Lielle schreef:ik vind het een geweldig filmpje, maar wat ik er wel aan mis is het ritme houden na de hindernis. Paard wordt vrijwel iedere keer direct doorgestuurd na de hindernis (kan niet anders door de longe), en krijgt de kans daardoor niet om een paar passen simpel te galopperen. Ritme en gemakkelijk doorgaan na de hindernis is wel essentieel in de cross, en die mogelijkheid krijgt het paard hier niet. Op afsprongen e.d. is dat nog niet zo'n probleem, maar zeker op 'gewone' hindernissen zou ik het paard veel meer voorwaarts willen zien.
Ik vind dat juist wel mooi eraan. Hoeveel paarden zie je niet vluchterig worden op de hindernissen, zeker op greppels ed. Ken instructeurs die menen dat je op een trakhener vooral hard en met de kop erop moet afrijden. Terwijl een paard dat gat echt wel ziet (anders zou ik er niet de cross mee indurven, maar dat terzijde). Hier leert dat paard juist dat zo'n sprong niks voorstelt en gaat hij er met veel rust overheen. Wegrijden kun je ze dan toch onder man leren? Als je het filmpje bekijkt van dit paard later in een wedstrijd ziet dat er goed uit.
Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, jonge paarden springen vaak nog zo onstuimig of onverwacht dat er maar weinig ruiters zijn die zonder te hinderen mee zitten met het paard, dan is dit wel ideaal. Je moet ze alleen met grondwerk etc wel heel gehoorzaam hebben en daar gaat denk ik veel tijd inzitten.
Ik laat Koek tijdens het longeren ook vaak over gekke dingen springen en dan kan ie zo idioot doen dat ik zeker weet dat ik hem aan zijn kop had gehangen als ik erop gezeten had...