[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:05

@Varekaj: enkel de volgende wedstrijd is daar toch? :) de wedstrijd op 19juni is op een ander adres jammer genoeg. Maar wel weer fijne resultaten! Proficiat!

Ook Proficiat aan Antonius en madelene!

@Winnie: de afstand zien, zien dat het niet uitkomt en toch niet rijden dat herken ik zoooo! Ik heb dat vaak in de jumping, in de cross niet, en telkens met Ferro, nooiit met colorado. Raar maar waar. Ben nu hard daar op aant werken, de lessen van d*onaat zijn sterk gericht op afstanden, maar het tis niet makkelijk.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:20

Idem ditto van die afstanden :p maar ook alleen in jumping :). Maar nu canch haar galop veel verbeterd is gaat het wel vaker goed die afstanden :P. Dan komen ze precies vanzelf :).

Proficat toch met de resultaten :j! En ook Antonius! perfect vertrouwensrondje :)!

AMaaie wat en geluk dat je paard zo rustig bleef Varekaj! Hoe heeft ie dat gefikst :+.

Goed zo MF :)! Blij te horen dat het herstel zo vlotjes gaat :)! Is ze braaf op wandel na zo lang niets gedaan te hebben?

Ik heb niets zinnigs te vertellen :+. Ik rij momenteel maar wat, deze week had ze veel lastig van haar paardig zijn, maar gisteren voelde ze al stuk beter :).

Ik ben momenteel wat aan het oefenen op contragalop, u haar galop veel sterker is lukt het al wat. contra in de rechtergalop lukt vrij goed. Maar linkergalop houdt ze het niet goed vol en als ze spook ziet verspringt ze ook meteen. Iemand nuttige tips :P?

Ook lukt alles alleen maar in grote piste, zodra ik naar de kant wil rijden verspringt ze ook of valt ze er uit. In een kleine piste lukt dat dus niet want dan rij ik steeds naar een kant :+.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 08:23

Varekaj, dan hebben wij elkaar ook ontmoet? :) Ik was met Madelene mee ;)
Mocht de eerste prijs in ontvangst nemen in Zeeland :oo
Maar pff wel echt effe schrikken he!!

Antonius Proficiat, en Madelene je spring rondje zag er echt heel fijn uit! Kunnen wij nog wat van leren!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 09:40

pp: ze was heel flink. Mijn vriendin haar paard is ook wel een heel koel paard die overal door gaat mss ook daardoor dat het wel goed ging :)

proficiat iedereen :) zo te zien lukt het wel aardig van allemaal :)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 10:33

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:14

Ik heb je probleem live gezien CenG ;) zag er inderdaad niet fijn uit. Is zijn hartslag niet te hoog dan trouwens voor de keuring?
Als magnesium in zuivere vorm niet helpt, denk ik dat er niet veel zal helpen want bijna alle kruiden en supplementen zijn slechts een afgeleide daarvan...
Eventueel zijn gewone voeder wat aanpassen, iets zoeken wat lager in suiker?
En nogmaals proficiat trouwens, ik blijf erbij dat het snel (en goed uiteraard) gereden is om daar binnen tijd te zijn!!
Varekaj was idd mijn steun en toeverlaat die dag :D

Mila: spannend morgen, hopen dat ze drachtig is!!
En ja, als vrouwenpolder in je planning past, vind ik hem echt een aanrader! Als alle Nederlandse wedstrijden zo zijn, wil ik daar meer naartoe!

Zwijg mij over afstanden... Als ik begin te twijfelen, is het om zeep voor de rest van de rit, of het nu jumping of cross is. Voor mijn val in Genk had ik da nooit in de cross, soms in de jumping. Maar kijk, ritjes als afgelopen weekend krikken het vertrouwen dan toch beetje voor beetje weer op.

PP: Fi was ook zo paardig als iets, maar in het rijden merk ik daar niets van.
Hoe rij je nu precies je contra in? om aan te leren begin ik in de normale galop, rij een halve diagonaal dus tot E of B, hou vrij veel vast vooraan en blijf heel duidelijk de galophulp herhalen, evt ook iets meer voorwaarts rijden, desnoods maar op de voorhand, maar dat ze eerst leren gewoon doorgalopperen.
Vijgen na pasen voor jou :P maar ik wacht daar overigens ook allemaal niet te lang mee. Als je jaren aan een stuk alleen de 'juiste' galop vraagt, durven ze moeilijk 'verkeerd' door de wending te gaan. Ik pak dat met een 4 jaar spelenderwijs al eens mee.
Probeer ook een paar keer meteen in contra aan te springen, gewoon op de lange zijde dat ze leert dat dit mag en niet denkt dat ze fout zit.
Zolang ze nog verspringt, beetje buitenstelling aanhouden ook.

Steph: vanaf nu beetje vertrouwen in de drachtige merrie, komt wel goed!!
Staat de 7 jr actief te koop?
Wat voor iets is de 3 jaar? Ook voor te crossen?

Varekaj: amai, we hebben er zaterdag nog over bezig geweest over het hooinet dat het bij mij bovenop de bak kan liggen. Moet verschieten geweest zijn!! Gelukkig alles goed afgelopen! Had je dan nog tijd om vijzen te draaien?
Is het echt aanspannen als hij het woord galop hoort? Als het enkel dan, is, gewoon vragen dat ze lezen 'aanspringen' zonder galop te vermelden...

Madelene: was wel verschieten om je daar te zien liggen! Gelukkig geen pijn gedaan! Stoer dat je toch meteen gesprongen en gecrosst hebt!!

Winnie: was echt jammer van je stop, langs de andere kant, de echt moeilijke hindernissen gingen dan wel goed, dus dat is zeker een opsteker!

Hanne: ga je met je voet terug volop kunnen rijden of moet je nog wat afwachten hoe dat zal gaan? Mag/kan je al terug een sprongetje doen?

Voor mij de volgende wordt Merksplas. Zal daar ook terug M starten, maar ook nog beetje 'safe' rond rijden en niet teveel naar de tijd kijken. Staat daar toch alweer stukje dikker dan afgelopen weekend. Zou wel graag Nokere M kunnen starten, en aangezien die ook dik genoeg staat, moet eerst Merksplas lukken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:34

Nee antonius, fijn was het ook niet in het springparcour. Terwijl het super aanvoelde tijdens de cross, juist wel heel veel controle en echt hard gingen wij helemaal niet.. Dus het verbaasde mij dat wij juist een van de enige waren die binnen de tijd waren.
Moet zeggen afgelopen 2 crossen was hij super in het springen, mooi ruggebruik en mooi van mij, maar nu was het weer prijs.
Probleem dat het niet in het voer zit, krijg ongeveer 3kg herba/sportmix van de Mijt, voldoende hooi en veel de wei op. Thuis is hij namelijk helemaal niet zo.. ook springen gaat nu voor een 10. Het is echt zijn enthousiasme op concour :(
Moet zeggen, dat zijn hartslag weer wat zakt als ik er naast sta, lees ca 62.. Terwijl bij de trailer is die 35. (heb hartslagmeter om).
Leuk je ontmoet te hebben ;) onbewust ;)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 11:40

Antonius schreef:
*knip*

PP: Fi was ook zo paardig als iets, maar in het rijden merk ik daar niets van.
Hoe rij je nu precies je contra in? om aan te leren begin ik in de normale galop, rij een halve diagonaal dus tot E of B, hou vrij veel vast vooraan en blijf heel duidelijk de galophulp herhalen, evt ook iets meer voorwaarts rijden, desnoods maar op de voorhand, maar dat ze eerst leren gewoon doorgalopperen.
Vijgen na pasen voor jou :P maar ik wacht daar overigens ook allemaal niet te lang mee. Als je jaren aan een stuk alleen de 'juiste' galop vraagt, durven ze moeilijk 'verkeerd' door de wending te gaan. Ik pak dat met een 4 jaar spelenderwijs al eens mee.
Probeer ook een paar keer meteen in contra aan te springen, gewoon op de lange zijde dat ze leert dat dit mag en niet denkt dat ze fout zit.
Zolang ze nog verspringt, beetje buitenstelling aanhouden ook.

Tis niet dat canch vervelend doet maar ze kan dan bepaalde oefeningen minder zijn, goed halthouden en achteruitgaan, alles waar ze haar bekken goed voor moet kantelen.

Ja idd, het is nu laat voor die dingen aan te leren nog, maar goed. Ik rij het meestal in de grote piste, in het midden, verweg van de kanten :P. In het hele begin deed ik soort gebroken lijnen. Nu kan ik uit de cirkel van hand veranderen in de rechtergalop en vorige week lukte het zelf om tot tegen de hoefslag te rijden. In de rechtergalop neemt ze wel beter mn buitenteugel aan (in contra de binnenteuge dan) en kan ik ze beter sluiten.
De linkergalop moet ik ze idd wat langer en meer vooruitlaten en een zo groot mogelijk boog. Ik heb ze hier minder op mn buitenahnd (binnehand eens contra). Nuja het iss al stuuuuuken beter dan deze winter. haar galop is tegenwoordig makelijk dan haar drafwerk, en dat is ooit wel anders geweest :Y). Opzich kan ik wel eender welke galop vragen, als ik tegen de kant rij op de rechterhand kan ik perfect de linker galop vragen als het rechtuit is.

We blijven oefenen iig :+.

Heir ook Merkpl.as, ga wel nog eens cross hindernissen moet doen, heb die al in geen tijden meer gedaan :/

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:00

@Antonius: Ik heb 2 keer gereden met Luxor en dat ging super! :j Ik mag eigenlijk weer volop paardrijden. Maar met Luxor als hij dit weekend verhuist gaan we het eerst heel erg op het gemak doen. Zadelpasser zal dan nog moeten komen om zadel aan te passen. Ondertussen zal Luxor zich kunnen settelen en zullen we dan al wat longeren en stapwandelingen aan de hand. :) Lange wandelingen zou ik bvb wel voelen achteraf denk ik maar dat is nu nog niet aan de orde. Nog geen sprongetjes genomen, Luxor kent dat nog amper. :P Een week en half geleden heeft hij met iemand anders z'n eerste sprongetjes genomen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 12:33

Ik heb dat trouwens ook hoor met m'n afstanden, maar bij mij is het echt vaak nadat ik al ben moeten tussenkomen op een sprong. Als dan de volgende sprong een misse afstand is, dan blokkeer ik ook... Ik heb precies geen kracht of energie om het twee sprongen na elkaar op te lossen :p. Gelukkig pakte mijn paard dan altijd over, maar dat is net het probleem met die jonge paarden - die snappen er dan niks meer van :) !

CalvinenGino: mijn merrie had dat vroeger ook, echt extreem. M'n lesgever heeft er dan eens een tijdje mee gereden op concours, en zat er letterlijk 1u op voorhand op (hij nam eigenlijk enkel deel om haar dit af te leren). Hij deed dan heel veel "balkjes" galloperen op de grond etc, en probeerde in de inrijpiste gewoon te rijden zoals thuis, tot ze ontspannen was... nadat hij er zo een aantal keer mee had gewerkt ging het bij mij ook beter. Soms als ik veel stress heb, dan voelt ze dat, en dan komt het nog eens terug, maar over het algemeen is het nu veel beter... Voor de rest heb ik ook geen tips feitelijk want heb het dus zelf niet opgelost :) !

milla_furie: hadden jullie geen probleem met teken laatst? Wij hebben er hier SUPER veel (wonen in een bos), de honden en katten hangen vaak gewoon vol... is niet bij te houden. De paarden zie ik er soms ook één aan hangen. Probeer het dan weg te halen, maar soms vallen ze vanzelf eraf. Je ziet het ook maar als ze al volgezogen zijn. Heb nog nooit bloed laten trekken van géén van de dieren, en nog nooit iets gemerkt van verminderde prestatie etc... dus vraag me af hoeveel van de teken echt gevaarlijk zijn!

Antonius: tegen het einde van het jaar zou hij toch verkocht moeten zijn. Hoewel we beiden dat niet echt willen, maar het kan niet anders vrees ik. Ik wil de 3j (nog) niet verkopen voor ik weet hoe die uitpakt. Dat is net het leuke van fokken.... Hij staat nu niet actief te kopen, maar we proberen het hier en daar te vermelden... Vriend plant er nog tegen einde van het seizoen een M mee te starten, denk dat dat commercieel gezien ook wel interessanter is, omdat hij dan toch al bewezen heeft ook dat niveau aan te kunnen. Heb wel geen idee van de prijzen - dat is het nadeel als je al zolang niets gekocht of verkocht hebt... maar we hebben nog wel even tijd, dus zakken in prijs kunnen we nog altijd zeker?

Edit: de 3j is zeker enkel springgefokt, maar zal zeker eventing moeten lopen :+ . Moeder was zeker geen bloedtype, en de vader heb ik gebruikt om meer bloed toe te voegen, maar meer in de manier van springen. Maar je weet nooit he!

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 13:54

Antonius: ja kvind het zelf ook erg spannend. ik hoop van harte dat ze vol is :)

steph: wij hebben een teek gehad toen we in tongeren waren. thuis hebben we nog geen gehad we wonen ook dicht bij een bos maar daar nog niks gehad. Wij hebben nu wel laten bloed nemen omdat we al een paard kennen die de ziekte van lym gehad heeft.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:16

@CalvinenGino: colorado is ook echt een bom op wedstrijd. Opstappen is vaak al trippelend, dan al dansend naar de inrijpiste en de wilde ruiters trachten te ontwijken.
Moet zeggen dat het gewoon belangrijk is om zelf 100% ontspannen te zijn, je beetje af te zonderen en bij De jumping zo weinig mogelijk in te springen want anders komt hij teveel in zijn bloed. Wij doen ook telkens een hindernisje, dan terug stappen, dan weer hindernisje, dan weer stappen. Het inrijden gaat nu stukken beter, maar als ik jumpingring inga durft hij blokkeren van de stress. Daar krijg ik hem gelukkig nu al door. Maar het crossen laten wij even links liggen. Wat trouwens echt zonde is, hij loopt goed dressuur en weigert nooit maar het starten is een probleem.
Bij jou is dat precies niet het probleem?
Ik merk ook dat het betert als ik veel wedstrijden achter elkaar rij.

Hier ook Merksplas, normaal met Ferro mijn L debuut maar het is wel geleden van Minderhout dat we gecrosst hebben. Dus misschien B?

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:36

@Antonius: ik heb ook eerst de contragalop aangeleerd omdat die het eerst voorkomen in de proeven. Maar nu zit ik met het probleem dat de wissels niet lukken. Dus als iemand daar de gouden tip voor heeft?

Het gewone lukt niet, dus diagonaal oprijden, hulp geven en geWicht verleggen, met een balkje had ik ookal ergens gelezen maar was een succes, dan hebben wij van M*ichelle geleerd om de diagonaal op te rijden, wijken met contrastelling en dan als hij erdoor komt achteraan, de hulp te vragen. In haar les lukte dat maar thuis dus niet meer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:45

@ CalvinenGino: We hebben elkaar inderdaad ontmoet, ik was met Antonius mee :j Ik denk dat ik de "streken" gezien heb op het terrein voor inspringen: omhoog komen, achteruit, opzij... kan dat? Geen idee hoe je het kan oplossen. Mijn merrie kreeg soortgelijke kuren en dan zeker rond haar hengstigheid. Ik gaf daar een supplement voor dat goed werkte maar helaas zit daar een kruid in dat op de dopinglijst staat, en da's voor jou geen optie (ik reed toen geen wedstrijden).

@ Antonius: geen idee hoe hij het gedaan heeft. Ik vertrok aan het licht toen het groen werd, ik heb ergens vaag een claxon gehoord en direct erna ging de laadbak alle kanten op en de rest is gekend. Is hij verschoten van die claxon? Was hij al onnozel aan het doen maar zag ik het even niet omdat ik op de weg aan het letten was? Hij huppelde wel rond, normaal blijft het bij krabben/schrapen en de kont van links naar rechts. Op zo'n momenten ben ik immens blij dat het een paard is dat dus amper onder de indruk is van iets, en als hij mij hoort, dat hij direct kalmeert en afwacht.

Het probleem met de galop... Hij lijkt verdomd goed te weten wie mij voorleest, op andere voorlezers reageert hij niet. Of het nu een bekende is of een vreemde, maakt geen verschil. Aanspringen, galop, overgang naar, hij weet direct dat er iets komt en in de combi met galop is het prijs. Volgens mij kent hij de proef ook al weer beter dan zou moeten. De hele proef is lichtrijden, alleen op de halve volte bij E of B is het doorzitten en dan 2e helft aanspringen. Kort gezegd, als ik ga doorzitten gaat er bij hem een lampje branden. Buiten de ring en thuis oefen ik dan ook regelmatig op doorzitten, schakelen en overgangen zodat het constant afgewisseld wordt en doorzitten NIET noodzakelijk gelijk staat aan galop. Dat gaat perfect, op af en toe een kleine discussie na dan toch. Een proef oefen ik zelden tot nooit thuis, ook niet op het inrijterrein of elders.
Met de VLP-proeven had ik het ook elke keer, ongeacht of ik een voorlezer had of uit het hoofd ging rijden. Hij wacht altijd netjes op mijn hulpen maar in een proef is hij te snel zeg maar. Alsof hij onmiddellijk wil reageren, en dan moet ik echt gaan begrenzen wat weer andere nadelen heeft.
Het is wel algemeen een feit dat hij in een wedstrijdring ofwel véél scherper of veel vlakker reageert. Meestal het eerste. Middendraf is normaal beetje druk en doordrukken, in de ring is de minste druk genoeg om een galoppas te krijgen. Misschien raar, maar het is alsof hij beseft "ik zit in een proef, ik moet het goed doen" en daarmee net té goed zijn best doet :+

@ PP en Florence: ik oefen de contra thuis net zoals Antonius: op de hoefslag en dan via korte diagonaal naar de overkant en proberen om minstens 1 korte zijde door te raken in contra. Ik rij de hoek van de diagonaal alleen een tikje minder scherp, dus niet echt E naar F maar eerder tussen B en F in. Dan is de wending "ronder" en iets makkelijker in het begin. Uit de cirkel van hand veranderen in contra doe ik niet. Hier wordt die oefening gebruikt om vlak voor X naar draf te gaan en vlak erna over te springen naar de andere galop, dus voorbereidend op een wissel eerder. Op termijn wordt dat de overgang galop-stap-galop en zo de interval steeds kleiner maken. Dit lijkt de mijne wel goed op te pikken (soms).
Voorlopig zou ik voor zowel de contra aanleren als de wissels een andere oefening gebruiken. Dezelfde geeft verwarring. Icaro wisselt ook vanuit de contra als ik iets teveel been bijgeef, en da's niet te bedoeling. Pas als beide bevestigd zijn, zou ik de oefeningen gaan combineren.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:51

Hah ja idd niet zo logisch dat de contra eerst komt
LdL die jullie allemaal wel kunnen leert daarom haar paarden ook eerst de contra en dan pas wissels, met gevolg dat geen enkel van haar paarden feilloze wissels kan. De vorige ruiter voor wie ik groomde was tijdje samen met haar en was daar echt kwaad om. Je moet volgens hem ze eerst leren wisselen, dat is ook meer natuurlijk voor een paard dan contra. En contra kan je ze nadien leren wanneer ze de wissels kunnen, omdat hij vind dat ieder paard contra kan leren , omdat dit een evenwichts oefening is.

Kon er wel inkomen in zijn theorie eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:05

Zou dat niet afhangen per paard? Ik gok zo even, als ik de mijne eerst leer wisselen, dat hij dan uit gemakzucht een wissel erdoor gaat duwen ipv de contra vol te houden :+ Het is nu soms al een "klein gevechtje" om te vermijden dat hij spontaan gaat wisselen na een pas of 3-4. Hij mag in draf vallen maar hij mag niet wisselen. Het is een paard wat meedenkt, en als ik eerst de wissels leer gaat hij bij de minste gelegenheid daarvan gebruik maken als ik in de contra even iets teveel meegeef/begrens of ga omstellen, of domweg even tikje teveel meega met mijn zit of been zeg maar.

maar voor een ander paard kan eerst de wissel wel handiger zijn...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:13

PP: ik zou net wel de kanten gebruiken om ze tegenaan te duwen in de contra zodat ze eerst gewoon die wendingen leert doorkomen, zonder dat ze al in evenwicht moet lopen. Dus halve diagonaal en bij E of B op de hoefslag en die galophulp telkens herhalen terwijl ze contra doet, met 'oude' buitenbeen haar als het ware opsluiten tot tegen de muur.

Florence: ik leer nooit wissels aan op de diagonaal, altijd op de korte lijn EB, dus afwenden bij E en ergens rond X de wissel vragen, omdat je dan duidelijker van ene naar andere kant wil, die oefening is 'logischer' vind ik dan op een diagonaal. Bij een hele moeilijke doe ik het zelfs op een 8, bij X uit de cirkel van hand veranderen naar de andere cirkel. Ze zijn uiteraard dan wel scheef gesprongen, maar dat lost zichzelf wel op met meer routine en handigheid.
Balkje doe ik nooit, leren ze in 2 tijden springen (eerst voor en dan pas achter).

Steph: tegen dat je hem wil verkopen, deel maar een linkje, je weet nooit via via.
Als ze al eens M gelopen hebben, is het idd wel interessanter, hoewel de interesse voor een eventer niet te vergelijken is met een springpaard vind ik :(

Varekaj: ik denk dan toch dat het meer te maken heeft met jezelf? Wellicht onbewust span je wat meer bekken op waardoor hij zich ook wat vast zet in de rug?

PP: maar met een springpaard doe je toch sowieso sneller een wissel dan een contra? Hoe doet Ldl dat dan? Telkens naar draf zetten? Als ik met een 4 jaar de contra al eens mee pak, kan die al wisselen in een hoek. Dat zijn dan geen proper afgewerkte 'dressuur'wissels, maar de techniek van omspringen zit er dan wel al in.
Heb eentje gehad, een Vigo, die heel slecht wisselde, Vigo staat er blijkbaar wel om bekend om daar moeilijkheden in door te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 15:22

Rechtergalop is thuis ook regelmatig een probleem, maar de contra rechts lukt hem dan uiteraard een stuk beter dan de linker :Y)

Ik weet niet hoe of wat. Dacht ook "het ligt aan mezelf", maar hoe los je dat op? Ik denk mee in mijn proef en weet "volgende is galopstukje" en dan zorg ik ook in de volte dat ik al ietwat ga voorbereiden. Dat doe ik thuis ook als ik galop wil aanvragen. Dan wacht hij geduldig af tot ik de hulp geef. Op wedstrijd anticipeert hij al op die voorbereiding. Sowieso moet ik mijn hulpgeving in de ring aanpassen. Maar dat heb ik ook als ik ermee op buitenrit ga. Daar kan ik prima in zigzag wijken over een lang pad terwijl hij in een piste het vierkant vertikt om ook maar 1 mm te wijken.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:20

@Antonius: dat heb ik ook een tijdje gedaan maar dan verspringt hij enkel vooraan, en dan begint hij verder te stuiten/ aan te zetten in kruisgalop.

De juiste volgorde is idd eerst wissels en dan contra. Maar in de proeven zit het omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:44

Logica is soms toch ook ver te zoeken. Op dat vlak vind ik de lrv proeven soms iets logischer qua opbouw dan de VLP, en de overstap per klasse lijkt me ook minder groot, of vergis ik me daarin?

Ik rij nu de B1, maar als ik zie wat ze in de L1 rijden dan heb ik zoiets van, die dingen pak ik ook al een tijdje mee in de les en zou ik mits beetje oefenen in principe ook moeten kunnen. Zet daar tegenover de E vs de A, en ik heb al een pak meer werk voor de boeg om hem daarop voor te bereiden. Stap-galop kent hij (moet wel opgefrist worden) maar galop-stap zijn we nog niet mee bezig. Achterwaarts kent hij maar nog niet bevestigd omdat hij dan erna niet meer wil stilstaan. Van A naar L, daar zwijg ik helemaal over, die L6 is echt nog mijlenver boven mijn petje en ik gok dat ik dat niveau met hem zelfs nooit ga halen, cru gezegd.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:10

Daar sluit ik me bij aan! De lrv proeven zijn mooi opgebouwd. Maar je hebt ook meer klasses he, 9 in totaal en in het vlp de E, A, L, M dus dat is maar de helft.

Maar in de M proeven zit de contra en in de Z pas de galopwissels, dat is het enige minpuntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 20:13

Vriendin van me rijdt in Nederland en die vliegt daar zo de klasses door. Bij de VLP was het een klein drama...
Ik rij binnenkort met een vriendin mee voor haar examen voor trainer B (instructeur B is ze al geloof ik). Dat wordt weer even de A6 opfrissen en Icaro aan het werk zetten, ook ivm wijken en schouder binnenwaarts :D Die laatste kan ie perfect als ik hem helemaal opfok en pisnijdig maak :))

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 22:49

Klinkt echt als een mooie wedstrijd daar in NL! Maar hij valt zo stoem met de examens
Goed gereden Varekaj! Moet schrikken zijn met dat hooinet! Hier hangen ze altijd heel hoog.

Goh heb niet echt een idee voor je probleem CalvinenGino.. Misschien wat minder voeren? Voor mij klinkt 3 kg precies veel... hier krijgen ze een potje zemelen en een heel klein beetje hard voer, een half potje. hebben ze ruim voldoende mee, zelfs icarus. En het hard voer is een kruiden mix van havens. Staan wel de hele dag op wei. Ik denk als ik ze sportmix moet geven dat ik er niet meer op kom..

Blits kan ook de contragalop, beide kanten. Hele piste rond. Ik rij de diagonaal en dan tot waar ik wil. Het zal er nog niet perfect uit zien, maar hij kan het wel. Daarna ga ik pas beginnen aan de wissels. Maar dat laat ik aan Dirk over omdat te oefenen. Die heeft icarus dat ook op 123 geleerd.

Ik denk op zich niet dat het zoveel uit maakt wat je nu eerst leert, het moet op de hulpen goed zijn.. Misschien is het wel wat makkelijker om eerst de wissel te leren, maar als je dan paarden hebt die niet willen werken die gaan volgens mij dan heel snel omspringen om het zich gemakkelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 08:01

Ben ik het mee eens Daaphh. Of als je eentje hebt die meedenkt, en helemaal als je het beide via de diagonaal wil aanleren.
Ik ben aan het bedenken hoe ik de overgang galop-stap het best kan aanpakken. Sowieso duwt hij in de overgang naar draf de neus er nog erg graag uit om te gaan krabbelen, maar dan krijg ik hem niet 1-2-3 stil. Ik twijfel of het nut heeft om de galop gewoon zoveel mogelijk te verkorten en het zo te proberen.
Van daaruit kan ik dan via grote achten over X stilaan de opzet kunnen maken naar de wissel.

1 ding staat vast: hij wordt aan het werk gezet om sterker te worden in de galop.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 09:00

galop-stap doe ik in het begin altijd vlak na afwenden. Dus een actieve verzamelde galop, afwenden als in hoek van 90° en eigenlijk net in het afwenden naar stap gaan. Die scherpe bocht zorgt ervoor dat ze op het achterbeen zitten en sowieso al geneigd zijn terug te komen.