[SGW] Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: Stijljury's: wat doen / willen / moeten we ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:35

Jij misschien niet als een bekende het tegen je zou zeggen. Ik ook niet als het iemand is waaraan ik waarde kan hechten aan hetgeen die persoon zegt. Waarvan ik weet dat het logisch is wat diegene zegt omdat ik diegene ken en weet dat diegene verstand van zaken heeft.
Maar als een wildvreemde dat tegen je zegt? Zou er bij mij heel snel een oor in 1 oor uit gaan. Zeker als ik me aan het concentreren ben tijdens de wedstrijd.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:40

Ben ik met je eens Simmie, van sommige neem je dingen aan, maar van een wildvreemde. Ik denk ook dat het bij mij dan 1 oor in andere uit is.

Wat betreft de KNHS aanschrijven. Heb ook wel eens gevraagd of er nog iets van een bijscholing/cursus komt, maar nooit enige reactie opgehad.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:11

mamabird schreef:
Erg leuk om te lezen, al deze meningen. Ik zit in de organisatie van SGW Princenhage en ben 'belast' met het werven van juryleden. Hierdoor ben ik er dus ook achtergekomen dat in principe iedereen stijljury mag zijn, er zijn geen regels voor. Daar laat de KNHS toch echt wat steken vallen. Zelfs toen ik de KNHS belde voor suggesties kreeg ik geen bevredigende respons (lees: Ik vroeg naar een recente lijst met stijljury's (had een oude lijst, dus hij heeft bestaan) maar niemand wist er wat van??? Toen maar mensen van die oude lijst gebeld, maar die wisten ook nergens van..... Gelukkig heb ik een paar hele fijne (maar kritische) stijljury's weten te strikken (bedankt nog he Margo!!, 17 oktober weer in Princenhage??? haha)
Maar het is als organisatie niet prettig om zo te werken. Je wil graag een prettige wedstrijd, met duidelijke regels en mensen en officials om je heen die weten waar ze het over hebben. En dan mag ik zelf bepalen wie ik (lees: dressuurmiep met 0 springtalent, inmiddels wel wat inzicht vanwege de SGW, maar zeker onvoldoende om te beoordelen) goed genoeg vind om te komen beoordelen. Erg jammer, omdat het toch erg belangrijk is.

Ik neem jullie reacties mee in mijn opzet voor 17 en 18 oktober, nu nog stijljury's zoeken.......

ps; Leuk en zinvol topic Paul!

Ik ben weer van de partij ;).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:19

Simmie schreef:
Apple, ik denk dat degenen die door hun medecrossers worden aangesproken daar niets mee zullen doen/zich er iets van aantrekken.
Ik zie zo vaak dingen waarop ik (of een willekeurige andere medecrosser) commentaar zou kunnen geven, maar ik denk niet dat de mensen daarop zitten te wachten, laat staan pikken.

volkomen mee eens, ik trek me alleen iets aan van wat een paar selectieve crossmaatjes vinden en wat mijn instructuer zegt, en de rest geloof ik wel.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:24

Apple schreef:
Dit is weer wel de typische Nederlandse manier van benaderen. Er zijn wat rotte appels dus wordt dat dmv nog meer regels opgelost.

Er zou een mentaliteits verandering noodzakelijk zijn. Niet oplossen dmv meer regels (want dan hou je altijd mensen die er 'doorheen glippen'), maar veel meer eigen verantwoordelijkheid. Mensen zouden zelf moeten beseffen of ze iets kunnen of niet en niet het 'volgens de regels mag het dus doe ik het'. Wellicht ook elkaar er meer op aanspreken, ipv het 'er is vast wel een official die er iets van zegt'.

Maar goed, ik vrees dat dit niet zo in onze cultuur zit

Daar kan ik me ook weer in vinden.

Ik neem opzich niet zomaar iets aan, maar het ligt er ook echt net aan in wat voor bui ik ben en wie het is. Ken ik de persoon, dan zou ik er wel iets mee doen, ken ik de persoon niet zou ik het wel met iemand anders er over hebben, en dan kijken of de persoon gelijk heeft

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:52

Ik lees nu pas de hele discussie en ga in bijna alles mee maar heb een kleine opmerking over de beugels.
Het is te kort door de bocht om iedereen die lange beugels heeft, een onvoldoende te geven. Dit zou in mijn ogen alleen maar mogen als de ruiter hierdoor ook echt achter de beweging blijft en het paard stoort. Soms zit er een reden achter: ik heb bv artose in mijn rechterenkel en sommige dagen kan ik mijn beugels niet zo kort maken als ik zou willen. Dus dan maar een gat langer en wel rijden ... Kan me dus ook voorstellen dat mensen met slechte knieen/enkels niet zomaar kunnen voldoen aan die eis. Het gaat nl die om de lengte van de beugels maar het ontzien van het paard en ruiters die hun paard storen, mogen wel een onvoldoende scoren :j

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:56

@ Ibonn. Dat heb ik ook met mijn beugels. Voor het mooie zouden mijn beugels één gat korter moeten (dit heb ik inmiddels wel gedaan, omdat ik minder last heb van mijn knieen sinds ik 16kg minder meesleep :o ). Ik heb er nooit een onvoldoende voor gekregen, maar wel met het commentaar: De beugels kunnen nog 1 gaatje korter.

Ik ben het er mee eens dat er gradaties zijn in te lange beugels. Sommige kunnen niet eens in verlichte zit, wat ik eigelijk wel een must vind voor het crossen... Dan vind ik het reëel dat je een onvoldoende krijgt.

Edit: woordje vergeten

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:15

@ ibonn. Ik heb dat probleem ivm gewrichtsreuma. de boel doet al pijn als ik te lang in 1 houding zit en met deze beugelengte. Ik weet dat ik mijn paard iet hinder met deze beugels en kan er prima mee in verlichte zit zitten.

Ik vind het het belangrijkste dat er niet als een dolle gejaagd wordt in de cross en dat een ruiter een paard niet hindert.
Als je ziet dat een ruiter een paard juist wat meer vertrouwen geeft dmv hem wat eerder te attenderen voor de sprong (dmv eerder uit de verlichte zit te komen) dan scoor je in mijn ogen meer punten dan wanneer iemand gewoon door blijft jagen en slechte sprongen krijgt.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:55

@ibonn dat is ook de reden waarom ik in mijn post de zin gebruikte: is vaak de basis voor een onvoldoende. Als iemand toch mooi in balans zit hoeft dit in mijn geval dus niet zo te zijn ;)

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:12

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:04

Wat is er met de combinatie knhs en eventing mis?
Op de protocols van de stijljury staat nog steeds dat een 5,5 voldoende is. Voor de sgw bij ons heb ik het zelf aangepast en daarna gekopieerd. Wel aan de knhs doorgegeven dat het nog aangepast moet worden. Een "klusje" van 10 seconden, maar het gebeurt niet. Bij de knhs heb ik in eerste instantie gevraagd welke lijsten er gebruikt moesten worden voor de stijlbeoordeling. Na 2 dagen, en 3 verschillende personen gesproken te hebben, waarvan de laatste volgens zeggen contact gehad had met Gert Naber, was de boodschap: "er zijn geen speciale lijsten, je moet zelf een lijst maken". Gelukkig is dhr. van der Marel altijd bereid om vragen te beantwoorden, en die wist wel van het bestaan van de stijljurylijsten en van hem heb ik ze toegestuurd gekregen.
Een lijst met stijljuryleden? Volgens de knhs is die er niet, maar wederom was het dhr. van der Marel die met een keurige lijst van stijljuryleden aan kwam zetten.

Hoe kan dit? Is er op de administratie van de knhs niemand met interesse in de eventing? Heeft iemand een idee hoe dit verbeterd kan worden?

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:31

In het disciplinereglement eventing versie 2009 staat (bijlage 5) een formulier met toelichting. Het formulier is zo te zien nog niet klaar voor gebruik (ergens moet je nog kunnen opschrijven welke combinatie (welk startnummer) beoordeeld wordt, iets van datum en plaats lijkt mij ook nuttig) maar het begin is er. Dhr. Van der Marel heeft altijd een oplossing of maakt een oplossing. Vind ik knap.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:44

Het is ook heel fijn dat je als organisatie weet dat er bij vragen iemand is die direct een antwoord of oplossing heeft, zoals van der Marel. Zeker omdat er bij de knhs op het gebied van eventing weinig kennis is op het kantoor.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:02

Simmie schreef:
Jij misschien niet als een bekende het tegen je zou zeggen. Ik ook niet als het iemand is waaraan ik waarde kan hechten aan hetgeen die persoon zegt. Waarvan ik weet dat het logisch is wat diegene zegt omdat ik diegene ken en weet dat diegene verstand van zaken heeft.
Maar als een wildvreemde dat tegen je zegt? Zou er bij mij heel snel een oor in 1 oor uit gaan. Zeker als ik me aan het concentreren ben tijdens de wedstrijd.

Heb ik ook. Feedback moet wel gegrond zijn wil ik het aannemen :) .

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:30

texelse schreef:
Het is ook heel fijn dat je als organisatie weet dat er bij vragen iemand is die direct een antwoord of oplossing heeft, zoals van der Marel. Zeker omdat er bij de knhs op het gebied van eventing weinig kennis is op het kantoor.

Is het eerst al eens geen idee om een brief in te sturen dan naar de P&S?
Over deze vragen, maar ook over het feit dat niemand je lijkt te kunnen helpen binnen de KNHS wat betreft SGW?

Sorry; beetje off-topic.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 07:55

Het hangt er natuurlijk van af wát voor brief je stuurt maar ik heb er twijfels over of alleen maar een ingezonden brief in de P&S effect heeft op de manier waarop de KNHS je kan en wil helpen. Dan moet je - schat ik -toch meer en andere dingen doen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:01

Ja en meneer van der Marel heeft ook niet het eeuwige leven. Niet vervelend bedoeld maar hij is natuurlijk ook al wat ouder. Als hij er niet meer is valt er een hoop kennis weg.

Ik ben er wel achter dat de KNHS en de sgw niet de meest gelukkige combinatie is.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:05

Terwijl GN daar toch ook werkt en zelf actief Eventer is. Maar ja, dat zegt ook niet alles, blijkt....

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 08:07

Zeg dat. De inhoudelijke kennis zit toch voor het grootste deel bij mensen "in de praktijk", minder bij de medewerkers op het bureau. Maar goed - voordat we helemaal off off topic raken ... 8-)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:08

Paul_H schreef:
Het hangt er natuurlijk van af wát voor brief je stuurt maar ik heb er twijfels over of alleen maar een ingezonden brief in de P&S effect heeft op de manier waarop de KNHS je kan en wil helpen. Dan moet je - schat ik -toch meer en andere dingen doen.

Het moet sowieso geen brief zijn waarin je alleen maar wijst op alles wat fout is, opbouwende kritieken moeten het worden. Ik denk dat het geen schande is als overige leden hier ook van op de hoogte zijn. Vooral gezien het feit dat er een serie artikelen in de P&S staat over de SGW is het NU wel heel actueel. Evt. tegelijkertijd deze brief richten aan GN (aangetekend?)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:14

@ Malloesje, Wat vond jij van de het artikel in de laatste P&S? Dit had een uitgelezen kans geweest, omdat het over oefencrossen ging, om uit te leggen wat er precies wordt gevraagd qua houding en zit e.d, maar het ging naar mijn idee echt nergens over!! Over de brief ga ik met jouw voorstel mee!

Ik ben het eens dat Pleun van der Marel een zeer grote schat aan ervaring heeft en ook niet te beroerd is om dingen uit te zoeken / uit te leggen, maar dit zou eigelijk niet nodig hoeven zijn. Ik heb het idee dat de SGW een beetje een ondergeschoven kindje is binnen de KNHS.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:41

Mo; ten eerste vind ik het erg leuk dat er meer aandacht aan wordt geschonken maar anderzijds ging het artikel echt helemaal nergens over. Het waren alleen maar leukleuk verhalen en JUIST niet de dingen welke bv hier in het forum aan bod komen. Veiligheid (ja BP, bescherming etc, nee controle, houding etc) Tempo, Gezondheid paard en ruiter etc..

Ik ben zelf absoluut geen ervaren crosser, niet zoals velen van jullie hier maar wil wel erg graag leren/leer aannemen. Maar niet op de manier van de beschuldigende vinger. Opbouwende kritieken daar is het om te doen, positief benaderen daar bereik je echt veel meer mee.

In een organisatie als de KNHS moet er wat meer gebeuren misschien, maar blijven praten op bokt gaat um zeker niet worden. Dan blijven 'we' het ondergeschoven kind.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:25

mo_van_dijk schreef:
Ik heb het idee dat de SGW een beetje een ondergeschoven kindje is binnen de KNHS.

Geldt niet alleen voor SGW, Endurance hetzelfde laken een pak. KNHS = Dressuur + Springen

Nav een bijeenkomst gister bij de KNHS, heb ik dit vanochtend in een mailwisseling nog bij de KNHS aangekaart.
Als hierop een reactie komt, zal ik dit topic bij ze onder de aandacht brengen. KNHS komt ook op Bokt hebben we gister gehoord.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:30

Ook op het SGW gedeelte???

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:40

Als we ze daarop wijzen wellicht ook. Zijn toch misschien nog wel een paar paardenmensen te vinden bij de KNHS ;-)