[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:20

Ach, Ultra is ook stalpaard geweest en die krijgt al wondjes als hij naar een grasspriet kijkt... Koe
Toch staat hij met een ander (ik moet wel opletten wie ik er bij zet) en ik vind dat hij maar moet leren met anderen om te gaan. Je kunt goed merken dat hij ook mender goed is in "paardencommunicatie" als de anderen die al langer buiten staan. Maar dat leren ze wel hoor... Ja

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:21

dat risico loop je toch, mijn paard staat met 3 anderen in de wei. Ik heb alleen één voordeel, die van mij is echt de baas in de wei, maar soms komt ze ook met kleine wondjes uit de wei... daarvoor zijn het kuddedieren

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:21

Van wat kleine wondjes gaan ze ook vast niet dood.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:22

Beetje weerstand kweken Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:23

Precies.....maar ja over deze dingen (zoals weidegang) kun je urenlange discussies voeren, maar er blijven mensen die ze niet buiten willen hebben.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:26

gewoon buiten zetten, je omdraaien en weglopen.. als die van een dag of 1.2 op stal heeft gestaan en dan naar buiten gaat, hoef ik niet te kijken... Clown

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:28

Maar wellicht gaan ze dat via de toekomstige beleidsnota deels verplichten. Minimale tijdsduur dat een paard naar buiten moet.

Of dat ook overal mogelijk is, is dan weer vers 2.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:29

er is in nederland nooit genoeg wei om alle paarden dagelijks naar buiten te doen vrees ik....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:31

Zoiets kun je niet verplichten. Als het zeik nat is lopen ze de wei compleet stuk. Ik doe ze in dat geval maar gewoon in de zandbak. Hebben ze wel niks te eten. In het begin vinden ze dat wel cool. Je kunt daar heel lekker rollen. Maar na een uurtje slaat de verveling toe. Jammer voor ze, maar ze moeten het daar toch de rest van de dag uithouden.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:31

tja, dan moeten er maar wat mensen uit Haha!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:41

Ruudjw schreef:
En och, een vies paard is een gelukkig paard Tong uitsteken

Dan is mijn paard wel extreem gelukkig. Ben zaterdag 1,5 uur bezig geweest voordat ze toonbaar genoeg was om mee op concours te gaan Haha!

Heb trouwens ook een waterdichte deken. Sterke deken niet zo heel dik dus ligt nu nog een andere deken op. Deze deken heeft ze ook gewoon heel de winter op. Als ik hem af doe zie ik wel vaak echt zo’n overgang zwart-grijs Nagelbijten / Gniffelen Maar ben met Wol wel een fanatieke poetser geworden. Vrees dat als ik het niet bijhoud ze helemaal niet meer schoon te krijgen is. Maar dan is het ook vooral haar eigen poepdrol waar ze het liefst haar hoofd middenin legt Verward Verder vind ze het nu ook echt fijn met al die kriebelende haren. Ze is nu echt al 2 weken aan het verharen, plukken komen eraf. Dus misschien moet ik haar straks maar Kaal ipv Wol gaan noemen Nagelbijten / Gniffelen

Amber: Wat fijn dat Fjordy weer beter is!! Die van mij is trouwens een hele relaxte eter. Laat de helft altijd weer uit haar mond vallen, kijkt alle kanten op en soms begint ze liever eerst aan haar kuil dan aan haar brokjes. Ben wel blij dat de tandarts erbij is geweest maar qua eetgedrag is er niet echt wat veranderd. Blijft op haar dooie gemakje die brokjes wegwerken..

Rosalie: Mooie afsluiter Lachen
Leuk dat je de volgende keer L1 gaat starten!

Kim: Veel plezier bij Sofie alvast Haha!

TeeGee: Gefeliciteerd met je laatste punt! Lachen

Ruudje: Apart zeg dat je er helemaal geen strooisel overheen doet.
Heb het een keer gezien. Maar ben er niet zo'n fan van Bleef echt zo’n pisgeur hangen en zag gewoon dat lang niet alles erin trok of erg langzaam. Zeker als er een paar met veel gewicht op staat hadden ze niet echt droge hoeven aan de onderkant. Vond het meest trieste nog wel dat er ook een veulentje stond dat op de matten moest liggen. Blijft toch smeriger dan met een laagje stro/vlas/etc. Daarnaast was er 1 paard dat ze uiteindelijk af hebben moeten laten maken. Ik weet niet of er echt een verband bestond tussen de matten en de wegrottende hoeven (incl. maden) van dat paard Nagelbijten / Gniffelen.. Maar ik heb zo mijn twijfels Bloos

10tje: Fijn dat je vertrouwen weer terug is Lachen!! En gelukkig dat je er toch nog gekomen bent!

Lielle: Vervelend dat Pablo een klap had gekregen. Alweer hersteld? Hier staan ze ook met een groep buiten. Nu er wat meer paarden zijn hebben ze de paarden wel apart van de pony’s. Eerst was het altijd 1 grote groep maar nu dus twee groepen. Maar Wol staat nog steeds met 7 andere buiten. Ze is zelf vrij tam in de wei. Gaat altijd als laatste naar binnen met een andere. Staat niet zo hoog in rang en is al snel bang dat ze een trap krijgt denk ik. Pas als de rest binnen staat komen die 2 nog eens aangesjokt. Ik vind het prima. Wel blij dat ze niet zo’n behoefte heeft om hoog in de rang te staan.

Verder is Vief nu echt ziek Verdrietig
Verschrikkelijk geslapen en heb maar even een pyjama-dag ingelast. Denk dat het helemaal doorweekt geworden zijn tijdens het rijden van gisteren een beetje de druppel was.. Trouwens wel lekker gereden Haha!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:51

Scum schreef:
Zoiets kun je niet verplichten. Als het zeik nat is lopen ze de wei compleet stuk. Ik doe ze in dat geval maar gewoon in de zandbak. Hebben ze wel niks te eten. In het begin vinden ze dat wel cool. Je kunt daar heel lekker rollen. Maar na een uurtje slaat de verveling toe. Jammer voor ze, maar ze moeten het daar toch de rest van de dag uithouden.

Is er niet iemand die dan s middags een paar hoopjes hooi in de wei kan gooien? Ik zou dan bang zijn dat ze zand gaan eten. De achterste wei (waar ze het meest in staan) is hier ook heel schraal... daar gooi ik vaak verdeeld over de wei hoopjes hooi in.

@ vief: beterschap!!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:52

wij gooien er idd ook een bult hooi in, zodat ze wat te doen hebben, want vele gras staat er niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:53

Als ik geluk heb kan mijn schoonvader het doen. Maar die is er ook niet altijd.

Ik heb vanmorgen wel wat hooi in de wei gegooid. Ze hadden er allebei geen zin in, maar ik ga er vanuit dat het vanavond wel op is.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:54

ja vief beterschap!

rowo, maar een schrale wei nodigt misschien meer uit tot zandeten dan een zandbak? Als er echt niks te eten is gaan ze vast geen puur zand nar binnen werken terwijl op een schrale wei minisprietjes gras met zand naar binnen gaan...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:59

miss_jumpy schreef:
ja vief beterschap!

rowo, maar een schrale wei nodigt misschien meer uit tot zandeten dan een zandbak? Als er echt niks te eten is gaan ze vast geen puur zand nar binnen werken terwijl op een schrale wei minisprietjes gras met zand naar binnen gaan...

Klopt.... daarom ben ik er hier ook wel es bang voor en gooi uit voorzorg dus maar hooi erin. Hebben ze iig wat te doen en wat te eten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:59

beterschap vief... Goeiemorgen Lachen hahaha nog net, zo lekker weer skieeen

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:06

@vief, dat met het vocht ben ik ook wel deels met je eens.
Ik weet ook niet of ik hiervoor zou kiezen als ze grotendeels op stal staan. Nu is de wei op dit moment natter dan de stal.
En dat van die lucht klopt idd. Vandaar dat ik ook regelmatig even de hoge druk reiniger eroverheen doe. Maar de afwatering moet ook goed zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:38

Ik vind het persoonlijk ook frisser en paardvriendelijker ogen als je er gewoon strooisel in hebt.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:03

Die zwarte bodem went vanzelf hoor. En ik kan mijn stal helemaal laten doorluchten, dus dat scheelt al weer flink in de lucht. Die staat dan ook gedurende de tijd dat de paarden buiten zijn wagenwijd open.
En 's nachts alleen de stalramen.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:30

Goedemiddag!
Ik vind het ook belangrijk dat de paarden veel buiten staan. Bij ons komen ze iedere dag buiten, nu niet heel lang omdat onze bak heel nat is en in de wei kan nu niet omdat ze het dan allemaal vertrappen. Normaal gesproken zouden we ze een halve dag erin kunnen zetten maar voor onze wei moeten we een klein stukje over straat en onze 3jarige is niet zo makkelijk dus we moeten altijd met zn 2en zijn en dat lukt niet als ze er maar halve dagen in kunnen. Maar ze komen wel elke dag in de bak.

Ruud: die tegels klinken heel handig!
Vief: beterschap Ach gut
Tientjeh: fijn dat je vertrouwen weer terug is.
TG: gefeliciteerd met je laatste puntje voor het M2
Luxket: veel plezier met skien

TeZzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:41

Amber: wat fijn dat Fjordy weer beter is! Haha!
Tientjeh: super zeg! Fijn dat je je vertrouwen weer terug hebt!
Vief: beterschap Ach gut

Ik poets Money ook alleen als ik ga rijden. Hij is ook altijd vies, slaapt nog wel eens met zijn hoofd in de mest Tong uitsteken
En z'n stal is ook altijd heel vies, die mest ook overal Tong uitsteken

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:45

rowo schreef:
Scum schreef:
Dat zou dus zeker niet mijn stal worden.

Nee idd, bij mij ook niet

Eerste vereiste is dagelijks naar buiten en dan pas een binnenbak.

Dat is bij mij in de buurt dus bijna nergens.
Of het moet weer een stuk fietsen zijn, dat is met dit weer ook niet wat ik wil Clown
De meeste stallen hier in de buurt, hebben geen eens padocks dus komen de paarden nooit buiten in de winter, alleen met rijden.
Dit is nog de grootste stal en de gene waar het meeste mogelijk is, als het weer het toelaat. Maar het blijft toch nederland.
Ik heb er ook wel naar gezocht, en dit was het enigste wat mij aansprak, en lekker in de buurt.
Als je hier ook rond kijkt, in de winter staan er nooit ergens paarden buiten in de wei.
Soms wel eens een paar in een bak, op de shetlanderfokkerij achter m'n huis lopen ze wel overdag buiten.
Maja dat zijn shetlanders. En het land waar ze staan ziet er echt niet uit. Zit geen normaal gras meer op zo blubberig is het.
En manege zit hier wel op een kwartier afstand, daar heb je een binnenbak maar ook geen weidegang in de winter.
Het is dan toch vervelend dat je midden in de randstad zit, er is minder ruimte.
De grond is in deze omgeving ook gewoon heel slecht.

Wat een weer zeg Clown
Zat in de les belde me ma, maja me mobiel stond niet op stil dus hij ging af, vraagt de leraar zo wie het was, was het me ma.
Toen mocht ik opnemen. Ik moest blijven wachten tot ze er was van ik mocht absoluut niet fietsen.
Wat een wind zeg, ik woon aan de ringvaart en het water komt over de rand heen gewaaid, overal ligt water.
Me moeder is nu me broer aan het zoeken met de auto die fietst ook nog ergens Clown

Ik poets ook alleen als ik ga rijden, maar me ma was mee, en die stond te kijken hoe ik aan het uitmesten was, en pacific stond daar ook maar een beetje. Dus nouja poetsen kan nooit kwaad, krijgt paardje ook nog een beetje aandacht.
Ik moet nog uitkijken voor me ma, straks rijd zij weg op me paard Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:16

Ben erg blij dat ik niet in de Randstad woon Haha!

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 15:20

En ik blij dat ik daar niet meer woon. Vond 25 jr meer dan genoeg.