Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gr_roos schreef:Joolien, ik heb je wel vaker zien rijden toen je nog in NH woonde en in jou hand is S&T zeer waarschijnlijk meer marteltuig als bij een ander. Ik denk dat jij de hand ook wel eens in eigen boezem mag steken, of je rijden moet zo enorm verbeterd zijn...............
In de cross loopt het wel eens anders, is het niet de bedoeling om voor je paard uit te zijn en kan de noodrem levensreddend zijn. Liever met S&T veilig door de cross dan bitloos of met een in jouw ogen vriendelijk bit verongelukken.
Zoals Manic al aangeeft, iedere sporter traint voor de best mogelijke prestatie en ook dan gaat er wel eens iets mis, dus niet alleen in de paardensport.
stef schreef:Deandyboy: Met hoeveel topsportpaarden heb je ervaring? En welke?
DeandyBoy schreef:joolien :
de ellende is dat heel veel topsporters niet netjes met hun paard rijden.
ik denk dat we niet bij de trainingen aanwezig willen zijn....
helaas gaat het vaak heel anders als er flink geld mee verdient kan worden..en daar houd ik niet van...
hoeveel topsportpaarden zijn er niet te genieten op bijv. stal.(zadelnijd , singelnijd en stalnijd komt niet uit de lucht vallen)
en hebben zoveel slijtage op hun 15e dat ze niet meer normaal kunnen functioneren?
daarom blijf ik lekker recreatieruiter, voor mij moet respect verdient worden , niet afgedwongen........
een paard kan geheel op zit gereden worden met de juiste training..
waarom dan al dat ijzer?
stef schreef:Dan moet je ook wel de hele context lezen fred-kroket. Want wat je over mij zegt klopt hoor, ik rij nog geen deuk in een pakje boter, en heb die ambitie ook niet.
Echter claim ik ook niet te weten hoe het zit, en Deanddyboy doet dan wel...DeandyBoy schreef:joolien :
de ellende is dat heel veel topsporters niet netjes met hun paard rijden.
ik denk dat we niet bij de trainingen aanwezig willen zijn....
helaas gaat het vaak heel anders als er flink geld mee verdient kan worden..en daar houd ik niet van...
hoeveel topsportpaarden zijn er niet te genieten op bijv. stal.(zadelnijd , singelnijd en stalnijd komt niet uit de lucht vallen)
en hebben zoveel slijtage op hun 15e dat ze niet meer normaal kunnen functioneren?
daarom blijf ik lekker recreatieruiter, voor mij moet respect verdient worden , niet afgedwongen........
een paard kan geheel op zit gereden worden met de juiste training..
waarom dan al dat ijzer?
Fred_Kroket schreef:stef schreef:Deandyboy: Met hoeveel topsportpaarden heb je ervaring? En welke?
Dit soort vragen vind ik echt niet veel toevoegen... Als ik in jouw profiel kijk zie ik een meisje met een paar shetten voor een kar een haflinger die laag loopt... Dan vraag ik toch ook niet hoeveel ervaring jij hebt. Want zo op het oog heb jij nog nooit op een paard een M of Z parcours, laat staan een cross, gereden.
Wie van jullie heeft wel eens een M of Z parcours gesprongen en ervaren hoe dat gaat en hoe een paard dan reageert? Of op een springstal gewerkt. Het spijt me zeer maar dan moet ik toch meer met Joolien meegaan aangezien mijn ervaring op een springstal (met D pony's die internationaal liepen) allerminst fijn waren en ben na een half jaar ermee gestopt omdat mijn waarden en normen niet strookten met de manier waarop ze met die dieren omgingen. Als het om geld gaat cijfert men het dier 9 van de 10 keer weg. Ik zeg niet dat alle internationale paarden er zo aan toe zijn, maar veel paarden (zeker die de top net niet halen) worden niet echt zachtzinnig gebruikt.
En ja... ik heb recreatief vaak een M of Z parcours gesprongen, ik had een paard wat voor mij sprong (ogen dicht, pluk manen vast en gas open) maar de explosieve krachten die dan vrijkomen waren dan heel wat anders dan gewoon een uurtje door de bak tuffen... En dan kan ik em wel vol in zijn bek gaan hangen omdat hij dan beter terug komt maar dat lijkt me niet heel eerlijk.
Joolien schreef:Maar Evony, ik zie zaterdag toch echt met eigen ogen dat veel ruiters hun paard niet bepaald zachtzinnig terug rijden voor een sprong. Dus dat gaat ook niet altijd op. Zelfs vriendlief vond dat het er wel erg ruig aan toe ging soms.
Evony schreef:stef schreef:Deandyboy: Met hoeveel topsportpaarden heb je ervaring? En welke?
Dit soort vragen vind ik echt niet veel toevoegen... Als ik in jouw profiel kijk zie ik een meisje met een paar shetten voor een kar een haflinger die laag loopt... Dan vraag ik toch ook niet hoeveel ervaring jij hebt. Want zo op het oog heb jij nog nooit op een paard een M of Z parcours, laat staan een cross, gereden.
Wie van jullie heeft wel eens een M of Z parcours gesprongen en ervaren hoe dat gaat en hoe een paard dan reageert? Of op een springstal gewerkt. Het spijt me zeer maar dan moet ik toch meer met Joolien meegaan aangezien mijn ervaring op een springstal (met D pony's die internationaal liepen) allerminst fijn waren en ben na een half jaar ermee gestopt omdat mijn waarden en normen niet strookten met de manier waarop ze met die dieren omgingen. Als het om geld gaat cijfert men het dier 9 van de 10 keer weg. Ik zeg niet dat alle internationale paarden er zo aan toe zijn, maar veel paarden (zeker die de top net niet halen) worden niet echt zachtzinnig gebruikt.
En ja... ik heb recreatief vaak een M of Z parcours gesprongen, ik had een paard wat voor mij sprong (ogen dicht, pluk manen vast en gas open) maar de explosieve krachten die dan vrijkomen waren dan heel wat anders dan gewoon een uurtje door de bak tuffen... En dan kan ik em wel vol in zijn bek gaan hangen omdat hij dan beter terug komt maar dat lijkt me niet heel eerlijk.
Fred_Kroket schreef:Ik heb weleens gecrosst met mijn oude paard, gewoon gas erop en vertrouwen dat hij (op hoop van zege) alles springt, wat hij ook deed, of hij nou wel of niet uitkwam hij sprong gewoon.
stef schreef:nee fred kroket, dat is niet wat ik zeg. Ik vraag nl nergens of ze weleens een cross gereden heeft. Beetje beter lezen
PercyLeen schreef:Joolien schreef:Maar Evony, ik zie zaterdag toch echt met eigen ogen dat veel ruiters hun paard niet bepaald zachtzinnig terug rijden voor een sprong. Dus dat gaat ook niet altijd op. Zelfs vriendlief vond dat het er wel erg ruig aan toe ging soms.
Maar dit zien we toch ook in een springparcour? En zullen we het anders eens gaan hebben over de dressuur op het hoogste niveau? Dit is een eindeloze discussie die niet alleen geldt voor de eventing lijkt mij.
anneliesdj schreef:Fred_Kroket schreef:Ik heb weleens gecrosst met mijn oude paard, gewoon gas erop en vertrouwen dat hij (op hoop van zege) alles springt, wat hij ook deed, of hij nou wel of niet uitkwam hij sprong gewoon.
En daar zit hem het verschil.
Op het niveau waar we hier over praten maakt het dus wel uit of hij uitkomt of niet.
Als je een braaf paard hebt wat alles springt kun je wel op goed geluk een L cross door denderen maar combinatie's zoals er in oa boekelo staan doe je niet op 'hoop van zege'.
Het paard wil er wel over maar de ruiter wil ook graag heel blijven en dan moet je iets te vertellen hebben.
Natuurlijk is dat geen vrijbrief om maar alle soorten ijzer in de mond te hangen.
Maar waarom zou bv een pelham of thiedemann wel mogen en een s&t niet?
Leg mij dat verschil eens uit.
rowo schreef:@ Daendyboy: maar jij hebt dan zeker nog nooit een cross gereden? Die beesten vinden dat zo mooi, dat ze echt niet op je zit alleen terug gaan komen. Hoe goed je ze ook afgericht hebt. Ze moeten snel reageren op hand en been, anders gebeuren er ongelukken. Tja en soms is er dan wat meer hand of been nodig.
Ik denk wel dat de meesten eventingpaarden het beter hebben dan menig dressuur- en/of springpaard.
Calimero_ schreef:Ik heb niet eens alles gelezen hier, alleen de eerste pagina's maar jeetje!
Ik vind eigenlijk deze sport heel egoïstisch. Ja het klopt dat als een paard als een idioot door de hindernissen vliegt het levensgevaarlijk is.
Maar om dan maar zo'n bit erin te hangen wat letterlijk verschrikkelijk pijn doet om hem maar af te remmen?
Of rijd thuis zover door dat je paard beter onder controle is, of ga geen cross rijden...
Het is toch egoïstisch om cross te gaan rijden omdat mensen dat zo nodig willen en leuk vinden. En ach, als er geen andere mogelijkheid is dan er hem een mega bit in te hangen en hem pijn te doen, wat geeft dat nou? Als mensen maar kunnen crossen!!
Gatver, ik vind het echt heel erg die theorie.
Calimero_ schreef:Ik heb niet eens alles gelezen hier, alleen de eerste pagina's maar jeetje!
Ik vind eigenlijk deze sport heel egoïstisch. Ja het klopt dat als een paard als een idioot door de hindernissen vliegt het levensgevaarlijk is.
Maar om dan maar zo'n bit erin te hangen wat letterlijk verschrikkelijk pijn doet om hem maar af te remmen?
Of rijd thuis zover door dat je paard beter onder controle is, of ga geen cross rijden...
Het is toch egoïstisch om cross te gaan rijden omdat mensen dat zo nodig willen en leuk vinden. En ach, als er geen andere mogelijkheid is dan er hem een mega bit in te hangen en hem pijn te doen, wat geeft dat nou? Als mensen maar kunnen crossen!!
Gatver, ik vind het echt heel erg die theorie.
PercyLeen schreef:Meevallen doet het idd niet, in geen enkele tak van onze sportMaar veranderen doen we het ook niet met zijn allen. We doen het zelf namelijk ook weleens...mijn paard liep dit weekend zijn eerste tripalon, prachtig vond ie het..hoe harder hoe mooier..tja toen kwam ik ongewild misschien ook weleens wat harder in. Maar dan kunnen we beter met zijn allen stoppen denk ik. Want er eindeloze over kletsen lost ook niks op
Calimero_ schreef:En waarom? Leg uit!
Waarom rijden mensen anders cross? Het is niet nodig hoor