[SGW] [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

reeskees

Re: [HK] SGWay of life gezwam (deel 3)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:52

Ik heb nog wel een dubbelgebroken pessoa liggen. deze heeft 1 ring boven en 1 ring onder. Heb dit bit al jaren niet meer gebruikt. Toendertijd gebruikte ik dat bit bij een vrij stug paard, dit paard werd er wel lekker nageeflijk van. Maar dan moest je wel oppasen dat je er zelf niet weer per ongeluk te veel druk op zet.
Ik heb dit bitje verder niet bij andere paarden gebruikt (omdat dat volgens mij niet nodig was.)

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:53

Ik heb de eerst cross met Sam met zo'n watertrenje gereden, waarbij IN de bitringen rondjes zaten waardoor je de teugels en de bakstukken aanvast kon maken. Een keer mee gereden en toen nooit meer.. Bleek toch niet echt nodig te zijn en Sam vond zo'n bitje echt niks. Voelde zich een beetje beledigd door de inwerking denk.

_Anja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:10

Het bellen was raar vond ik..Ze belde mij zelf vanuit de auto wou graag weten hoe het was gegaan en hoe het met mij was..dus ik vertel haar dat hele verhaal met uiteindelijk: dus ik moet stoppen met rijden..
antwoorde ze: ooh..jaah..jaah dat is eumn vervelend..sjah..mag ik je daar over terug bellen als ik thuis ben?
Dus ik zei is prima ben er alleen pas tegen 8u 9u weer(ging naar de enschedese kampioenschappen kijken) Kwam ik om 9u thuis..ik haar bellen nam er niemand op..
Verder haar nog niet weer gesproken dus..
vandaag ben ik jarig (weet ze niet eens denk ik) en moet haar dan denk ik vandaag nog wel bellen, wat vinden jullie? of zal ik w8en tot zij belt?
Ik wou het zo netjes doen en baal hier wel een beetje van..

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:22

reeskees schreef:
Ik heb nog wel een dubbelgebroken pessoa liggen. deze heeft 1 ring boven en 1 ring onder. Heb dit bit al jaren niet meer gebruikt. Toendertijd gebruikte ik dat bit bij een vrij stug paard, dit paard werd er wel lekker nageeflijk van. Maar dan moest je wel oppasen dat je er zelf niet weer per ongeluk te veel druk op zet.
Ik heb dit bitje verder niet bij andere paarden gebruikt (omdat dat volgens mij niet nodig was.)

van kunststof!?
wat voor maat?!

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:15

@ biertabje

Ik rij met springen en crossen ook met pessoa! het heeft een iets scherpere inwerking en ik kan hem makkelijker terughalen als hij meent dat ie weer eens kan gaan racen je merkt van het hefboomeffect wel dat ze veel makkelijker rond te rijden zijn (niet nageeflijk want door de scherpere werking wordt ie minder makkelijk nageeflijk)

in de dressuur rijdt ik hem wel met een gewoon bitje..dat gaat op zich wel goed, maar hij moet geen al te idiote dingen gaan doen want dan ben ik ook niets meer... (kan ook tussen mijn oren zitten hoor )

eigenlijk is het ook met de paplepel ingegoten dat ik met pessoa moet rijden omdat ie anders niet te houden is..omdat de eigenaresse van het paard dat vroeger ook altijd deed..

veel succes nog met je bitje uitzoeken!

@anja15
balen zeg! echt jammer dat het zo moet lopen.. ik zou maybe toch maar ff zelf bellen, maar als je het uitlegt zal ze het ook wel begrijpen dat je neit meer kan komen rijden lijkt me...

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:20

bedankt voor je reactie!

ik vind dus heel erg dat je met pessoa je paard met de kin op de borst rijdt wat jij dus zegt, wel rond maar dat is dan ook alles, maar ik heb er verder dus geen ervaring mee....

g0otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:30

Ribay schreef:
@ L0ve : Ho Ho Ho, ik heb niet gezegd dat ik in het bestuur zit!! Nee geintje,
maar bij de SGW hebben ze een klein bestuur en een groot (bestuur + aanhangers) En ik hoor sinds oktober zeg maar bij de aanhangers! Ze hebben mij gevraagd aangezien er iemand wegging. Het is gewoon een hele leuke en gezellige groep dus vandaar dat ik maar weer ja gezegd heb!

En ja vandaar dat ik er nu ook allemaal wat meer vanaf weet.
En natuurlijk de inside-information! hihihi

Nou das toch super gezellig!!!

g0otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:36

Biertabje schreef:
bedankt voor je reactie!

ik vind dus heel erg dat je met pessoa je paard met de kin op de borst rijdt wat jij dus zegt, wel rond maar dat is dan ook alles, maar ik heb er verder dus geen ervaring mee....

Het nadeel van een pesoa is dat als je het paard voor de sprong niet optijd loslaat ze heel vlak gaan springen en dus balken gaan lopen.

Ik rijd een paard voor iemand anders in de b cross, dit is een ongeloofflijke stugge merrie, die ook heel heftig kan worden met springen. Ik rijd haar op een pesoa met 2 ringen, omdat dat gewoon niet anders gaat. Ik ben zelf geen fan van deze bitten. Ook dit paard gaat er niet beter van springen!!! Na chaam wil ik weer over stappen, als het kan, op een gewone trens want dat vind ik gewoon veel beter. Maar sommige paarden reageren gewoon niet zo fijn op ruiterhulpen en dan is de pesoa een goed dwangmiddel.

Ik kan het paard overigens net zo goed rond rijden op een gewone trens, bij mij gaat het puur om het feit dat ik haar nauwelijks kan houden in het springparcours.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:48

Biertabje schreef:
bedankt voor je reactie!

BT ik ben net als jij niet weg van een pessoabit, of het nou met een happy mouth mondstuk is of een metalen pessoa. De werking blijft gewoon scherp.
Voor Djinny gebruik ik in de cross en met springen een yankee bitje, dat heeft ringetjes ín de grote bitring voor de teugels en de bakstukken. Dit bitje werkt een stuk minder scherp in dan een pessoa, maar heeft een net iets scherpere werking dan een gewone trens. Voor Djins gevoelige mondje ook net genoeg! Zal eens kijken of ik een afbeelding kan vinden op I-net.

Afbeelding

Dit is het exacte bitje zoals ik 'm ook voor Djin gebruik. (volgens mij had viefdepief het ook over dit bitje) Ik vind het ideaal voor haar! Met dressuur rijd ik haar op een ongebroken nathe bitje (watertrens) of een dubbelgebroken K&K (aurigan).

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:58

Zo'n bitje bedoelde ik ook
Maar Sam loopt er niet echt lekker nageeflijk op dat gaat met m'n gewone watertrensje veel beter

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:06

Ik zit me ook al een tijdje af te vragen of ik met crossen (en evt. met springen) niet beter een ander bitje kan gebruiken..
Met dressuur heb ik een behoorlijk dik, enkelgebroken bit, daar loopt ze met dressuur wel lekker op,
maar met springen en cross is ze een stuk feller en heb ik er af en toe niet zoveel over te zeggen als ik zou willen..
Jullie ideeen welk bit evt. fijner zou zijn?

@anja; gefeliciteerd!!!
Vervelend dat ze nog niet heeft teruggebeld..
misschien toch zelf nog maar eventjes bellen dan..

Simmie; en, en, en???

Ik ga mn huiswerk maar eens maken en dan straks oppassen!

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:10

IK reed Ontario in het parcours vanaf het M op een pessoabit met een ring. Had er dan wel meestal een dubbele teugel aan
Kon hem met de pessoa net even makkelijker sluiten en daardoor veel lichter in de aanleuning houden. Met een gewone trens moest ik er voor mijn gevoel net even teveel aan trekken en was ik alleen maar bezig om terug te rijden, met de pessoa kon ik heel simpel blijven rijden, een keer sluiten was genoeg en dan kon ik me weer op het rijden concentreren.

Maar veel paarden die ik ken worden er alleen maar slechter op, gaan stoppen of breken af op de sprong etc.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:32

Ik ben weer terug van Zwolle. Ben dus toch gegaan. Eerst moesten we het onderdeel spel doen, wat gelijk het inspannendste was. Dus ik had zoiets van, als dit lukt maak ik de test vandaag gewoon af. Had wel erg last van benauwdheid maar ben gewoon doorgegaan, ging verder goed. Bewegen op muziek was echt een eitje Atletiek en turnen gingen ook goed, scheelde wel dat ik tot m'n 13e ongeveer geturnd heb.

Maar nu ben ik volgens mij behoorlijk ziek Last van m'n keel, hoofdpijn, m'n neus begint dicht te gaan en ik ben ontzettend moe (ook van het sporten). Dus ik ga maar naar bed nu

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:36

netjes hoor andrea!!! beterschap!!!

ja Muis is dus ook heel anders in het parcours als daarom heen...
bitje waar ik nu mee rijd(spring) is de enige waar ze niet doorheen rent..maar aan de andere kant eigenlijk ook veel te scherp is

Gomir: dat van die dubbele teugel is idd goed bekeken, maja dat mag nu toch niet meer?!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:36

_Jitske_ schreef:

Simmie; en, en, en???

Wat bedoel je?

g0otje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:43

gomir schreef:
IK reed Ontario in het parcours vanaf het M op een pessoabit met een ring. Had er dan wel meestal een dubbele teugel aan
Kon hem met de pessoa net even makkelijker sluiten en daardoor veel lichter in de aanleuning houden. Met een gewone trens moest ik er voor mijn gevoel net even teveel aan trekken en was ik alleen maar bezig om terug te rijden, met de pessoa kon ik heel simpel blijven rijden, een keer sluiten was genoeg en dan kon ik me weer op het rijden concentreren.

Maar veel paarden die ik ken worden er alleen maar slechter op, gaan stoppen of breken af op de sprong etc.

dit bitje bedoelde ik ook, maar dat is een pesoa met 2 ringen ( die andere heeft er 3)

Dat andere bitje waar simmie het over heeft heb ik nog nooit mee gereden, maar dat lijkt me zelf ook beter dan een pesoa, misschien die eens proberen ??

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:45

andrea16 schreef:
Ik ben weer terug van Zwolle. Ben dus toch gegaan. Eerst moesten we het onderdeel spel doen, wat gelijk het inspannendste was. Dus ik had zoiets van, als dit lukt maak ik de test vandaag gewoon af. Had wel erg last van benauwdheid maar ben gewoon doorgegaan, ging verder goed. Bewegen op muziek was echt een eitje Atletiek en turnen gingen ook goed, scheelde wel dat ik tot m'n 13e ongeveer geturnd heb.

Maar nu ben ik volgens mij behoorlijk ziek Last van m'n keel, hoofdpijn, m'n neus begint dicht te gaan en ik ben ontzettend moe (ook van het sporten). Dus ik ga maar naar bed nu

Wat super Andrea
Wel lekker dat je toch besloten had om vandaag te gaan.
Nu maar lekker uitzieken

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:45

Gefeliciteerd Anja!

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:46

geeft zon gleufjes ding nu echt zoveel effect?! ik heb het idee dat Muis daar dwars doorheen rent

alle pessoa bitten hebben toch ook 1 ring boven(voor het bakstuk>?)

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:50

Die Yankee trens is een fijn bitje! Ik gebruik hem bij het springen en crossen van Lucky ook. Met een trensje heb ik soms net niet genoeg te zeggen en een pessoa bit reageert ze veel te fel op. Het yankee trensje werkt erg fijn bij haar.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:57

Biertabje schreef:
geeft zon gleufjes ding nu echt zoveel effect?! ik heb het idee dat Muis daar dwars doorheen rent

alle pessoa bitten hebben toch ook 1 ring boven(voor het bakstuk>?)

Bij djinny hebben die gleufjes idd het gewenste effect. Een kwestie van een keer uitproberen dus.

Er bestaan ook bitten zonder een ring voor het bakstuk maar wel een rextra ring voor de teugel. Is dan niet echt een passoabit geloof ik

Kijk, deze bedoel ik.

Afbeelding

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:02

de manier waarop Gomir het beschrijft zou denk ik het beste zijn, een zacht bitje, met teugel op de gewone ring, waarbij je een extra teugel heb op de ring eronder, die je bij eventuele ophouding kan gebruiken,
maja dat is natuurlijk onmogelijk omdat je niet meermet 2 teugels mag rijden

pfff het blijft moeilijk zeg

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:03

wat is overigens de werking van de ring voor het bakstuk?! komt er daardoor meer druk achter de oren ofzo?!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:06

Biertabje schreef:
wat is overigens de werking van de ring voor het bakstuk?! komt er daardoor meer druk achter de oren ofzo?!

maar veel minder dus als bij een pessoabit. De werking van een Yankee bitje is hetzelfde als bij een pessoabit, maar dan in veel minder scherpe mate.
Ideaal voor gevoelige mondjes. Als ik voor Djin een pessoabit zou gebruiken zou ik alleen maar rechtop staan met haar denk ik.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:11

klinkt dus allemaal erg heftig
maar het feit dat het bit van kunststof is werkt dan toch wel zachter in dan eentje van metaal?!

simmie jij bedoelt gewoon dat de sleuf in de ring (bakstuk) minder inwerkt dan de ring boven(bakstuk) de normale ring bij een pessoa??