[SGW] sterk paard, bit gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: sterk paard, bit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:00

Je kan toch normaal reageren? dat doe ik toch ook!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:01

Mijn veel te hete (lees over enthousiaste paard) cross ik met een heel vriendelijk bit. Ik ben juist terug gegkomen van een zwaarder en strenger bit. Ik ben juist de andere kant op gegaan. Rij haar nu met een level 1 myler en dat werkt fantastich.
Verschillende paarden, verschillende ruiters en verschillende manieren. Daarom is het ook zo moeilijk om jou te vertellen wat voor jou wel werkt. Ga dat gewoon eens uitproberen en vergeet niet dat je zeker een week of twee met een bitje gereden moet hebben voordat je kan zeggen of het wel of niet werkt.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:03

Achja Maritje, een discussie wat te maken heeft met een cross en alleen al daaraan te zien weet je er dus vrij weinig van... dat vind ik weer zo jammer altijd, maar idd, de beste stuurlui staan aan wal.

@Kris, zo is het met mijn paard ook gegaan :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:05

De dicipline moet geen zak uitmaken!
een paard is een paard. met zijn daarbijhorende gebruiksaanwijzing.
Als je die weet, moet je alles ermee kunnen.

Net als mensen zeggen tegen: Wat voor ras is jou hond? ik wil er ook zo 1, want die luisterd tenminste goed.

Uhm dat is opvoeding? dat heeft niet per definitie met het ras te maken.

Zo ook bij cross, springen weet ik veel wat. je vraagt veel adrenaline van een paard, maar als je het niet aan kan, waarom vraag je het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:07

Maritje1991 schreef:
De dicipline moet geen zak uitmaken!
een paard is een paard. met zijn daarbijhorende gebruiksaanwijzing.
Als je die weet, moet je alles ermee kunnen.

Net als mensen zeggen tegen: Wat voor ras is jou hond? ik wil er ook zo 1, want die luisterd tenminste goed.

Uhm dat is opvoeding? dat heeft niet per definitie met het ras te maken.

Zo ook bij cross, springen weet ik veel wat. je vraagt veel adrenaline van een paard, maar als je het niet aan kan, waarom vraag je het dan?

Juist, daar ben ik het helemaal mee eens.

En ik heb nog nooit een cross gereden nee, maar wel vergelijkbare momenten gehad dus ik weet hoe het voelt en hoe het is. Dat is niet veel anders.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:09

Maritje1991 schreef:

:z Alles staat piekfijn uitgelegd in dit topic door crossers, maargoed, praten tegen dovemansoren natuurlijk.
Kan het wel aan hoor, rijd vaak een heerlijke cross en pony geniet ervan.
Dressuur mogen ze de S&T ook wel afschaffen, want verfijning is pure onzin. Maargoed, zijn wel meer disciplines, kijk naar het mennen, ook scherp bit, of western.
Maargoed, je kunt wel schreeuwen maar ga eens naar een olympische ruiter oid en vraag waarom ie een scherper bit in heeft, je zal wellicht een domme blik krijgen, maar meer info dan hier schreeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:11

MelanieB schreef:
Maritje1991 schreef:

:z Alles staat piekfijn uitgelegd in dit topic door crossers, maargoed, praten tegen dovemansoren natuurlijk.
Kan het wel aan hoor, rijd vaak een heerlijke cross en pony geniet ervan.
Dressuur mogen ze de S&T ook wel afschaffen, want verfijning is pure onzin. Maargoed, zijn wel meer disciplines, kijk naar het mennen, ook scherp bit, of western.
Maargoed, je kunt wel schreeuwen maar ga eens naar een olympische ruiter oid en vraag waarom ie een scherper bit in heeft, je zal wellicht een domme blik krijgen, maar meer info dan hier schreeuwen.

Het gaat bij mij niet alleen om cross, ik ben ook tegen het onnodige gebruik van zware bitten in andere disciplines. Ik heb teveel gezien en teveel meegemaakt.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:13

ik ben al helemaal geen voorstander van S&T bij dressuur of welke tak dan ook.
De westernruiters rijden over het algemeen met zeer losse teugels, is toch wat anders dan een cross waarbij mensen vaak contstante druk geven op het bit.

En nogmaals, ik weet dat as zondag iemand die ik ken, die heeft haar paard opgeleid op parellie methode, die start de cross zonder teugels. Het kan dus wel.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:17

Overigens wil ik er nog aan toevoegen, er wordt hier gesproken over mijn paard is sterk.
Ik zal je wat zeggen: Mijne ook, maar toch uit zich dat niet in een krachtsgevecht.
Het paard bij mij op stal ik ook sterk en die van de buren, ze zijn ook nog eens zwaar.
Maar toch kan ik mijn paard op een halster rijden, en dan is het halster eigenlijk een symbolisch iets, want zonder kan het ook.

Naar mijn weten rij je ook op zit enzo.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:22

Maritje1991 schreef:
De westernruiters rijden over het algemeen met zeer losse teugels, is toch wat anders dan een cross waarbij mensen vaak contstante druk geven op het bit.

En nogmaals, ik weet dat as zondag iemand die ik ken, die heeft haar paard opgeleid op parellie methode, die start de cross zonder teugels. Het kan dus wel.

Constante druk? Hmm, moet jenog eens kijken, maar tussendoor laat ik mijn pony met zeer licht contact en dus geen druk.
Wat is diervriendelijker dan? Dat ik echt flink moet rukken de hele cross maar wel met een simpel bitje, of alleen even een keer druk voor de sprong maar met een pelham en verder relaxed? ;)
Oftewel: Misschien niet iedereen over een kam scheren.
En er zijn ook genoeg bitloze waarvan ik denk; arm paard.

Enne nog iets over een cross; op je zit?? Je hebt een verlichte zit, dus je kunt dan vrij weinig doen ;)

En je zegt het goed: het KAN. Alles kan. :D En de cross zonder teugels, mag officeel ook niet, je bent gewoon lekker relaxed hindernissen aan't rijden. Zoals in de training bijv, ja, dan is die van mij ook relaxed.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:28

Maritje1991 schreef:

sorry, maar westernbitten zijn ook ontzettend scherp.
en dat lage losse beeld wat veel mensen hebben kost veel trainen.
en dan hebben ze ook constante druk op het bit.

een paard wat hyperenthousiast de cross loopt is niet het zelfde als thuis.
de sfeer is anders, er zijn andere paarden, er hang "iets"in de lucht.

verder ben ik ook een boomloos en bitloos miep, maar zie ook anderen rijden met een bitloos waarvan ik denk "hang er dan maar weer een bit in"

als ts denkt dat zij met een zwaarder bit meer rust in de mond en in het paard kan krijgen, dan vind ik het fijn dat ze hier info vraagt en er niet zomaar wat inhangt.
ik heb veel positieve antwoorden gezien van andere crossers die hun ervaring vertellen, uitkomsten met zowel een zwaarder als een lichter bit.
vooral in het openbaar zie ik anderen ook graag veilig rijden.

dat wij thuis met een halstertje rondhobbelen, prima.maar dat is geen cross.
ik ben geen crosser en zal het nooit worden.
cross starten zonder bit of geldig hoofdstel mag niet.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:34

Jullie reageren niet eens op alles wat ik zeg.
Je reageert maar op een gedeelte en niet op het geheel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:39

paardj schreef:
amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen.

Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.

Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).

Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor , en het is ook niet fijn als je telkens in die mond moet trekken , maar het is wel een logische reactie van je paard. Waarschijnlijk is ze gewoon overenthousiast en dat is helemaal niet erg , maar nogmaals ik raad je wel af om heel veel verschillende bitten te proberen . Dat is zo'n geklooi en die mond en dat lijkt mij niet zo fijn voor dat paard . Heb je les? Zoja dan zou ik het toch echt eerst met je instructeur overleggen , die kan jou een goed advies geven ;).

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:53

minikatje schreef:
Maritje1991 schreef:

sorry, maar westernbitten zijn ook ontzettend scherp.
en dat lage losse beeld wat veel mensen hebben kost veel trainen.
en dan hebben ze ook constante druk op het bit.

een paard wat hyperenthousiast de cross loopt is niet het zelfde als thuis.
de sfeer is anders, er zijn andere paarden, er hang "iets"in de lucht.

verder ben ik ook een boomloos en bitloos miep, maar zie ook anderen rijden met een bitloos waarvan ik denk "hang er dan maar weer een bit in"

als ts denkt dat zij met een zwaarder bit meer rust in de mond en in het paard kan krijgen, dan vind ik het fijn dat ze hier info vraagt en er niet zomaar wat inhangt.
ik heb veel positieve antwoorden gezien van andere crossers die hun ervaring vertellen, uitkomsten met zowel een zwaarder als een lichter bit.
vooral in het openbaar zie ik anderen ook graag veilig rijden.

dat wij thuis met een halstertje rondhobbelen, prima.maar dat is geen cross.
ik ben geen crosser en zal het nooit worden.
cross starten zonder bit of geldig hoofdstel mag niet.

_/-\o_

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 12:54

Mijn lesgeefster is aan het rond zien naar een paar bitten, maar wou ook eens wat raad vragen aan Bokt. Wat ook geukt is, want heb vele tips gelezen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:11

Minikatje, +:)+
Maritariel, ik snap de reactie van Melanie wel, als je overduidelijk niet weet waar je over praat is een zinnige discussie niet mogelijk. Idem geldt voor Joolien, autodidact kun je jezelf niet noemen als je alleen de theorie beheerst van een praktische bezigheid..

Met de tips van je instructrice en die genoemd in dit topic moet je een heel eind kunnen komen!
Laatst bijgewerkt door kamsel op 29-10-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:17

Ik gebruik voor mijn paard met springen een rubberen pelham stang, misschiendat je daar wat aan hebt ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:20

MaritAriel schreef:
Setteli schreef:
hahaha, toen ik de titel zag wist ik al gelijk wat voor commentaar je zou krijgen. :')
Grondwerk, communicatie, les nemen, als je het niet op een gewoon bit kan niet meer crossen, bitloos enz enz.

Ik denk dat als je dit probleem alleen in de cross hebt, je gewoon een overenthousiast paard hebt. Niks mis mee, alleen wordt het dan een beetje gevaarlijk. Je zou een correctie of scholingsbit kunnen proberen. Geeft veel tongvrijheid en je kan hem met lichtere hulpen rijden. Paarden gaan er ook niet zo op hangen.

Succes ;)

Het is gewoon advies dat gegeven word . Wij kennen dat paard verder niet . Het kan overenthousiasme zijn , en dat zal waarschijnlijk ook wel , maar het zou natuurlijk ook een andere reden kunnen zijn in mijn ogen ;)

Advies waar TS niets aan heeft. De communicatie met haar paard is prima, ze kan prima dressuren en ook prima een springparcours rijden.
Overduidelijk dat haar paard de cross helemaal te gek vindt, nou om die dan velig door te komen, moet je een oplossing vinden.
Bitloos is geen oplossing, grondwerk ook niet (beetje lastig om naast je paard een cross mee te lopen :D ), les heeft ze al, niet meer crossen is ook geen optie, want dat doen ze beiden graag. TS wil dus een ander bit proberen, wat vriendelijk is, maar waar ze toch meer te zeggen heeft en dus veilig die cross door kan komen.

sanurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:47

_O- OMG wat een topic weer zeg hier.

Ik snap soms totaal niet waarom mensen reageren terwijl ze zelf niks weten van cross.

Ik heb heel lang alles zowel dressuur, springen en cross op een dubbelgebroken bustrens gereden. Zeer vriendelijk.
Maar mijn paard werd met de cross ook gewoon ontzettend heet. En ook in mijn M parcoursen. Dus heb ik nu een bit met lichte hefboomwerking. Vind ik persoonlijk veel fijner voor mijn paard dan een hele cross lang aan zijn mond te hangen. En lijkt me ook een stuk veiliger!!!

Overleg gewoon met de instructeur als je zelf lastig vind. Ik heb gewoon bit geleend, meegenomen naar de les, gevraagd of okay was en daarna feedback gehad.

Persoonlijk vind ik een passoa of pelham is meteen wel een hele overgang, probeer anders eerst een stangetje, yankee trens( met van die sleuven), of bauchertrens die ik overgens zelf nu gebruik. Daar zit alleen een oogje aan de bovenkant maar maakt al heel wat verschil i.p.v. een simpel trensje!

Succes er mee!!! +:)+

maximiliano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:41

Maritje1991 schreef:
paardj schreef:
amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen

Hey is best logisch, een paard is een kuddedier, als dat andere paarden ziet vetrekken wil zij mee. Misschien ben jij wel niet haar veilige plek maar zijn dat die andere paarden, dat rent ze liever daarheen, dan neem jij een scherper bit, pijnlijker, wil je paard alleen maar nog liever weg.

Is dat startbox echt een box die afgesloten is? Dan kan het zijn dat je paard zich daarin niet op haar gemak voelt, eerst ziet ze paarden wegrennen, dan wordt ze in een claustrofobisch hokje gezet, wat paarden dus eng vinden. Dan wil ze maar 1 ding, en dat is weg. Rennen dus.

paardj schreef:
Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.

Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).

En je voelt je wel veilig door een scherper bit, ik zie het zo: een scherper of zwaarder bit, werkt dus heviger in, dat is pijnlijk. Je wil je paard kunnen beheersen door pijn?
Je wil niet liever de tijd nemen om alles op te lossen, door friendship and harmony, dat het alles ook nog eens makkelijker gaat en dan ook nog leuk is voor je paard?

Ik lig hier echt helemaal in een deuk....
Paard is een kuddedier en wil achter z'n voorganger aan! HALLO!!!!!!
Je weet niet waar je het over hebt! Zit minimaal 2 minuten tussen voor de veiligheid!
Je paard ziet die voorganger dus niet eens vertrekken!

En dat enge starthok zijn maar liefst 2 hele houten hekjes waar je makkelijk met z'n 4'en in de breedte in kan tussen moet wachten! Een stal of trailer is dus enger!

Dus please hou het hier alleen bij antwoorden waar de topic opener iets aan heeft en niet telkens van dat slappe gel*l!!!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:38

ze zegt zelf: als ze paarden ziet vertrekken.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:07

ik moet even heel hard lachen om dit topic! Grappig dat de niet - crossers de crossers nog wat kunnen leren, zonder het ooit zelf gedaan te hebben :D

Voor de ts, ik zou mijn instructeur vragen waar hij aan denkt als je het probleem aan hem voorlegt. Misschien heeft hij wel eigen ervaringen waar hij je prima mee kan helpen. Goed dat je om hulp vraagt op bokt of waar dan ook maar ga wel uit van mensen die er ook werkelijk verstand van hebben of iemand die het probleem zelf heeft gehad in een cross!

Sugar_SL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 21:48

Maritje1991 schreef:
ze zegt zelf: als ze paarden ziet vertrekken.

de inrijpiste ligt vaak langs de startbox of in de buurt ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:12

En dat is dan dus puur enthousiasme.
Er zijn paarden die al gek worden als ze een fluitje horen! Ook enthousiasme!

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:04

Ik heb een volbloed paard, groot smal sterk en een absoluut volbloed karakter...
Ik weet wat de TS beleeft...ik snap haar vraag...ik heb ook hetzelfde gehad...
Er zijn al genoeg meningen langs gekomen...ik wil geen mening geven..ik ga alleen mijn ervaring delen in de hoop dat ze hier wat aan heeft...

Inderdaad ook ik heb diverse bitten geprobeerd, in overleg met diverse instructerus, zelfs in overleg met de DA...met de hulp van een sterker bit ben ik op de wedstrijd en op drukke trainingen de confrontatie aangegaan van het sterk worden...dus de combinatie van oefenen op een wedstrijd om daar de rust te vinden, maar wel met de wetenschap dat je ook nog wat te vertellen hebt..

Ik ging op het losrijdterrein naast de startbox staan, en net doen alsof er niks aan de hand is..adem oefeningen..en iedere keer als hij weer wilde gek doen..omdraaien, en weer loslaten..omdraaien en weer loslaten...
praten met een dominante toon, niet hard, maar aandacht houden..
en ja...het zal nog vaak misgaan...maar mijn paard begint steeds beter te weten dat hij zich wel moet gedragen op de wedstrijd..want ik geef hem meer aandacht dan mijn eigen partner, dus mag mijn paard op de wedstrijd ook wat voor me terug doen...
veel succes!!