Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:sorry was als pb bedoelt,is iets fout gegaan........
Voltigeur schreef:Al eens aan gedacht dat niet iedereen de godganse dag thuis is? Ik ben nu mijn topic aan het doorlezen, en reacties zullen wel volgen...
Groeten,
Bart.
Paul_H schreef:Voltigeur schreef:Al eens aan gedacht dat niet iedereen de godganse dag thuis is? Ik ben nu mijn topic aan het doorlezen, en reacties zullen wel volgen...
Groeten,
Bart.
Nooooooooooit bij me opgekomen ...
Dag Bart. Ik heb op mijn manier jou èn de mensen die op jouw eerste bijdrage hebben gereageerd, uitgenodigd voor een open gesprek over wat jou bezig houdt. Lees ik het goed, dan gaat het er jou om dat eventingruiters risico's nemen met hun paarden, meer dan jij redelijk of eerlijk of verantwoord of wat ook vindt. Dat lees ik ook uit jouw antwoorden op de gegeven reacties. Misschien is een goed startpunt voor de gedachtenwisseling de vraag:wat heeft jou ertoe gezet om daar een item van te maken? Je neemt het blijkbaar hoog op want je hebt jouw bijdrage op meer plaatsen binnen Bokt gezet.
Groeten, Paul
Paul_H schreef:Maar de kern is (a) dat wij paarden aan risico's blootstellen, en (b) dat je die te groot of te oneerlijk vindt; anders kom je niet aan de vraag hoe het anders (= met minder blessure-risoco's voor paard en ruiter?) zou kunnen. Klopt? Groeten, Paul
geerke schreef:iets safere hindernissen lijkt mij,lager en minder robuust ,tenminste dat is mijn idee.....
Voltigeur schreef:geerke schreef:iets safere hindernissen lijkt mij,lager en minder robuust ,tenminste dat is mijn idee.....
Ik weet niet hoe ik mezelf nog duidelijker kan maken tegenover Paul...
Lielle schreef:En om dat nog te illustreren, toen ik 4 jaar geleden begon was ik ernstig onder de indruk van een M cross. Inmiddels begint ook het 2* (ZZ) wel doenbaar eruit te zien.
Overigens vind ik een fundamenteel verschil bestaan tussen stierenvechten en eventing. Bij het eerste is het doden van een dier het ultieme doel, bij het tweede is dat totaal niet aan de orde. De enige overeenkomst is dat in beide gevallen door een ongeval een paard or ruiter kan omkomen, maar voor beide disciplines (overigens is IMO stierenvechten geen discipline van de paardensport maar goed) is de 'ruiter' ervoor verantwoordelijk (voor zover mogelijk) om dat te voorkomen.
lindake schreef:@ Voltigeur: ik vind je een geweldige persoon om een discusie van te volgen. Maar dit had je misschien ook beter kunnen zetten in de beginpost. Dan had je zinloze discusies vermeden. Of beter gezegt: dan hadden de eventingsruiters zich niet zo aangevallen gevoelt.
Citaat:Dus aan alle crossers: doe maar waar je zin in hebt, maar probeer om je paard niet in een nare situatie terecht te laten komen.
jenga_8 schreef:De toon van dit topic bevalt me niet zo. Ik begrijp dat veel mensen Eventing zien als een paardonvriendelijke sport, en als je alleen maar naar dit soort filmpjes gaat kijken, dan denken veel mensen er vast ook zo over.
Helaas zijn er maar weinig filmpjes van paarden die opgeknoopt op stal staan omdat ze in de dressuur die ene stelling niet willen aannemen(of ponies die te strak worden bijgezet) de methodes die men gebruikt bij het leren van de slyding in het westrn rijden. Laat staan omstreden trainingsmethoden voor het springen bij paarden die veel hout raken. Capriolen op een paard, hangen aan één kant, lekker met drieen op de rug van een paard staan springen................... noem maar op.
Mijn ervaring met de sport Eventing is dat paarden het leuk vinden om te doen. Het staat dichtbij hun natuurlijke aard. Deze sport vereisd een hoge mate van conditie waarmee paard en ruiter een sterke band ontwikkelen. Want zonder vertrouwen geen cross! Als je deze sport ter discussie stelt, zullen de andere paardensporten snel volgen. Het ligt er niet aan wat je doet, maar hoe je het doet, en daar is in alle paardensporten veel te verbeteren.