[SGW] [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Re: [HK]SGWayers in hart en nieren: gaan we ook in nr 11 vieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:08

Dat bedoelde ik idd ook Wup. Voskleur zal genetisch een hogere kans hebben denk ik, alhoewel de moedergenen doorslaggevend zijn toch? Heb helemaal geen verstand van fokken.

Jeetje, dat is niet mis TG.
Ik ga morgen lekker bossen. Hopelijk plenst het niet (te hard).

Ik ga maar eens schootbappen doen. Bah....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:15

Moederkleur is niet doorslaggevend, het gaat om dominant of recessief. Schimmel is iig dominant, dus je hebt 50 % kans op
een schimmel. Vos kan alleen als de merrie vos geboren is, en dan moeten beide ouders ook vos(geboren) zijn.

http://www.paardenfokken.nl/colorbreeding.php

mogelijkheid 1 schreef:
Bij een kruising tussen een merrie met de kleur schimmel, bruin geboren
en een hengst met de kleur vos bedraagt de kans:
op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 6.25%
op een bruin veulen: 18.75%
op een schimmelveulen: 50%

mogelijkheid 2 schreef:
Bij een kruising tussen een merrie met de kleur schimmel, zwart geboren
op een vosveulen: 25%
op een zwart veulen: 12.5%
op een bruin veulen: 12.5%

mogelijkheid 3 schreef:
Bij een kruising tussen een merrie met de kleur schimmel, vos geboren
op een vosveulen: 50%
op een zwart veulen: 0%
op een bruin veulen: 0%

Let op bij schimmels:
De kleur schimmel is dominant.
Sommige paarden geven 100% kans op een schimmel.
Het bovenstaande lijstje is dan niet van toepassing,
want u krijgt dan altijd een schimmelveulen.

(maar dan moet Ol dus zowel vader als moeder schimmel hebben, anders kan het sowieso niet.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:21

Volgens mij is ze bruin geboren, papa is schimmel (en een hele mooie :~ ) en mama is een bruine. 50% dus!

Thanks!

Klopt dit dan wel?
Code
Vos kan alleen als de merrie vos geboren is, en dan moeten beide ouders ook vos(geboren) zijn.
want bij het eerste rijtje staat wel voskans 25%?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:09

Hier is het echt stralend weer en heb net mn brortje weer les gegeven op trakkie. Die is sinds vorige week weer begonnen na gestopt te zijntoen hij 10 was. Maar ga denk ik maar een startkaart aanvragen. Echt ongeloofelijk hoeveel gevoel hij heeft, wordt dan altijd zo jaloers.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:09

He welkom Marissa! Heb je al es op concours gesproken. Leuk dat je ook aan de SGW gaat! ;)

Naar van die vrouw zeg TG. Het ging ook behoorlijk tekeer vanmorgen.

Ik ga vanavond nog even rijden, weersverwachting ziet er in ieder geval redelijk uit! En dan morgen 1e concours met Twizz... :=

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:37

Marissa, welkom!! ;) Leuk stel paarden heb je.
Ik ben ook één van de pechhebbers :\ ... Hopelijk komt er snel verandering in. Ben het een beetje zat aan het worden :o .

De om van Wolin heeft alleen maar roanpaarden gebracht.. De moeder van Wo, alleen maar bruin-roan voor zover ik weet.
Wo geeft dus ook eigenlijk 100% roan door.

We hebben t.n.t. geen vervangende reis voor Maleisië, maandag gaan we terug naar het reisburo en gaan we kijken wat zij, wederom :P , ons kunnen bieden, maar dan willen we geholpen worden door een ander persoon. Hebben ze dan weer niks, vragen we ons geld terug en gaan we dus als de wiedeweer naar een andere reisorganisatie..
Denk je dat je alles rond hebt.. :\

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:37

Tis hier ook heerlijk weer :) wel beetje wind, maar das niet erg :)

Welkom nieuwe ling, mooie paardjes heb je!!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:55

Hallo Marissa... (die Batse & Casanova zijn echt schatjes om te zien :D)
Net hier weer gereden met Blue en gesprongen zonder dat ze één keer stopte of een balk eraf gooide :j

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:16

Oeh jakkes, wat erg van die vrouw Teegee....

duidelijk schimmelliefhebbers hier dus. ;) haha.

Thanx voor de verwelkoming. Ik zal even wat over mezelf typen. :)

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:24

Nougoed...
Zelf ben ik niet zo interessant. ;) Net m'n hbodiploma op kunnen halen en nu weer opzoek naar werk. Ik woon op mezelf in Dedemsvaart en de paarden staan bij mijn moeder thuis.

Heb jarenlang altijd jonge paarden aangereden tot M/Z niveau en meestal werden ze daarna verkocht. :)

Ik ben bijna altijd positief en ernstig verwend. (dat het even duidelijk is.) ;) haha

Ehm ben laatst op "ponykamp" in Ermelo met mijn 5jarige over de crossbaan gegaan en dat beviel ons beiden erg goed!
Zoey is een 5jarige v.Solitair en het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat hij fatsoenlijk een B-parcours rondsprong.
"Crossen" vindt hij echter helemaal geweldig. Daarom afgelopen week een oefencross bij Naber meegepakt en nu denk ik dat daar een soort virus is binnengedrongen. haha.

Even Zoey voorstellen:
Afbeelding
Afbeelding
hij is nog ietwat enthousiast:
Afbeelding
haha

Verder heb ik sinds kort een 4jarige Jackson x Niveau erbij, die bijna BB-parcours klaar is. En nog twee 3-jarigen. (een Discovery en de UptoDate) De rest is allemaal nog te jong. :)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:37

}> En van dat virus kom je nooit meer af Marissa ~~}>

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:39

wat een gedoe met 't reisbureau trouwens....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:30

Behoorlijk, zit nu op werk met collega's naar allerlei vakanties te kijken. ZELFS CRUISES!! :oo

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:08

Cruises zijn echt heerlijk 8-)
ik ben eigenlijk niet zo'n schimmelliefhebber (behalve als hij echt spierwit is...) ik ben meer van zwart en palomino :D

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:16

Leuke foto's Marissa, hij lijkt het inderdaad erg leuk te vinden :D

Oeh, een cruise klinkt ook wel goed Lotte!

Ik ga snel slapen, morgenochtend Twizz een beetje netjes maken voor concours en dan zien we morgen wel hoe het allemaal gaat :)

Rosalie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 03:28

Heey hoi allemaal! Even een berichtje vanuit het verre Canada! Wel fijn dat ik af en toe even internet heb, heb regelmatig even mail kunnen checken en lees natuurlijk ook ff een beetje mee op bokt ;) .

Grootste deel van de vakantie er al weer opzitten, dinsdag vliegen we weer naar huis. Ontzettend mooi land zeg, alleen de uren in de camper zitten viel mij erg tegen. Ach ja, er komen nog een paar mooie dagen aan hoop ik. Met o.a. orka's kijken bij Vancouver Island....

Maar kijk er ook wel naar uit om weer lekker thuis te zijn. Lekker weer rijden enzo. Ben benieuwd hoe mijn opa de stal verbouwd heeft (opa & oma passen tijdens onze vakantie op ons huis en de paarden), Voodoo zal nu een kleinere stal krijgen en onze friese 3jarige een grotere. Het verschil was zo groot, Voodoo had een joekel van een stal en die 3jarige een ponystalletje :+

Maar ik ga weer afsluiten, ga nu warm eten. Jaja, 9 uur tijdsverschil hier :+ Doeidoei en tot later!

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 06:07

klinkt heerlijk Rosalie!!

Morning! Concoursgangers succes! :)

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:17

Goeiemorgen!
@Sue: Welkom! En inderdaad heb je een stel gave paarden! Welke week ben je naar de KNHS geweest?
@Rosalie: Fijn dat je het naar je zin hebt daar! Orka's kijken lijkt me ook wel stoer!
@Lotte: Een cruise lijkt me ook wel stoer hoor!
@Andrea: Veel plezier en succes met Twizz vandaag.

Ik ga zo maar is even de spulletjes klaar maken voor vanmiddag, heb dan concours met Jipje. Hopelijk blijft het wel een beetje droog.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:35

SGWuppie schreef:
Volgens mij is ze bruin geboren, papa is schimmel (en een hele mooie :~ ) en mama is een bruine. 50% dus!

Thanks!

Klopt dit dan wel?
Code
Vos kan alleen als de merrie vos geboren is, en dan moeten beide ouders ook vos(geboren) zijn.
want bij het eerste rijtje staat wel voskans 25%?

ik maak gewoon een fout, het is precies andersom. Uit twee bruinen kan nl een vos komen, dus uit een schimmel die vos geboren is, en een bruine kan ook een vos (= recessief) komen.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:00

Marissa: Welkom :D

Ik had gister selectiewedstrijd met Sofie. de eerste proef een fijne proef gereden. Had ik 173 punten Naja, snapten we niet echt. De tweede proef ging minder fijn. Was ze wat aan het klieren en hadden we 175 punten. De jury van de tweede proef zei nog tegen me dat ze al haar paarden wel door mij wou laten rijden, en zezelf ook wel paard bij mij wou wezen want ik reed zo vriendelijk en mooi. Ik kreeg geen WP omdat ze meer tegen de berg op moet.

Aantal mensen die mijn proeven gezien hadden vonden de punten ook wel erg laag, en dat ze meer tegen de berg op moet is wel zo, maar niet voor de M1 .

Ach, heb zelf wel fijn gereden, en een echte voorbereiding had ik ook niet. Trainde net weer een week (paar en ik beide 1,5 week vakantie gehad). Helaas geen kampioenschappen voor ons. Maargoed, dat is niet het einde van de wereld ;).

Vanmiddag maar even rondjes springen met de paarden ook vor de selectie :). Hoop dat het wat droog blijft :) Gister avond erg getroffen. Wel een klein buitje gehad, maar niet heel erg. Veld lag er ook mooi bij.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:01

Wij hebben trouwens die caritas merrie (heel licht bruin), en als je daar een schimmelhengst op zet komt er een schimmel (bruin geboren) uit. Iig tot nu toe steeds zo :).
Dus we hebben nu 3 schimmels lopen :+. En ze worden ok al vroeg wit :=.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:14

Kim wel balen, van je punten, maar wel een mooi compliment :)

Ik heb heerlijk gereden, bam heeft lekker 1,5 uur buiten gestaan.
Tis hier wel prut weer zeg :(

Wedstrijd gangers succes :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:33

Ik dacht al Lielle, want ik had het meeste kans op een bruine, daarna vos en ik dacht iets van 10% op zwart. Maar ik had wel al zo'n voorgevoel dat ie bruin zou worden :D

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:18

Tis hier maar rustig vandaag :=.

Ik ben net terug van de selectiewedstrijd springen. B springen met Sofie ging echt super fijn :+: 2x een foutloos parcours en 56 en 61 punten op de stijl :D! + een 2e en 1e prijs. Dus geselecteerd voor de Friese Kampioenschappen.

In de L ging het het eerste parcours een beetje ongecontroleerd met Loempia. 12 strafpunten. Het tweede parcours ging wel heel fijn en waren we foutloos :).

Wel tevreden over vandaag dus :)).
Bedenk me alleen net wel dat ik dus al bijna L met sofie MOET :=. Na de Friese Kampioenschappen ga ik dus maar een keer een rondje B en L. En dan zien we wel hoe dat gaat ;). B gaat echt super fijn, niet meer zulke mega sprongen. En tja, veel keus heb ik niet :+. 40 wp = 40 wp :P.

Ga nu eerst even douchen en eten. Daarna nog even naar een feestje van een vriendin.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:46

Ik ben er ook weer van een lange dag concours. De BB zou om 13.00 uur beginnen maar uiteindelijk begon het pas rond 14.15 uur, ik heb dus 2 uur "los" gereden voor het 1e parcours :Z

Maar goed, ik heb erg fijn gereden! Was er bij het losspringen nog afgevallen, ze ging heel vroeg en maakte een flinke wapper en dat kon ik niet uitzitten :+

Het was de allereerste echte wedstrijd voor dr en dat was in het 1e parcours ook te merken, ze vond de omgeving erg spannend. Dus 2 keer een volte gereden in het parcours omdat ik geen zin had om haar onoplettend en schuin voor een hindernis te zetten, maar verder foutloos en braaf.

2e parcours liep ze lekker door en was ze niet zo afgeleid, ze sprong echt super! :) Resultaat foutloos en een 1e prijs (van de 3 oid haha).