[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tientjeh

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:21

Ik zou niet eens een paard ergens willen hebben staan waar ze niet naar buiten zouden kunnen. Dat is hetzelfde als dat ik nooit de hele dag binnen kan zijn. Dus gun ik dat mijn paard ook niet.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:22

en ik hoop er ook eens uit weg te trekken!

al moet ik zeggen dat wij qua paardenstalling weinig merken van de randstad, maar mijn eigen "stalling" zou wel iets minder stads mogen Haha!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:23

tientjeh schreef:
Ik zou niet eens een paard ergens willen hebben staan waar ze niet naar buiten zouden kunnen. Dat is hetzelfde als dat ik nooit de hele dag binnen kan zijn. Dus gun ik dat mijn paard ook niet.

idem, dan zoek ik liever wat langer en dan maar stalling zonder luxe voor het rijden, maar het paard moet en zal naar buiten!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:38

Ik vind het gewoon vreemd dat mensen hun paarden er nog stallen, ondanks dat er geen land is waar de paarden in kunnen. Gelukkig heb ik ze aan huis, maar mocht ik naar een pensionstal zoeken dan ga ik echt voor minder luxe maar wel een weide. Hier thuis heb ik ook gewone stallen, wei, buitenbak, longeercirkel, GEEN binnenbak en ook geen warm water om te wassen of iets dergelijks en ik heb echt niks te klagen hoor!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:40

ik heb ze ook lekker aan huis staan. wij hebben ook een boerderij, dus veel extra kosten hebben we niet. Zaagsel hebben we toch nodig voor de koeien en komt ook met een vrachtwagen. Daar merkt niemand wat van dat de paarden daar ook van gebruiken. Hooi precies hetzelfde. Alleen de brokken dan, maar die komen ook met een paillet vol. Met de rest van het voer mee. Ik heb ook maar gewone stallen, weiden zat en een buitenbak. Ook geen warm water, maar dat komt er nog wel. Want dat heeft mn vader nodig voor de rest van de boerderij.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:40

Ik heb nog niet eens een buitenbak. We rijden in de wei als die niet te nat of glad is. Ook geen warm water en ook geen poetsplaats. Dat moet gewoon buiten met een koude slang.

Ik denk dat ik ook niet geschikt ben om op een pension/manege te staan met heel veel anderen. Dan zit je vast aan hun regels. Nu kan ik zeg maar gewoon 's nachts om 1 uur nog naar mijn paard (als ik dat zou willen). Ik kan ook om 2 uur mijn paarden al voeren omdat ik vroeg naar een cross weg moet. Of om 12 uur thuiskomen van een crosstraining die heel ver weg was.
Verder krijg je natuurlijk met een binnenbak te maken met dressuurmiepjes die daar willen rijden en het heel vervelend vinden dat jij daar ook geregeld wil springen. Of mensen die over mekaar roddelen.

Ik zie nu ws. alleen de nadelen. Natuurlijk zou het heel fijn/luxe zijn om een binnenbak te hebben. Zeker als je wekenlang niet in de wei kunt rijden dan is dat wel frustrerend. Maarja, ik kan nu wel doen waar ik zin in heb.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:43

Ik heb geen eens stromend water in m'n stallen. Maar huis staat ernaast, dus dan af en toe een jerrycan.
Buitenbak (20x60) mag ik van m'n instructrice gebruiken (5 min auto, 20 min in stap).
En we huren ongeveer 1 hectare weidegrond, naast de 1500m die we zelf hebben. Echter zonder de huur zouden ze ook gewoon naar buiten gaan, dan maar geen gras.
Beweging, frisse lucht en fysiek onderling contact vind ik nog net iets belangrijker dan gras.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:46

Frisse lucht zeker. Ik heb ooit een hoestend paard gehad. Dat wil ik nooit meer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:47

Helemaal mee eens Ruud. Ze komen hier buiten voor de beweging en niet om het eten. Eten krijgen ze in de stal wel.

Op een pensionstal zou ik denk wel kunnen aarden, maar aan huis is toch 100x beter.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:53

Ik/wij zouden niet kunnen aarden op een pensionstal.
Te veel regeltjes en afhankelijkheden.
Nu hebben we alle vrijheid om te doen wat we willen (ja we zijn een stelletje eigenwijzen Tong uitsteken)

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:56

Lijkt me inderdaad niet fijn om in de randstad te wonen en dan een goed plekje voor je paard te vinden.
Van de bedragen die je dan voor stalling moet gaan betalen wordt je al helemaal niet blij Lips are sealed

Ruudje: Denk inderdaad dat het slim is om met de hoge druk de tegels vaak schoon te maken Ja
En er zal natuurlijk ook wel een verschil in kwaliteit van de tegels zijn..

Wol heeft een zelfgetimmerde stal in een hoge frisse schuur. Wel stevig hoor Haha! Een grote krat als drinkbak. Ze drinkt gewoon grondwater. Verder ook alleen een slang met grondwater om te wassen. Gelukkig wel een klein gootsteentje waar ik voor het echte boenwerk een emmertje warm water kan pakken. Er is gelukkig wel een buitenbak. Vooral met zo'n jonkie wel erg fijn *LOL* Paardjes kunnen het hele jaar door naar buiten, vrij grote wei, al is het gras nu wel een beetje op. Verder worden ze uitgemest, gevoerd en binnen &buiten gezet. Trailer staat ook nog eens in de schuur en er hangt een gezellig sfeertje, wat wil je nog meer Schijnheilig

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:58

miss_jumpy schreef:
tientjeh schreef:

idem, dan zoek ik liever wat langer en dan maar stalling zonder luxe voor het rijden, maar het paard moet en zal naar buiten!

Hier ook iemand die consessies doet aan haar eigen luxe.
Wij hebben hier geen stallen waar de paarden dagelijks buiten lopen en die een binnenbak hebben. Al weinig stallen waar buiten lopen mogelijk is.
Soms, met zulk weer wil ik ook wel eens een binnenbak, alleen ik wil niet dat mijn paarden de hele dag binnen staan. Daarnaast bepaal ik heel graag zelf wat ze eten en hoeveel ze eten Clown
Ik gooi nu ook kuil op het land, ze eten niet alles op, maar dat beetje wat ze vertrappen neem ik voor lief.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:00

Ik heb ook nog nooit een paard gezien dat er niet blij van werd dat hij niet binnen stond. Ik vind ook dat paarden iedere dag even naar buiten moeten kunnen. Al is het maar op een betegeld stuk voor de stal.
En waterdichte dekens zijn er inderdaad om op te hebben in de winter. Schoon houden heeft geen zin, want vies worden ze toch wel Haha!. Ik haalde Hercules twee weken terug uit de wei. Die zat van voor tot achter onder de drijf natte modder Clown . Tuinslang eroverheen en hij was weer schoon Vork .

Ik denk dat de kans op blessures groter is als ze 23 uur pd stil staan en een uurtje explosief werken.
Machteld van Dierendonk heeft ook altijd zon mooie instelling. 9-5 buiten? Dan staan ze dus nog steeds 16 uur per dag binnen!!!

Zandkoliek kan inderdaad ook gewoon als ze zand gaan happen in de paddock. Alhoewel ik zelf ook geen hooi in nat zand zou willen leggen. Dan nemen ze onbewust ook vrij veel zand op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:01

ik ben wel erg blij met een pensionstal, ondanks het moeten schikken naar de ideeen en meningen van de stalhouder. Voorop staat voor mij een goede verzorging van de paarden, dagelijks weidegang en een goede sfeer, gevolgd door een binnenbak, springmateriaal en (beperkte) uitrijdmogelijkheden. Warm water, poetsplaats etc komen daarna pas. Aan huis wil ik absoluut niet, daarmee lever ik teveel vrijheid in.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:03

Dat van die vrijheid bij huis valt wel mee.
Het is makkelijker om goede oppas voor huis en paard te vinden dan voor de honden.
Maar nu vinden wij een week weg van huis al weer lang zat.
Een dag ongedwongen thuis is voor ons ook vakantie.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:05

Wat je zegt klopt wel Lielle... je moet altijd zelf voeren, mesten, binnen/buiten zetten etc. Je kan niet zomaar op vakantie of een dag weg, zonder wat voor de paarden geregeld te hebben. Maar toch blijf zou ik ze altijd thuis willen hebben.

@ floor: ik ken dus een paard wat NIET buiten wil staan. Staat de hele dag langs de draad te draaien en te rennen, ondanks dat die met een groep buiten staat. Ooit was het zo erg; mijn oom zette um buiten, hij klikte het paard los maar had de draad nog de hand en nog niet dicht gedaan. Het paard sprong erover en stond weer in zijn stal voor ie er erg in had.
T is ook een sch**tknol hoor, daar niet van.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:06

Mijnes lopen ook niet aan huis. Ik moet wel veel zelf doen.

Goede uitrijmogelijkheden had ik wel. Helaas is de gemeente de laatste jaren aan het "opknappen" van de ruiterpaden begonnen. Overal houtsnippers gestort die nu aan het composteren zijn. in Spaarnwoude hebben ze een soort zand/leem op de paden gestort. Geen draagkracht en ca 40cm hoog. Kan je nagaan hoe diep ze wegzakken.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:07

@rowo, klinkt als een paard met pleinvrees Tong uitsteken

Uitrij mogelijkheden heb ik in overvloed.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:12

wij willen dus tenminste 3 weken weg, dan wordt het wel wat anders. En de vrijheid om op het laatste moment een weekendje weg te gaan en zo *LOL*

Uitrijmogelijkheden hoeven voor mij niet spectaculair (a la Veluwe te zijn), een goed pad voor wat galopwerk en een rondje van een uur rustig rijden is voor mij zat.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:13

Haha... gelukkig heb ik niet veel meer met dat paard te maken. Maar toen de tijd werkte ik elke dag op de stal van mij oom en tante en had ik het paard dagelijks in de hand.

Buitenrijden kan ik hier ook prima gelukkig.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:14

Wij kunnen hier ook lekker buitenrijden. Vlakbij huis en ook vlakbij de manege van Laren. Waar ook de tripalon word gehouden.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:17

Wij krijgen nu een huis oppas op bezoek. Die voert de paarden, laat de honden uit, voert de kat en werkt gewoon vanuit ons huis verder.
Ze is niet van eoa bureau, maar doet die gewoon op mond tot mond reclame.
Voor evt noodgevallen met de dieren, zijn gelukkig de naaste buren of onze instructrice ook snel ter plaatse.
Kost niet eens heel erg veel.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:20

Ik woon nog thuis en s morgens voert mijn ma nu iig hooi en brok eventueel. Buitenzetten doet ze alleen in noodgevallen, net zoals binnenzetten. Verder moet ik alles zelf doen. T is dus nogal een geregel als ik op vakantie ga.

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:22

Mijn moeder voert ze ook 's ochtends. en smiddags doet mn vader ze naar buiten, tenzij ik vrij ben. En dan doe ik ze 's avonds weer binnen. Stallen doe ik wel altijd zelf en 's avonds voeren ook.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 16:23

Ik heb het ook niet zo op de randstad, maja ik woon er wel dus niks aan te doen.
De meeste paarden hier in de buurt komen niet 24 uur per dag buiten, en de stalling hier is gewoon super duur.
Maar er word op deze stal goed voor de paard gezorgt en alle paarden staan er goed bij, dus ik heb er niet veel problemen mee dat de paarden niet op de wei kunnen.
Dat kan hier nergens dus ik kan ook niet anders.
Niet iedereen heeft de luxe met veel ruimte, de stal waar me paard staat is omringt door snelwegen en landbouwbedrijven.
Je kan ook niet echt een kant op om uit te breiden.
Een paard aan huis lijkt me aan de ene kant wel leuk, maar denk ook dat ik de gezelligheid van de andere mensen ga missen.
Met de regels op de pensionstallen valt het wel mee, het meeste spreekt voor zich en is ook begrijpelijk.