[SGW] SGW Chaam 22 & 29 maart - Voorbespreking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 20:07

Van de site van Chaam:

Citaat:
Reglementswijzigingen
Per 1 maart 2009 zijn er enkele wijzigingen in het Diciplinereglement Eventing.

De volgende regels zijn ook van toepassing bij SGW Alphen-Chaam:

Een val van de ruiter betekent uitsluiting, dit geldt voor alle onderdelen van de wedstrijd.

Het is noodzakelijk om in alle drie de wedstrijdonderdelen voldoende te scoren voor het behalen van winstpunten.
- Dressuur minimaal 5,5 gemiddeld; bij minder dan 4,5 mag je niet starten in het springen
- Springen maximaal 12 strafpunten; bij meer dan 20 strafpunten mag je niet starten in de cross. Deze strafpunten worden berekend zonder de tijdstrafpunten.
- Cross, foutloos = 2 wp, 1 weigering = 1 wp. De strafpunten door tijdsoverschrijding tellen niet mee.

Een paard mag een maximum aantal eventing wedstrijden per kalendermaand lopen: maximaal 3x per kalendermaand en maximaal 2 weekenden achter elkaar.

Lielle

Re: SGW Chaam 22 & 29 maart - Voorbespreking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 20:18

en heel belangrijk, en niet erg duidelijk. Je mag voortaan alleen nog maar met een pessoabit rijden met 1 ring, en dan moet je meen ik zelfs met verbindingsriempjes rijden. Rob vertelde het, dit komt uit de wijziging van het springreglement en heeft dus OOK impact op het crossen. Wel iets dat nog wat beter gecommuniceerd moeten worden!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 06:37

Dat weten er vast veel niet. En er rijden er ook best veel op de 2e ring, vooral bij de pony's.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:24

Oh?? Dat met die riempjes zou ook nog wel eens op mij van toepassingen kunnen zijn dan.
Ik ga eens even neuzen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:30

kijk even in het nieuwe springreglement, daar staat het precies in omschreven. Ik vind wel dat de KNHS daar wat meer aandacht aan zou mogen besteden, lijkt me relevanter dan de kleur van de dressuurjasjes.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:34

Is dat bitten verhaal ook opgenomen in het discipline regelement eventing?
Kan me niet voorstellen dat we zelf interpretaties uit het springregelement moeten gaan plukken.....

Weet jij toevallig voor welke klassen dit gaat gelden Lielle?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:36

Mir, impliciet zit het erin, omdat de optoming voor het B/M in de sgw gelijk is aan de toegestane optomingen met springen. En dat mag dus best wel eens wat duidelijker gecommuniceerd worden, trouwens ook voor de diverse springruiters.

Klasses, geen idee. Ik zal het reglement eens gaan bekijken.

En ik denk dat ik Dirk maar eens ga mailen hierover, en de KNHS, dat dit wat meer onder de aandacht wordt gebracht.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-03-09 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:36

Voor het springen wordt in het discipline regelement eventing voor de optoming verwezen naar het springregelement.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:42

nog een andere wijziging (meen ik)
- je mag een klasse tot 40 wp'en uitrijden

sgw reglement http://www.knhs.nl/objects/00012631.pdf schreef:
Artikel 311 - Kleding en harnachement
lid c. Kleding en harnachement bij het springen
1. Voor het onderdeel springen geldt het gebruik van het harnachement conform het Disciplinereglement Springen en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.
2. Aanvullende regeling:
a. De springproef mag afgelegd worden in crosskleding.

d. Kleding en harnachement tijdens de cross-country
1. Voor het onderdeel cross-country geldt het gebruik van het harnachement conform het Disciplinereglement Springen en vanaf de klasse Z conform het FEI-reglement.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:43

Oke, ik rij met een pessoa met 1 ring dus daar zal ik dan van die riempjes aan moeten maken.

Ik zie nog een 2 rings pessoa bit staan bij toegestane bitten? En wat bedoelen ze met een kin riempje?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:49

springreglement http://www.knhs.nl/objects/00012676.pdf schreef:
Artikel 257 - Harnachement en hulpmiddelen
1. Harnachement
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat verkerend engels, of hierop lijkend zadel, hoofdstel en bit. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt en moeten stijgbeugels en stijgbeugelriemen vrij hangen van het zadel en aan de buitenzijde van het zweetblad. Iedere andere wijze van bevestiging is verboden. Het gebruik van een
dekje of bontje, seatsaver/gelpad over het zadel is toegestaan. Een deelnemer mag noch direct, noch indirect een deel van zijn lichaam aan enig onderdeel van het harnachement vastmaken. In de klassen vanaf Z en hoger voor paarden, de klassen Z en ZZ voor pony’s en wanneer in de klasse M voor paarden HC wordt gestart geldt de optoming conform het bepaalde in het FEI-reglement.
a. Hoofdstellen;
In de klassen B t/m M is het gebruik van een trenshoofdstel verplicht. Er mag gebruik gemaakt worden van een africhtings-, rechte-, Mexicaanse-, beugel-, gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem. Daarnaast mag
gereden worden met een trenshoofdstel zonder neusriem. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen
te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Bij het gebruik van een beugelneusriem is het niet toegestaan te rijden zonder bit. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel
wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken. De bakstukken van het hoofdstel mogen van “bontjes” worden voorzien, mits de totale dikte van bakstuk en bontje niet dikker is dan 3 cm. Vanaf de klasse Z springen is het toegestaan
met teugels voorzien van lussen te rijden.
b. Bitten;
Bitten dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen. Bitten mogen zijn vervaardigd uit metaal, kunststof, rubber of leer. Metalen trenzen omkleed met leer of kunststof zijn toegestaan. Het deel van het bit dat op de lagen rust moet tenminste een diameter van 1 cm hebben en moet braamvrij zijn. Scharen van bitten mogen op geen enkele wijze zijn vastgemaakt aan het hoofdstel of anderszins in hun vrije beweging belemmerd worden. De knevels van een kneveltrens mogen desgewenst aan het bakstuk van het hoofdstel worden bevestigt als het bakstuk is voorzien van voor dat doel bestemde passanten. Het gebruik van een tonglepel is toegestaan, mits dit braamvrij is. De tonglepel dient minimaal 5 mm dik te zijn. Het gebruik van rubberen bitringen is toegestaan. Het is toegestaan aan de bitringen een kinriempje te bevestigen (leren of gevlochten riempje min. 0.8 cm breed). Deze mag de kin niet afklemmen. Bitringen met twee sleuven of oogjes waar (boven) de bakstukken en (onder) de teugel aan bevestigd kunnen worden zijn toegestaan.

Voor voorbeelden van toegestane bitten in de klassen B t/m M verwijzen we naar de afbeeldingen in de bijlage. Wijzigingen op bovenstaande worden gecommuniceerd via de website van de KNHS.Toegestane bitten voor deze klassen zijn;
– bitten in bus- , water-, D- en kneveltrens uitvoering.
– Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een
roterend mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog
– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken. Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.
– Pelhambitten met een gebroken mondstuk. Het gebruik van een “vorkje” dat de twee bitringen met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.

belangrijke stukken vetgedrukt. Dus je mag zelfs met gebroken pelham rijden (bizar IMO), maar pessoa ds alleen met 1 ring, en verplicht verbindingsstukje, en dat geldt t/m het M, zowel sgw als springen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:50

TeeGee, voor 2rings pessoa, zie stukje hierboven. Kinriempje ken ik alleen bij stang & trens, heb het met een trens nooit gezien.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:53

Dus je mag nu in het gewone springen in de klasses B tm M nu ook met een gebroken Pelham rijden??

Een kinriemtje kan je ook aan je pessoa maken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:59

Ach ik weet niet wat ik liever zie. Iemand met een gebroken pelham of iemand met en pessoa bit en dan op de tweede ring.

Je kan bij de ruitersportzaak wel van die verbindingsriempjes halen. Heten gewoon pelhamriempjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:01

Citaat:
Beste KNHS,

ik begreep afgelopen weekend van mijn crossinstructeur (Rob Janssen) dat er met ingang van het nieuwe seizoen een aantal wijzigingen in het disciplinereglement Springen is doorgevoerd met betrekking tot de toegestane bitten. Zo is straks het gebruik van een gebroken pelham toegestaan in de klasses B/M, en is het gebruik van een pessoabit juist ingeperkt (artikel 257 lid 2 sub b). Dit heeft echter ook invloed op de sgw aangezien voor de toegestane optoming met springen en cross in de klasses B/M wordt verwezen naar het disciplinereglement springen (artikel 257 lid c en d sub 1).
Tot op heden heb ik hierover geen enkele communicatie gezien, en aangezien het nieuwe seizoen al op 22 maart van start gaat (overigens is dan het nieuwe springreglement nog niet van kracht, in tegenstelling tot het sgw reglement), lijkt me dit toch erg kort dag worden, zeker omdat je dergelijke wijzigingen ook in je training wil meenemen. Ook voor de springruiters, die hier per 1 april mee te maken krijgen, lijkt het me prettig dit bijtijds te weten.
Mogelijk kan hieraan aandacht worden besteed in de PaardenSport en op de website. Voor de sgw-ruiters zou ook gebruik kunnen worden gemaakt van de populaire website http://www.eventingsport.com .

Met vriendelijke groet,

(met CC aan eventingsport)
PB, ik heb niet zozeer iets tegen een pelham, wel tegen een gebroken pelham, dat vind ik een onding.

kinriempjes en pelhamriempjes zijn trouwens 2 verschillende dingen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:04

Lielle schreef:
kinriempjes en pelhamriempjes zijn trouwens 2 verschillende dingen.

Dat weet ik, maar in mijn geval zijn pelhamriempjes niet nodig omdat ik een 1 rings pessoa heb. Maar ik kan dan dus wel aan de bovenste ring een kinriempje bevestigen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:07

– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken. Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.

je moet dus ook verplicht met zo'n pelham riempje rijden. Hoewel het de vraag was waarop 'hierbij' slaat. Op de meerringspessoa, of op het gebruik van een pessoa in het algemeen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:08

Toch wel, ik dacht alleen als je meerdere ringen hebt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:10

omdat het ook bij de pelham staat ga ik er vanuit dat het altijd verplicht is, maar het staat er niet duidelijk.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:17

Een Pelham, gebroken of ongebroken, hoort imo echt niet thuis in de klassen B t/m M.. :n

Overigens lees ik uit het stukje over de pessoa dat je nog wel een bit mag hebben met meerdere ringen maar dat alleen de ring onder de normale ring gebruikt mag worden. (Dit dan wel met gebruik van een pelhamriempje....) Zie dikgedrukt hieronder.

Lielle schreef:

TeeGee schreef:
Dat weet ik, maar in mijn geval zijn pelhamriempjes niet nodig omdat ik een 1 rings pessoa heb. Maar ik kan dan dus wel aan de bovenste ring een kinriempje bevestigen.

Nee.. Kinriempje bij een pessoa mag niet eens meen ik. En volgens mij willen ze ook bij een eenrings een "vorkje" zien.

Citaat:
je moet dus ook verplicht met zo'n pelham riempje rijden. Hoewel het de vraag was waarop 'hierbij' slaat. Op de meerringspessoa, of op het gebruik van een pessoa in het algemeen.
Het effect van de eerste ring bij een meerrings of eenrings blijft hetzelfde, ik ga er dus vanuit dat "hierbij" op het gebruik van een pessoa in het algemeen slaat.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:17

Jeetje ze maken het er ook allemaal niet makkelijker op :? Gelukkig rijd ik zelf niet met een pessoa waardoor ik niets met deze verandering van het reglement te maken heb, maar ik vind het wel enorm verwarrend. En dan krijg je straks weer die officials die er zelf niets van begrijpen. Had ik nog afgelopen jaar op het NK. De jury was er niet van op de hoogte dat je in de M eventing bij de dressuur gewoon met zweep mocht rijden. Moest ik ze voorafgaand aan mijn proef nog uit gaan leggen dat je dresuurt conform de dressuurreglementen geldend voor een L2 proef ;)

Maar goed ik dwaal af van het onderwerp... Heb er in ieder geval enorm veel zin in om weer te gaan crossen! Heb ik gisteren nog even heerlijk bij ons thuis alle hindernissen op de crosswei doorgenomen en madam is bijna nog enthousiaster dan de ruiter :))

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:21

Mir, helemaal met je eens muv hiervan:

Citaat:
Nee.. Kinriempje bij een pessoa mag niet eens meen ik

vanwege

Citaat:
Het is toegestaan aan de bitringen een kinriempje te bevestigen (leren of gevlochten riempje min. 0.8 cm breed).
( in lid b eerste stuk)

Kim, ik heb er ook geen last van. Overigens is dit besproken bij de TA (??) bijeenkomst, daarom wist Rob het. Maar de rest herken ik helemaal, heb ook al vaker uitgelegd dat je in het M met zweep mag dressuren.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:25

Ja er staat dat bij alle onderstaande trens bitten een kinriempje is toegestaan.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:48

Eens, dat is dan ook een (imo vreemde) aanpassing.
Zou het wel fijn vinden om te weten of ik nu een nieuw pessoabit (met enkele ring), pelhamriempjes of beide moet gaan aanschaffen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:54

als ik heel erg precies ga lezen, is het in Chaam heel erg simpel. In het eventing reglement dat ingaat per 1 maart wordt verwezen naar het springreglement. Maar de wijzigingen in het springreglement gaan pas in per 1 april, dus in Chaam mag er gewoon met pessoa als altijd gereden worden.

maar ik denk dat je een heel erg lastige discussie met een TA kan gaan rkijgen daarover ;)