Dan een update. Zoals de meesten van jullie wel zullen weten is de wedstrijd van Chaam niet echt geslaagd voor ons.
We zijn zaterdagavond het parcours wezen lopen. Ik vond een aantal hindernissen in het B aardig aan de maat staan, maar we waren van mening dat Ienie het wel zou kunnen.
Zondagmorgen om kwart voor 4 opgestaan om de paarden te voeren en in te vlechten, en om 6 uur naar Chaam vertrokken.
Eerst gedressuurd met Ienie. Ze liep heel fijn. Resultaat was 195 punten (redelijk streng gepunt).
Daarna ging alles mis.
Online van de trailer af gehaald en we zagen meteen dat er niet niet goed was met zijn rechter achterbeen. Ik ga me er nu niet over uitlaten wat hij precies heeft, omdat het nog niet helemaal duidelijk is. Ik heb wel mijn vermoedens, maar ik hoop eind deze week meer duidelijkheid te hebben.
We zijn even naar de DA geweest daar om haar mening te vragen maar zij was niet echt duidelijk. Natuurlijk hebben we hem niet gestart.
's Middags Ienie opgezadeld. Bitwise moest al als 3e springen. Bij het springen ging daar van alles mis. Er werd op 95 bij 95 gebouwd terwijl je toch echt niet hoger mag bouwen dan 80-90 (gecheckt in de reglementen). Nu schijnt er pas geleden een vergadering te zijn geweest waarin er besloten is om nieuwe tabellen te maken. Het springen op een SGW wordt voortaan gebouwd op 5 cm onder de reguliere springparcoursen. Dus als regulier bijv. het M op 1.20 staat dan wordt er op een SGW 1.15 gebouwd. Dit is nog niet gepubliceerd, maar het is wel al ingegaan.
Ik vond het erg jammer dat wij hier niks vanaf wisten, want we hebben de hele winter geoefend op 80-90. Ik vraag me ook af of je dat zomaar mag doen zonder het bekend te maken. Bovendien vind ik het ook niet nodig om dat meteen op de eerste SGW van het seizoen toe te passen. En in een gewoon parcours staat ook meestal hindernis 1 iets lager als binnenkomer; dit keer stond die ook maar meteen aan de maat. Daarbij waren alle oxers ook nog eens voor en achter gelijk gelegd. Leuke bijkomstigheid is dat in Etten-Leur dezelfde parcoursbouwer aanwezig is...
Dit schijnt ook te gaan gebeuren voor het crossparcours zelf. Ze gaan het niveau omhoog trekken zodat er minder mensen rond zullen komen in de cross en meer te selecteren.
Omdat daardoor de instap te hoog zal worden voor beginnende combinaties komt er waarschijnlijk een klasse A bij.
Ienie was al erg zenuwachtig en nou kreeg ze ook nog opeens zulke hindernissen voor haar neus. Onderweg gingen er daardoor 3 balken vanaf en bij elke balk die ze raakte werd ze banger. Uiteindeiljk resulteerde dat in een stop op 9a (de laatste hindernis), een tweede stop op 9a, en de derde keer sprong ze hem wel, maar met zo'n wapper dat ze niet meer uit kwam op 9b en toen heeft Bitwise haar daar weggetrokken. Hij mocht niet crossen.
Al met al vond ik het ontzettend knap dat Ienie tot de laatste hindernis gekomen is. We zijn daarna naar huis gegaan. Het interesseerde me ook allemaal niet zoveel meer, want ik was bezorgder over Online.
In de auto vroeg ik me af of er een smid of een DA moest komen. Aangezien onze smid 1x in de 2 weken naar Amerika vliegt (en dat was gisteren weer) hadden we die maar vast gereserveerd. Maar ik heb voor de zekerheid toch maar even de DA gebeld. Die hoorde mijn verhaal aan en wilde die zondagavond nog onmiddellijk komen.
Toen we thuiskwamen kwam even later de DA. Die is maandag en dinsdag ook weer geweest. En zaterdag komt hij ook. Ik hoop dan iets meer duidelijkheid te krijgen. Voor alle duidelijkheid; Online loopt niet mee in de training van zaterdag en hij is ook afgemeld voor Etten-Leur

Het heeft me de hele week niet lekker gezeten, dus daarom ben ik ook maar even niet op Bokt geweest....
Gisteren zijn we met Ienie naar de springles geweest en we hebben overlegd met onze instructeur hoe nu verder te gaan (ivm het geweldige nieuwe reglement). Hij zegt dat we gewoon door moeten gaan. Het kan ons wel 4 crossen achter mekaar gebeuren dat ze niet door het springparcours komt (voornamelijk door de zenuwen), maar uiteindelijk moet het wel een routine voor haar worden. We hebben gisteren veel geoefend op onstpanning (doen we altijd wel), oxers die voor en achter gelijk liggen en ook 1m breed en hoog. En ze sprong als een tierelier.
In principe moet ze zo'n SGW springparcours wel aankunnen, maar als ze daar wegens andere omstandigheden zenuwachtig en heet wordt, en ze raakt zich dan ook nog eens een keer, dan vergeet ze daarna om nog echt fijn een sprong af te maken omdat ze bang wordt.
Zo, dat was het dan. Lang verhaal