Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maritje1991 schreef:De dicipline moet geen zak uitmaken!
een paard is een paard. met zijn daarbijhorende gebruiksaanwijzing.
Als je die weet, moet je alles ermee kunnen.
Net als mensen zeggen tegen: Wat voor ras is jou hond? ik wil er ook zo 1, want die luisterd tenminste goed.
Uhm dat is opvoeding? dat heeft niet per definitie met het ras te maken.
Zo ook bij cross, springen weet ik veel wat. je vraagt veel adrenaline van een paard, maar als je het niet aan kan, waarom vraag je het dan?
Maritje1991 schreef:Zo ook bij cross, springen weet ik veel wat. je vraagt veel adrenaline van een paard, maar als je het niet aan kan, waarom vraag je het dan?
MelanieB schreef:Maritje1991 schreef:Zo ook bij cross, springen weet ik veel wat. je vraagt veel adrenaline van een paard, maar als je het niet aan kan, waarom vraag je het dan?Alles staat piekfijn uitgelegd in dit topic door crossers, maargoed, praten tegen dovemansoren natuurlijk.
Kan het wel aan hoor, rijd vaak een heerlijke cross en pony geniet ervan.
Dressuur mogen ze de S&T ook wel afschaffen, want verfijning is pure onzin. Maargoed, zijn wel meer disciplines, kijk naar het mennen, ook scherp bit, of western.
Maargoed, je kunt wel schreeuwen maar ga eens naar een olympische ruiter oid en vraag waarom ie een scherper bit in heeft, je zal wellicht een domme blik krijgen, maar meer info dan hier schreeuwen.
Maritje1991 schreef:ik ben al helemaal geen voorstander van S&T bij dressuur of welke tak dan ook.
De westernruiters rijden over het algemeen met zeer losse teugels, is toch wat anders dan een cross waarbij mensen vaak contstante druk geven op het bit.
En nogmaals, ik weet dat as zondag iemand die ik ken, die heeft haar paard opgeleid op parellie methode, die start de cross zonder teugels. Het kan dus wel.
Maritje1991 schreef:ik ben al helemaal geen voorstander van S&T bij dressuur of welke tak dan ook.
De westernruiters rijden over het algemeen met zeer losse teugels, is toch wat anders dan een cross waarbij mensen vaak contstante druk geven op het bit.
En nogmaals, ik weet dat as zondag iemand die ik ken, die heeft haar paard opgeleid op parellie methode, die start de cross zonder teugels. Het kan dus wel.
paardj schreef:amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen.
Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.
Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).
minikatje schreef:Maritje1991 schreef:ik ben al helemaal geen voorstander van S&T bij dressuur of welke tak dan ook.
sorry, maar westernbitten zijn ook ontzettend scherp.
en dat lage losse beeld wat veel mensen hebben kost veel trainen.
en dan hebben ze ook constante druk op het bit.
een paard wat hyperenthousiast de cross loopt is niet het zelfde als thuis.
de sfeer is anders, er zijn andere paarden, er hang "iets"in de lucht.
verder ben ik ook een boomloos en bitloos miep, maar zie ook anderen rijden met een bitloos waarvan ik denk "hang er dan maar weer een bit in"
als ts denkt dat zij met een zwaarder bit meer rust in de mond en in het paard kan krijgen, dan vind ik het fijn dat ze hier info vraagt en er niet zomaar wat inhangt.
ik heb veel positieve antwoorden gezien van andere crossers die hun ervaring vertellen, uitkomsten met zowel een zwaarder als een lichter bit.
vooral in het openbaar zie ik anderen ook graag veilig rijden.
dat wij thuis met een halstertje rondhobbelen, prima.maar dat is geen cross.
ik ben geen crosser en zal het nooit worden.
cross starten zonder bit of geldig hoofdstel mag niet.
MaritAriel schreef:Setteli schreef:hahaha, toen ik de titel zag wist ik al gelijk wat voor commentaar je zou krijgen.![]()
Grondwerk, communicatie, les nemen, als je het niet op een gewoon bit kan niet meer crossen, bitloos enz enz.
Ik denk dat als je dit probleem alleen in de cross hebt, je gewoon een overenthousiast paard hebt. Niks mis mee, alleen wordt het dan een beetje gevaarlijk. Je zou een correctie of scholingsbit kunnen proberen. Geeft veel tongvrijheid en je kan hem met lichtere hulpen rijden. Paarden gaan er ook niet zo op hangen.
Succes
Het is gewoon advies dat gegeven word . Wij kennen dat paard verder niet . Het kan overenthousiasme zijn , en dat zal waarschijnlijk ook wel , maar het zou natuurlijk ook een andere reden kunnen zijn in mijn ogen
Maritje1991 schreef:paardj schreef:amaai wat reacties,heb vlug alles eens gelezen en ben blij dat er mensen zijn die mij snappen!
Thuis rij ik dit paard op een simpel dubbelgebroken schatentrensje en dit gebruik ik ook in het springparkoer. Voor dressuur op wedstrijd rij ik ze zelf op een dubbelgebroken myler bitje LEVEL 1... Allemaal geen probleem. Het probleem komt als ze de startbox ziet en andere paarden ziet vertrekken, dan krijgt ze er echt goesting in, eens in de startbox begint ze te trippelen
Hey is best logisch, een paard is een kuddedier, als dat andere paarden ziet vetrekken wil zij mee. Misschien ben jij wel niet haar veilige plek maar zijn dat die andere paarden, dat rent ze liever daarheen, dan neem jij een scherper bit, pijnlijker, wil je paard alleen maar nog liever weg.
Is dat startbox echt een box die afgesloten is? Dan kan het zijn dat je paard zich daarin niet op haar gemak voelt, eerst ziet ze paarden wegrennen, dan wordt ze in een claustrofobisch hokje gezet, wat paarden dus eng vinden. Dan wil ze maar 1 ding, en dat is weg. Rennen dus.paardj schreef:Zoals hier al een paar keer aangehaald is, is dit niet zo veilig wat ze doet en voel ik mij ook er niet meer veilig op, want het is een paard dat alles springt wat voor haar komt. En als ik telkens in haar mond moet rukken paar meter voor de sprong om haar hoofd omhoog te krijgen is dit niet plezant en op het einde van de cross is dit fysiek ook niet haalbaar vind ik.
Dus ik denk echt niet dat het met communicatie te maken heeft of met training (mischien dit wel een beetje).
En je voelt je wel veilig door een scherper bit, ik zie het zo: een scherper of zwaarder bit, werkt dus heviger in, dat is pijnlijk. Je wil je paard kunnen beheersen door pijn?
Je wil niet liever de tijd nemen om alles op te lossen, door friendship and harmony, dat het alles ook nog eens makkelijker gaat en dan ook nog leuk is voor je paard?