[SGW] Eventing... en ongevallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Eventing... en ongevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:58

hallo,even iets heel anders,ik zag dat je uit belgie kwam en wilde je wat vragen.
Ken jij misschien iemand die als groom bij stal postelmans werkt,de eigenaar is peter postelmans,springruiter.
De stal staat in lummen,ik heb geen idee of dat bij jou in de buurt is,belgie is natuurlijk best wel groot....
Het gaat namelijk om een paard van een vriendin van mij,wat ze niet zolang geleden van hier,frankrijk,naar belgie heeft gebracht.Door pech is het paard hoefbevangen geworden en staat volgens mij weg te kwijnen nu,op het moment,vandaag,is mijn vriendin er om te kijken,maar ik zou graag eens een verzorgster hier over willen spreken,en dacht misschien kun jij me helpen.
Zoniet maakt niet uit hoor....ben het helemaal eens met je topic,een hoop mensen niet jammergenoeg....
groetjes monique boktnaam geerke

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:00

sorry was als pb bedoelt,is iets fout gegaan........

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 20:04

geerke schreef:
sorry was als pb bedoelt,is iets fout gegaan........

Ik heb 't gelezen als was 't een pb Knipoog
Wat jouw vraag betreft, ik vrees dat ik je niet zal kunnen helpen. Ik ken Peter Postelmans wel (niet persoonlijk natuurlijk), maar ik ken echt niemand die daar werkt of groomt of wat dan ook... Sorry hoor.

Bart.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:09

jammer,dankje

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:17

Voltigeur schreef:
Al eens aan gedacht dat niet iedereen de godganse dag thuis is? Ik ben nu mijn topic aan het doorlezen, en reacties zullen wel volgen...

Groeten,
Bart.

Nooooooooooit bij me opgekomen ...

Dag Bart. Ik heb op mijn manier jou èn de mensen die op jouw eerste bijdrage hebben gereageerd, uitgenodigd voor een open gesprek over wat jou bezig houdt. Lees ik het goed, dan gaat het er jou om dat eventingruiters risico's nemen met hun paarden, meer dan jij redelijk of eerlijk of verantwoord of wat ook vindt. Dat lees ik ook uit jouw antwoorden op de gegeven reacties. Misschien is een goed startpunt voor de gedachtenwisseling de vraag:wat heeft jou ertoe gezet om daar een item van te maken? Je neemt het blijkbaar hoog op want je hebt jouw bijdrage op meer plaatsen binnen Bokt gezet.

Groeten, Paul

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:27

Paul_H schreef:
Voltigeur schreef:
Al eens aan gedacht dat niet iedereen de godganse dag thuis is? Ik ben nu mijn topic aan het doorlezen, en reacties zullen wel volgen...

Groeten,
Bart.

Nooooooooooit bij me opgekomen ...

Dag Bart. Ik heb op mijn manier jou èn de mensen die op jouw eerste bijdrage hebben gereageerd, uitgenodigd voor een open gesprek over wat jou bezig houdt. Lees ik het goed, dan gaat het er jou om dat eventingruiters risico's nemen met hun paarden, meer dan jij redelijk of eerlijk of verantwoord of wat ook vindt. Dat lees ik ook uit jouw antwoorden op de gegeven reacties. Misschien is een goed startpunt voor de gedachtenwisseling de vraag:wat heeft jou ertoe gezet om daar een item van te maken? Je neemt het blijkbaar hoog op want je hebt jouw bijdrage op meer plaatsen binnen Bokt gezet.

Groeten, Paul

Nee, dit topic is er gekomen nadat ik het eerst in een andere rubriek had aangehaald. En laat me duidelijk zijn, ik koos hier nu de eventing, maar het kon evengoed paardenrennen geweest zijn. Waar het er mij om gaat is aan welke gevaren op blessures wij paarden blootstellen. En bij eventing is dat door de sprongen aan vrij hoge snelheid. Ik zeg niet dat ik tegen eventing ben, verre van, ik stel mijzelf (en door er een topic over te starten ook anderen) enkel de vraag of het op een andere manier zou kunnen...

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:40

Maar de kern is (a) dat wij paarden aan risico's blootstellen, en (b) dat je die te groot of te oneerlijk vindt; anders kom je niet aan de vraag hoe het anders (= met minder blessure-risoco's voor paard en ruiter?) zou kunnen. Klopt? Groeten, Paul

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 21:55

Paul_H schreef:
Maar de kern is (a) dat wij paarden aan risico's blootstellen, en (b) dat je die te groot of te oneerlijk vindt; anders kom je niet aan de vraag hoe het anders (= met minder blessure-risoco's voor paard en ruiter?) zou kunnen. Klopt? Groeten, Paul

Euh... ik begrijp niet goed waarom je die vraag stelt. Je stelt een vraag waar ik in beginsel al antwoord op gegeven had door dit topic te starten. Dus...

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:07

Mijn vraag is waar volgens jou dat "te groot" en "te oneerlijk" dan in zit. Want je zegt zelf dat je niet eventing in een verdomhoekje wilt zetten; het gaat dus niet om de sport zelf. Wat zou er dan volgens jou op een andere manier moeten: andere hindernissen, betere training van ruiter en paard, iets anders? Om erachter te komen wat jij vindt dat anders moet of kan, vraag ik naar wat jou blijkbaar stoort. Groeten, Paul

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:13

iets safere hindernissen lijkt mij,lager en minder robuust ,tenminste dat is mijn idee.....

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:15

geerke schreef:
iets safere hindernissen lijkt mij,lager en minder robuust ,tenminste dat is mijn idee.....

Ik weet niet hoe ik mezelf nog duidelijker kan maken tegenover Paul...

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:50

Voltigeur schreef:
geerke schreef:

Ik weet niet hoe ik mezelf nog duidelijker kan maken tegenover Paul...

Als dit is waar het je om gaat (wat ik maar even vertaal in de combinatie niet iets voorzetten wat het niet aankan) zit je midden in de discussie over africhtingsniveau van het paard. Er zijn hier een heleboel mensen die daarover al zinnige opmerkingen hebben gemaakt. In alle takken van de paardensport geldt volgens mij dat hoe hoger het niveau is, des te meer uitdaging in de wedstrijdeisen zit. Kijk naar de opbouw van de oefeningen in de dressuur, kijk naar de niveaus in de mensport, kijk (ja ook hier ...) naar de niveaus in de eventingsport. Mijn ervaring is bovendien dat eventingpaarden in het algemeen goed getrainde atleten zijn, en dat hun ruiters door hebben wat ze wel en wat ze niet met hun paard kunnen doen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de hindernissen in de grote internationale wedstrijden imponeren. Als het parcours goed ontworpen en met gevoel voor paard en ruiter gebouwd is, past het echter wel bij wat de topruiters en hun paarden aankunnen. Als ik naar mijzelf kijk: ik rijd M-crossen en ik voel iedere keer dat ik een parcours verken of rijd, ontzag voor de sprongen die we (moeten) maken. Het ene parcours imponeert me meer dan het andere; ik tracht er wel altijd voor te zorgen dat ik binnen de grenzen van onze veiligheid rijd.

Groeten, Paul

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:42

ik ben het met paul eens. Je neemt nu natuurlijk wel hindernissen die mensen idd imponeren. Maar bedenk goed he, al die paarden beginnen bij B niveau. en dit is internationaal, die paarden hebben al zoveel ervaring opgedaan, ruiters ook, dus ze weten allebei even goed wanneer de grens nadert. Bij de 1 is dat op z niveau, en bij de andere kunnen ze het zo tot internationaal halen.. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:50

En om dat nog te illustreren, toen ik 4 jaar geleden begon was ik ernstig onder de indruk van een M cross. Inmiddels begint ook het 2* (ZZ) wel doenbaar eruit te zien.

Overigens vind ik een fundamenteel verschil bestaan tussen stierenvechten en eventing. Bij het eerste is het doden van een dier het ultieme doel, bij het tweede is dat totaal niet aan de orde. De enige overeenkomst is dat in beide gevallen door een ongeval een paard or ruiter kan omkomen, maar voor beide disciplines (overigens is IMO stierenvechten geen discipline van de paardensport maar goed) is de 'ruiter' ervoor verantwoordelijk (voor zover mogelijk) om dat te voorkomen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:44

Lielle schreef:
En om dat nog te illustreren, toen ik 4 jaar geleden begon was ik ernstig onder de indruk van een M cross. Inmiddels begint ook het 2* (ZZ) wel doenbaar eruit te zien.

Overigens vind ik een fundamenteel verschil bestaan tussen stierenvechten en eventing. Bij het eerste is het doden van een dier het ultieme doel, bij het tweede is dat totaal niet aan de orde. De enige overeenkomst is dat in beide gevallen door een ongeval een paard or ruiter kan omkomen, maar voor beide disciplines (overigens is IMO stierenvechten geen discipline van de paardensport maar goed) is de 'ruiter' ervoor verantwoordelijk (voor zover mogelijk) om dat te voorkomen.

In het andere topic had ik eventing aangehaald, maar zoals reeds eerder gezegd kon dat ook paardenrennen geweest zijn, om aan te tonen dat in verschillende andere vormen van de ruitersport paarden bewust aan gevaren worden blootgesteld.
Maar, naar aanleiding daarvan heb ik dit topic gepost, omdat ik persoonlijk vind dat er misschien bepaalde zaken beter zouden kunnen. Ik heb dit topic niet geplaatst omdat ik tegen eventing ben of deze wil afgeschaft zien worden. Bedoeling was dat er eventingruiters (dus mensen met ervaring, veel of weing) daar reactie op gaven. Bijvoorbeeld wat zij van bepaalde hindernissen vinden, hoe zij vinden dat een parcours gebouwd zou moeten worden...

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:49

@ Voltigeur: ik vind je een geweldige persoon om een discusie van te volgen. Maar dit had je misschien ook beter kunnen zetten in de beginpost. Dan had je zinloze discusies vermeden Lachen. Of beter gezegt: dan hadden de eventingsruiters zich niet zo aangevallen gevoelt.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:54

lindake schreef:
@ Voltigeur: ik vind je een geweldige persoon om een discusie van te volgen. Maar dit had je misschien ook beter kunnen zetten in de beginpost. Dan had je zinloze discusies vermeden Lachen. Of beter gezegt: dan hadden de eventingsruiters zich niet zo aangevallen gevoelt.

Ja, niemand is perfect... en mijn naam is nog steeds niet Niemand. Maar je hebt wel een punt, ik had mijn topic anders kunnen starten. Al heb ik al vrij kort na de eerste reactie verteld wat mijn bedoeling was. Ik heb 't nu nog eens gedaan... Hopelijk moet ik het niet tot het einde der (topic)tijden blijven herhalen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:46

Je boodschap is wel helder, maar ik verwacht nog wel reactie op mijn opmerking over stierenvechten. Dat was de aanzet van je discussie en bovendien verderop herhaald dat je verwacht dat ruiters zuinig op hun paard zijn (oid). Beetje aanmatigend IMO, wat dacht je dan dat we doen? Wb hindernissen e.d., lees het wiki artikel over SGW er eens op na, dat is grotendeels van mijn hand en daar staat al behoorlijk wat in, ook over hoe je het veilig kunt maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:23

Citaat:
Dus aan alle crossers: doe maar waar je zin in hebt, maar probeer om je paard niet in een nare situatie terecht te laten komen.

deze dus.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:36

elke sport is in princiepe gevaarlijk
voetbal spelers die dood op het veld neer vallen
boksers die voor het leven beschadigd worden etc...

en deze paarden vinden het zelf ook leuk

ik reed met mijn Evtje in Ede de B cross er stonden toen echter nog hindernissen van het weekend daarvoor
nou ik heb hem flink op de rem moeten zetten want hij trok er ontzettend op aan hij vindt het geweldig, hij doet niks liever dan die sprongen nemen, een dressuur proefje? dan wordt hij irritant gaat hij lopen kloten steigeren hoofd schudden etc.. maar crossen? dan is het een van de beste cross paarden die je je kan voorstellen, niks moeilijk alleen maar 1 brok enthousiastme die met je mee denkt die voor je wil werken.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:16

De toon van dit topic bevalt me niet zo. Ik begrijp dat veel mensen Eventing zien als een paardonvriendelijke sport, en als je alleen maar naar dit soort filmpjes gaat kijken, dan denken veel mensen er vast ook zo over.

Helaas zijn er maar weinig filmpjes van paarden die opgeknoopt op stal staan omdat ze in de dressuur die ene stelling niet willen aannemen(of ponies die te strak worden bijgezet) de methodes die men gebruikt bij het leren van de slyding in het westrn rijden. Laat staan omstreden trainingsmethoden voor het springen bij paarden die veel hout raken. Capriolen op een paard, hangen aan één kant, lekker met drieen op de rug van een paard staan springen................... noem maar op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn ervaring met de sport Eventing is dat paarden het leuk vinden om te doen. Het staat dichtbij hun natuurlijke aard. Deze sport vereisd een hoge mate van conditie waarmee paard en ruiter een sterke band ontwikkelen. Want zonder vertrouwen geen cross! Als je deze sport ter discussie stelt, zullen de andere paardensporten snel volgen. Het ligt er niet aan wat je doet, maar hoe je het doet, en daar is in alle paardensporten veel te verbeteren.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 15:14

jenga_8 schreef:
De toon van dit topic bevalt me niet zo. Ik begrijp dat veel mensen Eventing zien als een paardonvriendelijke sport, en als je alleen maar naar dit soort filmpjes gaat kijken, dan denken veel mensen er vast ook zo over.

Helaas zijn er maar weinig filmpjes van paarden die opgeknoopt op stal staan omdat ze in de dressuur die ene stelling niet willen aannemen(of ponies die te strak worden bijgezet) de methodes die men gebruikt bij het leren van de slyding in het westrn rijden. Laat staan omstreden trainingsmethoden voor het springen bij paarden die veel hout raken. Capriolen op een paard, hangen aan één kant, lekker met drieen op de rug van een paard staan springen................... noem maar op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn ervaring met de sport Eventing is dat paarden het leuk vinden om te doen. Het staat dichtbij hun natuurlijke aard. Deze sport vereisd een hoge mate van conditie waarmee paard en ruiter een sterke band ontwikkelen. Want zonder vertrouwen geen cross! Als je deze sport ter discussie stelt, zullen de andere paardensporten snel volgen. Het ligt er niet aan wat je doet, maar hoe je het doet, en daar is in alle paardensporten veel te verbeteren.

De toon van dit topic bevalt je niet zo? Da's dan jammer, lees het misschien eens volledig door. Kan je zelf nog eens zien wat mijn mening en de bedoeling van dit topic was. Ik heb er geen zin in mezelf tot in het oneindige te blijven herhalen...
Dat de paarden het leuk vinden, daar oordeel ik zelfs niet over. Je kan paarden (of mensen) ook blootstellen aan onnodig gevaar terwijl ze het leuk vinden. Een kind een steile helling laten afdonderen op zijn crossfietsje zal dat kind wel leuk vinden, maar 't blijft een gevaar (is enkel als voorbeeld bedoeld).
Ik zal, in tegenstelling wat ik hierboven zei, toch nog maar eens herhalen, en zelfs in hoofdletters, vetgedrukt, cursief én onderlijnd, want blijkbaar lezen sommige mensen enkel wat ze zouden willen wat er staat en niet wat er effectief geschreven staat: IK STEL DEZE SPORT NIET TER DISCUSSIE! IK STEL MIJ ENKEL VRAGEN BIJ BEPAALDE HINDERNISSEN.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:17

Maar mijn opmerking negeer je voor het gemak maar? Die lees je nl ook niet.

En ik zou graag een paar concrete voorbeelden zien van hindernissen waar je vragen bij hebt, op dit moment heb ik vooral de indruk dat je loopt te roepen nav de 1e foto's en als je dan met een jachtfoto komt aanzetten, verlies je bij mij heelk wat geloofwaardigheid.

Overigens vind ik je toon ook erg onplezierig, ik heb hiervoor al een keer term aanmatigend gebruikt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:20

Kijk eens op de 3 foto's in mijn profiel waar ik met mijn vorige (super)paardje aan het crossen ben. Oortjes VOL naar voren toe, hij vond het geweldig, deed niets liever dan dit. Hij vond crossen wel 100x leuker dan met zijn koppie in de krul rondjes in de bak lopen.
(en over de veiligheid, we hebben nog nooit andere fouten dan tijdfouten in de cross gemaakt, zegt genoeg denk ik.)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:27

dju, alles weg
opnieuw dus:

Ik vind de foto's een slecht illustratie van je vraag/ opmerking

1e paard valt voor de hindernis. Dat kun je moeilijk toeschrijven aan de hindernis
2e enige wat hier mis is is de uitdrukken van de amazone. die is niet zo charmant
3e uitgegleden na de sprong? Is meer een kwestie van ondergrond en de vraag of je dna moet willen rijden
4e is de enige echte enge SGW foto
5e niets aan de hand. bij een springhindernis had het paard misschien de balk meegenomen met zijn achterbenen.