[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:25

UK_eef schreef:
Wat is het wat bietenpulp precies doet? Ik ben niet bekend met het product.

Ik moet zeggen ik vind dat die van jullie wel héél veel voer krijgen in vergelijk met de mijne. De mijne krijgt 2 x per dag 0,5 kg basis sportbrok (biks) en 3 x per dag een flinke stapel hooi.

Er is geen standaard...
En die van jou krijgt een stuk meer binnen dan die van mij. Brok zit veel meer ( suiker...) in dan gewoon los graan.

Mettee

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:37

Wauw gaat eindelijk weer goed met rijden! Steigert nog steeds maar dat is vanwege het frisse weer want na een kwartier goed losdraven was meneer super braaf!
Ook weer eens de hoogte in gegaan met springen (naja 70 cm is voor mij al heel wat) en dat ging super! Zal eens een foto plaatsen want mijn vriendin heeft foto's gemaakt, maar mijn zit is zo belabberd dus misschien hebben jullie tips! :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:40

Die van mij krijgt een mix van subli sport en basisbrok. 2x 1 schep brok per dag maar als pavo in de aanbieding dan wordt dat er ook doorgemengd. En een kwart muesli per keer. Soms 1 schep slobber per dag maar dat kopen we niet altijd. Verder appels en wortels plus een bult kuilhooi.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:48

Ik weet niet precies wat die van mij krijgt. Niet teveel krachtvoer in ieder geval want dan wordt ie nog (te) brutaler. :+ Wel veel hooi.

Leuk Mette ben benieuwd :)

Weten jullie al welke crossen jullie gaan rijden? Ik wilde de tripalon in gorssel gaan doen als voorbereiding, maar doe dat toch niet, want dan wordt het wat teveel. Mijn planning is in eerste instantie Markelo Potdijk en Westerbork. Daarna maar weer verder kijken. (Waarschijnlijk Markelo Snorrewind en misschien Ermelo nog).

Ga zondag misschien een rondje trainen in markelo bij die bulten (voor degene die de cross van markelo potdijk kennen). Mooie oefening :)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:11

Ik ga 19 feb cross training in Ermelo en dan 16 maart de tripalon in Gorssel en heeeel misschien markelo en anders pas Ermelo :)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:23

Die van mij, is trouwens dit jaar 4 jaar, krijgt 3 maal daags 3/4 biks van pavo met elke keer 2 handen lucerne van hertog. Ze krijgt 4 x per dag kuil en geef haar vaak nog plakje stro om te knabbelen, ze staat op vlas. Als ze heeft gewerkt krijgt ze nog 3/4 slobber.

Ze is wel groot.

Vandaag en gisteren gereden, veel gedraaid en achteruit gegaan, maar uiteindelijk ook normaal de bak rond:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:32

Fijn dat het nu beter gaat Mette.

Er zijn heel veel studie's geweest over bietenpulp, denk ik ook wel op bokt terug te vinden. Stond laatst nog een stuk over in de hoefslag (zag ik op facebook voorbij komen).

Bietenpulp geeft de energie geleidelijk af. Het vult goed, verteert gemakkelijk en heeft goede verhoudingen. Het werkt ook goed ter voorkoming van maagzweren.

Het is een beetje in de vergetelheid geraakt omdat het moet weken en veel mensen zien dat niet zitten. Maak gewoon na het ochtendmaal een nieuwe portie aan voor de avond en zet dan weer het ochtendmaal klaar voor de volgende ochtend.

Ik merk dat de paarden het op deze hoeveelheid goed doen. Een staat natuurlijk zwaar in het werk en de ander staat gedurende de dag buiten dus ze verbruiken ook wel wat. Shetan is natuurlijk ook nog eens behoorlijk aan de maat. Ze zijn ook nog eens allebei nog wat in de groei.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:49

madelein schreef:
UK_eef schreef:
Wat is het wat bietenpulp precies doet? Ik ben niet bekend met het product.

Ik moet zeggen ik vind dat die van jullie wel héél veel voer krijgen in vergelijk met de mijne. De mijne krijgt 2 x per dag 0,5 kg basis sportbrok (biks) en 3 x per dag een flinke stapel hooi.

Er is geen standaard...
En die van jou krijgt een stuk meer binnen dan die van mij. Brok zit veel meer ( suiker...) in dan gewoon los graan.

Ah kijk, dat wist ik al niet.

Welk merk bietenpulp gebruiken jullie dan, en/of waar kopen jullie dat?

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:00

bietenpulp kan je gewoon via je voer leverancier krijgen. Is geen specifiek merk voor volgens mij. Je moet het wel echt weken he?! Als je de brokjes zo geeft kan je je paard wegbrengen :(

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:07

Ja dat begrijp ik. Ik kwam op google alleen maar Pavo's nieuwste product tegen (Speedibeet) maar dat komt op mij niet zo denderend over.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:12

nee je moet echt even bellen of langsgaan bij een voerleverancier. DIe merk producten zit vaak toegevoegde troep bij. Hier verkopen ze het gewoon waar we ook het andere voer halen.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:26

Rianne: Goed dat je BB rondje goed ging!! beeldmateriaal? ;-)

Eef: mijn nu 3,5 jarig paard krijgt een 10tal kg hooi, 2.5 kg krachtvoer (mengeling basis + brok) en 1 a 2 scheppen geweekte bietenpulp... Ben er ook erg fan van. Ik had die van Pavo getest maar is héél duur in vergelijking met die die ik normaal heb, maar ze vonden het wel echt lekkerder (nu doet ze erg haar best om eerst alle korrels ervan tussen te eten, uiteindelijk eet ze het wel goed op. Verder geef ik ze ook nog een goede emmer warme slobber als ze gewerkt heeft: daar zijn ze echt ZOOO zot op!!!

Percy: Ben je zeker dat die verhoudingen wel goed zitten bij bietenpulp? Altijd gehoord dat de Ca/P verhouding niet altijd oke is, zou ik eens terug moeten opzoeken hoe dat juist zit... Mijn pulp komt trouwens gewoon van AVEVE (weet niet of ze dat in NL ook hebben?)

Oei Mette, steigeren is niet fijn... Hopelijk niet dat het gevaarlijk wordt? Ik ben eind september nog met eentje overrug gegaan, niet cool alleszins. Echte schrik heb ik er niet van maar ben er toch ook niet echt scheutig meer op als ze hoog gaan...

Tof Tia, stap voor stap he, goed dat ze het op het einde weer deed!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:41

Ja oliefanter heb wel een filmpje moet je even pb'en. Tis nog lang niet perfect (af en toe slechte afstand, zelf nog beetje gepruts door mn zenuwen en paard wat de dingen erom heen nogal spannend vindt).Maarr voor de tweede keer ben ik heel tevreden!

Wie ging hier trouwens ook alweer naar Ermelo crosstrainen? Ik wil graag ook een keer ergens anders heen dan Boekelo dus zat beetje te denken waar je misschien een training mee kan rijden. (Liefst niet te ver weg ivm dat ik nog niet wil dat ie zo lang op de trailer staat)

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:51

Ik ga naar ermelo! :)

Ja het is wel gevaarlijk maar ben nog nooit gevallen. Als ik ontspan en niks doe gaathet goed..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:04

Ik ga zoals het er nu uit ziet dit jaar niet crossen met mijn paard. Zij is nog zo jong in haar lichaam maar ik hoop wel een keer naar mijn vaste trainingsterrein in Duitsland te gaan. Gewoon kijken wat zij ervan vindt. Verder lekker springen en dressuren. Ik heb haar nu 13 mnd maar nog geen 6 mnd gereden door allerlei omstandigheden

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:55

Ik denk dat wij de vlietlanden als eerste cross gaan starten. Maar moeten dan wel onze eerste winstpunt in het springen gehaald hebben!

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:39

Mette via wat/waar volg jij die training? Zijn dat er meerdere of??

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:21

Nee is eenmalig, ik zal zo even de namen opzoeken wie de training geven..
Is een uur les met max 5 mensen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:54

Zo, ben weer terug uit het ziekenhuis, moest een nachtje blijven omdat het niet helemaal volgens plan was gegaan met mijn knie.

Dat van die Ca/P verhouding klopt in principe wel Olifanter maar als ze daarnaast muesli en/of brok krijgen is dat geen probleem. Zemelen kunnen ook de verhouding rechttrekken. Ik denk niet dat iemand uitsluitend bietenpulp voert over het algemeen.

Ermelo is voor ons weer te ver helaas.

Beter wat meer gedult caro29 dan te overhaast. Denk dat Shetan dit jaar er ook nog niet aan toe gaat zijn, misschien wat oefencrossen en, heel misschien, aan het eind van het seizoen.

De Vlietlanden hadden wij vorig jaar een hele slechte ervaring mee dus daar twijfel ik wel wat over. Ze hadden alle uitslagen verkeerd en niet een beetje verkeerd maar zo erg dat er iemand die foutloos had gereden zelfs een officiële waarschuwing van de knhs had gekregen wegens doorrijden na diskwalificatie. Voordat alles was rechtgezet waren we uren verder en toen klopte het weer niet.
[naam] had strafseconden die onterecht waren net zoals veel anderen en zo waren er nog veel meer dingen omdat de mensen die het moesten uitrekenen niet met het systeem overweg konden. Er kan heus wel eens iets fout lopen maar dit was wel heel extreem.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:05

Percy, ben je niet in de war met Lisse? Vlietlanden heeft normaal zijn zaken heel goed op orde, al ben ik er niet geweest in 2013.

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:05

Mette1998 schreef:
Nee is eenmalig, ik zal zo even de namen opzoeken wie de training geven..
Is een uur les met max 5 mensen!

Oke klinkt leuk, ben benieuwd!

Percy balen van je knie!

Mijn week bestaat vooral uit buitenritjes...nouja voor een keer ook wel lekker!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:11

Lielle schreef:
Percy, ben je niet in de war met Lisse? Vlietlanden heeft normaal zijn zaken heel goed op orde, al ben ik er niet geweest in 2013.

Oei, je hebt gelijk. Zal de werking van de morfine nog wel zijn :o Blij dat je het opmerkt want wij zijn inderdaad ook bij de Vlietlanden geweest, daar heeft ze BB gestart en dat was super georganiseerd dus die verdienen het niet om commentaar te krijgen. Lisse was zo'n puinhoop.

Het is vandaag hier eigenlijk best lekker buitenrij weer. Zonnetje schijnt en het is een graad of zes. [naam] is een dagje eerder thuis maar komt net van de tandarts af (daarom is ze vandaag thuis). Hoop voor haar dat ze straks nog even lekker kan gaan rijden.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:44

Volgens mij was de cross op de Vlietlanden ook afgelast vorig jaar? :)

Lisse ga ik wel starten, maar meer omdat het hier zo ongeveer in de achtertuin is hihi!

Zeker lekker buiten rij weer!

Sterkte met je knie percy!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:55

Krijgen er best veel bietenpulp zo te lezen, zal er ook eens over nadenken.

Ermelo is voor mij ook te ver voor trainingen, leuk voor 1 keer per jaar ofzo.
Hopen dat je knie snel beter gaat Percy. Gaan jullie nog wel naar Zundert? Ik als Moordrecht over 2 weken gaat, anders zeg ik het af.
Vlietlanden vind ik erg fijne cross, goed geregeld en fijn om te beginnen of klasse hoger te gaan. Is een vriendelijke cross.
Lekker buitenrijden Rianne, ook wel eens lekker :)

Vlietlanden wil ik misschien BB rijden, maar kijk wel hoe alles loopt. Eerst maar eens normaal rijden weer. Vandaag geen een keer gestopt of achteruit, eigenlijk heel fijn gereden. Wonderen zijn de wereld nog niet uit. :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:01