[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hanne_SP

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 15:59

Ah nee dju! :D
En van de eventing klopt! Das veel meer mijne dada. Met gelijk welk paard met een nette proef eindig je goed. Maar in de dressuur daar moet zoveel show in zitten. Je kan wel in de prijzen vallen, maar in een klasse met veel deelnemers, no way dat je daar met een 'gewoon' paard kan winnen. Allez das toch wat ik al ondervonden heb. In de subprovinciale proeven voelde ik me dan beter op m'n gemak. :+
't Gaat niet om het winnen, maar zo het gevoel dat je er ook echt voor kan gaan. Ik kan nog voor mijn kop slaan dat ik een cirkel was vergeten in Tielt. :+ Maarja das ook sport eh. ;)

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:02

Goh dan moet ik eens gaan kijken, ik kan daar nu niet meer zo op terug komen. Zal eens kijken of ik dat terug vind.

Gewone dressuurwedstrijden rij ik niet zo veel. Dirk was vorig jaar 2de op het provinciaal in de Z1. De top 3 werd toen ingepalmd door eventingruiters. De dressuurruiters konden er niet zo mee lachen :p.
Vind wel grappig als we daar komen, ze kijken ons altijd aan van wat komt gij hier doen...

Ik vergeet vaak delen in mijn proef hahaha :p In waregem ook weer :p maar toen had ik de proef fout geleerd :')

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:42

Hanne_SP schreef:
Toffe uren heb jij PP! Moet je niet onwijs vroeg opstaan. :+

Ja perfecte uren!! Ga zaterdag wel al eens gaan verkennen, doe ik altidj voor gavere.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:43

Daaphh schreef:
Helene, ga jij naar Arville?

nee S gaat niet. Gaat Dirk?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 16:48

Jup! Dacht dat je misschien meeging met S.hanna enso

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 16:56

Als 't springen en cross niet aansluitend is op dressuur, mag je niet met springsingel starten hé?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:09

Dan kom ik wel voor het gezelschap Antonius, en ook om te leren :) En ja, Willy ken ik helaas ook, is de oud-commandant van onze club :') Nog maar paar keer gesproken, krijg er niet echt hoogte van wat ik er van moet denken. Ziet er mij in elk geval geen simpele uit. Vriendin van me staat bij hem met haar paard, en ze volgt les op zijn merrie. Geen kattepis als ik het mag geloven. Heb hem verder nooit als jury gehad dus kan er niet over oordelen op dat vlak.

Ik moet eerlijk toegeven, ik rij nooit een proef met het idee "ik ga dat hier winnen". Zolang Icaro zich gedraagt en geen prachtimitatie van een kameel op speed ten tonele brengt ben ik content. Dat wil zeggen aan de hulpen, aandacht bij mij en voor de rest zien we wel waar we stranden. Die instelling helpt mij zelf ook om meer relax op mijn paard te zitten trouwens.

@ Hanne, een vriendin van me reed afgelopen jaar anders met haar springpaard wel steeds in de prijzen in niveau 0. Da's geen paard met spectaculaire gangen maar gewoon correct gereden. Ze start HGVBB, kan dat dat wel verschilt van de WVUR.
Ik vraag me soms af of dressuurpaarden nog iets anders doen dan dressuur bij sommige ruiters. Met springpaarden en eventinpaarden wordt vaker een fikse buitenrit gemaakt, dressuurmatig getraind en uiteraard ook springgericht. Tegenover de dressuurruiters die ik ken, er zijn er weinig tot geen die eens balkjes meepakken in het werk, ook niet aan de longe, laat staan een sprongetje. Ook veel minder buitenritten enzo.

Icaro heeft nieuwe schoenen gehad, de smid is langs geweest 8-) Heb voor de zekerheid maar vijsgaten gevraagd, ik verwacht dat ik in mei regelmatig op gras ga mogen starten. Morgen kunnen de pony's eindelijk naar de weide :D (en met wat geluk krijg ik voor een leuk prijsje nog eens 1ha aan weidegrond te huur erbij)

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:57

Ik probeerde met mijn dressuurpaard ook cavalettiwerk, sprongetjes, longeren en buitenritten mee te nemen. Met mijn huidig springgericht paard neem ik ook de tijd om dressuur te rijden, zoals de dressuurdagen van LRV. Uiteindelijk rij ik mee viertal ook en dressuur is toch de basis van alles.
Ik merk ook wel dat dressuurpaarden vaker wat eenzijdig bekeken worden, jammer wel. Afwisseling is mentaal sowieso gezonder voor het paard.

Nu je dat zegt van nieuwe schoenen, mijne hoefsmid is mijn paard vergeten denk ik :') Ging normaal voor Overpelt komen, toch nog maar eens een berichtje sturen precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:11

De vos die zaterdag gebracht wordt is ook een dressuurpaard en volgens de eigenaresse "heeft ie 0,0 dieptezicht". Zullen we nog wel even bekijken als ie er is :P
Heb echt gelachen met de smid. Icaro staat al gebonden, smid komt erbij, eerste wat paardmans doet is een knuffel opeisen en nadien met zijn neus op de rug van de smid in slaap vallen als hij aan een voorvoet bezig is. Hoe relax wil je het hebben.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:24

ik heb ook het gevoel dat de VLP eventings correct gejureerd zijn :)

De dressuur bij lrv kan nogal sterk verschillen. Maar moet zeggen dat ik ook maar van 1 jury echt heb geklaagd (die vrouw die me 6de en 8ste plaatste deze winter) Maar heb toen achteraf van andere deelnemers gehoord dat zij telkens personen vooraan zet die ze kent. Dan vind ik het zonde van de tijd en moeite die je er dan insteekt.

Dressuur blijft nu eenmaal een jurysport. Dat kan soms echt frustrerend zijn. Maar voorlopig zit ik deze week op een roze wolk :o

Wat ik wel opmerk is dat sommige jury's echt wel naar het uiterlijk van het paard kijken, een mooi, groot en donker dressuurpaard heeft sowieso een streepje voor naar mijn gevoel

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:25

Ik sta geregeld vooraan met mijn smalle witte ;)

Hier is de dressuurgerief opgehaald, eentje minder om eten te geven!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:28

Ja Colorado is ook een smal eventingmanneke maar toch :) heb het gevoel dat wij net een tikkeltje meer ons best moeten doen dan iemand die met een zwarte tank komt aanzetten

Zal ook wel afhangen van persoon tot persoon natuurlijk

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:30

Icarus is ook een hele smalle.
Het is niet zozeer van de ene week vooraan en de andere week achteraan. Eerder zo ja enkele onderdelen. Die soms anders zijn en dan bij opmerking zo wat tegenstrijdig..
Moet eens opzoek naar protocols .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:48

Icaro draaft als hij gespannen is als een stickmachine: veel knie en weinig actie :') Hij krabbelt dan overhaast rond en weet amper waar hij zijn benen zet. Krijg best regelmatig de opmerking "hij loopt zo mooi" terwijl ik denk "mens, hij loopt voor geen meter". De jury's zien het altijd, en ik ben er blij om, maar heel veel omstaanders valt dat dus niet op dat hij op links zo krom is als een hoepel. ja, hij zet intussen genoeg onder maar dan wel naast de voorvoet ipv in hetzelfde spoor. Hij hangt en leunt vooraan regelmatig en komt dan niet omhoog vanuit de schoft. Ofwel ben ik zelf veel te kritisch, ofwel is de kennis van omstaanders een flink stuk minder dan ik verwacht.
Ik eindig meestal ergens in de middenmoot. Tenzij er echt dressuurkanonnen meedoen, dan kom ik aanzetten met eentje met ieniemienie pasjes :') Krijg dan wel weer regelmatig de opmerking dat hij zo'n vrolijke kop erop heeft.

Ochja, bekijk het zo: als je vrolijk kan meedraaien, des te leuker. Het blijft nog altijd een hobby waar we plezier aan moeten beleven nietwaar.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:23

Die van mij heeft ook best veel knie actie maar lot wel zeer ruim. Zonder probleem 2 voetjes over. Maar ze is heel kort in de hals en hoog ingepland en wordt als ze stress heeft snel eng in de hals. Ik probeer ze zoveel mogelijk lang in de hals te rijden en zo ontspannen mogelijk maar ze blijft natuurlijk wel zo gebouwd. Voor de lagere proeven lot ze te veel opgericht maar heeft nog de oefeningen niet allemaal onder de knie voor hogere proeven te lopen :-). Maar ja mss zal het nu ook wel goed zijn na haar rust periode om ze zoveel mogelijk lang Door de halste rijden in de oontspanning.

Wat bedoel je antonius met mijn dressuur gerief? En minder eten? Is er een paard weg dan?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:38

Haha stomme autocorrect, dressuurmerrie moest dat zijn ;) ilona is terug naar AH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 22:42

Ah ok ik was ook al aant denken...

Morgen de pony's naar de weide doen, hoop dat Icaro zich beetje gedraagt zonder zijn maatje op stal. Maar zijn buurmeisje is er nog en zaterdag nieuwe buur waar Tibor stond. Als het weer vrijdag mee zit eens testen of rijden met springzadel weer lukt.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:35

ahzo :p dacht al dressuurgerief :p liep die ook geen cross?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:09

Ja, ze had met AH al wat gecrosst op L en ik heb ze ook een seizoen L uitgebracht, was/is een echt crossmachine, in de cross echt zalig.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 08:11

Wie is AH?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 08:38

Ik kan ook niet klagen over mn dressuur. Als canch haar manieren houdt sta ik meestal ook vooraan :j.

Spannend MF! Kga de hengst eens opzoeken.

madelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:17

ziet er naar uit dat komende zondag een mooi crossdagje gaat worden..lekker fris!! :j

ik zit ook meestal wel lekker met de dressuur, maar ja blijft jurysport hè

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:26

denk niet dat hij echt bekend is hoor PP maar hij voldoet wel aan mijn eisen :)

ze had veel over ilona verteld toen ik bij AH geweest ben om naar de hengst te kijken :)

ik eindig meestal ergens in de midden omdat ze te veel stress en te eng dan loopt :(

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:15

Ik mag meestal ook niet klagen van dressuurklassering, hoewel mijn knolletje toch ook verre van een langbenig zwart dressuurpeird is :D We eindigen meestal ergens in het eerste kwart van het klassement. Heb inderdaad het idee dat er op eventing vrij correct gejureerd wordt, en dat zeker in de lage reeksen een niet spectaculaire maar correcte ontspannen proef goed scoort. Hoor deze morgen het weerbericht op de radio: zaterdag regen regen regen... Beeuuhhh. Maar inderdaad wel lekker fris voor de paarden zoals madelene al zei. Veel plezier en succes zondag! Ben al heel blij dat ik geen B rijd, zag op de site die gracht op de berg passeren, no thanks :+ hihi

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:32

@ Lene: over welke cross heb je het? :) Lille? zou me graag eens een beeld ervan kunnen vormen aangezien ik er nog nooit geweest ben.

Qua dressuur klaag ik wel regelmatig van Ferro. Hij heeft een betere bouw dan Colorado maar kan zo tegendraads zijn! Vandaag weer :( Het is heel moeilijk om hem vooraan vast te houden als je meer schwung in de draf wil krijgen, dan gaat hij kantelen met zijn hoofd etc. en zoekt uitwegen om het minder lastig te maken voor hem. Voorlopig bollen wij nog lekker L2 rond.
Op wedstrijd dan laat ik hem meestal in een normaal drafje lopen en dan is er geen probleem.