[SGW] [hk] SGW deel 17: Zon of regen, SGW'ers kom je overal tegen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tientjeh

Re: [hk] SGW deel 17: Zon of regen, SGW'ers kom je overal tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:33

Shanouk, zo'n paard zit je natuurlijk wel vast aan vaak naar de smid gaan. Dus hoge kosten. Maar ik neem aan dat de vraagprijs daar dan ook naar is. Zo'n paard mag niet al te duur zijn. Maar jij zit wel met hetzelfde als jij hem weer wil verkopen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:53

Ik wil toch wel even reageren op het ongelijke voeten verhaal. Mijn paard heeft ook 2 ongelijke voeten, zal wel niet zo ernstig zijn want met de stamboekkeuring werd het niet genoemd en het is wel een reden om een merrie geen ster te verklaren. Dat ze geen keur werd was terecht, maar ook daar geen opmerking over de ongelijke voeten. Bij haar zie je het 4 weken na het beslaan, daarvoor moet je het weten. Het lukt mijn smid vrij aardig om de smalle voet wat breder te laten uitgroeien.

Merrie is er een tijd uitgeweest vanwege blessure aan der achterbeen wat uit de heup kwam en dracht. Ze heeft voor nog nooit een pas kreupel gelopen, ook niet van de blessure aan het achterbeen, dat been was alleen dik. Zonder ijzers zijn der voeten een stuk gelijker dan met. Mijn paarden gaan iedere 6-8 weken naar de smid, ongeacht wat voor voeten ze hebben. Mijn pony heeft hele gelijke voeten en als hij veel crossen liep ging hij ook iedere 6 weken heen, voor de merrie hetzelfde verhaal. In het crossseizoen iedere 6 weken, daarbuiten iedere 8 weken. Ook als ze op blote voeten lopen. Langer als 8 weken of wachten tot de ijzers er bij aan hangen vind ik not done, maar dat is mijn mening.

En laten we eerlijk wezen, het perfecte paard bestaat niet. Ik weet niet hoe ernstig het was, maar als iedereen eens objectief naar zijn eigen paard kijkt dan komen er toch ook minpunten naar voor.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:58

Dat is zo Roos. Maar als ik zie tot welk budget Shanouk bereik heeft, dan kan ik me indenken dat je toch of voor dit paard minder geeft of verder kijkt.

Daarnaast is het juist mooi om hier de verschillende ervaringen te zien met paarden. Juist die mensen kunnen wel advies geven, met de dergelijke ervaringen. Of Shanouk daar wat mee doet, moet ze natuurlijk wel helemaal zelf weten. Maar het zou stom zijn als iedereen hier zijn mond houd en er blijkt toch uiteindelijk wat mee te zijn. En dat er vervolgens zou worden gezegt, ja dat heb ik ook gehad. Ze heeft al zoveel pech gehad met Vorstin.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:04

Roos je hebt zeker gelijk. Maar dit was zo erg dat naar mijn mening een smid dit niet weggewerkt kreeg. Eem voet was gewoon erg smal en stijl. Iets verschil is tot daar aan toe, maar persoonlijk zou ik een paard met dergelijke voeten niet kopen. Je koopt gewoon een potentieel blessure probleem. Maar goed ik Ben misschien erg veeleisend. Als ik een paard koop wil ik best een concessie doen(wat gewoner draven als Maat of iets apart van karakter of eenkennigheid), maar never nooit op het fundament of exterieur omdat als je echt wil sporten met een paard je heel veel van ze vraagt lichamelijk en Dan is een eerste vereiste dat dat in orde is.

Juist tientjeh. Ben het helemaal met je eens.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:12

Goedemorgen.
Ik ga ook mee met de meerderheid. Je kunt er heel veel aan doen, maar het zit toch in het beestje zelf. En op dit moment zijn er volgens mij best veel paarden te koop, dus waarschijnlijk ook wel 1 zonder ongelijke voeten.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:16

Moggel!

Ilse, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
Ik neem aan dat Snoek niet over 1 nacht ijs gaat, dus dat komt vast goed :)

Jer was gister helemaal een beetje verbaasd dat ik voor hem kwam :o := Dacht ook even dat hij zijn ijzers was verloren achter, tot ik bedacht dat de smid geweest was :o? Arm verwaarloosd paard!! ;) Vanavond weer lekker rijden en "moet" ik hem alweer 2 dagen uitbesteden i.v.m. drukte.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:17

Goedemorgen!

Persoonlijk zou ik mij afvragen of je een paard wilt kopen, wetende dat je een verhoogd risico loopt, terwijl je al meerdere jaren ellende achter de rug hebt (nogsteeds eigenlijk), ongeacht de vraagprijs voor zo'n paard.
Toen ik een paard ging kopen heb ik echt enorm op de voeten gelet, en werd alsnog op de vingers getikt door de hoefsmid :+

Noor, dat vind schoonzusje vast helemaal niet erg!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:21

Dat is ook zo en ze moet goed nadenken wat ze doet. Alleen heeft op Lautje na niemand gezien hoe ongelijk de voeten zijn en een positief bericht mbt ongelijke voeten mag ook geplaatst worden. Zoals eerder vermeld mijn merrie is door een andere blessure en dracht lang eruit geweest, maar heeft geen last van der ongelijke voeten.

Niemand hier heeft het perfecte paard, ik weet ook heel goed wat exterieurmatig de tekortkomingen van mijn merrie zijn. Ongelijke voeten, overbouwd, licht bokbenig, onderhals. Met springen houdt ze de kop er teveel op en mag ze meer ruggebruik hebben en daarnaast heeft ze een moeilijke mond en haar zwakste punt zit op der rug. Positieve punten zijn haar karakter, vermogen, gelijk voorbeen boven de sprong (vind ik altijd wel prettig in de cross, of zoals ik van meerdere sgw trainers heb gehoord, je hebt met dit paard een goede levensverzekering onder je kont) en makkelijk bewegen.

Lautje ik kan er niet over oordelen, ik heb het beestje niet gezien, maar ik neem aan dat je gelijk hebt.

Mootje, ik vraag me af of het wel verstandig is om nu een paard te kopen, vooral omdat ze Vorstin nog niet verkocht heeft en die nu ook niet verkoopbaar is.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:24

Ik denk dat iedereen Shanoek bewust heeft willen maken van het (mogelijke) risico :j . Ongelijke voeten hoeven inderdaad niet persé verkeerd uit te pakken, maar het is wel een punt om over na te denken :)

Hoe is het met Rabetje, Roos?

Edit: schoonzusje vindt het inderdaad helemáál niet erg! ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:35

Maar waarom mg of wordt niemand gewaarschuwd voor paarden die onvoorzichtig zijn of met ongelijk voorben. Beide ook lekker gevaarlijk in de cross. Ongelijk voorbeen en onvoorzichtig is ook niet te verbeteren. Zulke paarden worden ook verkocht/aangekocht voor bedragen boven het budget van Shanouk.

Merrie wordt dik, is nu al veel dikker dan vorig jaar de dag voor verwerpen en dat was op 7,5 maand. Ze is nu 4,5 maand drachtig, als ze zo doorgroeit moet ik de deurstijlen gaan uitzagen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:37

omdat dat nu niet aan de orde is, althans niet voor dit paard. Ik heb shanouk mijn mening al per PB gegeven, houd me er hier dus verder buiten.

Vanmiddag naar een crematie ;( Buurvrouw van mijn moeder is overleden, iemand die ik ook al mijn hele leven ken |(

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:38

Dat is ook onbegrijpelijk Roos. Maar goed ik denk bij de helft van de paarden waar mensen mee crossen mijn god dat je dat durft :o
Maar ik krijg ook vaak te horen dat die van mij te goed springen en te voorzichtig zijn. Maar volgens mij springen ze nooit te goed. Te voorzichtig kan wel voor de cross.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:39

Sterkte Lielle :(:)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:39

Gaat goed dus Roos! Nudine was de 2e keer ook veel dikker :)
Veel sterkte, Lielle :(:)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:41

Goooooeiemorgen :wave:

Noor: Wat ziet de keuken er al strak uit! Heel benieuwd hoe je huis er straks af uit ziet :)
Shanouk: Lastig dat je toch weer bent gaan twijfelen. Ik heb geen foto's (op die op bokt staan na) gezien, dus kan er verder niet over oordelen.. Succes!
Roos: Fijn dat het met je merrie goed gaat en ergens ook wel leuk dat je kunt zien dat er echt wat in zit natuurlijk ;)
Lielle: Sterkte vandaag :(:)

Ik ga zo naar stal voor de hoefsmid :)
Woll haar hoeven zijn ook niet exact hetzelfde voor, maar het is geen extreme afwijking en ach Woll heb ik al :D Zou zelf trouwens ook echt niet door een keuring komen met mijn pootjes :')

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:46

Sterkte Lielle!
Fijn dat het zo goed gaat met Rabette Roos, maar ik kan me voorstellen dat je rond de 7,5 maand met krom getrokken tenen zit. 11 maanden kan heeeeeel lang zijn...

Onze beestjes gaat het prima. Ponylief doet verschrikkelijk haar best op het nieuwe adres. Probleemloos mee naar de clubles geweest, al langs de weg geweest, en ook al lekker opgenomen in het paardengroepje daar.
Paard van jongste gaat het ook al beter oppakken. In het begin is het toch zoeken naar de verhouding voer en arbeid, alles moet even wennen, elkaar leren kennen. En die fase is nog lang niet afgesloten, maar het gaat gewoon steeds beter en beter. Lekker om dan langs de kant te staan en mee te genieten van de blijdschap van een ander.

Hebben jullie trouwens wel eens gehoord van je paard oppoetsen met een doek met spiritus? Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar volgens deze meneer uit friesland gaan ze er mooi van glimmen, dat kan ik me wel voorstellen, maar worden ze er ook wat heter van, en daar kan ik me ook wat bij voorstellen, maar om het nou uit te proberen? Als je zelf spiritus over je huid wrijft krijgt het ook een verfrissend gevoel, het is natuurlijk alcohol. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:48

Ze gaan er vast ook best wel van stinken, Texelse! Fijn dat het goed gaat met de paardjes!
Vief, hoe was je vakantie? Dat heb ik even gemist denk ik.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:52

Not nooit van gehoord texelse!
Lielle: geckndoleerd en sterkte :(:)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:55

texelse schreef:
Sterkte Lielle!
Fijn dat het zo goed gaat met Rabette Roos, maar ik kan me voorstellen dat je rond de 7,5 maand met krom getrokken tenen zit. 11 maanden kan heeeeeel lang zijn...

Onze beestjes gaat het prima. Ponylief doet verschrikkelijk haar best op het nieuwe adres. Probleemloos mee naar de clubles geweest, al langs de weg geweest, en ook al lekker opgenomen in het paardengroepje daar.
Paard van jongste gaat het ook al beter oppakken. In het begin is het toch zoeken naar de verhouding voer en arbeid, alles moet even wennen, elkaar leren kennen. En die fase is nog lang niet afgesloten, maar het gaat gewoon steeds beter en beter. Lekker om dan langs de kant te staan en mee te genieten van de blijdschap van een ander.

Hebben jullie trouwens wel eens gehoord van je paard oppoetsen met een doek met spiritus? Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar volgens deze meneer uit friesland gaan ze er mooi van glimmen, dat kan ik me wel voorstellen, maar worden ze er ook wat heter van, en daar kan ik me ook wat bij voorstellen, maar om het nou uit te proberen? Als je zelf spiritus over je huid wrijft krijgt het ook een verfrissend gevoel, het is natuurlijk alcohol. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Lielle gecondoleerd en sterkte.

De dag dat ze vorig jaar verwierp is dit jaar op mijn verjaardag, maar het is wel leuk om te zien hoe ze groeit. Ik durf alleen geen foto's te maken. Vorig jaar 1 keer foto's gemaakt en 3 dagen later lag het erachter.

Ik gebruik vrij vaak spiritus, haalt er veel ver uit. Ze gaan mooi glimmen en worden niet zo vies glad als met antiklit. Na het scheren gaat er altijd een doek spiritus over heen en met keuring ook. Spiritus vervliegt, je hebt een vieze doek, met veel huidvet/zweet, maar je ziet geen natte/vochtige strepen op je paard.
Ik denk dat ik al 22 jaar spiritus bij de paarden gebruik, het wordt ook veel bij zwarte koeien gebruikt met tentoonstellingen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:57

Vakantie was heel leuk :) Had inderdaad nog niet echt uitgebreid over verteld.. Eerste dagen waren alleen nogal een teleurstelling. Pas na 3 dagen voor het eerst zon gezien en alleen maar donkere wolken en regen gehad. Zo'n stad verliest gelijk al zijn charme en alles is ook best wel smerig dan. Daarnaast is nergens verwarming en de huizen zijn ook gebouwd om de warmte buiten ipv binnen te houden. Doorweekte laarzen en :brr: dus! Was ook wel ongewoon voor daar. Zul je net zien. Was ook niet voorspeld toen we een week van te voren geboekt hadden ;) Daarna kwam de zon en werd het gelukkig beter en beter en laatste dag zelfs lekker even in een korte broek op het dakterras gelegen en op pad ook gewoon een shirtje aangehad :) Vanuit de stad zag je opeens ook de bergen met sneeuw liggen, maar daar door het weer niet meer heen geweest, wilde niet meer naar de sneeuw toen het eindelijk lekker weer was :P Verder veel mooie dingen gezien (Koranschool was bijvoorbeeld wel heel bijzonder) en lekker gegeten. Wel blij dat ik van het hele zoete af ben. Vooral de thee met voor mijn gevoel wel 7 suikerklontjes haha :r

Joost moot het linkje van de foto's nog even sturen, dus maar even 1 van internet, zo gaaf zit je heerlijk warm beneden en dan kun je iets verderop gewoon skiën :D http://static.panoramio.com/photos/original/799276.jpg
Laatst bijgewerkt door viefdepief op 29-11-11 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:59

Degene die mijn paard schoor, ging er daarna altijd overheen met spiritus. Dan was meteen de witte waas weg van huidvet.
Of ze er heter van worden betwijfel ik, aangezien het nogal vluchtig is.

Vief, :+ Wat is er met jouw pootjes dan?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:04

Mijn tenen kunnen slecht buigen (kunnen amper omhoog zeg maar), dus heb zooltjes om nog iets af te kunnen rollen (kan ook eigenlijk geen hakken aan door de hoek die je dan moet maken) en staan mijn tenen (ook nog eens van die mega-exemplaren) wat krom waardoor ik heel veel met blaren rondloop :\ daarnaast zakken mijn enkels wat naar binnen.. Denk niet dat je er een keuring mee doorkomt :')

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:06

Mooi dat spiritus dus hier wel bij een aantal bekend is, kunnen we het ook eens proberen. Eerst thuis maar en kijken hoe het gaat, en dan zien we wel weer. Ik kan me ook niet voorstellen dat het heel veel doet omdat het zo'n vluchtige stof is.

Oei Vief, mazzel dat je niet voor de keuring hoeft. Ik zeg ook altijd dat ik mazzel heb dat ik geen paard ben, want dan had ik 25 jaar gelden al aan de haak gehangen. :o ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:07

GecondoleerdLielle.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:07

Goedemorgen! :wave:

Vief: Gelukkig dat je vakantie toch nog mooi is geëindigd :) foto ziet er gaaf uit
Snoek: Gelijke voeten vind ik ook altijd erg belangrijk. Maar ik heb ze bij dat paard niet gezien dus kan er ook niet over oordelen.
Texelse: Heb ook nog nooit dat spiritus verhaal gehoord maar het klinkt wel goed
Sussie: Een beetje laat, maar nog gefeliciteerd met je verjaardag
Lielle: Gecondoleerd, en veel sterkte :(:)