[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:10

PP dat meen je nu toch niet -O- Ze doet zo haar best thuis en in de cross laat ze je finaal in de steek. Ale ja, in een onderdeel van. Wat een ros zeg. Zou haast voorstellen om eens te wisselen, dat je met mijn aap tijdje vrolijk op wedstrijd kan (proberen) gaan en dat zij naar hier komt maar dat is geen optie vrees ik. Gun het je echt dat je weer kan genieten ipv altijd die stress "doet ze het of doet ze het niet".

PrietPraat

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 13:03

Een dikke proficiat Anneleen! Groot hart heeft uwe pony :D!

Ze heeft mij al vaak teleurgsteld, maar nog nooit zo erg als zaterdag, heb al veel traantjes moeten laten ;(. Kben nog nooit uitgesloten geweest op 80 cm ;(. Ik kan echt niet zeggen dat er medisch iets is, ze loopt in dressuur goed (had wel zaterdag een hele goeie proef, toch iets dat goed was) thuis springt ze goed, het donderdag nog wat cross hindernissen gesprongen met HD erbij en die zei toen dat ze er zin in had en positief was (wat ook echt ook zo was). En dan laat ze mij zo hard in de steek ;(. Ze voelde echt niet nerveus aan of ze liep ook niet te gapen ofzo. De osteopaat heeft er ook nooit echt veel werk aan. Ik heb het op film, ik zal dan eens opladen. Het kost haar mee energie en moeite om te stoppen dan er over te springen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 15:48

Oja, ik zie trouwens dat diepenbeek op twee aparte dagen is. Moest canch nu dit weekend orml hebben gedaan dan zou ik wel gegaan zijn.
Nu, volgend jaar koop ik al zeker geen nationale licentie niet meer. Dit jaar ga ik nog Deurle proberen en als dat goed is toch nog waregem, omdat da thuis is. Westdorpe is niet zo ver idd, mss doe ik dat nog de BB ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:31

Pfft wat een domper om te horen dat ze het zo erg heeft uitgehangen. Nu, de mijne heeft dat soms ook wel eens, zo'n dag van "ik doe niks wat moet en alles wat niet mag", maar op zich heeft hij me nog nooit echt in de steek gelaten. Ga je je dan nu richten op dressuur of ook nog springen? Vermoed dat crossen niet echt meer een optie is... Bij mij zou de lol eraf zijn eerlijk gezegd. Of denk je over verkoop en alsnog een eventingpaard aanschaffen?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 21:57

@prietpraat: waarom rij je geen lrv? Daar mag je altijd crossen ongeacht de jumping. Ik vind het echt heel jammer voor je! Ik herken het zo van bij mijn D pony. Ook veel traantjes gelaten. Kan je je niet toeleggen op de dressuur en jumping? Misschien wist ze het dat het cross was. Dat was bij Colo toch zo :) die wou alst cross was in de jumping ook niet altijd starten. Hoe dat hij het wist.... Kweet het niet ;p

mechelen kan er wel nog inzitten, via selectie via regelmatigheidscriterium of selectiewedstrijden in het najaar. Dus fingers crossed :D

@antonius: ik zou gewoon 2 weken achter elkaar gaan. Merendree ben ik geen fan van, ondergrond is niet zo top

@lene: heb je fb? Ik wil wel foto's zien! Proficiat allessinds!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 22:14

@ Antonius: als je nog een groom nodig hebt weet je me te vinden :D Vriend is vandaag weer vertrokken tot eind september waarschijnlijk, dus alle tijd in het weekend.

@ Florence, da's eigenlijk nog een goed gedacht! Enig nadeel is wel dat je dan een club moet treffen waar je je goed bij voelt. En die iets minder achterbaks is dan die van Daaph. Ik hoor geen verwijten van mijn club dat ik geen tornooien kan meedoen, maar ze weten ook dat het komt door transportprobleem en dat ik met niemand mee kan. En ze weten ook, als er ergens hulp nodig is, dat ze maar een seintje moeten geven.

Hier is de kogel door de kerk: ik ga een nieuwe Ifor HB506 aanschaffen. Ben vandaag gaan kijken en heb ook de Weijer bekeken die ik eerst in gedachten had. Uiteindelijk blijkt dat de Weijer in vol alu zowat hetzelfde kost als de HB506 luxe uitvoering, maar de Ifor heeft iets meer laadvermogen en tgoh, hoe moet ik het zeggen... Het was alsof je een Fiat Panda naast een Rolls Royce had staan :+ De Weijer was op zich een heel nette trailer, maar de basic HB506 was al goedkoper dan die alu en de luxeversie scheelt maar een paar 100 euro.
Nu nog even overleggen of ik de standaard ga bestellen of de luxe. Het grootste verschil is dat de laatste een voorlader heeft, maar op zich is dat vooral handig en niet echt noodzakelijk. Kleur wordt zilvergrijs.
Helaas is de wachttijd zeker 6 weken. Dat maakt dat ik rustig mijn BE kan afleggen, want tegen dat ik alles heb is het seizoen toch voorbij. Ook crossen zit er niet meer in, kan me tot dan niet verplaatsen om te gaan oefenen en om daarmee te beginnen in november lijkt me nutteloos.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 08:34

Waaw jaloers hoor, Dat had ik ook graag willen hebben een Ifor, maar die zijn toch wel duur nieuw in aankoop! Maar die gaan een leven lang mee gaan, dus wel een investering waard! Opzich valt 6 weken wel mee, heb wel langer moeten wachten op mijn tweedehands haha :+.

Die LRV crossen zijn meestal ver, veelal mindere spring/dressuurterreinen. Maar idd, zou opzich wel beter zijn :+. Alleen springen of alleen dresuur vind ik zo saai die wedstrijden :o. Ik ga nu volgende week zaterdag wel eens op dressuur, maar das zo kleinschalig en met wat vriendinnen.

We zien nog, dit jaar ga ik wel nog verder doen, kheb nu die licentie nog...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:21

Lene: super mooi resultaat zeg!!! En dat voor de eerste keer! Smaakt naar meer zeker? :) Wat is het volgende? Deurle?

PP: denk ook niet dat dit medisch is hoor, zoals je zelf zegt, donderdag alles goed en plots 3 dagen later niet goed?
Wat ik wel zelf ondervind met dat paard van een vriendin die ik wat begeleid, die springt alles en loopt heel goed vooruit op een 'afgesloten' terrein, bv bij KC of VM, ge kunt ze naar alles rijden en ze springt alles (behalve putten maar dat zijn zo wat typische dingen die moeten geoefend worden) maar kom ermee op open terrein zoals minderhout en ze blokkeert. Ik omschrijf die als ene met pleinvrees, alhoewel ik niet weet of dit bij paarden bestaat... Ook op wandeling gaat ze niet vooruit, overal loeren, plots stoppen... Heb mijn vriendin al gezegd dat ik vrees dat dit geen echte eventer gaat worden (is ook al 7).

Naar welke dressuur ga je gaan? Ik deel trouwens volledig je mening, enkel dressuur of jumping is goed voor 1 keer, maar zou het niet elke week willen doen. Maar lrv is dan wel goedkoper, als je toch de eventings rijdt en ze is uitgesloten is het enkel emotionele teleurstelling, minder financieel :')
Hoe oud is canch nu trouwens? Kriebelt het nooit om eens aan een andere/jongere te beginnen? Want zoals jij kan rijden, denk ik dat je met een 'normaal' paard altijd vooraan kan meedoen.

Varekaj: proficiat alvast met de toekomstige aankoop :D Daar ga je lang plezier van hebben!! Wat betreft een voorlader, ik zie daar niet zoveel voordeel in. Als je ze 1x leert achteruit gaan, kennen ze dat voor altijd toch? Ga je voor 2 paarden of anderhalf?

Mocht je hem trouwens over 6 weken hebben en dan ook je BE, dan kan je toch wel nog enkele crosstrainingen doen en iets van eventing in de lrv starten? Dat begint maar in oktober, dus nog 2 maand. Bv Meldert is super dicht voor jou, dat zou ik dan toch eens A inschrijven en gewoon zien hoe dat loopt...

Ik zou in oktober ook graag nog iets van de lrv rijden, ik denk merksplas en dan meldert of vollezele want heb dit jaar eigenlijk nog niet veel gecrosst.
Heb al eens naar de kalender gekeken ook voor volgend jaar voor mijn 3-jaarke :) altijd wijs!
Mocht het al lukken zou ik ze 19/3 naar st jan in eremo meenemen en dan 17/4 scheldewindeke ofwel 23/4 gavere en bij die laatste dan Fiona nog eens meepakken, 1x L en hopelijk nadien vanaf Waregem terug M starten.

Florence: heb idd beslist dat ik geen diepenbeek doe (alweer zo ver en dus duur want stal huren) en ga 2 weken na elkaar rijden. Nu nog kiezen Westdorpe en Deurle, of Deurle en Merendree. Grond in Merendree idd niet wauw, is natuurlijk 'maar' 90 en zou het wel leuk vinden hier nog eens te rijden, al zolang geleden en is in mijn achtertuin... Ga het thuis nog eens bespreken wat mijn man vindt.

En we blijven zeker nog duimen voor Mechelen voor jou! Zou wel echt gaaf zijn!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:09

Voorlader is voor mij ook geen noodzaak, maar wel handig. Hij kan er achteruit prima af. Het geeft wel opties als er weer eens eentje achter de laadklep parkeert en ook voor zicht/verluchting bij warm weer als je geparkeerd staat. Ik ga voor 2 paards. Auto mag het trekken, buiten Icaro heb ik nog de tinker, 2 shetjes en dan mijn logé. Met 2 tegelijk verzetten van weide/stal is praktischer, met 2 ritten is het klaar. Anders moet ik 4x rijden in het slechtste geval. En ik kan eens met iemand op stap :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:31

Hebben die ifors zonder voorlader sowieso geen groot luik om open te zetten voor lucht/zicht? dacht dat ik dat al gezien had? als het een behoorlijke meerprijs is, zou ik het in ieder geval niet nemen.
Oh trouwens, groom heb ik komend weekend op zich niet nodig denk ik ( slechts 1 paard) maar je bent uiteraard welkom om te komen lezen of filmen/foto's trekken...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 12:06

Als je een veulen uit gaat neemt, worden ze dan soms niet aardiger/makkelijker? Of zeg ik nu iets heel dom?

Als die voorlader meer kost zou ik hem ook niet nemen. Je hebt sowieso altijd ruimte vanvoor nodig, anders kunnen ze er niet terug op. En voor warmte/lucht kan je altijd de deurtjes open zetten.

Ik hoop als je toch nog naar Mechelen kan gaan! Zou wel gaaf zijn om daar eens te rijdeb!

Ik hoop op beter weer voor Nokere! Zo regenen.. Beeh. Ben benieuwd naar de uren. Hoop dat ik niet te vroeg in de J zit.. Anders moet ik zo vroeg crossen..

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:15

j komt pas na L toch? Denk dat je ten vroegste rond de middag zal moeten crossen.

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:19

Volgens buienradar (al kan dat nog veranderen) zondag goed weer! En voor de dagen ervoor droog maar bewolkt. :)

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:20

Ik ga zaterdag naar Dranouter dus hoop idd ook op droog weer!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 13:11

De J komt voor de L normaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:54

Het regent een dag en ben het alweer beu. Maar ben niet de enige gok ik zo.

Denk dat ik idd voor de basis ga. De luxe heet niet zoveel opties die meerwaarde zijn.

BE staat gepland op 23/8 met om 14u examen. Nu al stress!
ik weet een merrie die na een veulen makkelijker is geworden. De mijne heeft er echter 4 gehad en dat was nog altijd een bitch toen ik ze kocht. Denk dat het geen garantie geeft en dan is een veulen fokken een dure grap. Mijne was ook een vos btw

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:11

Ik zou trouwens ook geen veulen fokken enkel om de merrie braver/gemakkelijker te maken. Wij hebben er toch al een aantal gefokt en nog nooit verschil in gemerkt. Tijdens de dracht wel, dan reageren ze wel wat anders, maar eens dat veulen gespeend is, zijn die merries net hetzelfde als voor de dracht.
En om dan te fokken met een merrie met zo'n karakter... Dat zou ik toch niet direct aandurven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:13

Ik kreeg via een vriendin dit gedeeld op FB:

http://www.equnews.com/nl-BE/news/nieuw ... ses-ternat

Blijkbaar is er een nieuw oefenparcours ter beschikking én Ternat is voor mij hooguit half uurtje rijden :D Ben eigenlijk wel benieuwd, maar ik weet niet of je er zomaar langs kan gaan om het eens te gaan bekijken voor je een trainingsmoment boekt.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 19:55

Ik had het ook gelezen. Maar op de foto's te zien denk ik dat het wel goed te doen is voor te oefenen. Zien er op foto toch niet extreem hoog uit.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:03

Wel duur €15 voor maar 20 sprongen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:05

Vind het wel fijn dat er een nieuw terrein is bijgekomen, is toch weer wat extra variatie op de plekken die er al zijn. Dan heb ik K.obe aan de ene kant en dit aan de andere kant, beiden half uurtje rijden maar elk andere richting uit.

Nou, ik kan er niet meer onderuit, de lessen en examen voor mijn BE zijn geboekt. Heb nu al stress :') Het gaat op 2 dagen tijd allemaal er doorheen, krijg 2x 4u les en na de laatste sessie gelijk aansluitend examen. Dat is op 23/8. Voor de trailer ben ik er ook uit, het wordt de standaard Ifor dus zonder voorlader in zilvergrijs. Twijfelde eventjes om hem in hetzelfde blauw als de jeep te bestellen (kost niks extra) maar aangezien ik verwacht dat een donkere kleur toch aardig verschil uitmaakt als hij in volle zon staat, blijf ik bij mijn eerste gedacht dus een bleke kleur.
Deze week naar de dealer om hem te bestellen :):) En dan hebben we voor dit jaar wel meer dan genoeg geld uitgegeven...

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 20:48

Spannend :D!! We zulken hard duimen! Waar moet je examen doen? Ik had examen in Gent, om 16u een donderdag in december :P. Was niet leuk, maar wel gelukt!

Canch heeft al twee veulens gehad. Ze is zadelmak gemaakt op haar drie, dan twee veulens en pas op haar 6-7 echt beginnen rijden. In omgang is Canch mega braaf en lief. Gelukkig ;). Ze heeft wel haar grellen gehad hoor, maar nu heel braaf. Al is da nie gekomen door haar veulens te laten fokken. Tis echt een gemakelijke om mee te hebben ook :)! Ze is nu 13 trouwens.

Haar twee veulens waren beide bij conspirito R. De oudste zie ik nog, die is braaf, maar Twordt heel weinig mee gedaan dusja, kan er nie veel van zeggen. De jongste was een waar monster, zowel omgang als zadelmak maken, ze is dan ook onmiddellijk weggegaan na zadelmak maken, wss is da worst geworden :/.
Dusja mss met de juiste hengst... Maar ben geen kenner, en idd zie het niet zitten om te investeren in iets dat dan na 3 jaar tegenvalt. Momenteel kan ik geen tweede paard veroorloven, ik zou graag ooit alleen gaan wonen en nu na dit jaar wil ik toch wat sparen ;) aangezien ik dit jaar al zot doe met vanne en reis. En Canch wegdoen, doe ik niet, Canch is van mij geworden door bepaalde omstandigheden, die blijft voor altijd.

Heb het ook gezien! Dacht al dat het dicht was bij u! Kga beetje afwachten, maar de foto van het water zag er wel oke uit! En zal mss wel nog wat uitbreiden met de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:15

Euh, we hebben hier in Erembodegem een examencentrum waar je denk ik alle types examens kan doen, dus ik vermoed dat dat hier ook gaat doorgaan? Is vlak naast de autokeuring en op 5km van mijn deur. Makkelijker kan bijna niet. Oefenterrein van de rijschool zit aan de rand van de stad, bij vlot verkeer ben ik daar ook op een kwartiertje. Ben daar indertijd ook geweest toen ik nog voor mijn motor-rijbewijs bezig was (helaas nooit examen kunnen doen nadien, heb mijn bekken gebroken vlak nadat ik mijn voorlopig had behaald). De trajecten zullen vermoedelijk regio Aalst, Denderleeuw, Asse en die kanten zijn. Misschien ook richting Erpe-Mere en Wetteren, ik heb geen flauw benul hoelang je op de baan moet voor je praktijk.

Mijn vosse was in omgang met regelmaat ook al een bitch om U tegen te zeggen, maar al haar veulens waren qua karakter zalige paarden. Vooral bomproof en heel leergierig en mensgericht. Haar trekjes hebben ze nooit meegehad voor zover ik weet. Is iets wat ook typisch was voor alles wat vanuit haar moederlijn kwam: de merries konden ontzettend zuur zijn, maar gaven heerlijke karakters door.

De eigenaren van het terrein zijn volgens mij 2 personen die vooral jumping gereden hebben, als het is wie ik denk toch. Kan me niet herinneren dat de kerel ooit cross heeft gereden... Maar ze zijn wel veel met sportpaarden bezig en tjah, gezien cross in opmars is met oa de LRV's in de buurt (Affligem en Asse bijvoorbeeld) zullen ze mee op de kar springen. Geen slecht idee als je het mij vraagt, scheelt mij een hoop kilometers rijden.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:38

Door mijn andere vosse merrie die ik toen had :+ Was haar aan het longeren, ze schrok van iets, sprong opzij mijn kant op en trapte fiks na en heeft me toen meegehad. Was echt typisch voor dat paardje, als ze schrok van eender wat dan sprong ze opzij en ging gericht trappen naar datgene wat haar bang maakte. Helaas stond ik die ene keer er door haar huppel opzij tussenin. Dat was in 2009 (op valentijnsdag nota bene :+ ) en zelfs nu heb ik nog momenten dat die blessure me hindert.
Autorijden ging relatief snel weer (na 4 maanden, ik moest eerst weer leren lopen) omdat je dan rechtop zit met je benen voor je uit. Op een motor zit je echter zoals een springruiter: je benen onder je en geplooid. Bij een motor moet je je rechter voet altijd vrij hebben om in geval van met die voet te kunnen remmen. Ik miste echter in die houding de reflex om de rem in te duwen, alles blokkeerde. Om diezelfde reden ben ik pas in 2014 weer begonnen met springlessen. Eerder had ik echt nog teveel problemen met verlichte zit aannemen boven de sprong. Ik kon niet snel genoeg rechtkomen.
Dat speelt me nu in een dubbelsprong met 1 of 2 galoppassen nog altijd parten, mijn been laat me soms in de steek. Het is dan ook op dat type hindernissen dat Icaro vaak langsloopt of gaat weigeren, omdat hij weet dat hij er onderuit kan.

Heb het filmpje gezien. Het eerste wat me direct opvalt, is dat hoofd de lucht in. Alsof ze voorin al alle druk/contact wil wegwerken door haar neus omhoog te steken. Zo weigert ze dan ook: hoofd omhoog en kont er onder om te gaan zitten. Poepsimpel dan om door de schouder opzij te wippen. Je pakt haar aan en haar reactie is rennen, hoofd omhoog en over de schouder alweer uitbreken. Ze gaat voorwaarts, maar niet echt enthousiast naar de sprong toe. Ze loopt omdat ze moet lopen en de eerste kans die ze ziet om er op dezelfde manier onderuit te wurmen, die pakt ze. Dat zijn zo van die weigeringen waarbij je zelden tot nooit het gevoel hebt dat je erover gaan vliegen of ernaast.
Volgens mij heeft Icaro zijn manier van weigeren van de jouwe ingefluisterd gekregen... Als hij niet naar de sprong trekt, dan weet ik dat het alle hens aan dek is.