[SGW] Belgische Eventers op bokt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Re: Belgische Eventers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:58

Hier ook geen schade. Enkel wat regen en wat onweer!
Maar als ik zo op het nieuws keek, jeetje wat een hagelbollen!

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:52

Ja inderdaad, hier ook enkel wat regen. Bij iemand die ik ken uit de buurt hagelbollen dwars door de stallen, gelukkig enkel oppervlakkige wonden aan de paarden.
@PrietPraat: bij mijn vriend zijn paard heeft het geholpen van met zo een vliegenkapje te rijden over de oren, die werd daar veel kalmer van en bleef beter bij de les.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 19:56

Hier is het op dit moment heel erg vies aan het doen. Nog geen hagel, maar de lucht is wel groen.
Hopelijk houden de paarden het rustig.
Enkele straten verder is op het plein een zweefvliegtuigje moeten landen voor de storm

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 19:33

Iemand die ervaring heeft met een hackamore in de cross?

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:19

Nee sorry, ene die te hevig is?

Heb ook een vraagje... Ik wil zeer binnenkort mijn 4 jarige te koop zetten, heb echt te weinig tijd met die nieuwe merrie bij te kopen en volgend jaar staat er nog een jonge klaar om geleerd te worden. Nu mijn 'probleem'... Ik wil hem te koop zetten als toekomstig eventingpaard. Dus zullen potentiële kopers ook willen testen in het springen. Met mijn vorige die ik te koop had, 5 jaar overigens, werd ik overspoeld door geïnteresseerden en kwamen er op gegeven moment dagelijks mensen haar proberen toch wel 6 dagen op rij.
Ik wil dit mijn 4 jaarke toch wel besparen, in het beste geval kopen de 1e kijkers maar voor hetzelfde geld moeten er 10 komen vooraleer hij verkocht is... Maar ja, als mogelijke koper wil je uiteraard ook wel springen dus kan ik dit niet weigeren. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:35

Nee geen ervaring met hackamore, wel al vaak mee gereden mr nooit vr te crossen. Op cross eigenlijk ook nog nie echt gezien, jumping wel.

Hmm moeilijk, ik zou gewoon kijken hoe het loopt? En 'ingrijpen' indien nodig. Enkel serieuze kopers/genoeg ruiters uitgebreider laten testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:36

Ik zou dan persoonlijk beperken tot 2 à 3 kijkers/week, zeker als ze ook willen springen en en er waarschijnlijk ook even mee naar buiten willen. De hoogtes zou ik ook beperken tot pakweg 70cm. Het zou niet voor het eerst zijn dat een potentiële koper plots wil zien hoe hoog paardlief kan halen en de hoogte gaat opdrijven. Uiteraard kan je als verkoper daarbij wel ingrijpen maar goed. Op zich is een eventingpaard ook interessant voor de (basis)springsport omdat ze goed voorwaarts zijn en in principe nergens naar kijken.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 21:48

Te hevig niet, maar ze denken dat castor beter zonder bit gereden wordt omdat hij te gevoelig is in zijn mond. DA is thuis geweest voor nogmaals de tanden na te kijken, maar daar was niets mis mee maar hij zei ook dat hem zeer gevoelig was.

Probleem is bij hem dat hij geen gelijke druk pakt op de teugels. de ene keer is er druk op de linkse en dan helemaal niets op rechts, de andere keer is het omgekeerd, dan komt hem helemaal niet aan het bit en als je gaat springen en je opent bv links of rechts , dan springt hem soms door de teugel uit.

Dressuurmatig is niet het probleem. Hij loopt goed, soepel ,los,... Wijken en schouder binnen waards etc zijn allemaal geen probleem voor hem. This voornamelijk tijdens het springen.
Als iemand anders een oplossing weet hoor ik het graag :D

Wat betreft verkopen:
Ik weet niet hoeveel tijd je zelf hebt om te verkopen? Maar toen ik laatst mijn paard verkocht, kon ik zelf meestal maar op woensdag of in het weekend. Meestal zijn dat ook wel de tijden dat de mensen konden.
Als je merkt dat er echt veel vraag is, dan zou je het gewoon verspreiden gelijk jij denkt dat het beste is. De hoogte beperken zou ik niet doen, alle natuurlijk geen 1.30 laten springen, maar je wilt als koper toch ook een beetje weten wat je koopt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 21:58

Misschien ongebroken rubberen trens?

Op zich heb ik geen haast met de verkoop, deze zomer heb ik iemand die mij helpt met op en af zadelen en wat longeert, dus tot sept is het wel te doen. Anderzijds twijfel ik altijd lang vooraleer ik ene te koop zet, ook bij deze want ik denk dat er heel fijn paard van zal komen, maar eens ik dan besloten heb, laat ik het liever niet te lang aanslepen...
Denk dat ik misschien begin met enkel te koop aanbieden op mijn fb. Zo bereik ik wat minder mensen en mss zit er daar wel iemand tussen die zoiets zoekt. Krijg ik geen reacties, kan ik nog steeds adverteren. En idd het aantal bezoeken beperken. Doe dat echt niet graag ene verkopen |( zijn toch altijd vreemde mensen die op half uurtje tijd even hun mening komen geven over je paard dat je toch met zorg behandelt en rijdt en tracht een goeie opleiding te geven...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 22:13

Ja een ongebroken rubberen gaan we ook nog proberen. Wil wat verschillende proberen om te kijken waar hij het beste op loopt. Misschien laat hem zich dan ook makkelijker rijden in de cross.

Ja pff zo verkopen, this ook niet voor mij weggelegd. Ik probeer meestal nog een beetje contact te houden. Maar, toch doet het altijd zeer.
Wat voor iets is je paardje? Misschien kom ik toevallig iemand er voor tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:13

Ik ben veranderd van een gewoon hoofdstel met dubbelgebroken bit (bustrens) naar een rambo micklem met enkelgebroken watertrens. Paard hier is ook erg lastig met het aannemen van druk in de mond. Met deze combi is dat toch flink verbeterd, hij laat veel makkelijker los, dramt er niet meer doorheen en geeft veel vlotter na als je je been er wel goed bij houdt. Bij dressuur is het 1 ding, voor springen is het hier wel de uitkomst geweest. Hij doet het zo graag dat hij simpelweg de neus eruit ging duwen en drammen om dan als een platte kak naar de hindernis te gaan en als dezelfde platte vijg er overheen te gaan ipv lekker verzameld te blijven. De micklem geeft tikje meer druk op de neus, bit ligt tikje stabieler heb ik de indruk en dat maakte al een hoop verschil :)

Al twijfel ik nog om eens een lage neusriem te proberen, maar heb er geen om te testen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:31

Is soms zoeken hè waar ze best op reageren. En dressuur kan je genoeg oefenen, maar een cross rij je nu eenmaal niet elke week...

Diegene die ik ga verkopen is een 4 jarige ruin van pommeau du heup x obourg x Mamori xx, deze winter op 1m74 gemeten maar denk nu nog iets groter, moet nog eens na meten. Fijn gebouwd paard, type volbloed, maar niet heet te rijden. Wel voorwaarts maar braaf. Hij heeft net 2 maand rust gehad, opstappen en wegrijden. Ik ga geregeld wandelen en ben telkens alleen, geeft geen enkel probleem. Heeft paar winterjumpings gelopen en 2 crossen in Heusden meteen foutloos en binnen tijd. Makkelijk te rijden, simpele mond, goed aan het been... Heel leuke allrounder. Mocht iemand iets horen die zoiets zoekt, geef maar door!
Ik heb nog foto 's van vorig jaar maar niets recent. Na de examens komt er hem iemand op foto zetten en dan zet ik hem effectief te koop.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:49

Is da die vos?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 23:00

Als ik iemand weet, zal ik hem doorsturen!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:59

Ja die vos

Aldislamp2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 08:51

@Antonius: Ik weet misschien wel iemand die geïnteresseerd zou kunnen zijn. Het meisje dat in Tongeren haar paardje zijn been gebroken heeft in de cross is opnieuw op zoek naar een leuk allround paard. Als je even je gegevens stuurt in PM en gegevens over het paard, dan wil ik dat wel doorsturen naar haar.

@Daaphh: mijn paard is ook heel gevoelig en reageert het best op kneveltrens of dubbelgebroken appelbitje met Mexicaanse neusriem, op een gewone neusriem kan ik die niet rijden.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:22

Iemand springzadel te koop trouwens of dat jullie weten?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 10:30

Mmm nee, ik weet niet echt iets direct.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:57

Ik heb eventueel 1 te koop, ben al een hele tijd aan het twijfelen of ik het hou of niet.

Situatie als volgt: ik heb al 10 jaar een zwarte forestier waar ik supergoed op zit, zit er muurvast in en ideaal voor jonge paarden. Begint echter serieus te verslijten en had geheel per toeval bij Verhoestraete in Maldegem een lichtbruine forrestier gezien aan -30% omdat ze gestopt zijn met die leverancier. Had het gekocht, maar blijkt toch een ander model te zijn en het zit wel goed, maar meer 'erop' ipv 'erin als je mij begrijpt :D maar zo heb ik al 1 van een ander merk, ik wou graag ene waar ik 'in' zit voor zadelmak te maken.
Heb er dus 10x mee gereden en ligt nu al 3 maand in de kast... Eventueel dus te koop, maar zet het niet 'officieel' te koop omdat het eigenlijk ook niet in mijn weg ligt, en het wel een kwaliteitszadel is dat ik goedkoop heb kunnen kopen...

Enfin, lange uitleg, mocht je interesse hebben, hoor ik het wel ;)

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:01

Heb lang met forestier zadel gereden (wel op héél ander type paard dan de mijne) maar had zelfde gevoel. Kzou nu toch graagweer zadel hebben waar ik net zo goed blijd zitten als tspringzadel waar ik nu mee rijd (zeker met haar trucen soms, heb ik liever zadel waar ik echt het gevoel heb vast te zitten). Welk model en (boom)maat is het juist?

Ik hou het in gedachten!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 12:06

Ik heb op dit moment een Passier Eventing zadel (wel niet te koop) Maar het is echt een top zadel! Je zit er echt vast in. Heeft fijne knie steunen.
Ben blij met het zadel, misschien als je het ergens 2de hands vind, vind ik het zeker het proberen waard.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:08

zitmaat is 17 maar heb geen idee welke boommaat of model... zal eens kijken.

Mijn andere zadel is Selle Liberté, het vroegere Saint-Lourdes. Zit ook wel fijn vind ik, geen grote knieblokken, maar toch veel steun en dat wil ik wel. De meeste springzadels zitten voor mij de knieblokken te ver naar voor en dan heb ik geen steun. Wel duidelijk mindere kwaliteit dan bv die forrestier, maar is natuurlijk ook andere prijs...
Ik heb nog een eventingzadel van Selle Liberté geprobeerd, model Tim Lips, maar daar zat ik echt slecht op. Mijn knie kwam ruim 5 cm tekort om aan het blok te raken...
Maar er zijn maar weinig springzadels waar ik goed op zit. Dressuurzadel is Prestige en heel tevreden van, maar de springzadels van prestige kan ik niets mee doen.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 14:42

Ik rij nu met de meredith van prestige vr te springen, daar zit ik echt heel graag op. Maar die past nieuw niet in mn budget :o. Dressuur heb ik een lamicell aphrodite, rij ik ook heel graag mee, die heb ik speciaal gezocht om zo een te kopen. He

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 17:30

Dressuur heb ik een kieffer, heel leuk zadel, zit fijn.

Gisteren springles gehad met blits. Ging goed, bij het opzadelen was meneer aan het schuren, geraakte hij in paniek omdat hij ergens bleef achter hangen. Aan onze trailer hangt zo een elastiek, dat als ze wegspringen, het ofwel meegeeft ofwel breekt. Helaas brak deze niet dus bleef hij maar trekken en in paniek rond springen. Helaas lag mijn zadel al op, dat viel, maar hing aan de borstriem dus bleef zo voor hem hangen.

Aangezien het touw maar niet wou breken hem ik me er tussen gezet en het touw los getrokken, helaas schoot mijn duim tussen de veiligheidshaak en het touw. Ligt helemaal open en is super dik. Denk niet gebroken, maar goed doet het toch alle sinds niet.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:22

Auw pijnlijk :\. Is het beter vandaag? gaat het nog lukken voor examens te schrijven ;)?