[SGW] [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caro29

Re: [HK] SGW deel 16: Geen bullfin te hoog, geen coffin te diep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:22

Mogge,

@ Vief ik ga mij vanavond eens in dat linkje verdiepen.
@ Mirthe Jan had inderdaad niet max hoogte gebouwd maar door de omgeving wordt het al moeilijk zat. In het L was het een slagveld geloof ik. Top dat Beautje het zo goed aanpakte.
@ Noor Kj is dus ook een boefje.
@ Danielle Gio en zijn skippy zijn 1! Hij moet straks 3 jaar zonder doen. Best sneu als je hem nu zo bezig ziet en dan straks mag hij niet meer. Denk dat hij meer zijn skippy zal missen dan zijn moeder hahahah

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:41

Morgen :)
Vief en Evelien volgen een apart dieet. Lijkt me erg moeilijk om dat vol te houden, maar denk wel dat het 'beter' uit te houden is als je resultaat aan jezelf merkt en je gezondheid.
Mistid heeft lekker gesprongen met Beau, netjes gedaan!
Noor wat is KJ al groot :j
Corien mag weer op gesprek komen! Alvast heel veel succes ;)
Caro haar Gio is ook al een flinke kerel aan het worden!
Joki heeft fijn kunnen trainen :)
Anthea ligt in de kreukels :(:)
Sann hoe is het met Scoob nu, heeft ze al gedronken???

Gisteravond Jipje en Anoes even dressuur gereden, maar die waren allebei eigenlijk wat te fit. Hadden maar 1 gang en dat was flink voorwaarts :o Vanavond maar weer een poging doen :+

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:05

deze tekst
[ url=http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=71833246#p71833246]Onderwerp: Geloogd grenen tafels[/ url]

zonder de spaties voor url in je onderschrift zetten.

Ik eet dus idd ook 'anders', geen suikers, granen (incl rijst, aardappels etc) en zuivel (muv gezuurde zuivel) en vooral veel groenten. Het uitgangspunt is dat je eet zoals er in de oertijd gegeten werd, daar zijn onze genen ook op ingesteld. Aanleiding voor mij waren rug- en huidklachten, en via het Horse Event (of all places) ben ik terecht gekomen bij www.sequana.nl Als ik me er goed aan houd, zijn al die klachten dus weg, en heb ik veel meer energie.

meer info op www.oerdis.nl
Citaat:
Onze verre voorouders aten heel anders dan wij.

Ze haalden al hun voeding uit de natuur om hen heen. Ze plukten bessen, kruiden en groenten. Ze zochten naar noten en zaden. Ze jaagden op wild en verschalkten een vis. Soms vonden ze eieren of honing.

Dat eetpatroon noemen we Oerdis. En Oerdis blijkt verrassend veelzijdig en gezond. Het is een manier van eten die perfect past bij het menselijk lichaam.

en http://www.hetpaleodieet.nl/
Citaat:
Wat zijn de verschillen tussen het Paleodieet en het normale dieet?
Totdat we ons actief met de productie van voeding zijn gaan bezighouden, aten we alleen wat de natuur ons te bieden had. Deze verandering, die zo’n 10.000 jaar geleden begon, is te recent voor onze genen om hier al aan aangepast te zijn. De laatste 250 jaar is deze verandering in een stroomversnelling geraakt. Meer dan 70 % van onze voeding is niet-oorspronkelijke voeding en ook ons bewegings- en stresspatroon is sterk veranderd. Samen met deze veranderingen zien we dat het ontstaan van de typische beschavingsziekten is opgekomen. Een meer natuurlijk leefpatroon aangepast aan deze tijd kan een grote bijdrage leveren aan het verminderen, voorkomen en genezen van deze ziekten.

We hebben een redelijk idee wat de oermens gegeten heeft. Het is nog veel eenvoudiger om er achter te komen wat hij in ieder geval niet gegeten heeft. Zuivel, brood, peulvruchten, suiker, vetgemeste dieren, geraffineerde plantaardige oliën, zout, additieven en maïsfructose stroop stonden niet op het oermenu. Ook de producten die uit de voedingsindustrie komen en gefrituurd zijn werden niet gegeten.

Ons oervoedsel bestond uit een grote variatie aan groenten, fruit, noten en zaden. Maar ook mager vlees van dieren die normale voeding hebben gegeten, vis, schaal- en schelpdieren en eieren.

Westerse voeding bestaat voor een groot deel uit calorierijk voedsel met relatief weinig andere voedingswaarden terwijl oervoeding relatief caloriearm is maar veel rijker aan gezonde stoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten en een grote variëteit aan gezonde voedingsstoffen.

De verschillen kunnen we het beste duidelijk maken aan de hand van een aantal subcategorieën

macronutriënten
vezels
zout, natrium kalium verhouding
verzuring
micronutriënten
glycaemische index en lading
vetzuren, verhouding omega 3: omega 6, verzadigde vetten en transvetten
fructose
niet natuurlijke toevoegingen

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:06

Goedemorgen allemaal,
heb vanmorgen even met beide honden samen getraind, al in de kamer begonnen en ik moet zeggen het ging voorbeeldig. Wat is het toch een genot om losjes met 2 honden te kunnen lopen zonder getrek en andere ongemakken. Taaipop gaat van de week nog een keer in de trainingsstand "hoe negeer ik andere honden".
Gisteren Nudine lekker gepoetst die geniet daar zo van, Noor koopt straks even een penniesetje, die laten we daar dan op stal liggen.

Iedereen weer een gezellige dag en Corien, ik zal nu alvast beginnen te duimen.
Ik ga douchen en werken.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:07

Huh, ik snapte het even niet, maar volgens mij geeft Lielle een instructie bokt aan moesje ;)
Het wordt nog wat met de hondjes!
Laatst bijgewerkt door _Noor op 18-08-11 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:08

:j Noor :D

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:11

Lielle, ik heb toch best moeite om zuivel uit mijn dieet te schrappen hoor. Mis je dan ook niet de nodige calcium? En (geiten)kaas ook niet? -O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:14

http://www.hetpaleodieet.nl/het-paleodi ... er-zuivel/
Citaat:
Vraag:

Als je geen zuivelproducten eet, krijg je dan wel genoeg calcium binnen?

Antwoord:

Jazeker! Het paleodieet bevat voldoende calcium, en doordat bepaalde voedingsmiddelen vermeden worden heb je ook minder calcium nodig. We zetten het even op een rijtje:

1. Het paleodieet is rijk aan koolsoorten. Deze bevatten mooie hoeveelheden calcium en hebben bovendien een hoge aborbtie (opname van calcium).

2. Het paleodieet heeft een netto- basisch effect. Dit in tegenstelling tot het normale Westerse dieet waar veel graan, kaas en zout in zit en ee verzurend effect heeft. Het gebruiken van verzurende voeding verhoogd de calcium uitstoot om het zuur te compenseren.

3. Het paleodieet bevat veel eiwit en dit zorgt ervoor dat de calciumopname in de organen wordt verhoogd. Bovendien heeft dit een opbouwend (anabool) effect op de botvorming.

4. In het paleodieet worden graanproducten vermeden. Graanproducten bevatten stoffen die we anti-nutrienten noemen. Een voorbeeld daarvan is phytine. Deze stof verstoort de opname van calcium, magnesium en zink.

5. Doordat het paleodieet zeer weinig enkelvoudige koolhydraten bevat worden hoge insuline pieken voorkomen. Van insuline is bekend dat dit het verlies van calcium met de urine bevordert.

6. Melk bevat bovendien stoffen (IGF) die de insuline doet verhogen en zodoende de calcium uitstoot in de nieren bevordert (zie punt 5).

gewone kaas is niet zo goed, geitenkaas mag wel, en is wat mij betreft een prima alternatief. Maar ik vind dat idd wel het lastigste om te laten staan. Aan de andere kant merk ik het meteen als ik (te veel) kaas heb gegeten, dan zit mijn neus dicht en begin ik meteen te niezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:16

zoals mijn arts het uitlegde is het dus ook zo dat in melkproducten te grote moleculen zitten, dat het lichaam moeilijk kan afbreken. Dat kost dus veel energie, en het heeft een nadelig effect op de slijmvliezen. In gezuurde zuivelproducten (yoghurt, zure room etc) is dat al wat meer afgebroken en ook in geitenmelk zijn die moleculen kleiner.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:19

Goedemorgen.
Interessant die voedings-dingen. Kende de site van oerdis al. Ik zou mijn eetgewoonten ook graag aanpassen, maar het is er nog steeds niet van gekomen.

Liel, zijn de filmpjes goed aangekomen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:19

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:22

Oké, ik gebruik namelijk nog wel (biologische) yoghurt 's ochtends en geitenkaas door de salade. Melk kan ik dus beter laten staan dan. Thanks :)
Edit: ga die site ook even bekijken :j

Sim, ik ben wat minder fanatiek dan in het begin, maar wil er nu wel weer meer op gaan letten (te beginnen met een lekkere lasagna vanavond :+ )
Laatst bijgewerkt door _Noor op 18-08-11 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Succes Corien
Mirthe top van je parcours
Margreet heeft de honden gedrilld
O ik lees in de dieet discussie opeens het ideale excuus waarom ik geen melk drink :=

Ik ga even met Ferrose wat licht dressuren. Stomme kinderkamp daardoor kan ik niet door het dorp gaan stappen.

Lielle

ja, allebei kan ik ze zien, thx! Ik ga ze op mijn gemak bestuderen, en aantekeningen maken :j

waar ik ook heel erg van geschrokken ben is hoe ontzettend slecht light producten en kunstmatige zoetstoffen zijn. Ik gebruikte ze weinig tot niet, maar nu dus al helemaal niet meer.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:23

Interesssant over al dat eten. Maar alleen bij de gedachten aan geitenkaas/geitenmelk ga ik al over mijn nek. Wat is dat toch vreselijk goor!

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:28

Het is niet zo dat ik hele bonken geitenkaas wegeet hoor, en geitenmelk begin ik ook niet aan. Maar een beetje geitenkaas door de salade... :9
Light-bende doe ik ook niet aan. Als ik dan toch een keer een colaatje neem, dan maar een echte ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:29

Geitenkaas op brood vind ik ook heerlijk :9
Geitenmelk heb ik nog nooit gedronken, paardenmelk vind ik wel echt heel vies!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:30

Morgen :)

Mirthe: Mam wil soof haar verhaal niet horen dan mag ik straks niet meer crossen hahah, en vaders vind dat ding gewoon onzin. Ik begrijp het ook niet eerlijk gezegd! Fijn dat Beau zo goed sprong! Ik moet echt weer eens met Beat op springwedstrijd.

Miss kunnen we tegen die tijd samen bestellen want ik moet ook nog even door sparen :+

Ik denk niet dat ik de discipline heb om me aan een dusdanig dieet te houden :o
Al probeer ik er nu op te letten bij mezelf gezonder te eten, minder te snoepen en meer te sporten :)
Laatst bijgewerkt door Evony op 18-08-11 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:30

geitenkaas vind ik heerlijk, in alle varianten trouwens.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:31

1x zo'n stukje geitenkaas in spek gerold gehad op een feestje. Dacht dat ik over mijn nek ging, maar moest het wel opeten. Uitspugen doe je ook niet in zo'n gezelschap.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 09:45

Toch is paardenmelk in alle opzichten beter dan geitenmelk, paardenmelk staat veel dichter bij moedermelk dan geitenmelk. En op volwassen leeftijd is zuivel eigenlijk niet meer nodig.
In mijn praktijk werk(te) ik met de 80-20 methode, dat houdt in dat je over de dag verdeelt 80% basisch moet eten en daarbij 20% zuur mag hebben. Nou neem maar van mij aan dat dit nog bijna niemand gelukt is. Daarom probeer ik het zo te regelen met de mensen dat ze in het begin proberen om aan het einde van de dag meer basisch dan zuur te hebben gegeten, dat is dan al moeilijk genoeg.
En de praktijk leert dat mensen gewoon zienderogen opknappen.
Oerdis en andere soortgelijke dieten zijn prima, alleen heb je (helaas) wel de kans dat als je eens iets anders neemt je lichaam gelijk in de alarmfase gaat.
Tegenwoordig raad ik mijn klantjes ook de oerdis aan, op de een of andere manier geeft het volgen van kant-en-klare recepten meer vertrouwen dan zelf iets verzinnen.

En waarom komen mensen steeds meer bij natuurgeneeskundigen? Omdat ze door verkeerd voedsel een enorme afbraak hebben van vitamines en mineralen, die worden allemaal opgebruikt om te compenseren. En wat doen "wij", een andere eetmethode (geen dieet) en de tekorten aanvullen. En dit alles is volgens de reguliere geneeskunde volslagen onzin.
Maar het neemt niet weg dat je af en toe best heel stout mag zijn, zoals een hele dikke bonbons opeten en dan de dag erop die enorme p**st voor lief nemen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:45

Zachte geitenkaas vind ik nog wel gaan, maar niet in grote hoeveelheden. Die hardere variant vind ik zum kotsen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:58

Afbeelding

als je op de foto klikt krijg je een 'filmpje' met alle foto's van Brugge achter elkaar geplakt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:04

Ochtend :wave:

Scoob drinkt eindelijk klein beetje al is het nog maar uit jus lepel, maar ze drinkt.
Leuke foto's zo Lielle!! Heb je die mooie van de opsprong van mij ook ergens?
Ik zit ook al poos te denken om te gaan dieten, ben zo moe en futloos laatste tijd. Denk dat het a.stuk scheelt als ik stop met frisdrank drinken en snoepen. Geitenkaas lus ik ook echt niet. :n

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:06

Ik krijg trouwens wel ontzettende honger nu :+
Dieten vind ik een rotwoord, 'levensstijl' vind ik mooier :j