Maar ieder heeft zo zijn eigen maatstaven. Bij sommigen denk ik echt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Eef_Bam schreef:Ik denk dat het niet alleen afhangt van ervaring maar ook van hoe goed je paard het oppakt, ik heb het geluk gehad een erg werkwillig paard te treffen die zelf meedenkt en het crossen erg goed oppakt, daarom zijn we best snel overgegaan.
_Sim_ schreef:Eef_Bam schreef:Ik denk dat het niet alleen afhangt van ervaring maar ook van hoe goed je paard het oppakt, ik heb het geluk gehad een erg werkwillig paard te treffen die zelf meedenkt en het crossen erg goed oppakt, daarom zijn we best snel overgegaan.
Persoonlijk vind ik ervaring (kan ook degelijke springervaring zijn in L/M) wel erg van belang. Zeker in de hogere klassen waar je veel combinatiesprongen tegenkomt, luistert het toch een stuk nauwer om je paard als ruiter safe door een cross te loodsen. Leuk en zeker wel noodzakelijk als een paard zelf goed meedenkt, maar als ruiter moet je er toch zeker zijn voor je paard om te helpen waar mogelijk, hij kan het niet altijd oplossen/zelf doen.
Eef_Bam schreef:Voor een klasse als M/Z is deze ervaring ook wel degelijk noodzakelijk, maar voor de overstap naar de L vind ik dat een stuk minder, als je een B-parcours netjes foutloos rond kan komen dan kan dat in de L die hoogstens 10cm hoger staat en verder niet zoveel verschild niet imo.
_Sim_ schreef:Eef_Bam schreef:Voor een klasse als M/Z is deze ervaring ook wel degelijk noodzakelijk, maar voor de overstap naar de L vind ik dat een stuk minder, als je een B-parcours netjes foutloos rond kan komen dan kan dat in de L die hoogstens 10cm hoger staat en verder niet zoveel verschild niet imo.
Hmm, er zijn er zat die (hopelijk voelt niemand zich aangesproken, want ik bedoel niemand in het bijzonder!) die met pijn en moeite een wp in een B parcours hebben gereden. En dat doet men dan alleen om te mogen crossen. Als o.a. die mensen vroeg overgaan, dan vind ik dat een minder strak plan.
En daarbij is een cross iets heel anders dan een springparcours.