[SGW] Zo kun je een eventingpaard ook trainen.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:08

Lielle schreef:
ik vind het een geweldig filmpje, maar wat ik er wel aan mis is het ritme houden na de hindernis. Paard wordt vrijwel iedere keer direct doorgestuurd na de hindernis (kan niet anders door de longe), en krijgt de kans daardoor niet om een paar passen simpel te galopperen. Ritme en gemakkelijk doorgaan na de hindernis is wel essentieel in de cross, en die mogelijkheid krijgt het paard hier niet. Op afsprongen e.d. is dat nog niet zo'n probleem, maar zeker op 'gewone' hindernissen zou ik het paard veel meer voorwaarts willen zien.

Ik vind dat juist wel mooi eraan. Hoeveel paarden zie je niet vluchterig worden op de hindernissen, zeker op greppels ed. Ken instructeurs die menen dat je op een trakhener vooral hard en met de kop erop moet afrijden. Terwijl een paard dat gat echt wel ziet (anders zou ik er niet de cross mee indurven, maar dat terzijde). Hier leert dat paard juist dat zo'n sprong niks voorstelt en gaat hij er met veel rust overheen. Wegrijden kun je ze dan toch onder man leren? Als je het filmpje bekijkt van dit paard later in een wedstrijd ziet dat er goed uit.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, jonge paarden springen vaak nog zo onstuimig of onverwacht dat er maar weinig ruiters zijn die zonder te hinderen mee zitten met het paard, dan is dit wel ideaal. Je moet ze alleen met grondwerk etc wel heel gehoorzaam hebben en daar gaat denk ik veel tijd inzitten.
Ik laat Koek tijdens het longeren ook vaak over gekke dingen springen en dan kan ie zo idioot doen dat ik zeker weet dat ik hem aan zijn kop had gehangen als ik erop gezeten had...

Anomien

Re: Zo kun je een eventingpaard ook trainen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:17

na aanleiding van het filmpje ben ik ook begonnen.

Ofja, in mini variant. Ik train naast de fiets en longeer eenmaal op bestemming mijn ruin over bijvoorbeeld een zandvlakte (wij hebben een zandvlakte in het bos vergelijkbaar met bakzand) waarbij hij ook over een flinke bult moet. Of over een boomstronk in combi met een bult.

geweldig vindt ie het! En hij wil ook erg graag, vandaar dat hij van mij het tempo ook zelf mag bepalen (dat is thuis aan de longe wel anders). Ook zodat ie aan kan geven wanneer het teveel wordt.

Kost hem wel veel energie. Dus hij loopt er snel op leeg. Ik raad wel iedereen aan om veel pauzes in te lassen en het kort te houden . Maar prachtig vind ie het wel. Hij denkt echt na over waar hij zijn benen neerzet.

Uiteindelijk pak ik telkens nieuw terrein. En de uitdaging moeilijker maken. Maar dat duurt nog even.

Lielle

Re: Zo kun je een eventingpaard ook trainen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:24

het stuk tussen de 2.30 en 3.30 (mn laatste deel) laat zien wat ik bedoel. Ik ben helemaal geen voorstander van met de kop erop naar een trakehner jagen (mijn instructeur heeft me dat wel afgeleerd maar hier zie ik toch te weinig aandacht voor ritme en balans. Ik zie wel de voordelen ervan, maar ik zou dat beperken tot wat simpeler werk waarin je makkelijker het paard de ruimte kunt geven om zich te herstellen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:26

Er is één ding wat ik niet snap: hoe weet het paard dat zij het goed doet?
Bijv. met vrijheidsdressuur geef je je paard wat lekkers als ze de oefening goed uitvoert, dan weet ze precies wat ze moet doen om nog een keer wat lekkers te krijgen.
Maar hoe beloon je je paard als je grondwerk doet?

De paarden op de filmpjes zijn natuurlijk al wat meer getraind, maar hoe vertel je het paard nou dat je hem óver de hindernis wil hebben?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:17

Claudxx schreef:
Er is één ding wat ik niet snap: hoe weet het paard dat zij het goed doet?
Bijv. met vrijheidsdressuur geef je je paard wat lekkers als ze de oefening goed uitvoert, dan weet ze precies wat ze moet doen om nog een keer wat lekkers te krijgen.
Maar hoe beloon je je paard als je grondwerk doet?

De paarden op de filmpjes zijn natuurlijk al wat meer getraind, maar hoe vertel je het paard nou dat je hem óver de hindernis wil hebben?

Mijn ruin is natuurlijk al wel onder het zadel gewent te springen. En hij vindt dit erg leuk dus ik hoef hem niet te dwingen, heb ook (omdat ik het eerste stuk met de fiets ga) geen longeerzweep bij mij. Gaat prima, hij vindt het prachtig.

Denk wel dat het handig is dat ze het longeren kennen. Je kunt desnoods thuis beginnen met een grondbalkje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:21

Claudxx schreef:

Je wijst gewoon naar de hindernis terwijl je de leadrope vasthebt, en je begint natuurlijk niet zo erg hoog. Een aantal balkjes op de grond is in het begin voldoende.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:10

Echt een fantastisch filmpje, vol inspiratie. Ik ben wel benieuwd naar ervaringen of filmpjes van mensen die het zo al een beetje geprobeerd hebben?

Vraag me af of mn jonge paard niet gigantisch rennerig wordt, vooral omdat je niet dichtbij hem kunt zijn als hij de sprongen maakt.