[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:34

Hoi allemaal. Sorry dat ik me even niet heb laten zien, maar mijn hoofd (en dat van Bitwise) stond er niet echt naar. Bovendien heb ik het erg druk gehad.

Dan een update. Zoals de meesten van jullie wel zullen weten is de wedstrijd van Chaam niet echt geslaagd voor ons.
We zijn zaterdagavond het parcours wezen lopen. Ik vond een aantal hindernissen in het B aardig aan de maat staan, maar we waren van mening dat Ienie het wel zou kunnen.
Zondagmorgen om kwart voor 4 opgestaan om de paarden te voeren en in te vlechten, en om 6 uur naar Chaam vertrokken.

Eerst gedressuurd met Ienie. Ze liep heel fijn. Resultaat was 195 punten (redelijk streng gepunt).
Daarna ging alles mis.

Online van de trailer af gehaald en we zagen meteen dat er niet niet goed was met zijn rechter achterbeen. Ik ga me er nu niet over uitlaten wat hij precies heeft, omdat het nog niet helemaal duidelijk is. Ik heb wel mijn vermoedens, maar ik hoop eind deze week meer duidelijkheid te hebben.
We zijn even naar de DA geweest daar om haar mening te vragen maar zij was niet echt duidelijk. Natuurlijk hebben we hem niet gestart.

's Middags Ienie opgezadeld. Bitwise moest al als 3e springen. Bij het springen ging daar van alles mis. Er werd op 95 bij 95 gebouwd terwijl je toch echt niet hoger mag bouwen dan 80-90 (gecheckt in de reglementen). Nu schijnt er pas geleden een vergadering te zijn geweest waarin er besloten is om nieuwe tabellen te maken. Het springen op een SGW wordt voortaan gebouwd op 5 cm onder de reguliere springparcoursen. Dus als regulier bijv. het M op 1.20 staat dan wordt er op een SGW 1.15 gebouwd. Dit is nog niet gepubliceerd, maar het is wel al ingegaan.

Ik vond het erg jammer dat wij hier niks vanaf wisten, want we hebben de hele winter geoefend op 80-90. Ik vraag me ook af of je dat zomaar mag doen zonder het bekend te maken. Bovendien vind ik het ook niet nodig om dat meteen op de eerste SGW van het seizoen toe te passen. En in een gewoon parcours staat ook meestal hindernis 1 iets lager als binnenkomer; dit keer stond die ook maar meteen aan de maat. Daarbij waren alle oxers ook nog eens voor en achter gelijk gelegd. Leuke bijkomstigheid is dat in Etten-Leur dezelfde parcoursbouwer aanwezig is...
Dit schijnt ook te gaan gebeuren voor het crossparcours zelf. Ze gaan het niveau omhoog trekken zodat er minder mensen rond zullen komen in de cross en meer te selecteren.
Omdat daardoor de instap te hoog zal worden voor beginnende combinaties komt er waarschijnlijk een klasse A bij.

Ienie was al erg zenuwachtig en nou kreeg ze ook nog opeens zulke hindernissen voor haar neus. Onderweg gingen er daardoor 3 balken vanaf en bij elke balk die ze raakte werd ze banger. Uiteindeiljk resulteerde dat in een stop op 9a (de laatste hindernis), een tweede stop op 9a, en de derde keer sprong ze hem wel, maar met zo'n wapper dat ze niet meer uit kwam op 9b en toen heeft Bitwise haar daar weggetrokken. Hij mocht niet crossen.

Al met al vond ik het ontzettend knap dat Ienie tot de laatste hindernis gekomen is. We zijn daarna naar huis gegaan. Het interesseerde me ook allemaal niet zoveel meer, want ik was bezorgder over Online.

In de auto vroeg ik me af of er een smid of een DA moest komen. Aangezien onze smid 1x in de 2 weken naar Amerika vliegt (en dat was gisteren weer) hadden we die maar vast gereserveerd. Maar ik heb voor de zekerheid toch maar even de DA gebeld. Die hoorde mijn verhaal aan en wilde die zondagavond nog onmiddellijk komen.

Toen we thuiskwamen kwam even later de DA. Die is maandag en dinsdag ook weer geweest. En zaterdag komt hij ook. Ik hoop dan iets meer duidelijkheid te krijgen. Voor alle duidelijkheid; Online loopt niet mee in de training van zaterdag en hij is ook afgemeld voor Etten-Leur . Er is niks met zijn pees aan de hand, want dat was linksvoor.
Het heeft me de hele week niet lekker gezeten, dus daarom ben ik ook maar even niet op Bokt geweest....

Gisteren zijn we met Ienie naar de springles geweest en we hebben overlegd met onze instructeur hoe nu verder te gaan (ivm het geweldige nieuwe reglement). Hij zegt dat we gewoon door moeten gaan. Het kan ons wel 4 crossen achter mekaar gebeuren dat ze niet door het springparcours komt (voornamelijk door de zenuwen), maar uiteindelijk moet het wel een routine voor haar worden. We hebben gisteren veel geoefend op onstpanning (doen we altijd wel), oxers die voor en achter gelijk liggen en ook 1m breed en hoog. En ze sprong als een tierelier.
In principe moet ze zo'n SGW springparcours wel aankunnen, maar als ze daar wegens andere omstandigheden zenuwachtig en heet wordt, en ze raakt zich dan ook nog eens een keer, dan vergeet ze daarna om nog echt fijn een sprong af te maken omdat ze bang wordt.

Zo, dat was het dan. Lang verhaal

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:38

Goeie tip van die kappersschaar. Ik las op de Ankysite dat zij de manen tegenkammen tot de gewenste lengte en dan knippen??? Heb ik ook geprobeerd maar vind snijden toch simpeler!
Uniek moet ik trekken want dat is net een ijslander , zie er nu al tegen op om haar zaterdag te moeten vlechten

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:40

Scum: Welkom terug! Jammer van Ienie en wat balen van Online. Eerst maat zorgen dat Online weer Oke wordt en dat springen met Ienie komt vanzelf weer in orde. Succes!

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:41

Dat is wel apart dat die regelementen zo in 1 keer worden toegepast. Ik denk inderdaad dat het juist in de B klasse belangrijk is dat men wel redelijk makkelijk de cross moet kunnen uitrijden. Een klasse A is wel een goed idee maar die heb ik nog nergens op de kalender zien staan. Ze zouden beter die verhogingen pas in kunnen voeren als ze ook een echte A klasse hebben lijkt mij.
Vervelend allemaal Scum, ik kan me goed voorstellen dat je er even de balen van hebt.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:43

jeetje Scum(en bitwise) wat ontzettend ROT!!!
erg raar trouwens van dat regeltje... lijkt mij ook dat je zoiets eerst bekend maakt, maja daar heb je nu ook niks aan. belangrijkste is natuurlijk dat Online weer beter wordt...

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:58

Jeetje Scum wat balen zeg
Hopen dat het een beetje meevalt met Online

@ JJ, Sam heeft ook hele erge manen
Heeeel dik, staan alle kanten op en een beetje ruw, geen gladde manen zegmaar
Ik trek ze ook af en toe om ze wat uit te dunnen, soms gaat nog heel even de schaar erbij om het wat rechter te maken, maar ik knip ze verder niet

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:04

Jeetje Scum en Bitwise, wat een rotdag Kan me voorstellen dat je kop ff de andere kant op stond
Hopelijk valt het mee met Online. Ik zal voor jullie duimen.

Met het springen is het idd wel ff schrikken als er zomaar een dik parcours voor je neus staat, terwijl je dat niet had verwacht. Wel mooie dressuurpunten trouwens!
Idd wel raar van die regeltjes. Naja voor Wieringerwerf iig wel beter, want daar staat het altijd mega-laag

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:33

Wat een verhaal Scum & Bitwise, jullie hebben dus echt super veel pech gehad in Chaam!

Hopelijk is Online snel weer in orde en met Ienie zal het vast wel goed komen. Ienie is 'gewoon' een beetje wedstrijdervaring op gebied van het springen nodig gdenk ik.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:36

Apart verhaal Scum!

Ik weet dat dit 2 of 3 jaar geleden al speelde, toen heb ik ook al eens plannen gehoord om een A klasse toe te voegen en de B, L, M en Z op te trekken tot het niveau zoals ook in Belgie en Duitsland enzo.

Dat is toen afgeketst op automatiseringskosten, omdat iedereen opnieuw geregistreerd moet worden.

Ik kan me niet voorstellen dat ze dit plan er halverwege dit seizoen opeens doorheen drukken, dan had dat toch allang bekend moeten zijn??

Klinkt mij een beetje als parcoursbouwers die vast op de feiten vooruit lopen. Op zaterdag stond het L-parcours volgens mij wel redelijk volgens de reglementen, het leek niet op 1.05 m.

Maar wel heel vervelend en ik begrijp dat je er wel even helemaal klaar mee was!
Ik hoop dat je snel met goed nieuws over online komt!

AnneMieKe_89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:50

Komt hier ook weer eens buurten

Echt een rot dag Scum en Bitwise! hoeveel pech kun je hebben op een dag!

Ik vind het wel goed dat ze het cross niveau omhoog trekken, in verhouding met andere landen. Maar ik vind dat ze dat dan vooral in de M en de Z moeten doen, en niet in de B! de B staat niet voor niets voor Basis..

En het zou ook indd wel eerlijker zijn als ze de aanpassingen in het reglement eerst bekend maken, voor ze toegepast worden.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:13

Jeetje Scum wat een rotdag! Is idd heel raar dat ze ineens het springen verhoogd hebben zonder dat deelnemers het wisten!

Nou ja hier nog geen veulen! Ik heb haar er vanochtend nog wel even uit gehad maar ze wilde heel snel weer naar haar box toe. Gister at ze nog voor 10 en nu laat ze het staan. Dus het komt nu echt wel dichterbij. Ik heb ook foto's maar de batterijen zijn nu al op! Dat terwijl ze gister de hele tdag hebben opgeladen en nu nog niet eens een half uur heeft aan gestaan! Is echt dom!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:14

Wat schrikken zeg van Online En erg balen van het springen van Ienie, maar dat komt allemaal wel goed met wat meer ervaring!
Heel erg vreemd dat ze die reglementswijziging nergens hebben gepubliceerd, volgens mij weet niemand hier daar ook wat van af.

g0otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:19

Heel vervelend scum. Vooral van online. Ik hoop echt dat het niets ernstigs is, hij heeft nu al zo lang niet kunnen crossen.
Ik zelf heb niets vreemds opgemerkt aan de springparcoursen aan chaam (kan ook aanmij liggen omdat ik normaal M spring)

Maargoed die kappersschaar wordt effileerschaar genoemd ofzo!!
Werkt super!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:25

Je moet nu wel onderscheid maken tussen een reglementswijziging en parcoursbouwers die te hoog bouwen.
De cross in Chaam stond volgens mij voor alle klassen wel volgens het huidige reglement. Ook het springen voor L t/m M paarden.

Zo lang er niks gepubliceerd is is er geen reglementswijziging. Op de kalendervergadering van 2005 zijn de wijzigingen voor 2006 bekend gemaakt, niks over nieuwe klassen. Dus ik denk eerder dat de parcoursbouwers te hoog gebouwd hebben voor het B en toen in discussie zijn geraakt en daar allerlei non-argumenten bij betrokken hebben.

Mij maak je niet wijs dat er opeens zo’n grote wijziging komt zonder dat iemand op de hoogte is!! Want je hebt het hier echt over een ingrijpende wijziging, voor ruiters, organisaties en crossbouwers!

Dus ik verwacht voor de komende wedstrijden geen wijzigingen, hooguit parcoursbouwers die zelfstandig afwijken van de huidige reglementen, en dat is echt heel vervelend!! Want die reglementen zijn er niet voor niks.

Maar je hebt het wel vaker, de najaarscross in Limburg stond vorig jaar toch ook opeens veel te hoog??

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:28

Inderdaad MJ, dat denk ik ook. Het komt wel vaker voor dat er te hoog gebouwd wordt, ik heb het idee dat sommige parcoursbouwers niet goed op de hoogte zijn van het feit dat het een SGW is en geen normale springwedstrijd. Dus dat het springen een ander doel heeft.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:32

ja precies! En als je dan in discussie gaat voelen ze zich aangevallen, en ja, een kat in het nauw maakt rare sprongen! Dan worden er allerlei vreemde argumenten bijgehaald!

g0otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:45

jha vind ik ook. Maar ik heb zelf b gereden. En ik vond het echt niet hoger staan dan op andere crossen hoor.
Zelfs ik was foutloos

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:47

miss_jumpy schreef:
ja precies! En als je dan in discussie gaat voelen ze zich aangevallen, en ja, een kat in het nauw maakt rare sprongen! Dan worden er allerlei vreemde argumenten bijgehaald!

Inderdaad, dat zal er dan wel gebeurd zijn... In Bathmen stond het vorig jaar ook behoorlijk aan de maat en was het geen makkelijk parcours. Ik heb er toen maar niks van gezegd want m'n vader kent die parcoursbouwer wel, hij bouwt wel vaker hier in de regio. Maar die was er natuurlijk ook niet van op de hoogte dat hij een ander parcours had moeten bouwen ipv een "normaal" parcours.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 12:55

miss_jumpy schreef:
Je moet nu wel onderscheid maken tussen een reglementswijziging en parcoursbouwers die te hoog bouwen.
De cross in Chaam stond volgens mij voor alle klassen wel volgens het huidige reglement. Ook het springen voor L t/m M paarden.

Zo lang er niks gepubliceerd is
is er geen reglementswijziging
. Op de kalendervergadering van 2005 zijn de wijzigingen voor 2006 bekend gemaakt, niks over nieuwe klassen. Dus ik denk eerder dat de parcoursbouwers te hoog gebouwd hebben voor het B en toen in discussie zijn geraakt en daar allerlei non-argumenten bij betrokken hebben.

Dus ik verwacht voor de komende wedstrijden geen wijzigingen, hooguit parcoursbouwers die zelfstandig afwijken van de huidige reglementen, en dat is echt heel vervelend!! Want die reglementen zijn er niet voor niks.

Ik heb deze informatie van Rob Jansen. Die was daar technisch afgevaardigde. Dus ik neem aan dat het dan wel klopt. De nieuwe tabellen moeten nog gepubliceerd worden. We hebben hem op de wedstrijd gesproken en de volgende dag nog eens met hem gebeld om dit te laten bevestigen.

Ook in de B cross stond een hindernis die 1 m was (hindernis 7).
De hoogte van 95 klopt, ik heb bij de meter gestaan. Er ging nog meer mis bij het springen. Voor de M pony's werd alleen de derde van de driedubbel eruit gehaald en het werd niet verlaagd na de Z pony's (en het was allebei cat. D). Daar is ook over geklaagd maar niks mee gedaan.
Ik vraag me af waarom je dan eigenlijk een reglement maakt. Je kunt er dan net zo goed in schrijven: Bouw maar wat u wilt.

Edit/ nog wel een toevoeging. Voor het springen weet ik zeker dat Rob het zo bedoelde dat er een reglementswijziging is. Of de cross ook zo opgetrokken gaat worden dat weet ik niet helemaal zeker, en of die A klasse er komt is ook niet 100% zeker.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:07

nou, ik sta er van te kijken, dat ze in een seizoen met zo'n grote wijziging bezig zijn en dat bijna niemand daar iets van weet. Maar ja, we wachten wel af.

Die houtstapel bedoel je zeker? Die was er vorig jaar ook, toen was ik daar ook al niet blij mee, Wij hadden nu de fazantenkooi, dat vond ik ook wel een stevige,

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 13:14

Kan je niet een klacht indienen bij de KNHS?
waat zijn idd anders de regelementen voor?

Sjimmie ik ga de diagonaal eens proberen, thnx!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:36

Tjemig Scum, wat een ongelooflijke sh*t-zooi zeg! Kan me heel goed voorstellen dat je hoofd er niet naar stond om te bokken. Je hebt ons wel een beetje ongerust gemaakt, maar het zij je vergeven.

Met Ienie komt het vast goed, idd een kwestie van meer ervaring opdoen op wedstrijden. Als je al nagaat dat jullie nog niet zo lang met haar springen en hoe goed ze eigenlijk nu al een 80 cm parcoursje doet, komt het hogere werk ook wel goed.

Vreemd en balen van Online. Ik ga heel hard duimen dat het niets ernstigs is.

Van die regelementswijzigingen vind ik ook maar een vreemde zaak, maar ja, als Rob het zegt, zal er toch wel waarheid in zitten. Maar ik ben het wel met de anderen eens dat het op zijn minst vreemd is dat hier nog helemaal niet over gerept is maar ze wel bezig zijn om die veranderingen nu al op wedstrijden in te voeren.
Op zich heb ik er geen problemen mee als het niveau wordt opgetrokken, maar dan moet er idd een mogelijkheid zijn om in een klasse A te starten.
We zullen het meemaken en ondertussen maar goed de eventing- en knhssite in de gaten houden.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:43

Ik ga even rijden, denk dat ik er maar weer een galoptraining er van maak, dit weer is tegenwoordig echt zeldzaam in Nederland!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:45

veel plezier andrea! Het is idd mooi weer!

Talida

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:51

ja en van het weekend ronduit slecht!

vraagje van spirngnitwit:

springschoenen, die zijn zeg maar kwa gat te krap als ik small neem, maar kwa hoogte goed (dus bij een maat groter staat ze erop). Gewoon afknippen ofzo?