[SGW] Global-e 't Zand (Chaam) 18 & 25 maart. - Verslagen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loez

Re: [SGW] Global-e 't Zand (Chaam) 18 & 25 maart. - Verslagen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 09:07

Loes_Joery schreef:

Je hebt een mooie foto gemaakt van patries en meraat!!
Chaam was best geslaagd vond ik! Dressuur nogal verschillend, springen wel oke, en cross ook super met alle 4 van ETS! Oeh die hagelbui vond ik ook niet zo grappig, wou even bij linda dressuur kijken, kwam zeik nat terug Haha! ! Maar vond het wel een geslaagde dag! Verslag zelf zal Patsmu geven denk ik Knipoog En voor de rest, Balen voor degene die niet hebben kunnen rijden, en gefeliciteerd voor degene die een fijne 1e cross hebben gehad!

[edit] Bij meer mensen en ook bij ons stond dat we ze niet veterinair hadden laten keuren, terwijl we ze toch degelijk hebben laten keuren, Yolien heeft dat toen geloof ik aangegeven, en toen was het veranderd. Maar hoe dat precies gegaan is, geen idee.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:47

Ik heb ook een beetje een "het-lijkt-wel-of-alles-tegenzit-dag" gehad. Ondanks dat viel de uitslag weer erg mee. Toe ik Tenda helemaal klaar had om dressuur te gaan rijden zou ik mezelf klaar maken en na dat ik 10 minuten had gezocht er toch maar van uit gegaan dat ik mijn laarzen nog mooi gepoetst op stal had staan Frusty ( ik had in de paard en sport gelezen dat ze mooi gingen glimmen als je de lederpoets in de fik zet en daarna met een panty uitwrijven, was alleen zonde om dat te doen en ze op stal te laten staan) maar gelukkig had de familie Smulders nog een paar chaps te leen. Ik had nog een kwartier om los te rijden en de dresuur ging dus ook erg slecht. Ik stond dertiende, bijna onderaan. Bij het pringen was Tenda erg vrolijk maar het viel niet tegen, een balk. Maar toen ik op wilde stappen kraakte het behoorlijk en was ik uit mijn broek gescheurd. Resultaat van voor tot acher op de naad bij het kruis uitgescheurd Bloos . Pap zei nog lachend dat ik best zo kon rijden. Gelukkig had ik nog een witte broek bij me (je weet maar nooit.... Tong uitsteken ) De cross ging wel fijn. Foutloos en precies op de ideale tijd. Maar bij de finish bleek Tenda met zijn schroef zijn linderachterbeen goed geraakt te hebben. Een flink gat net ionder de kogel en een winkelhaak op de kroonrand en de hoef waar er een stuk hoef gapend naar buiten lag. Maar gelukkig was er ook goed nieuws en bleek ik toch nog van de dertiende plaats gestegen te zijn naar de derde plaats.
Tenda staat nu in het verband. Elke dag een half uur in de badedas en dan opnieuw verbinden. Deze week alleen op de harde weg stappen (liever rust maar anders stuitert ze in de stal omhoog denk ik) en niet in de wei....... Hoop dat het dan goed is anders kan ik EL wel vergeten.....
Iedereen die geen pech heeft gehad: super Go jij! Go jij! en voor de rest: vol goede moed op naar EL *LOL*

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:49

Super Sabien, maarre werd Tenda door die verwonding niet afgekeurd?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:52

Jee sabine, wat een dag!
Volgens mij is het voor omstanders erg grappig als iemand uit haar rijbroek scheurt maar voor jezelf Bloos!

Wel mooi dat je cross zo goed ging! Ik hoop dat Tenda snel herstelt!

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:56

Simmie schreef:

Nee dus. Ik had verwacht van wel. Maar papa zei dat ze niet afkeuren als het paard niet kreupel is. Weet iemand wat hier over staat in de reglementen? Ze is overigens nu nog niet kreupel en echt dik is het ook niet..

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:01

Artikel 321 - Keuring van de paarden
1. De eerste keuring:
Aanbevolen wordt om de eerste keuring voor de cross bij het verlaten van de springring
te laten plaatsvinden.
De keuringslocatie dient in overleg met de betreffende Wedstrijddierenarts te worden
vastgesteld en moet op een voor de deelnemers gemakkelijk te herkennen en te
bereiken plaats worden gesitueerd. De Wedstrijddierenarts dient te worden voorzien
van de benodigde gegevens en moet kunnen beschikken over een secretaris,
die de bij deze keuring verzamelde gegevens registreert. De paarden moeten aan
de hand worden getoond voorzien van een hoofdstel inclusief bit. Indien de keuring
plaats zal vinden direct voorafgaande aan de cross-country, mogen de paarden zijn
voorzien van het harnachement en beenbeschermers. Alleen die paarden, welke
door de Wedstrijddierenarts zijn goedgekeurd kunnen aan de wedstrijd beginnen.

2. Redenen voor afkeuring
a. De keuring tijdens de wedstrijd:
Wanneer gedurende de wedstrijd de Wedstrijddierenarts of een jurylid op
één of andere wijze de indruk krijgt dat een bepaald paard niet in staat is de
wedstrijd voort te zetten, dan dient een herkeuring te volgen. Het betreffende
paard kan pas na een positief advies van de Wedstrijddierenarts de wedstrijd
voortzetten.
b. De keuring na de cross-country:
De keuring na de cross-country dient bij voorkeur plaats te vinden in een afgesloten
ruimte met een ingang/uitgang. De keuringslocatie moet bij voorkeur
niet toegankelijk zijn voor het publiek. De plaats moet duidelijk aangegeven zijn.
Deze keuring moet plaatsvinden 10 minuten na de finish van de cross-country
of zo spoedig mogelijk na het tussentijds beëindigen van de cross-country.
Finishtijden en keuringstijden moeten door een secretaris worden bijgehouden,
die ook de bij de keuring verzamelde gegevens registreert. De paarden dienen
door de ruiter of in aanwezigheid van de ruiter te worden aangeboden voor de
keuring. De ruiter is verantwoordelijk voor het op tijd aanbieden van zijn paard
voor de keuring.
De keuring vindt plaats in rust en in beweging aan de hand in stap kort overgaand
in draf. Na deze keuring wordt beslist: goedkeuren of 20 minuten uitstel.
Een herkeuring heeft geen consequenties voor de deelnemers. Bij een herkeuring
dienen de paarden in de nabijheid van de keuringsplaats te blijven.
De herkeuring dient na 20 minuten plaats te vinden. Na deze herkeuring volgt
de definitieve beslissing goedkeuren of afkeuren. Bij afkeuring volgt uitsluiting.
Van de paarden die uit de wedstrijd worden genomen wordt door de Wedstrijddierenarts
een rapport opgemaakt, waarin de bevindingen die aanleiding geven
tot de beslissing zijn vermeld. Dit rapport wordt aan de Federatievertegenwoordiger
overhandigd. De ruiter wordt op de hoogte gesteld van de reden(en) die
tot uitsluiting hebben geleid.

3. Algemene richtlijnen betreffende de veterinaire keuring:
a. Wanneer een paard aan de keuring wordt onttrokken volgt diskwalificatie.
b. Tegen de beslissing van de Wedstrijddierenarts is geen beroep mogelijk.
Laatst bijgewerkt door MJ_ op 19-03-07 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:03

sfranken schreef:
Simmie schreef:

Nee dus. Ik had verwacht van wel. Maar papa zei dat ze niet afkeuren als het paard niet kreupel is. Weet iemand wat hier over staat in de reglementen? Ze is overigens nu nog niet kreupel en echt dik is het ook niet..

Eigenlijk worden er helemaal geen redenen genoemd om een paard na de cross af te keuren? Ik kan me bij kreupelheid als reden wel iets voorstellen. Een wond zonder kreupelheid hoeft natuurlijk ook niet zo erg te zijn, ik kan me wel voorstellen dat dat niet persee reden hoeft te zijn voor uitsluiting.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:09

Rk balen dat je helemaal voor jan l*l naar het zuiden des lands bent gereden. Wel gefeliciteerd met je record Haha!

Sabine goed gereden ondanks wat kleine haperingen in de voorbereiding Tong uitsteken Het is te hopen dat de wond snel weer genezen is.

Eg goed gereden. Ik weet alleen niet meer of ik je verslag hier of ergens anders heb gelezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:13

er is ergens een artikel met richtlijnen voor de DA, zal zo kijken.

EG en sfranken, goed gedaan maar dat had ik al gezegd gisteren Ja

familie patsmu heb ik eigenlijk niet meer gezien na het losrijden.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:24

We waren er wel Lielle..
Heb met allebei heel fijn gereden. Dressuur oke punten viel 100% mee...Had erger verwacht. Springen ook oke.
Cross heel fijn rond gereden. Ze pakte goed aan. Bij allebei een ruiterfout door mij een weigering. Nou langsloper. Liet hem weg vallen over de buitenkant niet genoeg been en buitenteugel erbij bij de borstelbak voor de coffin. Reed hem nioet goed aan.. Dom.
Swat langsloper bij de surfplank. Ook dom viel terug in tempo en liet hem dood lopen.. Verder allebei pakte ze heel goed aan.
Iedereen gefeliciteerd...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:27

Ik heb je ook wel gezien en gesproken met losrijden, maar heb dus niet meer kunnen vragen hoe het ging. Maar klinkt goed Ja

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:28

Ik zag het volgende staan in de richtlijnen voor de DA bij een nationale wedstrijd op de sgw-eventing site:

Redenen voor afkeuring na de cross:
• Duidelijke kreupelheid.
• Duidelijke ziekte, koorts.
• Ernstige afwijkingen aan respiratie of circulatie apparaat.
• Ontstekingsoedeem, pijn, algemene stijfheid.
• Ernstige huidlesies op plaatsen waar zadel, singel of hoofdstel druk uitoefenen.
• Afwijkend beslag, losse ijzers, hoefscheuren etc.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:34

die zocht ik idd. Losse ijzers is raar, ik heb al vaker meegemaakt dat ze een ijzer kwijt waren na de cross en daar ben ik nooit op afgekeurd (paard ook niet Haha! )

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:11

Mijn verslag volgt nog, maar heb idd een zeer geslaagd M debuut gehad Haha!
Slecht gedressuurd in de regen (middenmoot met wel maar 5,5 strafpt verschil op nr. 1!!), foutloos en lekker gesprongen. Cross ging aardig. Alleen op de borstelbak heb ik me echt verreden ... Gestoord reed via de binnenbocht aan waardoor ik in een veel te laag tempo voor de bb kwam. Gelukkig deed Pasjha toch z'n uiterste best om erover te komen (braaf paardje). Maar dit is dus t verschil tussen L en M crossen Bloos Verder gingen de strobalen, picknickplaats, de hagen en de coffin echt kicks! De rest was ook OK maar er zaten een paar lompe sprongen bij. Pasjha was ook nog niet echt topfit zoals aan t einde vh vorig seizoen en ik wilde m ook niet overrijden, had dus wel 16 sec. tijdsoverschrijding (heeft me de 2e plaats gekost).

Verder werd Pasjha idd zoals al besproken Knipoog na de cross in eerste instantie op links voor kreupel afgekeurd. Voor de cross was ie gewoon goed trouwens. Ik heb de DA maar direct verteld dat hij de laatste tijd n paar keren zijn ijzer van dat been verloren was en dus vorige week nog opnieuw beslagen was... Het is best logisch dat als je dan met dat paard op de harde weg en ook nog met schroeven gaat draven niet zo lekker loopt, vooral ook nog na n flinke cross. In EL haal ik dan ook maar meteen na de cross de schroeven eruit voor de 2e keuring. Hadden we eigenlijk ook kunnen bedenken.... Maar ik moest dus van de DA maar even de schroeven eruit draaien en dan terugkomen. Toen liep Pasjha gelukkig weer gewoon goed Bloos Ik had trouwens wel even de schrik te pakken hoor! Voor Etten Leur wil ik wel nog wat aan ons tempo gaan werken, heb door alle ijzer-problemen ook niet echt goed kunnen trainen voor Chaam. Maar nu is weer alles goed dus we gaan vol goede moed aan de slag Knipoog

Ben dus uiteindelijk 4e geworden en ben heeeeelemaal trots op Pasjha! Haha! Direct de eerste M rit 2 wp én ook nog prijs, dat had ik niet durven te hopen...

Verder iedereen die prijs had en/of gewoon lekker gereden heeft gefeliciteerd! Go jij! Go jij!

Balen voor Madelene (kwam haar net voor haar herkeuring tegen toen ik net voor de herkeuring was geweest met Pasjha) en Lex!! Ach gut
Sabine: hopelijk geneest de wond van Tenda snel!
Renske: goed gereden hoor!
Ibonn: hopelijk gaat t in EL weer als vanouds!
Marloes: ook heel netjes gereden!

Jammer voor iedereen die niet gestart is ivm het weer.... vanuit t zuiden was t gelukkig wel te doen Bloos

Marloeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:08

Nou ik kwam vanmorgen op stal, niets aan de hand. Alle 2 de paardjes stonden en goed bij, lkkr de wei in gedaan, wil ik nu gaan rijden, staat er 1 met een heel dik voorbeen. Loopt ook niet rad. Balen, wat zal het zijn?
Hoop niet dat het de pezen zijn, want daar zit niemand op te wachten dus ik ook niet.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:11

Citaat:
Ibonn: hopelijk gaat t in EL weer als vanouds!

Stond op wachtlijst voor EL en heb daarom in Vechmaal ingeschreven. Na gisteren heb ik besloten om Vechmaal af te melden en Plato eerst te laten herstellen van zijn verkoudheid. Gisteren waren we om 14u00 op stal en het was best lekker weer dus liet ik hem met een dikke deken op de wei. Hij ging als een zielig hoopje paard weer terug naar stal en ging binnen staan. Een duidelijk teken dat hij zich niet 100% voelt. Vanochtend stond hij weer stampij te maken toen het eten niet snel genoeg kwam dus het valt wel mee maar ik neem liever even de tijd.

Sabine en Suus: goed gedaan allebei, zomaar meteen ind e prijzen op de 1e cross vna het seizoen, dat belooft voor de rest vna het seizoen !!

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:18

Wie heeft ernog meer foto's gemaakt??

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:50

zo allemaal hier dan ook het verslag van mij, een beetje lang maar die het wil lezen die leest het.

het was inderdaad een beetje een pechdag voor mij.
dressuur in de hagelbui, en daarna was ze helemaal van slag en totaal niet meer nageeflijk en ze bleef maar haar kont in de wind draaien, maarja....niks aan te doen.

Springen ging niet goed, wat helemaal door mij kwam, ik ontplofte bijna van de zenuwen en kreeg geen afstand meer geregeld.
In het parcour dus vele balken en een weigering op 3 omdat ze struikelde op de balk die ze bij 2 ervanaf had getikt.
Maar goed nog net binnen de marge dus op naar de DA.

Bij de 1ste Da controle was ze echt nog in orde, ook met springen en dressuur niks gevoeld dat ze onregelmatig zou zijn.
Daarna de cross in en ze liep super, nergens het alternatief hoeven te nemen alleen een stuurfout op 7 en daardoor het kleintje gemist, dus opnieuw aangezet en toen ging het goed.
Verder nergens problemen, ook niet het minste gevoel gehad dat ze onregelmatig was.

Bij de 2de DA controle was ze dus heel licht onregelmatig, de ene DA heeft de andere erbij geroepen om te kijken of hij het niet verkeerd zag.
Dus nog een keer herkeuren, en toen was ze nog steeds onregelmatig, dus inderdaad afgekeurd.
Flinke teleurstelling, zeker omdat je dan het gevoel krijgt of je het express hebt gedaan alleen maar omdat je wilt crossen.
Bij de uitslagen stond toen uitsluiting....maar dat was niet goed, wij naar de puntentellers en inderdaad, de weigering bij 7 was niet goed opgeschreven, dus werd het veranderd naar veterinair afgekeurd.

Ben vanochtend meteen naar mijn eigen DA gegaan om een foto te laten maken.
Vanochtend liep ze al helmaal niet meer onregelmatig.
Wat blijkt nou, ze heeft in het begin van vorige week een klap op het gedeelte tussen hoef en kogel gehad en daar is wat bindweefselwoekering ontstaan.
Die bult drukte licht tegen haar banden aan die de kogel ondersteunen en daardoor was ze wat onregelmatig. Gelukkig dus geen erge dingen.

Ik wil nog even benadrukken dat ik mijn eigen DA nog naar die bult heb laten kijken, en hij zag er niks aan en ze liep NIET onregelmatig en heb van hem groen licht gekregen om te rijden.
Sowieso is ze van de winter flink ziek geweest en we hebben tot diezelfde dag via bloedonderzoek tot het laatste moment gewacht of er nog verslechtering in haar bloedwaardes was en het wel verstandig was om te starten of niet. Want ik had 7 weken geleden groen licht gekregen om haar weer lekker te trainen zodat ze klaar was voor chaam. En in die 7 weken was alles hetzelfde gebleven.

Dat de uitslag nu in mijn voordeel is uitgevallen, tja daar is de organisatie zelf schuld aan, ik heb duidelijk gezegd dat ik bij de DA in chaam afgekeurd was.

Misschien een beetje lang verhaal, maar ik wilde effe kwijt dat het een heel lichte onregelmatigheid was. Vandaag heeft ze na ons bezoek bij de DA thuis heerlijk in de wei gedraafd en gegallopeerd, en dat we deze week even geen zware arbeid moeten doen maar lekker gymnastieken in rustig tempo, en dat ze dan met een kleine week ervanaf zou zijn.
Uiteraard laat ik haar weer controleren voordat ik naar Etten-Leur ga, want ik wil haar zeker niet in de vernieling rijden.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:53

Ik heb je in de cross gezien bij de haag en de coffin en het zag er prima uit Madelene.
Als ze het niet merken heb je nu gewoon lekker je eerste wp te pakken. Gefeliciteerd Knipoog

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:22

dank je wel...ben er ook blij mee, want mijn cross ging gewoon goed, en ik heb vele grenzen verlegd met al die greppels, puur en alleen maar omdat ik super op mijn nanea-schatje kan vertrouwen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:23

Ach gut Madelene

Ik snap heel goed dat je je rot voelt en het beeld wil recht zetten, maar dat is wat mij betreft echt niet nodig!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:24

zit er maar niet teveel over in Madelene, volgens mij heb je je zelf niks te verwijten hoor!
Een beetje pech en waarschijnlijk valt het allemaal mee toch?!

Super van je cross hoor!!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:39

Zoals ik ook al zei... een lichte onregelmatigheid heb je snel opgelopen. Een keer wat minder neerkomen na een hindernis kan al de oorzaak zijn. Je hoeft je voor niemand te verontschuldigen en je hebt echt geen dingen gedaan die niet konden!!!!! Ik zou zeggen op naar Etten Vork

Ik vind het trouwens wel knap dat zoveel mensen hun greppel trauma's achter zich hebben gelaten en bij de haag rechtdoor zijn gegaan! Petje af hoor! Afgod Daar wacht ik nog even mee Koe

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:02

Etten Leur zal ze dan toch wel weer goed zijn Madelene! Ach gut Gelukkig heb je wel lekker gereden! Ik baalde gisteren ook hoor toen Pasjha in eerste instantie afgekeurd werd... T knaagde er bij mij ook wel n beetje aan omdat ik wist wat de oorzaak was van de onregelmatigheid van Pasjha. Toch heb ik aan hem ook echt niks gemerkt met rijden en de week van tevoren heb ik m thuis expres getest door o.a. n op de verharde weg te draven (niet te veel natuurlijk) en n flinke bosrit te maken. Als ik had gemerkt dat ie niet lekker liep had ik me afgemeld. Hopelijk was dit voor ons alle ellende ineens voor dit seizoen Bloos

Op naar Etten Leur!! Vork

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:14

vind ik ook....etten here we come