[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:29

goed nieuws Hanne! veel plezier ermee

@Antionus: had je vijzen ingedraaid? Het ligt erg slecht nu en ook bij K.C. mag je nog niet op het crossterrein.

Ik ben vandaag naar het vrijspringen geweest met mijn jonkie. Hij heeft goed gesprongen en gedroeg zich flink :)
punten vielen wat tegen maar moest vroeg binnen en was een reeks van >40 paarden.
Zag toch enkele paarden die sterk gelijkaardig sprongen maar dan later binnen moesten en 5% hoger werden gescoord. Maarja dat heb je altijd met jury's he

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:07

Fijn dat je een projectje hebt Hanne!! Hopelijk is je voet ook snel inorde!

Jaa die jury's.. Dat is altijd iets.. Zolang je zelf al tevreden bent, dat is ook al veel!

Ik ben vandaag gaan trainen in Tongeren. Super goed! Ik kijk uit naar volgend weekend met de oefencrossen.

Wat zijn jullie doelen voor dit seizoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:18

Mijn doel was eigenlijk om in april in Gavere via LRV te kunnen starten bij de aspiranten voor de eerste keer, maar helaas zit daar alweer dik roet in het eten -O- Voornamelijk dankzij die botsing tussen de hindernispaal en mijn knie 2 weken geleden. Ik wacht nog op de uitslag van de mri van zaterdag. Hopelijk niks te ernstig, dan kan ik alvast proberen om weer dressuur te gaan rijden. Les bij Bert zal afhangen vanaf het moment dat ik weer met de camionette kan rijden. Nu lig ik na 1km zowat onder het dashbord van de pijn en ik heb geen alternatief qua transport. Tot ik die knie weer pijnloos kan gebruiken wordt het behelpen en in eerste instantie uittesten of dressuur rijden lukt.

Eventing trainen wil ik dit voorjaar en zomer wel doen, op het clubterrein staan een aantal hindernissen. Eventing starten hoop ik dit najaar dan te kunnen doen bij de aspiranten.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:42

Varekaj: nog altijd niet beter met de knie? Moet wel een flinke knal geweest zijn :-o hopelijk heb je snel uitslag en betert je knie snel.

Daaph: heb de foto's gezien leuk eh. Is dat op het terrein van de cross zelf?

mijn doel/ droom is om tongeren te kunnen rijden. En dat ze het qua conditie haalt. Kweet dat voor de meeste hier tongeren peace of cake is maar denk dat het voor mijn paard en mezelf wel echt een uitdaging is.

Wij gingen normaal vandaag naar minderhout gaan maar ze gaven voor vandaag echt slecht weer uit en ook we hebben gebeld naar minderhout en je mag het terrein niet op tot na de cross van lrv blijkbaar ligt het terrein daar ook niet goed.
We zijn dan maar terug naar waregem geweest. Eerst galop training gedaan maar oh wat had ik mijn handen vol amai. Maar bon, daarna nog eens naar het crossterrein geweest. En ze was zo flink echt alles gesprongen. Ook voor de eerstkeer de grote but gesprongen. Ze was erg sterk maar wel leuk op het cross terrein.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 20:57

@Mila_furrie: kun je daar veel doen? is dat enkel op het terrein aan de oude buitenpiste?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 20:58

Jaa dat is op het terrein van de cross zelf :)

Mijn doel is met blits de L in Tongeren rijden. Heb al de grootste hindernissen kunnen springen vandaag, het 2de water, de boom het bos in met dan de trakhener er achter etc, hij pakte alles top aan, geeft wel een goed gevoel.

Ohh wat jammer dat de training niet door gegaan is in Minderhout. Goed om te weten dat we er niet kunnen gaan tot na de lrv Maar opzich is Waregem ook wel leuk! Start je daar ook?

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:00

Wat tof Hanne! Hopelijk is je voet snel genezen! :)

Ik ben vandaag op jumping geweest! Paardje liep super voor de eerste keer 1m10 :D

Hoe is Tongeren eigenlijk om te rijden? Heb deze zelf nog nooit meegereden. Vorig jaar was ik naar badminton gaan kijken dus kon ik niet meedoen.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:05

Florence: dat is idd het terrein aan de oude buiten piste.

Ja normaal start ik waregem als alles goed blijft gaan :-) heb er al jaren naar toe geweest om te groomen maar nog nooit er zelf gereden dus allemaal toch een beetje spannend.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 21:07

Qua conditie moet het wel in orde zijn. Op het laatste van de cross is er een felle berg.
Qua hindernissen vind ik dat het varieert. Ze hebben 2 waters, het 2de vind ik voor de LM niet zooo makkelijk. Niet dat er zoveel problemen zijn, maar this een combinatie van 3.
En zijn er zo een paar die vaak wat weigeringen opleveren zoals bv het bos inspringen en dan de trakehner.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:09

Amai goed zeg winnie

tongeren vindt ik wel serieus toch zeker qua conditie van de paarden. Qua hindernissen vind ik het de laatste jaren wel beter. Vroeger vond ik hem nogal dik staan zeker voor zo een terrein.

Wij gaan trouwens dit jaar naar badminton ♡

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 21:15

@mila_furie: Ja blijkbaar wel. Aan mijn knie zie je niks, juist in het midden een klein blauw stipje, alsof iemand daar een puntje heeft gezet met een balpen.
Het was een oxer en als ik me goed herinner heb ik de eerste paal geraakt, die is blijven staan. Is die tegen de paal er achter geketst en terug op zijn plek gekomen, is die blijven staan door de balken (er lagen er 2 op), ik weet het niet. Gezien dat "puntje" ga ik puur de hoek geraakt hebben.

Ik vind het gewoon zo stom. Ik vlieg 4x op 30 minuten keihard van mijn tinker en op wat spierpijn en een pijnlijke pink na heb ik niks. Ik knal eens tegen een hindernispaal en ik ben out. In de keuken hebben we krukken aan het tafel-eiland. Daarop zit je met licht geplooide benen. Soms doet dat na een kwartier zo'n pijn, als ik dan mijn knie strek voelt het alsof de hele boel in flarden vaneen scheurt.

deze zomer ga ik nog een keer naar chio aachen denk ik, als toeschouwer weliswaar :P

winnie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:15

Badminton was echt zalig om te bezoeken!! Zeker een aanrader!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:44

Florence: proficiat met de thesis! En hopelijk mag je gaan :) ! Ik duim!
PP: leuke plannen seg!
Hanne: wat een goed nieuws! Hopelijk klinkt het met die merrie, het klinkt in elk geval wel als een leuk projectje :D !

Klinkt idd als een "stomme" val Antonius, hopelijk niet te veel last van! Wel goed dat het vertrouwen voor de hindernissen er terug is! Dat is toch wel heel snel gegaan bij jou vind ik, ik zou het je niet nadoen! Chapeau!

Varekaj: veel succes met je sollicitatie!

Daaph: klinkt als een goede training! Ik hoop dat het volgend weekend iets beter weer is en niet vriest voor de oefencross... ik doe zelf helaas niet mee :(. Trainer vind me nog niet bekwaam om te springen, dus heb niets getraind. Dressuurmatig begint het wel echt beter en beter te gaan en daar ben ik ook al heel blij mee. Ik kan hem nu eindelijk er zelf helemaal "door" krijgen, en het draaien naar rechts in galop gaat ook steeds beter. Als we zo blijven vorderen dan is dat springen nog maar bijzaak want dan kan ik hem eindelijk fijn rijden tussendoor (ipv dat hij met mij rijdt :+).
Vriend heeft springles gehad met de 5j, begint ook beter en beter te gaan! Hopelijk kunnen ze het zo houden! Maar man, dat is een bloederig ding! Soms kan ik die echt tussen het behang plakken, en ik weet dat ze er niet aan kan doen, maar het is toch vervelend ze!

Vriend doet nu met de A'do mee in 60cm (wat ik eigenlijk met de 7j had ingeschreven), en met de 7j dan maar de 80cm. Het zat vol zeiden ze me, dus kon op voorhand niet meer wisselen. Had liever de 5j toch minstens 70-80 laten starten en de 7j kan wel in 90 of 1m beginnen... misschien kan ik ter plekke nog vragen om te wisselen?

De 6j was vorig jaar gewonnen in Tongeren, hoewel die nu toch geen topconditie heeft! En grappige was, hij was eigenlijk tweede maar die eerst stond die is echt VEEL te snel door de cross gegaan en had tijdsfouten omdat ze te vroeg binnen was :). We gaan normaal dit jaar ook wel gaan!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:37

Hanne: leuk dat je toch alweer iets hebt om naar uit te kijken! Herstel zal nog zo vlot gaan dan!

Daapph: training in Tongeren zag er goed uit!!
Mijn doel voor dit jaar is trachten terug vol vertrouwen M te crossen.

Florence: heb de jouwe gisteren zien springen, hij was wel braaf hoor! Misschien een beetje spanning waardoor hij nog niet helemaal door de rug sprong en vandaar mss lagere punten?
Bij mij was het in ieder geval rampzalig. Ze was doodsbang en durfde niet lopen en hield zich enorm vast op de sprong en de helpers in het midden waren ook om te huilen... Ze stonden te dromen ipv haar op te jagen, was echt niet tevreden.

Mila: Tongeren vind ik geen piece of cake hoor! Ik vind dat de dikste maar wel mooiste cross van het seizoen. Door de heuvels is hij conditioneel zwaar, maar ook de hindernissen zijn aan de maat, en al vanaf de B moeilijk genoeg. Wel allemaal eerlijk en fair gebouwd, mooi verzorgd... Vind dat een echte topper!

Winnie: proficiat met je jumping! Is dat trouwens jouw paard? Was vorig jaar nog van andere mensen dacht ik? Heb met hen in ieder geval geen goeie ervaringen -O-

Steph: je spreekt over baarle volgende week? Daar mag je de crosshindernissen toch kiezen die je neemt?

Na mijn val nu weer in Merendree heb ik overigens besloten om in waregem Lo te starten. Heeft toch weer een deukje in het vertrouwen gegeven, hoewel het niets met een hindernis te zien had, dus mijn moed zit toch weer een beetje in mijn schoenen.

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:52

Antonius: vandaar dat ik ook zei voor sommige :) ik vindt het ook 1 van de mooiste crossen van het seizoen, ik vindt het persoonlijk een uitdaging, vandaar dat het mijn doel/droom wordt om tongeren toch ooit eens te kunnen starten :) wij zijn nu al 4 jaar aan een stuk elk jaar geweest en ik vond wel de eerste jaren het dikker stond dan de laaste jaren. mss ook omdat we nu al enkele jaren gaan en mss meer de hoogtes gewent worden :) maar in elk geval wordt het voor mij zeker een uitdaging.
goed dat je waregem toch Lo ingeschreven hebt, het zal je goed doen voor het vertrouwen denk ik.
ik zou toch zelf ook zo zijn denk ik. Een vertrouwens rondje kan nooit geen kwaad.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:45

och Antonius dat is echt stom :(! Te begrijpen dat het vertrouwen een deuk krijgt. Chance dat jij zo een sterke zijt :)! Komt wel helemaal goed in waregem, u zelf geen druk opleggen ;).

proficiat Daphne met de jumpin en winnie ook! En zag er idd leuk uit trainen in T.ongeren :)!

Ik ga niet naar tongeren, die is te zwaar. Zelfs de jumping is al moeilijk op de hellend terrein. Vorig jaar was ze thans echt goed weg. Eerste water twee stops en daarna optie en domme koe die ik ben, had dan nog een stop op die smalleke waterputje, ze zat met haar voorbenen in die put. Er was daar ook een optie, die ik vergeten was, dus ik rij opnieuw aan maar dan stond ze al 5 m ervoor stil, want ze had zich wel pijn gedaan :/. Dusja had ik maar meteen de optie gepakt dan had ik kunnen uitrijden volgens mij.

Tongeren is hoedan ook de zwaarste, zowel hindernissen als terrein voor de B.

Ik heb zaterdag ook nr de renbaan gegaan, in de hoop da ze beetje haar ei kwijt kon daar. Er waren eerst geen dravers, maar dan plots toch twee, spel omzeep :+. Ze wa erg nerveus. Maar sommige keren vond ze de dravers niet zo heel eng en dan andere keren zou ze zich nog liever verongelukt hebben dan dat die dravers op 20 m passeerden :7. Tis toch ook ene soms :/. Zondag was ze dan wel stuk kalmer, dus theeft wel geholpen om haar vuur beetje af te laten.
Laatst bijgewerkt door PrietPraat op 07-03-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:51

Al gereden met het bitloze hoofdstel antonius? Wat gek dat die haar tanden zo dramatisch zijn. Ze zouden beugel voor paarden moeten uitvinden :D.

dat bitten slijten wist ik al, door de wrijving slijt er metaal weg.

je hort dat meer en meer dat ze 'afstappen' van die dubbel gebrokken bitten. Canch is wel echt nie goed met enkel gebroken bit. Mss dat ongebroken wel nog iets zou zijn, maar denk dat ze dan teveel zou hangen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:05

Nee vanavond zowel de sidepull als kaakgekruiste eens proberen. Zolang ze nie vertrekt me mij is het goed zeker ;) Heb nie veel vertrouwen in zulke dingen, maar ja, kan ze nu geen 2 weken stil zetten.
Heb trouwens net het verslag gekregen van Fi haar tanden, is echt wel erg |( Ze zal er sowieso niet oud mee worden, dat hebben ze nu al gezegd, met ouder worden zal ze steeds moeilijker op gewicht te houden zijn.
Ben nog wat aan het twijfelen welk bit ik nadien ga kopen. Heb nog een D trens enkelgebroken liggen, zal ook wat te groot zijn, maar wil eerst die eens proberen, want als ze ook echt nie loopt op een enkelgebroken, ga ik toch een dubbelgebroken kopen.

Die watertrens die ik nu heb, is blijkbaar afgesleten aan de binnenkant van de ringen, waardoor de gaten groter worden en haar mondhoek geraakt ertussen tijdens het rijden. Had daar niet bij stilgestaan, vandaar dat ze nu bus of d-trens aanraden.
Weet iemand trouwens wat dan nog het verschil is tussen bus- d of kneveltrens, in werking dan? Heb nu al gedacht om een knevel te kopen, misschien nog iets simpeler mee te sturen dan?

mila_furrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:31

ik reed ook altijd met een dubbel gebroken maar vond dat ze daar niet stabiel genoeg op liep. Een kennis had een ongebroken baucher bit liggen en heb deze eens geprobeerd, na een maand heb ik beslist van het bit over te kopen. ze loopt er zoveel beter op veel stabieler veel meer in evenwicht.

een knevel heb ik altijd weten zeggen dat dit goed zou zijn voor jonge paarden om ze gemakkelijker te laten draaien. de spilletjes langs de mond zouden de neus meedraaien en de richting die men aangeeft.

d trens heb ik geen ervaring mee :)

zo erg van de tanden. jou paard is toch zo oud ook nog niet?

Hanne_SP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:57

Oh stom van die tanden Antonius. :( Ik hoop iig dat ze er nog lang mee door kan!

Ik kan al niet meer wachten tot ik van dat gips af ben!! Zo benieuwd naar Hinde! :D :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:03

Ze is 11, maar dit is een aangeboren probleem. Haar tanden staan niet in de rij en bij sommigen zitten er veel plaats tussen, waar dan eten tussen kruipt en ontsteekt... Oplossen kan dus niet, wel minstens om de 6 maand die holtes tussen de tanden vrij maken van etensresten en ze vullen die gaten dan op met soort vulling, maar dat blijft maar beperkt zitten. Doordat die tanden scheef staan, schuren ze tegen haar kaak en krijgt ze wondjes.
Met ouder worden, zullen haar tanden steeds schever staan. Ze maakt al jaren proppen van haar hooi, maar ze krijgt nog genoeg voedingsstoffen binnen, maar dat zal op termijn dus minderen. Vandaag kan ze nog zonder probleem gras eten, dus de zomer compenseert de winter een beetje, vroeg of laat zal ze ook in het gras problemen krijgen...
Genetisch gezien is hier nog weinig bekend rond, vandaar dat ik haar 3-jarige dochter ook heb meegenomen, maar haar tanden staan perfect in de rij (gelukkig!)

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:43

@Antonius: kheb jouw paardje ook gezien geloof ik! een bruine merrie? Zag er wel al een kloek dingske uit!
Ze stak inderdaad vanalles uit, maar er waren wel meerdere paarden die de jurystoel omver liepen, enkele mensen omver liepen enz. :') Denk dat de personen daardoor in het midden een beetje 'moe' waren van de hele tijd te jagen.
Iskander deed dat zeer braaf, echt uit zichzelf hop hop erover. Maar inderdaad hij mocht meer over de rug. Thuis deed hij dat zeer goed, en toen ik hem ging bekijken was dat nog beter.
Maar uiteindelijk zegt dat allemaal niets he dat vrijspringen... Onder het zadel kan dat volledig anders zijn.

En even over je merrie, geef je ook grasmix bij? En pulp? dit gaven wij aan de jonge als zijn tanden aan het wisselen waren

Ik ga trouwens ook naar Waregem! Met ferro in de B. Daarna een weekendje rust, een weekendje dressuur en dan 2 lrv crossen.
Wou eerst geen Waregem doen omdat 3 (of 4 crossen met het nationaal erbij) toch wel wat veel is.
Maar aangezien ik niet zeker ben of ik ze allemaal kan meedoen door het slechte weer ga ze toch inschrijven en dan wel zien. Waregem is ook een top bodem he :) en geen zware cross dus in principe kan ik er niet veel verkeerd mee doen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:47

Zou de B in Waregem trouwens over 2 of 3 dagen lopen?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:01

Ja bruine merrie! Die krijgt 2 handjes krachtvoer per dag en 2 hooinetten en ze staat inderdaad vrij kloek ;) Maar liever zo, dat zijn de goedkope paarden, in tegenstelling tot mijn Fi die vanalles bij krijgt door haar tanden... Ze krijgt grasmix bij, bietenpulp niet, omdat ze ook makkelijk verzuurd en daarvoor is die bietenpulp dan weer wat minder goed... Hoezo probleempaard :P

Dat vrijspringen vind ik gewoon ideaal om ze even wat meer in de hand te pakken (beetje wassen, vlechten, terug eens op transport) en ze komen eens weg van thuis. Vind dat een heel goeie ervaring.

Dat er zoveel paarden 'moeilijk' hun ding deden, komt echt omdat er veel te weinig begeleiding was, er werd echt over geklaagd. Als er voldoende man staat die scherp opjaagt, word je niet moe. Ik had ene die zijn zweep vastzat in de bloembak, 2 die er met hun rug naartoe stonden... En dat in combi met een bang paard, dat gaat gewoon niet goed.

Als ik me goed herinner was Waregem vorig jaar enkel voor de M en PZ over 3 dagen en de andere reeksen over 2 dagen. Ik hoop het in ieder geval, dan moet ik dit jaar ook maar 2 dagen over en weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:08

Mag je zomaar vrij galop training gaan doen in Waregem? Lijkt me wel leuk om dat af en toe mee te pakken. Ik kan hier wel trainen maar als het beter weer wordt moet ik rekening houden met wandelaars etc.

Grasmix en dergelijke kan je weken. Glijdt iets makkelijker binnen. Kan je met krachtvoer ook in principe.

Ik moet zeggen, als je paard vlot te rijden is op zit en benen dat bitloos geen problemen geeft. Wel wennen qua gevoel, dat wel.