[SGW] [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:17

Ik zelf heb met mijn eerste paard waar ik SGW mee reed de hele B volgereden. Paard had al ervaring, maar ik zelf niet. Ik wilde (ondanks dat ik altijd foutloos was in de B) zelf eerst wat kilometers maken voor ik over stapte.
Maar ieder heeft zo zijn eigen maatstaven. Bij sommigen denk ik echt := als ze al over willen en bij anderen vind ik het een logische stap (als de ruiter bv zelf meer/veel ervaring heeft).

caro29

Re: [HK]SGW of Life deel 12a: niet bijgelovig, wel voorzichtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:36

ik ben met mijn 1e 2 paarden gelijk L gestart. Mijn huidige cross paard ben ik na 6 crossen overgestapt naar de L. Zij heeft nu 2x westerbork, 2x Vasse, gorssel, neede en Barchem gelopen. Barchem was zij vorig jaar 1e. Paard moest het spelletje even doorhebben maar nu gaat het fluitend. Rij wel lang in de L want moeders wil niet dat ik M ga starten haha.

@PB jammer dat je zover weg woont en dat ik de datums niet kan.
@ TG hoe is het met de patient. Mag hij langzaamaan al weer wat doen?
@ snoekiej Mooi gelukt dat kroontje!
Verder alleen vluchtig bijgelezen.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:44

Ik heb met Vorstin 2 seizoenen in de B gereden voor ik ben overgestapt naar de L. Ik deed toen wel al 3 of 4 jaar crosstrainingen, dus ik was geen groentje meer. Na 1,5 seizoen miste ik ook echt de uitdaging in de B.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:48

Ik heb twee seizoenen B gereden (6 crossen) waarvan het tweede seizoen ook de regiotrainingen. Paard liep alles mooi foutloos rond, keek werkelijk nergens van op en voelde heel safe...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:50

Ik heb met mijn oude pony's wel veel trainingen gedaan, maar mocht van mijn ouders nooit officieel starten. Wou met Vero volgend jaar Chaam nog in de B en dan Markelo of EL naar het L, als alles goed zou gaan dan. Maar mis nu 3 crossen. Waarvan ik er 1, Barchem, als maatstaaf zag...
Ga er wel ff goed over nadenken, wil ook niet te snel over en dan in de stop schieten. Nadeel is dat je je zo vroeg moet opgeven, dat je het dan ook niet meer kan wijzigen van B naar L.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:52

Bam is mijn eerste paard, 1,5 jaar geleden hadden zowel paard als ik nog nooit een crosshindernis gezien, na een paar maanden trainen zijn we voor het eerst gestart en hebben in 7 crossen 7 wp in de B gereden en ben toen overgestapt naar de L,.

Ik denk dat het niet alleen afhangt van ervaring maar ook van hoe goed je paard het oppakt, ik heb het geluk gehad een erg werkwillig paard te treffen die zelf meedenkt en het crossen erg goed oppakt, daarom zijn we best snel overgegaan.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 26-10-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:52

Goedenavond allemaal! :D Is het goed als ik kom meekletsen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:53

Sannn, dan zou ik als ik jou was het zekere voor het onzekere nemen en Chaam en EL nog in de B opgeven. STel dat er wat gebeurt zodat je bv Chaam moet missen, dan zou je gelijk (na de lange winter/blessure stop) L moeten gaan.
Omzetten gaat idd vaak niet, zeker niet aan het begin van het seizoen. Na Etten-Leur of Markelo zou je dan in bv Castenray L kunnen gaan.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:53

Tuurlijk :D
Wel even voorstellen!!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:53

Wie ben jij? O:)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:54

Tuurlijk Evelien, stel je je wel even voor? :D

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:54

Kun je goed koken? :P

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:55

Haha, Eef heeft wel een jacuzzi :P

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:56

viefdepief schreef:
Kun je goed koken? :P

Hutspot met bruun bo'on.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:59

Eef_Bam schreef:
Ik denk dat het niet alleen afhangt van ervaring maar ook van hoe goed je paard het oppakt, ik heb het geluk gehad een erg werkwillig paard te treffen die zelf meedenkt en het crossen erg goed oppakt, daarom zijn we best snel overgegaan.

Persoonlijk vind ik ervaring (kan ook degelijke springervaring zijn in L/M) wel erg van belang. Zeker in de hogere klassen waar je veel combinatiesprongen tegenkomt, luistert het toch een stuk nauwer om je paard als ruiter safe door een cross te loodsen. Leuk en zeker wel noodzakelijk als een paard zelf goed meedenkt, maar als ruiter moet je er toch zeker zijn voor je paard om te helpen waar mogelijk, hij kan het niet altijd oplossen/zelf doen.
Laatst bijgewerkt door Sim op 26-10-10 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:00

Wie dat durft mee te nemen.... :P

Eef: Welkom!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:01

Nee hoor PB dat doen we niet.
We moeten een thema bedenken, zodat alle gerechten op elkaar zijn afgestemd. Dus Italiaans, Turks, Libanees, Indiaas etc.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:03

Dat is idd wel zo verstandig. Anders krijgen we echt een allegaartje.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:06

_Sim_ schreef:
Eef_Bam schreef:

Persoonlijk vind ik ervaring (kan ook degelijke springervaring zijn in L/M) wel erg van belang. Zeker in de hogere klassen waar je veel combinatiesprongen tegenkomt, luistert het toch een stuk nauwer om je paard als ruiter safe door een cross te loodsen. Leuk en zeker wel noodzakelijk als een paard zelf goed meedenkt, maar als ruiter moet je er toch zeker zijn voor je paard om te helpen waar mogelijk, hij kan het niet altijd oplossen/zelf doen.

Voor een klasse als M/Z is deze ervaring ook wel degelijk noodzakelijk, maar voor de overstap naar de L vind ik dat een stuk minder, als je een B-parcours netjes foutloos rond kan komen dan kan dat in de L die hoogstens 10cm hoger staat en verder niet zoveel verschild niet imo.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:06

Welkom Evelien :D
Ervaring van de ruiter vind ik ook heel belangrijk. Tuurlijk moet het paard het ook snel oppakken, maar je moet zelf ook gewoon echt weten waar je mee bezig bent. Je moet niet alleen op je paard kunnen rekenen, maar als het even mis gaat moet je paard ook op jou kunnen rekenen. Ook voor de overstap B/L vind ik dat gelden. Dan krijg je toch ook te maken met combinatiesprongen, smalletjes, trakheners, rare lijnen etc. Dingen die je op B niveau niet tot nauwelijks tegenkomt.
Thema voor het eten lijkt me idd wel handig :D Ben benieuwd, zoveel apart eten ken ik niet!
Laatst bijgewerkt door Snoekiej op 26-10-10 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 22:07

Anders krijg je zo´n basisschool/kerstviering idee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:08

Eef_Bam schreef:
Voor een klasse als M/Z is deze ervaring ook wel degelijk noodzakelijk, maar voor de overstap naar de L vind ik dat een stuk minder, als je een B-parcours netjes foutloos rond kan komen dan kan dat in de L die hoogstens 10cm hoger staat en verder niet zoveel verschild niet imo.

Hmm, er zijn er zat die (hopelijk voelt niemand zich aangesproken, want ik bedoel niemand in het bijzonder!) die met pijn en moeite een wp in een B parcours hebben gereden. En dat doet men dan alleen om te mogen crossen. Als o.a. die mensen vroeg overgaan, dan vind ik dat een minder strak plan.
En daarbij is een cross iets heel anders dan een springparcours.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:08

Over mijn kookkunsten zijn de meningen verdeeld. :))

Nou, ik zal me even voorstellen. Ik ben Eef, 22 jaar en woon in Breda. Naast de paarden werk ik 3 dagen in een ruitersportzaak in Breda, erg slecht voor je bankrekening!
We hebben thuis 6 paarden; merrie met veulen, paard van mijn moeder en mijn 3 paarden, Borex, Capri en Wendel. Drukke boel dus!
Borex is een 4 jarige Optimist X Concorde, Capri een 8 jarige Turbo X Ramiro, Wendalie een 7 jarige Lupicor X Jetset en niet te vergeten mijn hopelijk toekomstige eventingpaard, Floris een TolanR X Ierse volbloed.

Dat was het geloof ik wel :+

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:11

_Sim_ schreef:
Eef_Bam schreef:

Hmm, er zijn er zat die (hopelijk voelt niemand zich aangesproken, want ik bedoel niemand in het bijzonder!) die met pijn en moeite een wp in een B parcours hebben gereden. En dat doet men dan alleen om te mogen crossen. Als o.a. die mensen vroeg overgaan, dan vind ik dat een minder strak plan.
En daarbij is een cross iets heel anders dan een springparcours.

ik zie dat ik niet duidelijk getypt heb, excuus, ik bedoelde een B-sgw-parcours!

Ik vind het inderdaad wel opvallend dat mensen in de B vaak al zoveel moeite hebebn met het springparcours, ik vind zelf het wel mooi om je springniveau als maatstaaf te nemen: dus L-springen voordat je L-sgw gaat enz.
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 26-10-10 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:12

Welkom Evelien!

Heb je gelijk in Sim, maar was nu ook niet van plan om in Chaam of EL gelijk L te starten. Maar in 1e instantie als Vero niet kreupel was geworden was dat het plan geweest. Zat nu idd te denken aan Castenray of zelfs nog na Maarsbergen, aangezien ik daar wel graag heen wil. Alleen valt het denk ik weer in het 1e weekend van juli en dan ben ik secretariaat van 3 daags Concours Hippique die week.
Juist vanwege die trakheners/ combinatie sprongen/ opsprongen zou ik graag naar het L willen. Springervaring heb ik wel, altijd gesprongen met de pony's en ook op handelsstal gewerkt met springpaarden. Ach, we zullen wel zien! Eerst Vero maar eens weer op de rit krijgen en dan kijken hoe de trainingen gaan. Vind het alleen zo lastig omdat je je zo vroeg overal voor op moet geven.

Thema is wel handig idd!

Heb m'n vaders oude mobiel gejat. Die is nog mooier als die van mij ook. :D