denk dat het bij ons echt niet meer slechter kan gisteren belt mijn schoonvader om te zeggen dat onze grote vos "een kap" heeft. gisteren middag dan thuis gekomen dan maar onmiddellijk de veearts gebeld 4 nietjes erin. gelukkig alleen maar vlees schade. niks geraakt.
zeker dat mijn merrie ook niet vol zal zijn we hebben al zoveel tegenslag gehad dit jaar en het jaar is nog niet eens half verwege
Oeie 't zit precies niet mee... Sta ze weer paardig mss dat ze zeker niet vol zit?
En gelukkig dat maar vleesschade is, Shuddy had vroeger ook een snee. Maar boven zijn oog en 't bloedde echt nog veel voor zo'n sneetje. 3 Nietjes erin en niets meer van gemerkt.
Ah dju, nu zondag kan m'n vriend niet... als dat nog eens is, mag je altijd laten weten !
Milla_furrie: wat een pech! Maar het zal idd wel meevallen als het al niet onder volledige narcose gehecht moest worden - de onze is zelfs al volledig hersteld! En qua drachtigheid: ook nog niet wanhopen! Met welke hengst dek je? Of heb ik daar over gelezen?
mila_furrie
Geplaatst: 07-06-16 14:56
Het is enkel een vleeswond ter hoogte van de borst. Het is eigenl ijk niet zo erg maar we hebben al genoeg bezoeken aan de veearts gehad dit jaar.
Ze is gedekt van f*ilmstar. Niet zo een bekende hengst maar mijn merrie heeft geen papieren en dus wou ik ook niet overdrijven in welke hengst ik gebruikte. Denk wel dat het een goede combinatie is. Ze is trouwens vol gescand toch een positieve noot aan al deze ellende
Pp: Zal jammer genoeg niet lukken voor die les mss volgende keer wel. Laat je het dan ook weten indien hij nog eens zoiets doet?
Hanne_SP
Geplaatst: 08-06-16 00:21
Vandaag terug naar Luxor geweest, hij verhuist zaterdag. Om nu iedere dag op en af te gaan is te ver. Ik fiets nog tot een vriendin die daar ook staat en ga vanaf daar mee met de auto. Maar wat een schatje is het toch. 'k Miste hem al na paar dagen, hij is zo leuk. Heb gemerkt dat hij nog wat dingetjes moet leren, maar ah jonge paarden, met geduld en herhaling komt dat wel goed! En hij heeft een goede instelling. Zijn achterbenen geven om hoeven uit te krabben is nog een issue. 1 kant gaat vrij goed, maar andere kant vindt ie lijk zijn balans nog niet goed. Uitkrabben gaat nog niet bij die voet, hij geeft been moeilijk en begint meteen te trekken en gewicht op zetten. Heb nu gewoon gestopt op moment dat hij hoef 1 seconde gaf zonder dat hij meteen begon te trekken. Bij de klinische keuring bij het gewricht plooien voor het draven, heeft er iemand aan de andere kant hand op de poep geduwd voor extra steun en dat ging meteen goed. Toevallig had halfzus van Luxor dat probleempje ook heb ik gehoord. Komt wel goed!
In het begin was hij superchill, ma na een tijdje besefte hij lijk voor 't echt en werd hij zenuwachtig. Begon te ijsberen in de paddock en daarna op stal veel beweging en wat weven boven staldeur.. Hij kan ander paard zien, dus das het grootste probleem niet. 'k Hoop dat hij snel z'n draai vindt, dat ik mij ook niet meer zenuwachtig moet voelen.
Hoe lang hebben de paarden bij jullie moeten wennen?
Hier hebben ze niet echt wentijd nodig als ik zo terug denk. Ofwel omdat mij dat niet zo hard opvalt.. Ze staan hier wel altijd direct in groep buiten
Anoniem
Geplaatst: 11-06-16 21:01
Van Tibor weet ik het niet echt meer, ik denk dat die direct beste maatjes was met mijn merrie. Henk, de shet, die heeft toch een aardige tijd nodig gehad. Niet zozeer om te wennen aan 24/7 buiten (het was augustus, dus nog volop weideseizoen) of aan Icaro, maar wel om te wennen aan mij. Die is compleet achterdochtig en mensenschuw hier aangekomen. Denk dat het toch een dag of 2 heeft geduurd eer hij in mijn buurt kwam, een week eer ik hem kon pakken en dan mettertijd rustig aan wennen aan poetsen, aanraken en dergelijke. Dat was in 2011, hij was toen 4 denk ik dus waarschijnlijk ook nog helemaal groen en weinig in de hand geweest.
Kootje, shetje nummer 2, is heel snel gewend, want die kwam van dezelfde plek als Tibor maar heeft eerst 2 tussenstops bij anderen gemaakt, en die kwam pas in 2012 toe. Door zijn nieuwsgierigheid ging dat een stuk vlugger, en was ook alweer toen ze 24/7 in de weide stonden, rond april geloof ik.
Wolk, de laatste nieuwkomer, die is in april toegekomen op pension. Die is iets groter qua kaliber (1m71), ik zou er ook mee rijden dus op pension was handiger om eerst te kunnen testen in een veilige piste ipv direct op een weide. Dat ging eigenlijk vrij vlot. Hij stond naast Icaro met contact via tralies. Zijn grootste aanpassingen waren vooral op het vlak van voornamelijk op stal staan naar overdag paddock en 's nachts stal, voltijds hooi ter beschikking krijgen, altijd met een maatje buiten en dan nu naar een 24/7 weideleven. Binnen de 2 dagen wist hij hoe en wat omtrent mij, en binnen de week klikte het met Icaro en de routine. De overgang naar 24/7 weiland heeft hij ook goed gedaan, en is nu een vast onderdeel van mijn 3 musketiers
Waar dat ik Luxor kocht zeiden ze dat hij niet veel tijd nodig had om te settelen. ik hoop dat hij zich snel op zn gemak voelt. :p Shuddy was vroeger een gevalletje apart. Da was een geflipte. Maar toen hij mij kende, konde ik hem overal zetten.
Anoniem
Geplaatst: 11-06-16 22:58
Dagelijks een vaste routine en een maatje waar ze zich aan kunnen optrekken is meestal genoeg om het snel in orde te krijgen. Eens ze die routine door hebben gaat alles op rolletjes. De rest zal er van af hangen wat hij al kent en wat niet, en mettertijd komt dat ook in orde. Is eigenlijk vooral opvoeding.
Hij was toch al iets rustiger deze morgen. Nuja hij moet ook wat wennen aan z'n stal. Bij vorige stalling stond hij eerst ook op stal maar later dan even 24/7 buiten en bij storm dan wel op stal. Bij mij moet hij wel 's nachts op stal, want ik vind dat hij dat moet leren. Want er zullen genoeg situaties voordoen dat hij sowieso 's nachts op stal moet. Bvb weekendje weg, in de winter, ... Dat hij het nu sowieso gewoon wordt. Vanavond ga ik terug en mag hij op de weide. Morgen mag hij dan volop weer op de wei, en morgenavond gaan we hem dan samen op de weide zetten met Hinde.
Eens hij de routine kent komt dat wel in orde Ga je ook nog met Hinde werken of alleen met Luxor?
Ik ben hier intussen druk op zoek naar grote pakken hooi. De koop van mijn nieuw stuk weiland is nog steeds niet rond, en dat zal waarschijnlijk pas gebeuren eind juli. Ik heb bij de immo samen met de verkoper de papieren al getekend eind maart... De uiterste datum van verlijden van de akte is 25/7 en hoewel het op een paar weken geregeld had kunnen zijn, heb ik weer de pech dat ik in het andere uiterste val. Mijn grasvoorraad is echter zo goed als op, maar hooi vinden is in die regio blijkbaar zoeken naar een speld in een hooiberg. Heb nu 1 boer gecontacteerd, hoop dat die tot aan de weide wil leveren. Mijn andere 3 vaste leveranciers zitten volledig zonder voorraad.
En dan dilemma qua stalling. In principe ging ik komende winter terug naar dezelfde plek als altijd. Enige hoop was dat we minder regen zouden krijgen. Afgelopen winter amper wat kunnen doen omdat de piste meer een zwemvijver was waarin ze kogeldiep vastgezogen werden dan wat anders, en die piste kan toch flink wat water verdragen. Maar door hooi te zoeken, kwam ik uit op een stalling, wel iets verder weg, met binnenpiste, buitenpiste, aquatrainer indien gewenst én... een drafpiste. Het is een klap duurder maar de accommodatie + de extra's, die vind je hier amper. Zeker een drafpiste niet! Als de eigenaar of bijrijder van Wolk tussenkomen in de onkosten van die duurdere stalling, zou het wel super zijn. Aan de andere kant sta ik nu wel een stuk goedkoper, sowieso paddock de hele winter (tenzij het echt te nat ligt) en hele goeie, leuke sfeer.
Uhu, maar de tijd en de moed om werk te steken in Hinde zal ik toch niet vinden. Ze ging normaal naar een renstal, maar ze is in de kliniek afgekeurd. Minieme artrose in kogel. Dus als ze weg gaat, is het als fokmerrie voor renstallen. Maar is geen haast achter. Er staat daar nog een ander paard (arabische volbloed) maar staat niet meer samen met andere paarden omdat eigenares teveel miserie had met accidenten met andere paarden. En ze wilt dat nu vermijden. Maar staat wel gewoon naast andere paarden enzo.
Wat ik ook heel fijn vind, is dat hij heel handelbaar blijft ondanks hij nog wat zenuwachtig is. Shuddy was vroeger een geflipte bom.
Anoniem
Geplaatst: 12-06-16 14:32
Inderdaad heel fijn!
De merrie die op het stukje naast de mijne staat is hengstig en ik heb eventjes werk met Icaro, pfft. Geen probleem dat hij nog steeds denkt dat hij zijn ballen heeft maar hij is daarbij gewoon zo ontzettend lomp. Ten eerste kijkt hij niet waar hij loopt en beukt overal tegenaan. Mij omverlopen haalt hij gelukkig niet in zijn hoofd. Ten tweede is hij overmatig nieuwsgierig en steekt overal zijn neus in. Achter je paard sprinten omdat hij je autosleutels uit je zak heeft gepikt is NIET grappig En hij kijkt gewoon niet waar hij mee bezig is. Zijn hoofd stoten tegen een paal of de drinkpomp, over de berg hooi struikelen, omver vallen als hij rolt en wil opstaan en bokken tegelijkertijd... Allemaal omdat hij wil imponeren. Echt een onnozele clown dat beest.
Spannend he Hanne, nog eventjes examens en dan kan je een aantal maanden volop bezig zijn met Luxor !
Hier hebben we 27 grote pakken hooi . We hadden gedacht aan 11 pakken, maar tis iets meer geworden . Maar ze gaan allemaal gebruikt worden dus helaas niets te koop ...
Gisteren hele fijne cross trainig gehad op mooi terrein . Ze was heel flink en had er heel veel zin in . Geniet eigenlijk veel mee van zo een training dan wedstrijd, woeps .