hij stond altijd op kuil maar staat sinds een tijdje op hooi, vanwege slecht "koeien"kuil. Verder staat hij heel de ochtend op de wei en zet ik hem s'middags ook nog een tijdje buiten. De dikmaker is toch echt de wei, die sinds 2 weken ineens helemaal vol staat, maar dat wil ik eigenlijk niet minderen. Van de week komt zijn weidemaatje terug dus ik hoop dat die even kan helpen snoeien . Maar eigenlijk heb ik dus niks waarop ik kan/wil minderen. Hij is gelukkig nog niet dik, maar toch wel echt vadsig , en ik wil het mijn paard (zeker met dit weer) niet aandoen om extra gewicht en warmte met zich mee te dragen .
billy1
Geplaatst: 24-05-10 18:55
Snoekiej schreef:
Over de oefencross bij Alice: In de sticky op SGW staat dat er aankomende woensdag en donderdag oefencross is, maar op haar website staan die data er niet tussen. Heeft iemand een idee hoe het zit?
Oefencross in mei is verzet, deze is vorige week al geweest.....
Corien, gefeliciteerd met je mooie SGW klassering. Gecondoleerd met de vriendin van je ouders. Wat naar om je dochter zo te moeten vinden! Snoekiej, Als je dat kaartje nog een keer wilt klussen, graag PB, Wat een heenreis. Klinkt als een goed resultaat, zeker voor Amati! Tientjeh, Ik zou bij Rob geen stiften draaien, zeker niet met een safe paard. Met mijn vorige paard reed ik zonder stiften in Ede, Biddinghuizen en Hernen. Vond het daar niet echt nodig! Veel plezier morgen met de training! Ga je alleen of met je zusje?
Lees nog van alles over een pelham. Ik rijd de mijne met een HM D-trens. Ik durf er nog niets anders in te hangen, want hij heeft een beetje een aanleuning-probleem!
billy1
Geplaatst: 24-05-10 19:06
Zo ik ben ook terug uit het zonovergoten Tongeren Het was warm, erg gezellig en een super mooie wedstrijd dus eigelijk alle ingredienten voor een geslaagd weekend Ik zal ook even een kort verslagje doen: Vrijdag al vroeg vertrokken maar helaas hebben we de files niet kunnen vermijden, bijna uur onderweg geweest Uiteindelijk een mooi plekje op de camping gevonden en de paarden op stal gezet. 'S avonds nog even gereden en toen werd het ons al duidelijk dat dressuur rijden op een heuvel toch niet echt gemakkelijk is Zaterdag dressuur gereden wat niet helemaal naar mijn wens verliep, jury was het hier blijkbaar niet mee eens want ik zag l;ater dat ik nog 1e stond na dressuur Toen het springen, ik had het echt niet verwacht maar mijn paard was echt behoorlijk geimponeerd door het hoofdterrein en ik had dus ook echt de grootste moeite om op het terrein te komen Ze was echt knettergek en ik moest alle zeilen bijzetten.... In het parcour had ik helaas nog erg veel spanning en een zeer sterk paard (en dan is een paard van 180 best heel groot en sterk ) Dus helaas twee balken. Eind van de middag er nog maar een keer opgestapt om over het hoofdterrein te stappen, gelukkig na een half uur ontspannen Zaterdag avond gezellig de BBQ aangehad en nog even de feesttent in geweest Zondag ging de cross super Paard liep voor het eerst M en lief eigenlijk heel simpel foutloos, wel iets te langzaam maar ze liep zo fijn dat ik niet eens merkte dat het echt gigantisch heuvelachtig was Uitendelijk 3e geworden, vriendinnetje die met mij mee was is 10e en e geworden dus wij hadden een zeer geslaagd weerkend Gisteravond pas om 12 uur weer thuis en nu lekker bijkomen
billy1
Geplaatst: 24-05-10 19:09
Zag ook nog een discussie over een pelham, een pelham kan erg goed werken maar je moet er naar mijn idee wel mee om kunnen gaan Wat wel eens wil gebeuren bij een pelham is dat wanneer een paard echt sterk is ze er doorheen trekken... en dan heb je dus echt helamaal niks meer te vertellen... dat gebeurde mij zaterdag een beetje met springen, moet dus ook maar eens gaan bekijken of ik iets anders kan gebruiken
Mootje
Geplaatst: 24-05-10 19:11
Met mijn vorige paard reed ik met een bauchertrens. Met een gewoon bit had ik weinig te vertellen in de cross, maar hij kon niet tegen meer druk in de mond.
Met deze reed ik:
Billy, Klinkt als een geslaagd M debuut, gefeliciteerd!