[SGW] [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AntheaV

Re: [HK]Muts mee met SGWay! (deeltje 9)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:26

tnx Haha!
Floor: 38.67% (handig, dat paardenfokken.nl Tong uitsteken)
Ze heet trouwens Waihilleke Nagelbijten / Gniffelen Ach gut

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:27

welkom terug JN! Fijn dat je vakantie geslaagd was Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:28

Leuke foto Anthea! Mooi beestje hoor.
PB: onder peesbeschermers is het minder dan onder bandages, maar ook nog flink hoor. Als ik na het rijden de peesbeschermer eraf haal is haar hele been nat. Maar doe je die bescherming echt altijd om of alleen in het begin? Want na een tijdje zijn ze toch gewoon gewent aan het naar buiten gaan, en doen ze helemaal niets meer?
Ik ben ook heel erg voorzichtig met Vorstin, maar ik probeer niet door te slaan. Anders kan je net zo goed je paard de hele dag in de box laten staan en voor de rest niets doen. Alles is wel gevaarlijk..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:38

Nee, altijd bescherming. Maar ze gaan bij ons hooguit een uurtje naar buiten. In de zomer gaan ze wel wat langer op het land. Zo'n 2 uur ong. kan ook niet langer, want er moeten er meer naar buiten en ze gaan altijd alleen.
maar bij mij zijn de benen nooit nat hoor.
En gek blijven ze wel bij mij. en dat ligt er niet aan dat ze teweinig buiten komen, want ik rijd ze praktisch iedere dag en ze komen ook nog iedere dag eventjes aan de longe.

Anthea: Aansprekend paard heb je!!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:42

Jipje: Mn vader weet van de prijs ja Tong uitsteken Die was niet blij. Gelukkig moesten mn moeder en ik net weg toen hij erachter kwam.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:51

Ik doe zelf nooit wat om de benen als ze naar buiten gaan(behalve Urby, die kreeg altijd springschoenen om Clown ). Ze lopen bij mij de hele dag buiten en dan wordt het me te warm onder die dingen en ze slopen het dan toch Clown

Snap het wel dat mensen het bij de dure sportpaarden die maar even buiten gaan wel doen. Op de stallen waar ik her en der gezeten heb ben ik ook niet anders gewend

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:18

Hier llopen ze ook hele dag buiten. Ik heb ze nog nooit wat om de benen gehad als ze naar buiten gingen, maar ja dat kan ook niet als ze zo lang lopen. Kan nooit goed voor de benen zijn. K heb ook nog nooit wat gehad met paarden die zich bezeren op de wei ofzo, dus laat ze maar lekker de hele dag lopen. Op stal de hele dag is ook niet goed.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:28

luxket schreef:
Vief gefeliciteerd met je puntjes

Amber geweldige foto, was dat bij henk jan?

Heb net heerlijk geskieed.. tis wel koud buiten, zo ff naar de winkel en dan nog ff zwemmen.. Vanaaf ff de kroeg in denk ik... Stond al om half 10 op de piste vanochtend Haha!

Ja Was gisteren oefencross !

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:59

Vief: Gefeliciteerd met je winstpuntjes! Lachen
Amber: Geweldige foto, hahaha! Haha!
Anthea: Ziet er leuk uit je nieuwe paardje! Ja
JN: Fijn dat je vakantie goed was!

Vandaag in Riel gesprongen! Lachen Greco klassiek een weigering, progressief foutloos en net geen prijs.. Voor Joery de 1e keer L, was wel zenuwachtig Schijnheilig!
Klassiek een pechbalkje. Veel mensen kregen er een misafstand, Joery kwam wel goed uit maar helaas een balkje! In het progressief foutloos en ook nu weer net geen prijs! Maar wel heerlijk gereden! Haha!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:04

Toch een verdiende winstpunt *LOL*

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:22

pb die an mij gaat ook met voor en achter bescherems om het land/padock op dus dezelfde rede die jij hebt, ik zou me zelf voor me kop slaan Knipoog
En kwa hitte valt het wel mee, anders zouder de top ruiters het ook doen.. die paarden lopen altijd met bescherems om ook op stal Knipoog

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:48

Gefeliciteerd Loes!
Corien, qua hitte valt het echt niet mee! normaal gaat er gewoon een luchtstroom langs de benen, nu niet. Als ze dan nog bewegen (en dat doen ze heus wel, struinen is ook bewegen) worden de benen dus extra warm omdat de warmte niet wegkan. Dat argument van topruiters doen het ook vind ik geen reden. Als zij in de sloot springen doe jij dat toch ook niet? En je neemt toch niet klakkeloos alles over? Ik vind dat je bij jezelf altijd moet denken, wat gaat voor: veiligheid of de behoeftes en gezondheid van het paard?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:51

leuk man, ik zou eerst ook heen gaan maar jah zit in frankrijk dus ging beetje moeilijk.. Reed gert nog mee met een donkerbruine met klein kolletje?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:52

@ Loes ... Super debuut! Lachen
@ Anthea .. chique paardje!

Ik ben net verregend thuis gekomen van m'n buitenrit ... maar wel helemaal voldaan Ja Bandit ook helemaal blij dat ie weer eens wat anders mocht dan rondjes in de bak tuffen. Hij had d'r zin in, lekker gegaloppeerd en geschakeld daarin, boomstammetjes en heuveltjes rijden. Hij deed helemaal z'n best, trok op alles aan ... heerlijk Haha!

Bij ons staan ze ook zonder bescherming buiten, zo'n gedoe en idd die warmte als ze langer buiten staan. Vorig jaar heeft een pensiongast eventjes springschoenen voor omgehad omdat het paard steeds z'n ijzers verloor in het land. Maar dat was na 2 weekjes en tig paren springschoenen verder snel afgelopen Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:24

CoriienRN schreef:
pb die an mij gaat ook met voor en achter bescherems om het land/padock op dus dezelfde rede die jij hebt, ik zou me zelf voor me kop slaan Knipoog
En kwa hitte valt het wel mee, anders zouder de top ruiters het ook doen.. die paarden lopen altijd met bescherems om ook op stal Knipoog

Welke topruiters hebben de paarden met bescherming op stal staan dan?
Ik heb al heel wat (grote) stallen meegemaakt en ik heb dat echt nog nooit gezien...Hooguit eens een paard in de stalbandages 's nachts omdat ze aanleg hebben voor stalbenen, maar zeker niet standaard

En na meer dan ongeveer 4 uur wordt het echt warm onder je peesbeschermertjes. Ik heb een keer een paard meegemaakt dat een peesblessure opgelopen heeft, omdat ze na het rijden de beschermers vergeten waren af te doen. Paard zal ongetwijfeld al niet het meest sterke beenwerk gehad hebben, maar het kan dus ook verkeerd gaan.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:34

nee maar vind het altijd zo typ's dat somige mensen altijd zo raar doen over beschermers en bandages. (dat ze slecht zijn)
tuurlijk word het warm, maar wat wil je dan liever een peesblesure? nou ik niet, dan maar afspuiten met koud water als ze naar binnen gaat doe ik namelijk meteen. Modder er af en benen 10 minuten afspuiten, ook na het rijden.

Bedoelde op stal bandages jah Bloos
Laatst bijgewerkt door CoriienRN op 09-03-08 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:35

Ik ken ook een paard wat van peesbeschermers die vergeten zijn af te doen een blessure heeft gekregen...

Wel weet ik dat op die grote stal waar ik gewerkt heb alles met peesbeschermers het land op ging en springschoenen, als het nodig was ook achter anders niet.. Deze stonden ongeveer 2 uur op het land ook..

Die van mij gaat in het begin wel met bescherming om naar buiten en voor korte tijd ook, als ze straks heel de dag buiten mocht staan na tijdje dan niet meer.. Maar ligt er ook net aan hoe ze zich gedragen op het land

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:36

Ik gaat op bed.
Vanavond om 3 uur op Clown tot morgen Doei!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:40

Hoe groot is nou de kans dat een paard een peesblessure krijgt op het land? Tuurlijk doen ze in het begin even gek, maar daar krijgen ze echt niet gelijk een peesblessure van hoor. Met die bescherming maak je de pezen alleen maar zwakker. Door die hitte gaan er cellen dood. Ik denk dat de kans op een peesblessure op het land ongeveer even groot is als dat een paard een hartaanval krijgt. Kan ook zomaar gebeuren, alleen kan je hier 'gelukkig' niets tegen doen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:42

joehoe het sneeuwt hier Lachen

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:42

nou ik ken der 3 Knipoog bij ons op stal, dus het risico is voor mij TE groot, die van mij komt te met met der beschermers uit stal.
Hup dingen om en niet meer af pas als ze de box op gaat.
Ik gaat echt op bed morgen vroeg op om 3 uur Gaaaap

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:51

luxket schreef:
joehoe het sneeuwt hier Lachen

joehoe, hier sneeuwt het NIET Haha!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:53

Tuurlijk als je een "stalpaard" dus een paard dat maar weinig buiten komt buiten zet is de kans op een blessure groot. Gewoon om het feit dat ze opeens gek gaan doen terwijl ze eerst uren stil hebben gestaan. Als je zelf uit het niets rare sprongen gaat maken verrek je ook snel iets. Wij hebben een poosje met onze paardjes op een manege gestaan. Daar mochten ze ook niet naar buiten 's winters. Wel in de (buiten)bak. Beide hadden toen een peesblessure die winter. Ik ben ervan overtuigd dat beide een blessure gekregen hebben omdat ze te weinig beweging kregen 's winters en als ze buiten kwamen ook niet de ruimte hadden omdat ze alleen in de bak los kwamen. Zijn toen ook gelijk opzoek gegaan naar een andere stalling. Ben echt zo blij dat ze nu een groot weiland hebben en gewoon altijd buiten komen. Kan ze tenminste een normaal sprintje trekken als ze wil. In de bak is het toch alleen maar sprinten, remmen, draaien. Wil niet zeggen dat Wol nooit raar doet buiten maar omdat ze gewoon dagelijks lekker lang buiten staat is de behoefte om heel gek te doen ook kleiner. Bescherming om is inderdaad niet goed Voornamelijk als ze al ergens last van hebben (pezen) is het heel slecht om het dan weer af te sluiten, wordt het meestal alleen maar dikker/erger van. Al snap ik het idee van alles beschermen wel heel goed..

Benthe: Fijn dat je het zo leuk gehad hebt! Wel balen dat je wat verrekt hebt.
Anthea: Mooie foto! Leuke combie zijn jullie om te zien Lachen
Lux: Zat jij niet in Turkije? Mmm ben vast in de war Bloos

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:04

Ach, iedereen heeft zo zijn eigen ideeen over beschermen. Bij ons komen zelfs de kleine handelspony's nog niet de box uit zonder bescherming. We kunnen het risico niet nemen dat er wat met zo'n paard/pony gebeurrt. Soms hebben we ook paarden van anderen staan. Moet er niet aan denken dat ik op moet bellen ja sorry, hij heeft een blessure. Hoe kan dat dan? Ja, hij had geen beschermers om buiten.

Kijk het zou ook heel anders zijn als die van mij ook uren buiten staan. Maar dat staan ze niet. Ze mogen lekker eventjes buiten keuvelen en in de zomer af en toe lekker een paar uurtjes op het land.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 21:12

Ze gaan bij ons zo'n 12 uur per dag naar buiten en zonder bescherming. Ik wil dus echt niet hebben dat ze de hele dag binnen staan. Ze hebben nog nooit een blessure van het buitenlopen overgehouden.