[SGW] [HK] 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiahastrona

Re: 4 jarige cross-toppers (in spe)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:22

Leuke foto Rianne
Leuk Mette, mooi terrein
Fijn dat Daimler relaxed is, is wel fijn als ze mee zijn.

Bij mij gaat t even minder. Ben er donderdag afgevallen | ;( . Ze is laatste tijd erg zenuwachtig, schrikt echt van elk geluidje of beweging (blaadje bijv). Ze doet dan erg stout, wat ik wel wil afstraffen, maar als ik filmpje terugkijk zie ik dat ze ook loopt te knijpen met haar staart.
Heb er vandaag dus eerst weer aan de longeerlijn op gezeten met bp. Na een kwartier was ze redelijk te sturen en ben ik los gegaan. Eerst wam ik niet eens aan de enge kant van de bak. Toen mijn vriendin aan die kant ging staan, liep ze wel gewoon rond. Lijkt mij dus vertrouwen wat ze mist (wat ik van de week dus ook niet echt kon geven, was al blij dat ik rond kwam en erop bleef zitten). Ga nu weer paar keer samen met iemand doen, hoop dat het dan weer snel beter gaat.

Vind t ook irritant dat ik zelf onvoldoende vertrouwen had/heb. Als ze eenmaal loopt, loopt ze heel fijn. Hoop dat bokken en springen ophoudt want heb last van mijn rug.

Tips?????

__Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:28

Tiahastrona wat balen! :(:)
Ik zou denk ik proberen om niet teveel aandacht aan die enge kant te besteden en gewoon veel voorwaarts te rijden en heel veel figuren, zodat ze de aandacht echt op jouw heeft gericht en geen tijd heeft om te denken aan alle enge dingen.. zou daarbij dan even niet zo letten op hoe ze verder loopt..
Weet niet of het werkt maar meestal als mijn paard iets eng vind kan ik het beste gewoon dom door rijden en dan op een gegeven moment 'vergeet' die dat het eng is en loopt ie er gewoon langs. Succes in ieder geval, erg lastig...

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:33

Wil ik wel, maar kom de bak niet rond.

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:57

Oei Tia, da's minder. Hopelijk heb je niet veel last meer van je val?

Hoe is ze in de hand en vanop de grond? Als je zegt dat ze weinig vertrouwen heeft, dit eerst terug op die manier terug proberen opbouwen? Haar bruskeren in het rijden heeft hoogstwaarschijnlijk niet veel zin dan, zeker niet als ze je als reactie eraf bokt... Tenzij je toch zou denken dat het meer testen is, dan bp aan en haar overbluffen, maar je geeft aan dat het dat waarschijnlijk niet is?
Eventueel met een ander paard dat veel vertrouwen geeft of ze kent terug wat opbouwen? En langzaam aan je terrein terug wat uitbreiden, eerst op de volte waar ze zich wel goed voelt, en zo steeds maar wat verder en met je stem en vertrouwen...

Wat wij ook doen is met een heel ervaren paard naar buiten met zo'n paarden. Daar heb je lef voor nodig maar vaak zien ze dan zóveel dingen dat ze het vergeten om lastig te reageren op jou. Zo blijven opbouwen en ondersteunen met je stem. Natuurlijk kan dit niet als ze echt gevaarlijk doet uiteraard...

Mijn examens bijna gedaan en dan ga ik stilletjes terug wat opbouwen onder het zadel, tenminste als het zadel wat ik nu mag testen mij ligt. Het is er nog altijd niet van gekomen ermee te rijden...

Ik kijk er zó naar uit om terug intensief te kunnen werken met een paard. Ik heb vroeger altijd voor eigenaars gereden en doe dat nog wel, maar veel minder intensief.. Meer om met een paard eens te wandelen of te springen en of wat de basis aan te leren maar da's niet hetzelfde natuurlijk als ergens kunnen voor gaan met een paard en dagelijks kunnen trainen en vooruitgang maken... Ik vind mijn eigen paard nog te jong ervoor, ze is echt laatrijp precies... Ik wil haar liever nog wat langer kunnen rijden dan nu teveel te vragen en het dan verpesten voor later. Hopelijk kom ik dus snel een paardje tegen waar ik wat intensiever mee aan de slag kan.

Leuk Percy, Daimler lijkt echt een heerlijk paard om te hebben en rijden!

Sjieke foto, Rianne!! Ervaring komt met de km's he. Ze ziet er alleszins prachtig uit, helemaal mijn type :-).
Tof Mette, houdt ons dan maar op de hoogte hoe het geweest is!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:27

Lielle schreef:
alvast een balletje opgooien, zijn er mensen die interesse hebben in een hartslagmeterclinic? Twee jaar geleden hebben we dat ook georganiseerd, en dat zag er toen zo uit:

Lielle schreef:
Carolien Munsters van Moxiesport (http://www.moxiesport.nl) zal die dag namelijk een workshop ‘Training en analyse van het sportpaard’ verzorgen over het trainen met een hartslagmeter. Hierbij krijg je de gelegenheid om tijdens een crosstraining, die door Rob Janssen wordt gegeven, gebruik te maken van een hartslagmeter, waarbij zowel van ruiter als paard de hartslag wordt geregistreerd. Tijdens de les, die dit keer anderhalf uur duurt, zal ook regelmatig stilgestaan worden bij deze meetresultaten. Bovendien krijg je deze naderhand thuis gestuurd. Voorafgaande aan de training zal Carolien een inleiding houden over de basisprincipes van trainingsleer, gericht trainen voor de eventingsport en het gebruik van de hartslagmeter hierbij.

datum is bekend, het wordt 10 mei en zal plaats vinden in Hernen. Op korte termijn meer info over kosten en opzet.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:16

@lielle: dat gaat het voor ons niet worden. Dan is er ook een springconcours hier in de buurt waar ik wil gaan starten. Jammer!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:04

Bedankt voor de uitgebreide reactie Oliefanter. Ze bokt me er niet af, ze draait elke keer heel snel en groot weg of schiet weg. Dat doet ze dan zo dat ik niet opblijf (heel stom, heb dit nog nooit gehad en heb er genoeg zadelmak gemaakt of gereden.)
Het heeft denk met vertrouwen te maken, probleem was er eerst niet, maar ze is paar keer heel erg geschrokken aan één kant van de bak. Eén keer zo erg dat ze zelfs viel. Ga gewoon rustig beginnen, en dan aan de makkelijke kant vd bak, steeds verder uitbreiden of het rondje groter maken. Ik wil er wel de tijd voor nemen want vind vertrouwen en een goede band belangrijk. Ze moet echter wel "normaal" doen, want wil ook geen ongelukken. Als ze zover opzij springt dat we vallen wordt t minder.
Naar buiten vind ik ook een goed idee, doe ik ook wel, maar wil nu niet meer alleen. Er moet dus iemand tijd hebben en het moet licht zijn, dus dat maakt het soms moeilijk.

Even geduld Oliefanter, even tijd voor school, komt vanzelf dat je meer gaat doen. En anders misschien kijken of je nog eentje erbij kan rijden.

Voor mij gaat het in mei ook niets worden lielle, jammer

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:58

Leuke foto Rianne!
Wat lastig Tiahastrone. Ik denk ook wat Oliefanter zegt, naar buiten en verschillende terreinen kan helpen. Is grondwerk misschien wat om zo je leiderschap meer te versterken en weer vertrouwen te creëeren tussen jullie. Hoop dat je er uit komt, succes!

Oliefanter jij ook succes met je studie, straks heb je alle tijd en kun je er extra van genieten.
Percy, fijn dat Daimler zo gelaxt is, lijkt mij heel prettig om zo veel leer ervaren op te kunnen doen.

Ik had besloten om toch voor regio trainen te gaan in lunteren, dan bij Alice. Helaas lunteren is vol... Leek me een hele goeie leer lessen voor ons. Ik bekijk deze week of het haalbaar is bij Alice, het is al over 2 weken.... Momenteel nog al veel in mijn agenda staan.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 09:14

@thia: is het een idee om te proberen met longeren aan de enge kant van de bak haar vertrouwen daar terug proberen te krijgen? Dan kan jij er in ieder geval niet naast liggen...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 14:39

Ik lees hier af en toe wel wat mee en kan me heel erg vinden in je verhaal Tia.
Hier ook een paard die bijna 4 is en quasi hetzelfde reageert als die van jou.
Ik kan met mijn paard gaan wandelen en dan schrikt hij nergens van, we gaan op oefenjumping en oefendressuur, geen schrik, wel beetje spanning maar hij springt nergens weg. In de eigen bak daarentegen springt hij geregeld eens opzij of draait zich heel snel om. Ik ben er wel altijd blijven opzitten maar ik merk dat ik hem intussen al vrij veel opsluit tussen hand en been wat ik eigenlijk niet wil doen met zo een jonkie, maar ik vertrouw hem niet genoeg om vrijer te laten...

Ik longeer nu eerst buiten 10 minuten en ga er dan op en dan is zijn 'schrikkerigheid' vrij goed onder controle. Binnen longeren heeft geen effect, ik vermoed dus dat het bij de mijne puur frisheid is en niet zozeer gebrek aan vertrouwen aangezien hij op vreemd terrein alles vanzelf doet. We hebben zelfs een crosstraining gedaan waarbij hij op niets stopte of echt keek...

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 21:26

Jou verhaal lijkt erg op dat v mij Antonius. Ik denk dat ze ergens anders braaf is omdat ze dan veel indrukken krijgen. Heb die van mij nu ook vaak te veel opgesloten, maar dan loopt ze wel het fijnste. Hou het inderdaad ook in de gaten, dat ik als het kan wel weer stukken meer vrijheid geef.

Vandaag wel fijn gereden, zeker vergeleken met vorige week. Wel stukken achter stalgenoot aangereden, maar dat maakt me niet uit

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:36

Tiahastrona schreef:
Vandaag wel fijn gereden, zeker vergeleken met vorige week. Wel stukken achter stalgenoot aangereden, maar dat maakt me niet uit

Wat fijn dat het goed ging :)

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:00

Joepie, examens gedaan!!

Goed Tia, je geraakt de goede weg wel weer op!! Achter stalgenoot aanrijden kan inderdaad helemaal geen kwaad!

Ik heb een zadel te leen van een vriendin, dressuur weliswaar (prestige doge). Hij lijkt op het eerste zicht zeer goed te liggen, ik hoop echt dat ik er vandaag of morgen eens mee kan rijden!

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 18:58

lekker dressuur rijden :D

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:32

@ Oliefanter: lekker genieten!

@Tiahastrona: heb gisteren vaak aan je gedacht, tijdens het rijden. Ze deed precies waar jij het over had, steeds maar willen om keer en niet langs een hoek willen gaan. Bij haar was het ook echt frisheid, heb maandag niet kunnen rijden en dat merk je bij haar wel altijd als ik een keer oversla. Normaal gaat ze dan lichtelijk steigeren, als ik op dat moment haar een lichte tik geef met zweet en been voor voorwaartse hulpen dan houd ze op, en is ze wel te richten op mij. Maar ik moet haar dan wel flink door rijden, dat ze geconcentreerd blijft bij mij. Gisteren was het niet voldoende met deze aanwijzing, ik heb haar in galop gezet en flink wat rondjes laten galopperen. Daarna was ze helemaal gehoorzaam en hebben we heerlijk gereden. Het was duidelijk ze moest haar ei kwijt.

Misschien help het bij jou ook, meteen met de galop te beginnen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:01

Oliefanter: goed bezig +:)+

Tiahastrona: ik heb even moeten nadenken alvorens te reageren. Op dit moment rij ik nog geen deuk in een pakje boter. Alles wat ik weet en kan is in het verleden.

Je bent je bewust van het probleem en weet waar het ligt. Daarmee heb je al de helft gewonnen. Natuurlijk versterken jullie elkaar nu maar daar komen jullie zeker en vast doorheen. Wat ik van jou gelezen heb ben ik er van overtuigd dat jij hier een oplossing voor kan vinden. Paardrijden zou wel gemakkelijk zijn als we niet regelmatig tegen problemen op zouden lopen. Hoe simpeler je bent als ruiter, hoe gemakkelijker het is. Dan kan je blaten dat je op zeker niveau aan het rijden bent, zoals je hier soms tegenkomt, maar de echte training telt. Ik denk dat jullie een hele leuke combi gaan worden.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:12

Bedankt voor de reacties weer :)
Ben dus niet de enige die af en toe een probleem heeft :D . Doe ik ook als ze fris is Neesa, galopperen, helpt wel goed. Geloof ook dat het allemaal goed gaat komen Percy, ben nog steeds erg blij met haar <3

Vanmorgen super fijn gereden, was alleen op stal. Lekker in het zonnetje gereden en nergens van geschrokken *\o/*

Komt allemaal goed met onze puppies

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:30

Tiahastrona schreef:
Vanmorgen super fijn gereden, was alleen op stal. Lekker in het zonnetje gereden en nergens van geschrokken *\o/*

Komt allemaal goed met onze puppies

:j wat fijn, lekker van genieten!

Oliefanter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:15

Super Tia!!

Ik heb juist hetzelfde gedaan :D , iemand opgetrommeld en gewoon een stukje over de baan. Zadel ligt in mijn ogen zeer goed en heeft tijdens de rit ook niet verschoven... Alleen kijken om ze nu terug te laten beslaan misschien, haar hoeven waren na de rit weer flink wat gesleten precies. Ze was wel zeer braaf (altijd op wandeling maar zeker nu ik 6 weken niet gereden had) en verschiet van niets, nu hopen dat we in de piste ook wat aan de bak geraken!
Nu terug wat opbouwen hoop ik, 2x per week longeren, een keer wandelen en een keer pistewerk onder het zadel moet haalbaar zijn denk ik.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:07

Fijn dat het nu zoveel beter gaat! Ze hebben inderdaad allemaal weleens zo'n periode.

Ik heb een ander probleem: een compleet verliefde dochter alleen heeft haar liefde vier benen, zag opeens deze foto op mijn facebook verschijnen :D

Afbeelding

Ze heeft gisteren voor het eerst een parcourtje rond gesprongen op school met rare dingen onder de hindernissen en hij deed het allemaal zonder aarzelen. Ben echt benieuwd hoe hij het straks gaat doen in de cross.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:37

lieffff

Neesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:52

Smelt! Beloofden paard, voor de toekomst. Springen zonder aarzelen top!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:10

Leuke foto Percy!

Bij mijn paard hebben we waarschijnlijk de reden gevonden van het bokken. Zadelmaker is geweest. Het dressuurzadel wordt breder en het springzadel was wat met het kussen. Komende 2 weken zijn mijn zadels weg voor de aanpassingen. Ik heb nu een leenzadel en die wil ik heel graag testen. Alleen had de zadelmaker liever niet dat ik dat in mijn vreselijke modderbad ging doen, staat mijn paard al 1,5 week stil en is ook nog eens de manege bezet. Oh ja vergeet ook de sneeuw niet die er aan komt volgens de geleerden :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:48

Vervelend Caro29. Meen je dat nou over die sneeuw? Had er nog niets over gehoord. Wat voor zadel heb je nu in bruikleen?

Ik wacht nog op een ander dressuurzadel voor Daimler. Mijn zadel past perfect op hem maar daar zit mijn dochter niet lekker op. Dat zadel is echt ideaal voor mensen met lange benen maar mijn dochter heeft mijn lange stelten niet geërfd en kan er daardoor niet goed op zitten. Wel jammer want dat is een superfijn zadel, een euroriding diamant.

Andere springzadel ligt goed op Shetan maar daar moet de zadelpasser van school nog even naar kijken. Die gaan we hoogstwaarschijnlijk wel kopen.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:00

Trainen gaat hier weer goed, oefenparcours gesprongen gisteren en dat ging goed!
Volgende week voor 't eerst weer concours en dan maar beslissen of ik echt naar de cross training ga!

Mag eigenlijk niet meer mee praten hier, aangezien Epke in het nieuwe jaar 5 is geworden haha! :') :')