[SGW] Dressuur schrappen uit B-SGW?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:24

ponyparadijs schreef:
Een 2 daagse wedstrijd opzet zou misschien nog wel een goede oplossing zijn.
1 dag dressuren en de dag erna springen en crossen. Alleen als je dan van ver komt wordt je daar natuurlijk niet gelukkig van. Dat kost een hoop extra tijd en geld!

Ik zou het een dramatische oplossing vinden..

mistid

Re: Dressuur schrappen uit B-SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:25

Ik ook Vief!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:27

Tweedaagse, zoals in België, zijn een dure aangelegenheid. Ik had dat iig niet kunnen betalen :')

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:29

Ik ben voor haha...
Maar dat is wel omdat ik puur naar mezelf kijk. Fjordy en ik mogen blij zijn met 170punten in de dressuur :=. Zou vreselijk zijn dat we straks daarom niet meer mogen crossen. Want ondanks onze dressuur vind ik ons echt geen kamikazepiloten :n.

bvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:31

viefdepief schreef:
ponyparadijs schreef:
1 dag dressuren en de dag erna springen en crossen. Alleen als je dan van ver komt wordt je daar natuurlijk niet gelukkig van. Dat kost een hoop extra tijd en geld!

nog zacht uitgedrukt

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:31

Hier vandaan zijn de meeste crossen al een 2-daagse, maar daardoor worden er hier vandaan wel minder crossen gereden dan wanneer het op 1 dag te doen zou zijn.
@Loetie: helemaal met je eens dat over de onvoldoende rijstijl, geen wp, en wel prijs. Paar jaar geleden hadden we een nhkampioene met een onvoldoende voor de stijl. Paard loopt Z2 en springt "wel een rondje". Nu is het wel al verbeterd omdat de stijlpunten van je strafpunten gehaald worden.

Mooie van de sgw is dat, als het goed is, de beste allrounder wint. En zonder dressuur is dat niet meer zo.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:33

Zusje reed afgelopen weekend ook 159 in de dressuur, jury heeft haar verteld dat het zeker niet aan haar rijden lag maar gewoon omdat de pony lekker aan het headbangen is (doet ze al zolang we hebben kunnen achterhalen). Echter, de cross heeft ze super gecontroleerd gereden. Dus ook in de dressuur kan je ze er niet allemaal uit filteren qua lage punten.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:34

viefdepief schreef:
ponyparadijs schreef:

Helemaal mee eens!

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:34

Loetie84 schreef:
MargreetW schreef:
Maar ik ben het met je eens dat SGW ruiters niet zomaar zouden mogen starten met B plus 1

Nou scheer je alle B+1 ruiters wel een beetje over 1 kam hoor...
Daarnaast heb je ook nog een stukje eigen verantwoordelijkheid. Als iemand graag het risico neemt om zn paard in prak te rijden door onvoorbereid of als een idioot het parcours door te jakkeren, is dat een keuze. Dat zou afgestraft moeten worden aan de hand van de stijlpunten (en dus geen toekenning wp en doorstroming naar een hogere klasse).
Wat ik overigens wel raar vind is dat je met een onvoldoende voor de stijl WEL in aanmerking komt voor de prijzen, maar GEEN wp krijgt toegekend. Of ben ik de enige die dat raar vind?

Dit is ook in het algemeen he want anders moet je namen van noemen. Wat ik bedoel is dat nu eigenlijk met B plus 1 mag crossen en dat vind ik niet zo'n goed plan. Niet iedereen gaat eerst trainen en niet iedereen is zuinig op z'n paard.
En jouw opmerking over de stijl - winstpunten vind ik ook terecht.

En alle crossen tweedaagsewedstrijden is ook voor ons niet echt weggelegd.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:40

NB: deze opmerkingen maakte ik ook al toen Noor 2 jaar geleden begon te crossen hoor. Dat zeg ik niet omdat zij nu geen B meer start.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:45

voor mij niet slecht! Maar vind het niet echt goed!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:46

Maar daarom is het springen tegenwoordig al voor de cross (ohjee, ik voel me oud)...
Om diegene die niet normaal een parcoursje rond kan sturen uit de cross te houden.

Als je een matige dressurproef rijdt en netjes springt en crosst mag je zeker tevreden zijn, maar dan hoor
je toch niet met de eerste prijs naar huis te gaan.

En over wat eerder gezegd werd: met een jong paard die nog niet constant is in zijn hoofd-/halshouding haal je geen 180 in de dressuur.
Maar zou ik daar dan niet mee mogen crossen?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:50

Ik heb een half fries, loopt braaf is goed te sturen in de dressuur en je krijgt 169 punten omdat hij niet helemaal rond in de hals (constant) loopt... En een bokkende knol in de ring die de andere kant op schiet krijgt 189 punten... Dat snap ik al helemaal niet.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:51

Ik had van het weekend met mijn paard dat dressuurmatig de oefeningen t/m het Z2 kent nog niet eens 180 punten in een B proef, maar zou dat geen reden vinden dat ik mijn paard niet genoeg onder controle heb om een cross te starten :+

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:57

Ik volg, ben zeer benieuwd hoe dit ontwikkeld.

Maar duim toch echt wel dat de dressuur blijft bestaan voor een SGW.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:59

Ik zou het een slechte zaak vinden, de dressuur is nou eenmaal de basis van ongeveer elke takt in de paardensport.

ruitenboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:05

Goede middag,
Groot Brittannie, Duitsland, en ongetwijfeld zullen ook Polen, Frankrijk, Italie etc., hun eigen regels en eisen hebben mbt tot het rijden van SamenGesteldeWedstrijden of eventing.
Het lijkt mij daarom verstandig aansluiting te zoeeken bij de grote, belangrijke eventing landen en niet het wiel. zelf, opnieuw uit te zoeken.
Voor het rijden in buurlanden is het ook aardig en een stuk eenvoudiger, wanneer de regels hetzelfde zijn.
We praten dan allemaal over hetzelfde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:56

Als we dan 'iets anders' willen doen:
Trek dan het springen en dressuren bij elkaar en maak er een caprilli proef van. Dat is dan iig 2 disciplines in 1.

Ik zelf vind de huidige formule juist heel leuk. Vooral het idee dat je het op 3 vlakken voor elkaar moet hebben. Ik zou alleen een springparcours en cross niet zo leuk vinden. Is wel 'lekker' efficient op wedstrijd gaan. Zo weer thuis.
Ach ja, ik ben dan ook 1 'van die Z ruiters' die het leuk vind om 1 onderdeel lekker makkelijk af te ronden.

Wat betreft alle voorstellen om de eisen hoger op te schroeven: Dan zou ik liever zien dat de BB helemaal bij de sport getrokken worden. Dat de BB bestaat uit een caprilli proef en een vereenvoudigde cross. Daar moet je eerst wp in scoren en dan mag je pas B rijden.
Is alleen meer werk ipv minder.....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:10

Dat vind ik ook een mooie :j De BB een echte officiele instapklasse maken :-)

Overigens ben ik ook wel voor het 'x aantal trainingen bij erkende trainer voordat je cross mag rijden' :-) (en dan dat WP springen laten vallen)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:13

viefdepief schreef:
ponyparadijs schreef:

Ik ook.. met het sgmw (Mennen samengesteld) is dat al vaak zo... vind dat echt niet fijn, tenzij je dichtbij woont, kost steeds weer overnachting en stalling enz. Geen goede oplossing... :n

Tody; ook een jong paard dat nog niet helemaal constant is kan je mákkelijk 180 mee halen in een sgw dressuurproef. Is dus onzin. Kwestie van beter trainen dus.
Als jij netjes op de letter rijd, en je figuren netjes afmaakt, is het niet erg als je jonge paard af en toe eens onrustig is in het hoofd. Beestje is jong, maar als je verder gewoon netjes rijd, ook zelf netjes zit is die 180 geen probleem hoor, is maar wat je er zelf van maakt.

Laat het SGW maar echt samengesteld zijn, dus veelzijdig in alle 3 de takken, anders zou ik wel een oefencross/BB gaan rijden...

@loetie, ik vind het ook wat vreemd hoor wbt die stijl en dan wel id prijzen. maar is ook wel zo: Je zou verder maar goed rijden maar net op die hindernis een rotafstand/sprong hebben... dus ze zouden meer algemeen over het hele parcours moeten oordelen.

Wbt wp springen ong 5 is opzich oke, maar denk aan bijv koudbloeden, een meterparcours bij de paarden is toch M voor me, is me toch vrij flink, (gelukkig heb ik al wp's enzo behaald bij pony's ) maar ik heb verder geen hoge ambities hoger dan L pony's (dus B paarden) dus dan is die 5wp toch weer hoog.
Dressuur is dan beter, das voor iedereen haalbaar in B dressuur 5 wp's te halen.
Maar ben meer voor het x aantal trainingen dan, lijkt me een goed plan, maarja, zie dat er maar door te krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:16

Wat Melanie zegt :-)

Met een koudbloed of pony kun je heel mooi meekomen in de B en L SGW (paarden) terwijl 5 WP's halen in B-springen (paarden) wellicht net te hoog gegrepen is voor dergelijke combinaties. Een B-springparcours paarden kom je pas tegen in het M-SGW, dus daar zit nog wel een flink verschil.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:18

Nou Mel, het is wel een klus om dat voor elkaar te krijgen hoor. Ik heb dan dit weekend geluk gehad met 180 punten, maar het had ook 170 kunnen worden als de jury constant afstrafte op het iets onrustige hoofd en het wat slingerende paard. Maar het had ook 190 kunnen worden als de jury het juist waardeert dat je een paard die nog onbevestigd is toch redelijk een B proefje door stuurt. Dat is het nadeel aan een jurysport.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:25

Ja, blijft een jurysport, maar blijf er bij dat als je netjes op de letter rijd, en je figuren netjes afmaken (wat ook veel niet gebeurt merk je nog steeds in B.. terwijl je daar je punten goed op kan halen, omdat er niet veel anders nog is in de B, en je houding extra op letten)
En tuurlijk, uitzonderingen van jury's daargelaten, maar het word toch vaak al soepeler gejureerd.
Dus het word gewoon trainen.
En ach, als je maar boven de 165 uitkomt, maar de dressuur blijft belangrijk, en als die beter word, word je klassement ook beter, geeft motivatie om ergens nog even voor te trainen.
Ken ook mensen die zeuren maar dat ze een springpaard hebben en die dus geen dressuur kan en nooit hoog scoren, maar die trainen er ook gewoon niks aan, en dat is jammer.

Ze mogen de grens van niet mogen crossen wel opschroeven naar 150, want als je dat haalt is het echt te erg al. Die staat nu op 135 en dat is wel heel ernstig laag.
Lager dan 165 en dan geen wp's meer is wel een nette regeling. Hoger dan 165 moet gewoon haalbaar zijn.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:34

Ben benieuwd hoe dat gaat in Ermelo ;)

Wat betreft dressuur/springeisen (mbt nu voor wp's) verscherpen vind ik onzin, af en toe heb je 'echte SGW jury's' die standaard 1 punt hoger punten dan een reguliere dressuurwedstrijd, maar je hebt eigenlijk meestal jury's die normaal (al dan niet strenger als op dressuurwedstrijd) punten.
Springen hoeft ook niet op normaal B niveau te staan, de cross is immers ook maximaal maar 80cm in de B paarden.
En nog weer andere toelatingseisen om uberhaupt aan een SGW mee te doen... daar is het springparcours toch wel een goede graadmeter voor lijkt me, als je dat niet rondkomt, mag je de cross immers al niet in.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:59

Apple schreef:
Wat Melanie zegt :-)

Met een koudbloed of pony kun je heel mooi meekomen in de B en L SGW (paarden) terwijl 5 WP's halen in B-springen (paarden) wellicht net te hoog gegrepen is voor dergelijke combinaties. Een B-springparcours paarden kom je pas tegen in het M-SGW, dus daar zit nog wel een flink verschil.

Ben het ook eens met Mel :j
Ik kan in de B prima meekomen met mijn ruige tuiger. Maar hoger dan de L zal ik niet komen, een B springparcours kom ik vaak maar net door.

Over het feit dat je lessen moet nemen voor je aan een B crossag deelnemen vind ik een beetje onzin. Ik heb geen enkele crossles gevolgd, maar rij toch vaker foutloos rond dan sommige andere ruiters. Moet ik ook vaak hebben van de dressuur, die ik nog steeds erg belangrijk vind. Op de letter rijden en een nette afwerking maakt vaak net het verschil en zeker in een sgw dressuurproef kan dan net het verschil maken tussen 165 en 180 (kijk alleen eens naar 15 onderdelen een 6 ipv een 5 omdat de ruiter maar wat zit te kneuren op het paard. Mooi door de hoeken en net wat meer geven kan dan net het verschil uitmaken).