[SGW] voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:22

Hmm opzich is het wel een goed voorstel, meer veiligheid kan natuurlijk nooit kwaad!
Alleen, ik zit dan ook met het probleem van Amber. Ook al start ik dit jaar nog bij de pony's, L springen lukt echt niet meer. De hoogte zou nog wel lukken, maar de dubbel komen we echt niet door.
Ik zou het echt zonde vinden als ik daardoor niet (meer) zou kunnen crossen. Een B cross lukt namelijk best. Ik zoek dan ook expres wel de makkelijkste crossen uit.

Wat ik een betere regel zou vinden is, dat voordat je L sgw start, je L springen met wp bent.
En dat beenbescherming verplicht wordt. Het liefst nog met ijzeren plaat ervoor. Dat is toch niet zo? Ik kan het iig nergens vinden in de regelementen en heb vorig jaar een paar combinaties zien springen zonder beenbescherming om.

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:47

Ik kan mij wel vinden in het feit dat er strengere eisen moeten worden gesteld om aan een B-cross te mogen meedoen als beginner. Hieronder versta ik dus iemand die voor het eerst gaat crossen. Maar een grens van L-springen vind ik dan wat ver gaan, B+10 zou ik toch ook al voldoende vinden.
Wat betreft de dressuur vind ik B+1 winstpunt ook wel erg mager. Dit zou ik dan ook opschroeven naar B+10. Al zou dit voor mij ook een hele tour worden. Ondanks het feit dat ik met Nika moeilijk een fatsoenlijke proef kan rijden kan ik een fatsoenlijk B-parcours met haar rijden en een fatsoenlijk cross zonder enge taferelen
Daarbij denk ik ook dat er meer controle in de cross zelf moet komen, wanneer je te hard/onverstandig/een gevaar voor jezelf en/of anderen bent, dat je er wordt uitgehaald.
En inderdaad een eis stellen aan de oefencrossen zou volgens mij ook een hoop schelen.
Maar ik denk dat het altijd een lastig punt zal blijven.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:10

Ik denk dat het belangrijk is dat mensen die SGW gaan rijden leren om met verstand te rijden, met verstand naar je paard te kijken en met verstand kritisch naar je eigen manier van rijden te kijken.
Ik zie en hoor nu nog veel mensen die eigenlijk niet weten wat een cross inhoudt voor een paard, wat je van je paard vraagt, hoe je dat vraagt en op welke manier. Daarnaast vind ik persoonlijk dat er nog te veel ruiters zijn die niet kritisch naar zichzelf kijken. (ruiters die absoluut niet in balans zitten en daarbij hun paard storen maar wel denken bijv. M te moeten gaan crossen)
Vaak lost dit probleem zich vanzelf wel op omdat het brave paard het op een gegeven moment niet meer doet, maar de kans op ongelukken is dan wel erg groot.
Ik vraag me af of je dit probleem oplost door hogeren eisen te stellen.. Krijg je dan niet juist van die jakkeraars die tig wedstrijden starten in korte tijd en dan af en toe geluk hebben en een winstpunt rijden????
Ik zou niet weten hoe het opgelost moet worden hoor, maar het zou mi wel goed zijn als daar iets mee gedaan wordt.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:13

Ik zou het ook super vinden als de eisen verzwaard zouden worden.
Dressuur B + 5 en springen B + 5 lijkt me wel het minimum. Als je een paard geen B proef of B parcours rondkrijgt, dan kan je imo ook geen cross rijden. De eisen voor de oefencross mogen voor mij ook omhoog. Als ze iedere ruiter een parcours van 80 cm (pony's 60) zouden laten afleggen haal je de echte randdebielen eruit. Met de cross in de Vlietlanden gaan ze ook zoiets doen, ben benieuwd of het werkt. Alle mensen die denken: Goh laat ik eens een oefencross gaan rijden, zonder enige ervaring. Daar wordt ik echt bang van.

mistid

Re: voorstel regel:SGW? eerst L springen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:54

Dressuur hoeft van mij niet omhoog, of niet combinatiegebonden. Kino wil echt geen dressuur lopen.
Baal ik wel heel erg van, ik train er thuis ook op, maar het wil gewoon niet :n . Al helemaal niet als ze hengstig is :Y)

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:44

Ik kan me wel vinden in het feit dat de eisen vehoogd worden. Maar niet naar het L, dat is weer te hoog gegrepen... Er zijn inderdaad combinaties die verantwoorder een cross zouden kunnen rijden, de winstpunten regeling opschroeven kan daar mogelijk iets bij helpen, maar lang niet alles. Als iemand wil jakkeren dan doet hij dat gerust, B+1 of B+10, dat maakt dan ook niet uit.
Wel denk in de lagere klasses veel onwetendheid is. Er zijn nog steeds veel ruiters die echt niet weten hoe een sgw in elkaar steekt en denken gewoon een cross te kunnen starten zonder daarvoor te trainen.. Misschien zou daar iets aan gedaan moeten worden.

Ook ik ben een van die vele ruiters die na weinig winstpunten in het B spr sgw is gestart en ga dat met het volgende paard ook doen. Het scheelt wel dat beide paarden ervaren crossers (en springers) waren/zijn (M/Z niveau). Als ik niet het idee had gehad het niet te kunnen, en crosstrainers het hadden afgeraden zou ik ook geen cross gestart zijn. Hetzelfde geld voor het volgende paard...

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer een 'groene' sgw ruiter een groen paard beter een cross door kan loodsen als deze meer ervaring heeft opgedaan in het rijden van springparcoursen..

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:23

floor01 schreef:
Wel denk in de lagere klasses veel onwetendheid is. Er zijn nog steeds veel ruiters die echt niet weten hoe een sgw in elkaar steekt en denken gewoon een cross te kunnen starten zonder daarvoor te trainen.. Misschien zou daar iets aan gedaan moeten worden.

Helemaal mee eens!!! Er bestaat onder veel aspirant en beginnende crossers veel onwetendheid, hierdoor wordt er door sommigen onverantwoord gereden,vaak veel te hard en veel slechte afstanden, gelukkig is hiervoor de stijlbeoordeling ingevoerd. De andere kant van veel onwetendheid is dat er veel mensen juiste niet gaan crossen omdat ze er te weinig vanaf weten en denken dat het een zeer gevaarlijke sport is.

In plaats van de winspuntengrens omhoog trekken ben ik er veel meer voor om bv terreinexamen dagen te organiseren. Dit kan op een van de oefenterreinen georaniseerd worden. Voordat combinaties aan echte wedstrijden mogen deelnemen moeten ze dat examen afleggen, hier worden ze dan op rijkwaliteiten en inzicht beoordeeld, pas al de deskundige jury's dit voldoende beoordelen, mag de combinatie van start in echte SGW wedstrijden. Een soortgelijk systeem wordt ook in Duitsland gebruikt.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:32

Ben het er wel mee eens allen niet de grens L gewoon B + 5 en B springen + 5
In leidsendam gaan ze het nu ook doen, princehagen was ook al zo vind het een goede oplossing, je haalt er een hoop "rot"zooi uit. :o

Mensen die denken zonder training oh ik doe dit wel even, en niet de regels kennen van het passeren, en noem maar op :n Dat die er met een spring parcours er gelijk uit gegooit worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 07:59

Princenhage had inderdaad een springparcours voorafgaand aan de oefencross. Helaas was dit bij een groot aantal deelnemers vooraf niet echt bekend. Daarnaast was ook niet helemaal duidelijk dat een slecht springparcours zou leiden tot uitsluiting van de cross. Uiteindelijk hebben ze dus toch ook de mensen laten starten die niet fatsoenlijk door het voorafgaande parcours heen kwamen.
Als ze die regel aangehouden hadden had naar mijn schatting de helft niet mogen starten. wmb dus een goede scherprechter.

u_nnamed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:04

ik ben het eens met CoriienRN L springen vindt ik iets te hoog gegrepen vooral op dat ik met mijn E-tje bij de paarden spring is dat dus M B+5 en B+ 5 is voldoende

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:47

Ik wil hier ook graag even reageren. Voor dit jaar zit er voor mij misschien een overstap naar de klasse Z SGW in, maar ik heb mijzelf opgelegd eerst M-springen met wp te moeten zijn. Voor mij een hele opgaven omdat ik me totaal niet thuis voel op een springwedstrijd (m.n. sfeer) en dus liever niet ga dan wel.

Dergelijke regels in de regelementen vast leggen gaat misschien wat ver. Ruiters mogen imo zelf meer verantwoordelijkheid nemen, of dit bijgebracht krijgen door bv de instructeur.
Waterdicht krijg je het volgens mij nooit (L+wp is ook geen garantie voor succes).

renskek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:50

Ik ben er voor om het springen voor de cross moeilijker te maken. Hogere en meer technische parcoursen. Dan selecteer je voor de cross al meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:09

L-springen voordat je uberhaubt SGW zou mogen starten zou ook voor ons een te grote drempel zijn. Wellicht is dit anders voor ruiters die zijn opgegroeid in een springcultuur en waarbij ook bij de vereniging en de omgeving veel gesprongen wordt.

Een x-aantal winstpunten zowel dressuur als springen lijkt me prima. Beide B+5 bijvoorbeeld.

Daarnaast ingangseisen voor een oefencross/BB cross. Oefencross standaard met een springparcours van te voren bijvoorbeeld.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:35

Ik snap heel goed dat er iets aan moet gebeuren, alleen zijn er zat ruiters die aan een bepaalde eis voldoen (bv M dressuur/ L springen) en die zie je dan als een dwaas het starthok uitgaan. Ook op een training wordt er normaal gereden, maar als ze dan in het starthok staan en er ook nog wat bekenden staan, dan krijgen ze een waas en moet er stoer en vol gas vertrokken worden. Heb het helaas al heel vaak gezien en juist bij mensen die in de dressuur wat hoger geklasseerd zijn.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:14

u_nnamed schreef:
ik ben het eens met CoriienRN L springen vindt ik iets te hoog gegrepen vooral op dat ik met mijn E-tje bij de paarden spring is dat dus M B+5 en B+ 5 is voldoende

Naar mijn mening kun je geen uitzonderingen gaan maken, omdat er toevallig mensen met een pony bij de paarden starten. (For the record: ik start ook met een E-pony tussen de paarden). Verder ben ik het wel met je eens.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:59

pol013 schreef:
Princenhage had inderdaad een springparcours voorafgaand aan de oefencross. Helaas was dit bij een groot aantal deelnemers vooraf niet echt bekend. Daarnaast was ook niet helemaal duidelijk dat een slecht springparcours zou leiden tot uitsluiting van de cross. Uiteindelijk hebben ze dus toch ook de mensen laten starten die niet fatsoenlijk door het voorafgaande parcours heen kwamen.
Als ze die regel aangehouden hadden had naar mijn schatting de helft niet mogen starten. wmb dus een goede scherprechter.

Ik vond het ook jammer dat ze toch de regels hebben aangepast, ook omdat ze bij de pony oefencross 's ochtends wel mensen hebben uitgesloten en die dus niet de cross in mochten. En aan het eind van de dag bij de oefencross paarden mocht je wel van start ook al kwam je niet rond. Het springparcours stond niet lastig en ook absoluut niet hoog (70 cm denk ik) en was dus ook goed te doen.
Echter waren er ook mensen die wel rond kwamen, maar waarbij je je hart vast hield daarom lijkt het mij goed als de jury beslist of het verantwoord is om te starten in de oefencross en het niet alleen af laten hangen van de strafpunten.

Van mij mag er ook meer een lijn getrokken worden in de hoogte en de technische moeilijkheid van het springparcours voor de cross. Nu is er (voor zover ik gezien heb) nogal veel verschil tussen de verschillende springparcoursen (voor een cross) en ook zou ik juist het springparcours als selectiepunt door deze iets te verzwaren, ipv de winstpunten regeling te verhogen. Ook het idee van billy voor een tereinexamen lijkt me geen verkeerd idee.
Alleen zoals meerdere al zeggen waterdicht krijg je het nooit en ruiters zullen die verantwoordelijkheid zelf moeten hebben/krijgen.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:16

Lielle schreef:
pol013 schreef:
Daarbij zit in de cross ook al de veiligheidsdrempel ingebouwd dat je niet mag starten als je het springparcours niet fatsoenlijk aflegt. Misschien moeten ze die eis dan wat aanscherpen?

dat gebeurt al, bij 20 strafpunten (exl tijdfouten) mag je niet meer de cross in, dat was 24.

Goed lezen: in de regels staat "bij meer dan 20 strafpunten" en dat betekent dat er niets is veranderd behalve de formulering.

Overigens vind ik de inzet (selecteer scherper bij de toegangspoort zodat minder ruiters hun dieren schade of leed toebrengen) heel dubbel want het gaat er impliciet van uit dát je als SGW- of eventingruiter je paard wat aandoet. Daarover hebben we volgens mij al menig debat gevoerd ... Ik vind het wèl nuttig dat je probeert een beeld te vormen van de minimaal vereiste rijvaardigheid voordat je een cross in mag. Alleen vraag ik me af of je dat moet doen aan de hand van een niveau in een andere tak van de paardensport. Anders gezegd: een fatsoenlijke dressuurproef kunnen rijden en netjes in springparcoursen kunnen rondkomen is wel nodig maar niet genoeg om een goede, veilige cross te rijden.

Groeten Paul

billy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:35

Daardoor dus ook mijn voorstel van het afleggen van een terreinexamen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:55

Paul, dat is niet waar. Ik heb Rob erover gesproken, de eis is 1 balk strenger geworden.

Paul_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:08

Lielle: ik begrijp het misverstand, en het moet snel uit de sfeer van "welles-nietes". We hebben het hierover gehad op de bijscholing van de (a.s.) parcoursbouwers en de heren Van der Marel, Denneboom en Platenkamp gaven toe dat er eigenlijk alleen iets aan de tekst is veranderd. Lees artikel 304, het stukje "onderdeel springen", derde gedachtenstreepje (blz. 3):
Citaat:
"Een combinatie met meer dan 20 strafpunten (exclusief tijdsoverschrijding)
wordt uitgesloten en komt niet in aanmerking om door te gaan naar het volgende
wedstrijdonderdeel (de cross-country)."

Billy: zoiets, dus. Ik zag jouw reactie pas toen ik mijn antwoord al op de post gedaan had :D .

Groeten Paul

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:15

pol013 schreef:

Dat was inderdaad een beetje jammer dat ze dat niet echt goed duidelijk hadden gemaakt,
al helemaal daar het op zo'n hoogte stond die mijn pony nog nooit in haar leven had gezien, qua breedte ook. (vooral dat!)
Na dit springparcours wat we dus overduidelijk niet rond kwamen was mijn pony
dusdanig op haar karakter getrapt, dat ze helemaal niets meer wou springen.
De cross was op zich prima te doen op 2 hindernissen na, waarvan ik al van te voren al had bedacht dat ik er om heen ging rijden.
Helaas ging mijn paard compleet in de staak in het springparcours en dat duurde voort tot het einde van de cross.
(je werd namelijk niet uitgesloten als je springparcours niet rond kwam)
voor de leuk link naar 1 van de hindernissen in het springparc. aldaar. Waar die van mij toch echt nee dank je tegen zei.
http://lh5.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SPublzPW46I/AAAAAAAAG3E/sPxCudxXRG0/s720/2008%2010%2019%20oefen%20cross%20princenhage%20096.JPG

Had van te voren bij cross trainer les genomen met de vraag of wij verantwoord princenhage rond konden komen, hij vond van wel. (Lunteren had ze ondertussen zonder problemen rond gehupst)

Wat ik ook jammer vond was dat ik niet met mijn pony bij de pony's mocht meerijden (KNHS regel), had dat namelijk eigenlijk gewild.
Denk dat bij oefen crossen daar ook wat bij de KNHS ligt, waarom zou iemand bij een oefen cross niet een categorie te laag mogen starten, is toch een oefen cross?

Wat betreft echt crossen 1 puntje in het B dressuur (om te mogen gaan springen) en 1 in het B springen om te mogen gaan crossen is niet echt veel.
Eis zou best omhoog kunnen. Allebei + 5 of zo.
Maar ik moet wel zeggen, dat je aan mijn pony ook in een cross geen enkel dressuur paard terug ziet. (en we zijn Z, dus tja alles is relatief)
Ons zul je nooit een echte sgw gaan zien springen, net zo goed niet als een echt springparcour, dat kan gewoon niet, helaas.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:01

Er staat inderdaad dat je met meer dan 12 t/m 20 wp nog mag crossen, allen dat je geen wp meer krijgt. Dus 5 balken mag nog, 6 niet meer.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:23

Interessante discussie. Lees mee want ga in april starten met een cross-training bij Gert Boonzaaijer! Ik rij met dit paard nu M1 dressuur en spring elke week op de club en heb ook een oefenparcours gesprongen (wat erg laag stond).

Om eerst een L-parcours te moeten veroveren met mijn Gribaldi lijkt me een hele opgave. Een B-parcours gaat zeker lukken, en L misschien ook wel, maar ik ben niet zo'n geweldenaar in de springring. Het crossen lijkt me superleuk en een goede afwisseling voor het dressuurwerk.

Ik heb nog nooit gezien hoe een B-cross er uit ziet (vanaf een paardenrug), maar het lijkt me wel te doen als je dresuurmatig je paard in basis goed voor elkaar hebt en een B-parcours kan springen. Een hogere instap zou voor mij een hoge drempel vormen, zeker omdat ik nu (met dit paard) niet de ambitie heb verder te komen dan oefen/B-cross.

Zoals eerder genoemd lijkt het mij ook wel goed een bepaalde drempel in te bouwen voor de oefencrossjes. Nu kan iedereen zomaar meerijden. Leuk om eens aan de sport te kunnen snuffelen, maar dat dan liever onder begeleiding....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:44

Geen goed idee, zo verplicht je iemand om tegen zijn of haar zin in dressuurwedstrijden te rijden.
Overigens zie ik heel vaak in de uitslagen dat de winstpunten in de B er niet komen wegens niet voldoende hebben van stijl en soms is dat pure bullshit, iemand met een mooie stijl die rijdt met een paard die stil hangt boven de sprong op het laatste moment soms opeens bedenkt dat tie moet springen zie ik wp halen maar ik zie ook ruiters met een niet zo mooie stijl maar een hele safe springer die een onvoldoende rijden.

donnathebest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:15

voor sommige combinatie kan het heel nuttig zijn