quintusgl schreef:Hillebil: er worden goede adviezen gegeven. Dat jij dat meteen als de bit-, boom-, spoor- en wat dan ook voor brigade ziet, betekend dat je helemaal niet open staat voor de hulp die je geboden wordt.
Je kan je paard pas goed rijden als je open staat voor ideeën van anderen.
Je hele leven is niet lang genoeg om alles te weten over het wezen paard.
Blijf altijd open staan om te leren en hou ten alle tijden in je hoofd dat een paard niet alles meteen kan wat jij wilt. Neem de tijd als hij angst heeft, als je die tijd niet hebt dram je niet door maar geef je jezelf op je flikker.
Helemaal mee eens...
Echt gedegen advies om dit op te lossen heb je al een aantal keer gekregen.
En een paar kinderachtige reacties... inderdaad ook.
Maar een paard wat niet aan de hulpen is, ook al is het van afsluiten los je niet op met spoor oid, misschien die ene keer, maar de keer daarna moet je met grover geschut komen voor dezelfde reactie en uiteindelijk zit je in een vicieuze cirkel en een paard wat nog minder gaat reageren.
Maar het is best op te lossen als je je verdiept (met instructie) wat jouw paard motiveert en waar hij vertrouwen van krijgt.
Niet boos worden als dit wordt gezegd, hou jezelf een spiegel voor en probeer even tussen de kinderachtige posts heen te lezen en te leren. Er zijn echt veel goede dingen genoemd van ervaren mensen.
En bit en spoor loos?
Kijk maar even in mijn profiel
ik hoor niet echt tot die groep
ik kijk wat bij het paard past... de een rij ik met S&T maar zonder sporen, de ander met trens en sporen... ik heb niet een vast 'iets' qua materiaal...
Maar sporen pak ik er hooguit bij voor de buiging, zodat ik goed kan aangeven waar het opzij moet of hoe snel ik een been weg wil hebben.
Voor tempo gebruik ik ze niet.
Bij naar voren denken ook niet.
Dat is een kwestie van gezond in het koppie houden en motiveren.
Ook een bang paard kan je motiveren.
Sommige om het veel mee te oefenen, het normaal laten worden, anderen moet je heel overdreven mee praten of zelfs op zingen
(maar dat is meer voor je eigen ademhaling
)
Bij veel beesten helpt afwisseling en werk met de dubbele lijnen. Actie-reactie kan je daar ook fijn mee er in krijgen... maar vanaf de rug kan dat ook prima. Maar je moet het wel bewust doen en je open stellen om te leren en goed te kijken naar wat je voor paard onder je kont hebt.