[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:57

Rowo: dat is gewoon jongigheid. En ze moeten gewoon nog hun draai vinden op stal. Hetje spit altijd zijngehele stal om en maakt een soort gigantisch plateau in het midden waar hij dan op gaat staan Clown
Tyler die piest altijd vlak voor zn stal deur waar ook zn hooi ligt en poept achter in een hoekje die is nog wel makelijk. En stuart is gewoon heel standaard.

Maar mijn oude pony Misty was zo ontsetten proper. Die poepte alles op 1 stapel en plaste altijd op 1 vaste plek. Ideaal.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:58

TeeGee schreef:
Goedemorgen!

Gister mn laatste puntje voor het M2 gereden, nu eerst maar heel hard oefenen.

TG is echt heel schoon op stal, mest netjes op een hoop.

Gefeliciteerd !

Wat zou ik dat graag willen... Poepen op 1 hoop, maar helaas PUINhoop is het

Ruud_O

Gelukkig staan die van mij op van die rubberstaltegels. Bezem er doorheen en klaar is Ruud. Paar keer per jaar hoge drukreiniger en 1 keer per jaar helemaal grondig en het blijft allemaal schoon.
Af en toe een keer sprayen met tea-tree oplossing voor de frisse lucht.

tientjeh

de mijne is wat dat betreft ook ontzettend netjes. Hij heeft de rechterhoek als 'poephoek' en vlak daarvoor heeft hij zn plasplekje. Echt zowat op elkaar, dus heb altijd maar 1 hoek dat ik echt helemaal moet schoonmaken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 10:59

Wij hebben 1 stal .. zon varkenstal, waar alles gelijk uit loopt Ja.
Maar die andere liggen rubberen matten in, maar daar blijft dus echt alles op liggen

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:01

Ruudjw schreef:
Gelukkig staan die van mij op van die rubberstaltegels. Bezem er doorheen en klaar is Ruud. Paar keer per jaar hoge drukreiniger en 1 keer per jaar helemaal grondig en het blijft allemaal schoon.

doe je dan geen stro meer geven?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:02

Ruudjw schreef:

Die tegels hebben wij ook, ideaal en mooi zacht. Maar heb je er geen strooisel overheen?

edit: @ MJ; tegelijk Clown

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:05

Ik heb wel interesse in zulke tegels, vooral als je dan zonder/met heel weinig stro af zou kunnen. Veel makkelijker in onderhoud, stuk goedkoper met de huidige stroprijzen en minder stoffig.

Dus ik hoor graag jullie ervaringen met zulke tegels!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:06

Ik vind die tegels ideaal. Eronder hebben wij roosters met een gierput. De urine gaat gewoon door de matten heen en strooisel is droger.
Ik heb er gewoon een dikke laag strooisel in liggen. Ik vind gewoon dat een paard goed zacht moet kunnen liggen en niet op zo'n mat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:07

Kaatje doet fijn alles achterin, in een hoek. En ze heeft ook nog eens een kleur waar je gewoon niks op ziet. En heel weinig wit aan de achterbenen.
Oro heeft 3 plaatsen achterin. 's Morgens bij het voeren meteen de 3 drollen eruit halen. Dan kan hij ze niet uit mekaar lopen. Om half 7 gaat hij naar buiten, en dan haal ik meestal de ene drol die in de tussentijd gevallen is ook nog weg. Scheeelt heel veel bij het uitmesten. Die van Kaatje doen we ook 's morgens.
's Avonds voor dat ze binnen gaan alleen nog wat nat eruit. Zo kunnen ze bijna niet meer de hele stal smerig maken.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:08

ik weet dat een stal bij ons in de buurt, werkt met bepaalde tegels en geen strooisel op de grond heeft liggen. 'de drollen er gewoon uithaald en dat is het!
Wil wel navragen hoe ze dat precies daar hebben?!!

Mijn paard is ook heel schoon op stal! poept aan één kant.. echt super makkelijk! En in wei rollen kent ze ook wel.. IS ze echt vies dan gaat de slang er even over heen incl over de deken!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:10

Dela schreef:
ik weet dat een stal bij ons in de buurt, werkt met bepaalde tegels en geen strooisel op de grond heeft liggen. 'de drollen er gewoon uithaald en dat is het!
Wil wel navragen hoe ze dat precies daar hebben?!!

nou graag!
want dat klinkt ideaal!
Vriendin van mij heeft pony's ook op rubber zonder strooisel, maar die pony's kunnen ook altijd de uitloop in, met zand.
Dus die liggen wel op het rubber, maar maken het daar verder niet zo vies en liggen dus schoner dan als ik Os op rubber zou zetten.

Elke dag een beetje stro wat er de dag erna helemaal uit mag is ook makkelijk.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:11

Nope helemaal geen stro meer. Is optisch wel even wennen.
Soms als het te glad wordt en ik even geen tijd (zin) heb om de hoge drukreiniger te pakken gebruik ik rapsody. Maar dan nog maar 1 emmer ofzo.

Ik heb granuflex tegels. Wegens 33 kg per 1m2 en ondermeer te verkrijgen via www.bosrubber.nl
Enige nadeel is dat de urine lucht soms langer blijft hangen, doordat het in de tegels zit. Sprayen met tea-tree oplossing werkt dan goed. Dit bind met de ammoniak.

Je moet wel een vloeistof dichte betonnenvloer hebben die onder afschot is gestort. En daarbij natuurlijk een vorm van afwatering.
Met 2 werkende ruiter (elk een eigen bedrijfje), 3 paarden, 2 honden en het huishouden, is het erg prettig om efficient de stallen te kunnen reinigen.

Mocht je het ooit eens willen zien, geef maar een gil.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:12

Aangezien ik ook niet de schoonsten op stal heb is het voor concours ook makkelijker als er strooisel in ligt.
Ondanks dat het niet nodig is eigenlijk gaat er bij mij dus wel degelijk strooisel in.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:12

Strooisel mag, maar de tegels slippen dan iets sneller dicht.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:14

Bedankt ruud, ik hou je aanbod in gedachten! De schuur waar onze paarden nu staan moet weg dus ik moet nog even kijken waar ze dan terecht komen en hoe de omstandigheden zijn! Maar het klinkt wel erg praktisch! Vooral omdat Os zo vies is in stal, we gebruiken echt veel stro en uitmesten is erg veel werk.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:46

*spuit elf meldt zich. Clown

Bij mij gaan ze ook om kwart over 7 buiten en ze komen pas weer binnen als het donker wordt. Alleen als het heel slecht is gaan ze soms iets eerder binnen. Ze hebben allemaal een waterdichte deken op, dus dekens wisselen hoeft niet (en paard poetsen doe ik pas als ze droog zijn en ik wil gaan rijden..) Ze gaan bij mij zonder bescherming op de wei, aangezien ze iedere dag buiten komen doen ze niet overdreven gek en een beetje spelen daar moeten ze tegen kunnen. Ik vind het altijd zo overdreven dat mensen hun (L Clown ) "dressuurpaarden" ineens nog maar heel even, alleen en volledig in de bescherming naar buiten doen. Heeft meer te maken met het type mens, dan het type paard denk ik dan....

Ik vind het gewoon belangrijk dat mijn paarden naast het uurtje werk met mij ook nog een eigen leventje hebben en dat werkt tot nu toe goed Ja

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:50

Verslagje van gisteren.
Gister dus een wedstrijd gehad. Springen.
Ik had me opgegeven voor de B HC en de L.

Eerst al richting Heeten, centrum Heeten was al voor een hele tijd afgesloten, dus ik dacht handig te zijn en gelijk maar langs Heeten heen te rijden en via de andere kant Heeten binnen te rijden. Bleek dat het daar ook helemaal afgezet was en nu de andere kant wel weer open was. Moest ik keren met de trailer op de weg, want er zaten hoge stoepranden langs de weg, dus kon ook niet even de berm iets in. Na wat gemartel toch de trailer en auto kunnen keren, weer terug gereden en toen eindelijk op weg naar de manege. We waren nog niet binnen, of de 1 na de ander viel in een hindernis of op een andere manier van het paard. Ook niet erg positief om te zien. Maar goed, hindernissen stonden niet abnormaal hoog en normaal starten we ook L. Dus een B rondje moet kunnen.

Toen maar rustig eens gaan opzadelen, vol goede moet. Met inspringen was hij super fijn! Dus het parcours in, Jantine natuurlijk lekker zenuwachtig en houd hem dan teveel vast, waardoor hij gewoon niet fijn zn rug kan gebruiken. Hij moet gewoon veel meer kunnen galopperen. Desondanks in de B HC 1 balkje.

Daarna even weer afgezadeld en een uurtje later weer opgezadeld voor de L. Was als 5e aan de beurt. Een paar sprongetjes gemaakt, maar hij was nog wel warm van de B. Het parcours in. Hem gewoon lekker laten galopperen, niets vas houden, gewoon lekker voorwaarts door het parcours. Helaas past de dubbel niet, dus op beide hindernissen een balkje. Daarna gewoon lekker verder gereden, alsof er niets aan de hand was. Tempo was voor mijn gevoel wat hoog, maar hij sprong fijn. Maar toch daarna nog 2 balkjes. In totaal dus 4 balken. Maar gewoon wel een ontzettend tevreden gevoel. Ik heb mn vertrouwen helemaal weer terug. Hij werd door het tempo wel wat vlakker, en daarom wat balken, maar hij sprong gewoon veel fijner. Met een fijn ruggebruik. Dus desondanks super tevreden!

Wat een lang verhaal zeg

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:55

@ tientjeh: nou super toch!!! Het vertrouwen terug is toch het belangrijkste!?

@ miriam: helemaal mee eens. 1 uur per dag moet een paard naar mij luisteren, de overige 23 uur moet hij gewoon paard kunnen zijn!

tientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:56

Rowo: Daarvoor ben ik ook gegaan. Ik ben vorig jaar in Barchem er bij de 2e hindernis afgevallen en sindsdien had ik er geen vertrouwen meer in. Maar dat is nu helemaal terug, ondanks de balkjes. Dat word vanzelf wel beter.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:56

en zo doen wij het idd ook. Raimaer en Pablo lopen van 9 tot 5 buiten (geen slechte baan) met een waterdichte deken, en echt vies zijn ze nooit. Pablo had wel laatst zijn been kapot, maar ik denk dat hij van Raimaer een klap heeft gekregen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:09

Lielle schreef:
en zo doen wij het idd ook. Raimaer en Pablo lopen van 9 tot 5 buiten (geen slechte baan) met een waterdichte deken, en echt vies zijn ze nooit. Pablo had wel laatst zijn been kapot, maar ik denk dat hij van Raimaer een klap heeft gekregen.

Dat voorkom je toch niet, je kan ze moeilijk al die uren in de gaten houden of ze elkaar toevallig geen mep geven. Calyp heeft ook wel een aantal keer zijn ijzer eraf getrapt. Sja voor dat soort dingen houd ik ze echt niet binnen.

@ tientjeh: ik ken het van dat vertrouwen. Heb er ook vaak last van.
Ik ga nu met meer vertrouwen de M in met Calyp dan de B met coriana, echt apart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:11

ze staan ook nog steeds gewoon samen, dat risico lopen we dan maar.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:12

Kaatje had in het begin wel vaak wondjes als ze de wei uit kwam. Ik denk dat het komt omdat ze bij ons haar eerste setje ijzers had. Ze heeft wel in de opfok in de wei gelopen. Maar daarna bij zadelmak maken is het het een stalpaard geweest. Heeft wel een half jaar geduurd voordat ze eraan gewend was en zonder wondjes de wei uit kwam.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 12:18

Lielle schreef:
ze staan ook nog steeds gewoon samen, dat risico lopen we dan maar.

Ja idd... hier ook hoor!